Annons:
Etikettönskemål-förslag
Läst 1590 ggr
Pyttelite
4/8/18, 12:10 PM

Förslag till förenkling Inlägg vs Artiklar

Jag skulle önska att man sammanfogade de olika grupper som man kan tilldela inlägg respektive artiklar. 

Nu finns de i respektive kategorier och menyer och det är svårt att hitta och få överblick. 

Oftast vill man skriva en fördjupingsartikel om ett ämne som då även berör inläggsgrupperna.

Förslaget är att ensa möjligheter till gruppindelning så att den blir lika för inlägg och artiklar samt att man ska kunna se både inlägg och artiklar i denna lista.

Finns det någon möjlighet till justering?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Niklas
4/8/18, 12:31 PM
#1

Jag vet inte. Rent tekniskt är det absolut möjligt. Frågan är om vi verkligen vill det och hur det i så fall skulle göras. Jag är egentligen mer intresserad av att ta bort artiklarna helt eftersom det utseendemässigt går att göra inlägg likadana som artiklar, men så är det nog inte heller alla som vill ha det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

vallhund
4/8/18, 12:39 PM
#2

Jag är nöjd med hur det ser ut idag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Pyttelite
4/8/18, 12:43 PM
#3

Ok! Då är det kanske jag som inte hängt med på funktionaliteten. Jag har själv gått över från inlägg till artiklar just för formatets skull. 

Orsaken är att jag tycker att det är bra att kunna visa artiklar i mer bildmässig kontext som det blir på framsidan. Om man kan göra precis samma sak med inlägg i relation till inläggssidan/framsidan så ser jag heller inte ngn större anledning till att ha kvar artiklarna.

Ingressen är ju en del som är bra som bara finns på artiklarna (eller kan man fixa det på inläggen också) men annars vore det finns om man kunde använda inlägg på framsidan och ha en friare form på dess utformning t ex fler än tre givna artiklar/inlägg osv.

Kan det vara så att det finns funktionalitet i inläggen jag inte sett eller förstått?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Niklas
4/9/18, 10:08 AM
#4

Ingresserna är egentligen bara ett förstastycke i fetstil. I övrigt är verktygsfältet i artiklar och vanliga inlägg likadana nuförtiden. Det som inte går som det ser ut nu, är att lägga inlägg på löpsedeln.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
4/9/18, 8:11 PM
#5

Löpsedeln är ett fint verktyg. Man kan på ett enkelt sätt möblera om framsidan bara genom att ändra fokus och det blir lite nyhetskänsla även om artikeln kanske är gammal men fortfarande håller.

Det finns ju lite andra skillnader mellan artiklar och inlägg bland annat tilläggen. Har man en Youtube-film i ett inlägg hamnar "bilden" på första sidan medans bilden inte synd på löpet.

Det hade varit roligt att kunna lägga in även inlägg på löpet. Kanske kunde man trunkera så att de första raderna blev "ingressen" för att fånga intresset.

Det är tråkigt att inte artiklar och inlägg har samma möjligheter till taggning - det har de ju men de hamnar i olika grupper - så artiklarna blir osynliga om de inte finns på löpsidan - det är trist!

Jag skulle önska om man kunde gå över till ett format eftersom skillnaderna är så små men samtidigt bibehålla löpsedelfunktionen då skulle det bli bättre överblick.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Herveaux
4/9/18, 9:25 PM
#6

Hur menar du att artiklarna blir osynliga om de inte finns på löpsidan? 

Alla artiklar finns under fliken Artiklar och kommer också upp i listan Senaste inläggen när dom postas eller någon skriver en kommentar till dom.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Pyttelite
4/9/18, 9:48 PM
#7

Startläget är alltid för inlägg och menyn till vänster berör bara inlägg. Det hade varit bättre att menyn till vänster anger grupp oavsett om det är inlägg eller artiklar.

Ett exempel är på krukväxtsidan där jag har både veckan krukväxt som inlägg och artiklar men det finns ingen lista över totalen så artiklarna faller bort när antalet löpsedelsartiklar fyllt sin kvot.

Jag kan manipulera  eller flytta upp tre artiklar men de övriga kommer endast att synas i artikelmenyn som de flesta inte klickar på eftersom en "vanlig" användare inte kan skriva artiklar.

Väljer jag att bara skriva inlägg har jag inte längre möjlighet att använda löpsedelssidan så det blir antingen eller och det är tungt att spegla menyerna i respektive inlägg och artikelkategori - i alla fall korkar inte jag att göra om det en gång till plus att det återigen ger en splittrad bild eftersom de inte syns i normal-/startläget.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


annia1
4/9/18, 10:06 PM
#8

Pyttelite om du vill att nån artikel ska lyftas fram för tex nytillkomna medlemmar eller du kanske bara anser den vara så intressant att du vill att andra ska läsa den, så är det ju bara att gå in i den artikel och skriva putt eller bara sätta en smiley eller nåt i en ny kommentar sen plocka bort din egen kommentar. Då hamnar artikeln bland trådarna till vänster.

När det gäller medlemmar så de flesta läser de trådar man ser är svartmarkerade eftersom det är i dom som det har tillkommit nya inlägg. 

Kategorierna som du avser brukar inte medlemmarna använda med mer att dom letar efter en specifik tråd. Och för den delen inte ens säkert att dom använder dom då utan dom kanske söker istället.

.

Pyttelite
4/9/18, 10:28 PM
#9

Jag vänder mig emot att ämnesområdet ska vara sorterat efter vilken typ av mall jag använder.

"Veckans krukväxt" är fortfarande "Veckans krukväxt" oavsett om jag använder inlägg eller artikel.

Nu får jag ingen överblick och kan samla likartade inlägg i ämnesområden eftersom de förekommer på två ställen.

Jag är inte så säker på om du har koll på hur alla medlemmar använder respektive sajter.  Det du beskriver är ett sätt och beror säkert också på sajtens karaktär och ämnesindelning. Andra har andra metoder att hämta information på.

Letar jag efter något speciellt tema tror jag nog att många även om du nu vet att de flesta inte gör så skulle starta i menyn över ämnesindelningar och inte leta efter svärtade inlägg (olästa).


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


annia1
4/9/18, 10:56 PM
#10

Om man letar efter nåt speciellt så visst tittar man på kategorierna eller så söker man via sök. Man hittar det mesta den vägen.

När man som aktiv medlem går in på en sajt så det som är intressant är ju om det kommit nåt nytt och det ser man ju direkt till vänster. 

Är man helt ny så tittar man på rubrikerna som man ser direkt till vänster då får man ett hum om vilka ämnen som tas upp på sajten.  Det är inte alla sajter som strikt håller sig till sitt område utan blivit mer OT.

Sen är det ju så att fler och fler använder mobilversionen och dom ser inte vare sig kategorierna eller löpsedeln utan de ser bara rubrikerna på de senaste trådarna.

.

Pyttelite
4/9/18, 11:08 PM
#11

Fast det har väl inte med att det är krångligt när det finns två parallella ämnesområden om samma sak. Att det finns olika sätt att nytta sajterna är bra vi är alla olika och söker information på mer än ett sätt men jag förstår inte varför försvara ett krångligt system som inte gynnar sajterna oavsett användning. Om jag använder sökfunktionen får jag heller ingen samlad bild eller översikt eftersom sökfunktionen inte är gjord för den typen av sortering. Det är jättebra att ni kommer med tips och förslag men det hjälper inte om ett system är osmidigt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


annia1
4/10/18, 12:50 AM
#12

Det spelar ingen roll vilket system du har. Trådar eller artiklar hamnar längre bak vartefter det skrivs nytt. 

Så även om man slår ihop kategorierna för trådar/artiklar så får man normalt sett klicka sig längre bak för att hitta. Det är bara de nyaste som ligger längst upp.

Om Kategorierna skulle vara riktigt användbara så får de bara innehålla några få trådar/artiklar för att det ska vara lätt att hitta. Men då blir de kategorierna å andra sidan snabbt ointressanta om det bara finns några få. För har man öppnat kategorierna och läst de få trådar som finns så tar det lång tid innan man öppnar dom igen. Så då väljer man att bara titta på rubrikerna till vänster.

Sökfunktionen ger dig träffar enligt det du sökt på. Du skrev att du har veckans krukväxt på din sajt. Om jag nu skulle söka efter just det så skulle jag kunna gå direkt till google och söka på.
"veckans krukväxt" site:krukvaxter.ifokus.se  Alternativt skulle jag gå in på sajten och klicka på sök sen skriva "veckans krukväxt" och sen välja enbart sajten som sökområde.
då får jag upp länkar/träffar till både trådar och artiklar. Och för det mesta så ligger de nyaste längst upp bland träffarna, ja även om det blivit publicerade samma dag så skulle de sannolikt finnas med. Så jo jag får en samlad bild över just det jag sökt på för google gör ingen skillnad på artiklar och trådar. 

Som jag sa när det gäller artiklar, är det artiklar som du anser vara intressanta så putta upp dom. 

Eller ett annat alternativ som några sajter har. De har gjort en artikel där de skrivit in alla artiklar i bokstavsordning och sen har den placerade bland de tre översta. Och skriver du en ny artikel så läggs den in på sin plats i artikeln plus att du puttar upp den så den blir svartmarkerad.

.

Upp till toppen
Annons: