Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 771 ggr
Pyttelite
4/8/18, 9:36 AM

Problem med att infoga länkar

Jag skriver ofta artiklar och inlägg via en laptop med liten skärm. Många gånger får jag problem med både formatering och länkar.

När det gäller länkar går det inte att lägga in en länk om jag inte ser avsnittet på skärmen och formateringsmenyn samtidigt.

Även om artiklarna inte är speciellt långa så blir det ganska snabbt så att jag inte får avsnittet jag vill länka och menyn för länkning i "samma bild".

Dvs om jag markerar ett stycke jag vill länka och skrollar upp så att jag ser menyn så fungerar inte länkningen.

Jag brukar arbeta mig runt detta fenomen genom att skapa länken i början för att sedan kopiera ner till det stycke jag vill placera den.

Samma problem får jag när det gäller fontformat men då är det mycket svårare. Jag har också "förminskat" texten för att få plats allt i samma fönster men inte heller det har alla gånger hjälpt.

Finns det något tips eller förklaring till varför det blir så?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Huygens
4/8/18, 12:40 PM
#1

Jag tror man måste rulla upp med mus som har litet rullhjul (mitt mellan musknapparna).

Pyttelite
4/8/18, 12:45 PM
#2

Jodå jag rullar upp via rullist men så fort menyn och det områden jag vill "länkifiera" inte finns visuellt synlig på samma sida går det inte.

Gäller förövrigt även hantering av fontstorlekar och annan redigering via menyn.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Huygens
4/8/18, 1:08 PM
#3

Jag markerar texten först. Sedan använder jag rullmusen och texten är då fortfarande markerad. Därefter trycker jag på vald "knapp" på menyn, fontändring/länkning eller vad det nu är. Man får inte trycka på något annat mellan textmarkeringen och den senare "knapp"-tryckningen, förutom att rulla med mushjulet.

Pyttelite
4/8/18, 1:13 PM
#4

Jag använder ingen mus 😕  Jag jobbar via laptop och "styrplatta" - kan vara orsaken men jag har inte detta problem i andra applikationer.

Ska testa vidare med lite olika lösningar utifrån ditt förslag - tack för tipsen!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Huygens
4/8/18, 1:15 PM
#5

Ok, styr-/musplatta eller vad det heter. Den har kanske inte rullhjul alls, det förklara saken i så fall.

Pyttelite
4/8/18, 1:21 PM
#6

Nä,  det funkar på annat sätt men kan rulla ändå så att säga. Det kan vara ngt i synkningen mellan som fallerar. 

Ska leta fram en fungerande USB-mus lite senare för att se om det fungerar via ditt lösningsförslag - för då finns det i alla fall ett fungerande sätt att jobba.

Gillar inte att behöva trixa och kopiera dels blir det lätt fel och dels tar det tid. 😭

Har jag i alla fall ett sätt som funkar går det enklare att testa fram andra lösningar. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Huygens
4/8/18, 1:23 PM
#7

Jag testade denna variant: Jag markerade texten. Jag tryckte sedan Shift + PageUp. Sidan rullade nu upp. Därefter tryckte jag på "knappen" för fetstil. Vet ej om detta funkar för alla varianter.

Pyttelite
4/8/18, 1:39 PM
#8

Tyvärr funkade det inte - hos mig markeras då all text fram till så långt jag skrollar/rullar och kommer ändå inte upp så att jag ser menyn trots att jag är i "toppen" av texten. 😕

Tack i alla fall för att du kom med tips!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Huygens
4/8/18, 1:51 PM
#9

Höll du nere Shift hela tiden medan du tryckte en gång på PageUp? Det är alltså Shift + PageUp.

Pyttelite
4/8/18, 1:58 PM
#10

Japp! Då markerades all text uppåt beroende på hur långt jag rullade med PageUp och jag kom aldrig upp till menyvalet så att jag kunde se det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Huygens
4/8/18, 2:18 PM
#11

Ojdå. I så fall beter sej ditt tangentbord annorlunda än mitt.

Pyttelite
4/8/18, 2:19 PM
#12

Det blir olika funktionalitet om man är i eller utanför editionsfönstret för artiklar/inlägg.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Huygens
4/8/18, 2:31 PM
#13

Humm..

Har du testat detta i ett textinskrivningsfönstret, dvs den ruta som texten till ett inlägg måste skrivas in i på iFokus?

Prova att kopiera in ett så stort stycke text i en tråds textinskrivningsfönstret, att texten täcker mer än 1 skärmsida. Markera därefter ett ord längst ner i textflödet som du just klistrat in. Håll därefter nere Shift. Tryck på PageUp en gång.

Lyckas du nu "hoppa uppåt" på sidan och bibehålla endast det markerade ordet som markerad text?

Annons:
Pyttelite
4/8/18, 3:13 PM
#14

Tyvärr var det precis så jag testade -jag kommer upp i texten men allt blir markerat plus att jag aldrig kommer upp så långt som till menyn.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


annia1
4/8/18, 3:26 PM
#15

Nu har jag inte min bärbara hemma så jag kan inte prova.

Det du Pyttelite skriver så skulle jag gissa på att du även råkar klicka samtidigt som du skrollar uppåt och när man klickar på sidan så försvinner markeringen. Att jag gissar på det är att du inte har problem med länkar när du ser menylisten.

Jag är lite osäker på vad du menar i inlägg 2 där du skriver att du rullar upp via rullist. För om du för ut muspekaren längst ut till höger till den skrollist som finns på  skärmen och använder den för att skrolla uppåt så försvinner inte markeringen. Det gäller då du skriver en ny artikel/tråd. Att redigera i efterhand verkar inte funka på det sättet.

Ett annat alternativ för att ta dig runt problemet. När du vet att du ska ha en länk längre ner i texten så skriver du hela det avsnittet från början och lägger in länkar sen sätter du muspekaren ovanför den skrivna texten och skriver resten.

Det där med shift page up funkar inte för mig heller.

.

Pyttelite
4/8/18, 4:37 PM
#16

När jag editerar eller skriver inlägg har jag två fönster som är "skrollbara", se bilden nedan. Det bakre och själva texteditorn/skrivfönstret. Skrollar jag det bakre fönstret påverkas inte själva texteditorn utan det är stilla medan bakgrunden rör sig.

När länkningen fungerar dubbelklickar jag på ett ord för att markera det och sedan använder jag länksymbolen i menyn.

När texten är för lång (vilket den blir ganska snart eftersom jag har en liten skärm) gör jag samma sak men för att jag ska komma till länkmenyn måste jag skrolla textfönstret. Gör jag det tappas fokus på det markerade. Gör jag som Huygens föreslog markeras allt från det markerade ordet fram till där jag väljer att sluta men jag kommer aldrig upp till menyn så att jag kan välja länkning även om det då skulle innebära att all text blir länkat.

Bild över editeringsläget

Det här fenomenet gäller inlägg och artiklar eller om jag redigerar ett skrivet svar. Skickar jag svar som nu finns det bara ett fönster att skrolla i,  se bild nedan den gula pilen och då kan jag förflytta mig via skrollisten längst till höger och komma upp till menyvalet samtidigt som det markerade ordet är kvar och länkningen fungerar. Tyvärr fungerar inte Huygens förslag i detta läge heller utan det blir samma resultat då.

När jag svarar på inlägg

annia1, jag tror jag förstår hur du menar i sista förslaget men när man skriver artiklar/inlägg kommer länkarna sist så det blir att kopiera upp och flytta ner när länken kommit till. 

Ett annat förslag är att skriva i en annan texteditor och sedan kopiera - det har jag gjort några gånger till följd av att det då bara blir skit eftersom det finns olika tolkningar av html-kodningen i kombination med olika texteditorer.

Det är nog inte tänkt att man ska skriva några inlägg alls längre än 7 rader.😉

Tack båda för att ni tog er tid och ge förslag!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


annia1
4/8/18, 5:06 PM
#17

Det du skrev från början så verkade det gälla när du skriver nytt, men det du lagt in bild på är när du gått in på hantera, alltså du redigerar i texten efter den en gång blivit publicerad. Och då som jag skrev så funkar det inte. 

Så ditt problem gäller när du är inne på hantera/redigera läget.

Och det jag skrev att du troligen råkar klicka nånstans stämmer sannolikt för det är då det markerade försvinner. Så försök skrolla med musplattan utan att klicka nånstans, (när du är inne på hantera) för det går även om man får vara försiktig.

.

Pyttelite
4/8/18, 6:05 PM
#18

#17 Både jag och nej. Eftersom det inte finns någon sandlåda eller draftläge använder jag schemalagd publicering för mina inlägg/artiklar när de är under arbete.

På så sätt kan jag i förväg se hur de kommer att se ut och eventuella Medarbetare kan vara med och läsa och komma med synpunkter på inlägget.

För mig tar det ett tag att få fram en artikel. Källor ska kollas, text ska funderas igenom  och det är inget som säger att jag hinner färdigt när annat kommer emellan och då vill jag  inte börja om från början. Därför använder jag schemalagda inlägg för detta.

Så nej de är inte publicerade då jag jobbar med dom. När det gäller problem med fontfunktionen i menyn har jag samma problem oavsett om det är ett nystartat inlägg eller om det är en uppdatering.

Och nej jag "råkar" inte klicka någon annanstans. Jag använda plattan precis som jag brukar dvs dubbelklickar på ordet för att markera, sedan måste jag använde vänstersidan av plattan för att peka på listen så att jag kan skrolla - det fungerar så inget jag gör fel eller hittar på. Om jag inte gör detta och ändå tar mig upp till menyn är menyvalet utgråat även om ordet jag vill länka är markerat så det funkar faktiskt inte.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


annia1
4/8/18, 6:34 PM
#19

Jag är osäker på vad du menar med att peka på listen så att du kan skrolla. Är det listen i skrivrutan så ja då blir det klick på den.

När det gäller musplattor så har dom samma funktion som en mus. Högerklicka, vänsterklicka, flytta musen och skrolla. Så du ska kunna skrolla utan att behöva peka nånstans.

Nu använder jag extern mus på min bärbara och som jag sa så har jag den inte hemma så jag kan prova hur det funkar på min. Och det kan skilja mellan olika bärbara datorer hur man ska göra.

Endera är ett specifikt område på plattan som man ska använda (är det det du avser med att peka på list) eller så kan det vara att man ska använda två fingrar när man ska skrolla. Men man ska kunna skrolla på samma sätt som med en mus.

Jag vet förut så var det problem med länkning generellt sett när man ville lägga in länk när man inte såg menylisten i redigerinsläge. Det man då var tvungen att göra var att se till att sajten som man ser i bakgrunden var så långt upp det gick, man fick helt enkelt se till att skrolla upp den först innan man la in länk. Men det är inget som jag sett till på länge.

När det gäller fonten så vet jag inte för det är inget jag använder.

.

Pyttelite
4/8/18, 6:58 PM
#20

Jag har generellt inte några problem med att hantera min bärbara utan mus Jag vill också ha en liten skärm därför behöver det inte vara så stor textmassa förrän jag får det problem som du beskriver i näst sista stycket. 

Det funkar alltså inte när jag inte ser menyraden - ska testa lite senare med en extern mus - tack för alla tips!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: