15 Övrigt

Sekretessfel?

2018-06-18 15:46 #0 av: Magi-cat

Så här står det ibland när jag idag försöker gå in på ifokus:

Anslutningen är inte privat

En angripare kan försöka stjäla dina uppgifter från ifokus.se (t.ex. lösenord, meddelanden eller kreditkortsuppgifter). Läs mer

NET::ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID

Skicka automatiskt viss 

information om systemet och innehåll på sidan

för att hjälpa Google att identifiera skadliga appar och webbplatser. 

Sekretesspolicy

Hjärta Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade Fenomen ifokus.

Anmäl
2018-06-18 16:06 #1 av: Pyttelite

Brukar bero på att du har ett gammalt bokmärke med www med i adressen.

https://support.ifokus.se/discussions/59df7e3a8e0e7450d9001f15-anslutningen-ar-inte-privat

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-06-18 16:26 #2 av: Aleya

har helt plötsligt fått som du dock så får jag det bara via telefon. Och jag måste skriva www innan ifokus

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-06-18 16:59 #3 av: strobii

jag får det också, fast på datan. och jag använder inget gammalt bokmärke. lite omständigt att behöva skriva www nu, när man inte behöver göra det till nån annan hemsida -.- 

Anmäl
2018-06-18 17:01 #4 av: Magi-cat

Inget gammalt bokmärke och det har inte hänt förut!

Anmäl
2018-06-18 17:03 #5 av: Pyttelite

Du får problemet om det står www i adressen.

Anmäl
2018-06-18 17:03 #6 av: Magi-cat

Varför uppstår det JUST NU?

Anmäl
2018-06-18 17:06 #7 av: Pyttelite

Det kan ligga kvar i cachen kolla länken.

Anmäl
2018-06-18 17:54 #8 av: strobii

#5 jag har tvärtom, skriver jag bara in ifokus som jag alltid gjort får jag den där sekretessvarningen, om jag skriver www funkar det. 

Anmäl
2018-06-18 17:58 #9 av: Pyttelite

Vad har du för webbläsare?

Anmäl
2018-06-18 18:38 #10 av: Magi-cat

Jag använder samma webläsare, gör på samma sätt som jag gjort i åratal. Samma händer som för #8. Något på ifokus måste ju ha förändrats!

Jag tänker främst på ev. nya tittare som kan bli avskräckta när de får en "sekretessvarning".

Anmäl
2018-06-18 18:42 #11 av: Aleya

Som #8 här med. Måste skriva www

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-06-18 18:43 #12 av: Pyttelite

Felet är nog fortfarande detsamma som i länken och är säkert heller inte unikt för iFokus.

Anmäl
2018-06-18 18:50 #13 av: Magi-cat

Helt plötsligt idag är vi flera som fått samma felmeddelande enbart när vi går in på ifokus (på samma sätt som vi gjort sedan länge) och felet är...?

Anmäl
2018-06-18 18:54 #14 av: Pyttelite

Läs länken det handla om protokollet i kombination med webbläsare - det kan bli fel ibland precis som med allt övrigt.

Anmäl
2018-06-18 18:54 #15 av: strobii

jo grejen är att det är just unikt för ifokus, har inte det här problemet med nån annan hemsida. 
självklart verkar nått ha ändrats med ifokus, vilket borde lösas eftersom det som sagt avskräcker. 

Anmäl
2018-06-18 18:54 #16 av: Aleya

#12 får jag undra varför du stretar så emot? Låt grabbarna läsa och ge oss svar vad som kan ha hänt istället för att mena att det är fel på våra grejer.
Det är ju osannolikt att vi tre ens har samma slags mobil eller dator.
Kan ju vara fel i någon kod.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-06-18 18:56 #17 av: Aleya

Och nu när jag testar på datorn med att bara skriva ifokus.se så får jag samma felmeddelande. Jag har inte ens samma webbläsare som på mobilen.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-06-18 18:56 #18 av: Pyttelite

Läs länken du har svaret där och det blir olika resultat om du använder telefon med olika OS och det blir olika resultat om du använder olika os på datorn och det blir olika resultat om du använder olika webbläsare.

Det är inte jag som stretar emot det är ni som inte vill ta till er information. 

Anmäl
2018-06-18 18:58 #19 av: Magi-cat

Nu har jag hört flera som har problem med att komma in idag och som får detta meddelande. Enbart på ifokus. 

Som sagt, är det nya läsare kanske de går vidare.

Anmäl
2018-06-18 19:25 #20 av: Aleya

#18 men som jag skrev är det ju konstigt att det helt plötsligt idag så måste man skriva www för att ens kunna komma in.
Du behöver inte tycka samma. Men du kan ju lägga ner din tråkiga attityd mot främst TS.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-06-18 22:29 #21 av: Pyttelite

#20 Jag har ingen tråkig attityd. 

Jag refererar till lösning på likadana problem som varit uppe förr. Det är inte första gången det här problemet uppstått. 

Om ni inte gillar de tidigare diskussionerna eller lösningarna får det stå för er. 

Du får hemskt gärna tagga ner! Vilken hjälp har du själv kommit med?

När man får problem är det väl enklast att läsa om liknande problem och hur man hanterat dom tycker inte du det? 

Jag var vänlig och gav er en länk till tidigare problem och ni bär er illa åt som tack för det.

Hur många andra har samma problem som ni har?  Är ni dom enda?

Anmäl
2018-06-18 22:48 #22 av: Pyttelite

Här kan ni själva läsa beroende på vilken webbläsare som ni har vilka symboler ni kan se för säkert kommunikationsprotokoll. 

Grundorsaken har ni redan fått i den tidigare länk som Support iFokus-teamet redan svarat på.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypertext_Transfer_Protocol_Secure

Anmäl
2018-06-19 01:34 #23 av: annia1

Det finns normalt sett två anledningar till att det dyker upp att anslutningen inte är privat här på ifokus. 
Ena är det Pyttelite tagit upp att man har www i adressen.
Andra är att man har http istället för https. Det andra kan man tex råka ut för om man klickar på nån gammal länk i nåt inlägg eller nåns signatur.

Har man rätt adress så finns det andra orsaker som har med den egna mobilen/datorn/webbläsaren att göra. 

Söker man på nätet på det specifika som står i TS så handlar nästan alla träffar om chrome på ett eller annat sätt.
Här en länk till en sida på chrome där det finns en del gällande det felet. Man får klicka på det som där name invalid finns med. Finns flera felorsaker om tittar på träffarna på nätet.

Men en sak som nämns är antivirus. Det skulle inte vara första gången som antivirusprogram ställer till det och börjat läsa ifokus fel efter en uppdatering. Så om felet kvarstår så prova att inaktivera antivirusprogrammet och se om det gör nåt. 
Ett annat tips i den länken är att man ska prova att köra inkognito. Det för att utesluta fel med nåt tillägg i webbläsaren.

Jag har testat med det jag har. Vista med 10 olika webbläsare. Win 7 med 4 olika webbläsare och min mobil och jag får inte fel med mer än att jag skriver in fel enligt det jag skrev från början.
Så denna gång så är sannolikheten liten att felet ligger på ifokus.

Played for a fool!

Anmäl
2018-06-19 01:49 #24 av: strobii

att inaktivera sitt virusskydd är dock ingenting som rekommenderas :o 

Anmäl
2018-06-19 04:45 #25 av: Aleya

#21 gällande din attityd så kan jag ju säga att den hjälper inte i detta fallet.

Men vill du veta något spännande: jag har rensat allt och ditt tips funkade inte.
Så kan du nu sluta sitta och förstöra en diskussion som handlade om felsökning tills du kom och skulle börja leka duktig?

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-06-19 08:02 #26 av: Pyttelite

#25 Jag är ledsen Aleya men det var inte mina tips det var supportgängets tips så i så fall är det dom som försöker visa sig duktiga inte jag.

Din attityd stinker du får hänvisning till tidigare problemlösning av samma slag och du kan inte ens tacka.

Om du havererat din dator är det ditt problem inte mitt.

Anmäl
2018-06-19 08:17 #27 av: Magi-cat

Jag ångrar att jag tog upp problemet. /edit/

Idag har f.ö. inte det här problemet uppstått. Och jag har fortfarande inte vidtagit några åtgärder eller gjort någonting annorlunda.

Vinkar

Anmäl
2018-06-19 08:29 #28 av: Pyttelite

Jag tog mig tid att leta upp om era problem funnits med tidigare. Jag länkade till den senaste tråden där problemet visats.

Jag håller med dig Magi-cat jag kommer i framtiden vara mycket restriktiv med att försöka hjälpa någon.

Ingen av er skulle burit sig åt på det viset ni gör mot mig om det direkt hade varit någon från support teamet som sagt samma sak.

Jag tycker ni ska fundera över hur ni bemöter andra.

Anmäl
2018-06-19 08:43 #29 av: Magi-cat

Jag ber om ursäkt om jag burit mig illa åt och/eller inte varit tillbörligt tacksam.

Det var inte min avsikt att ställa till problem, bara att fråga om ett. 

Anmäl
2018-06-19 09:02 #30 av: Pyttelite

#29 Du fick också svar nen det kom från en som du inte ville ha svaret från. När jag ställde fler frågor för att hjälpa till ville ni inte svara.

Jag tar emot ursäkten men kommer akta mig för att hjälpa i fortsättningen.

Anmäl
2018-06-19 13:22 #31 av: Aleya

#26 jag har aldrig påstått att varken min mobil eller dator är havererad. Det är din åsikt.

Men jag känner att det är inte någon idé att diskutera med någon som uppenbarligen inte vill förstå vad man skriver eller hur teknik funkar. Så jag kommer invänta svar från någon av grabbarna i denna frågan.

Vad ska jag tacka för? För att du sitter och hoppar på folk som har en ärlig fundering?

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-06-19 13:34 #32 av: annia1

Ursäkta men har ni läst #23. Just det specifika felmeddelande som tas upp i TS finns flera olika anledningar till att det kan uppstå. Och jag skrev några saker som man kan prova för att utesluta några saker.

Enligt det Magi-Cat skriver i #27 så har det inte uppstått idag. Och med så är det med största sannolikhet att ni fått ytterligare uppdateringar till nåt i era datorer/mobiler som har rättat till problemet.

Hade nån av killarna svarat så hade de med största sannolikhet till en början sagt samma sak som Pyttelite eftersom det är ett av de två som brukar vara orsaken till att man får meddelande att sidan inte anses privat/säker.

Played for a fool!

Anmäl
2018-06-19 14:52 #33 av: strobii

för mig funkade det som vanligt imorse, men nu är det samma problem igen. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.