Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 1761 ggr
[Göstage]
2019-03-08 09:20

Sämre sökkraft i Google?

Jag upplever att Google har tappat i sökkraft, såväl på iFokus som allmänt. Nyckelord och ämnen som man tidigare inte hade några problem att få träff på kommer inte längre upp vid sökning, vilket innebär att man får leta manuellt på iFokus om man vill aktualisera något man läst eller skrivit tidigare. Det gör att man i vissa fall kanske startar nya trådar "i onödan" om sådant som det skrivits om redan.

Någon som vet om det faktiskt skett en förändring och vad det i så fall kan bero på?

Annons:
Vixxen
2019-03-13 23:51
#1

Har märkt samma sak, men vet inte vad det beror på.

TatsuOni
2019-03-14 17:13
#2

Har inte märkt det på iFokus (har inte sökt så mycket senaste tiden), men google är definitivt sämre att söka på nu.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

annia1
2019-03-16 02:54
#3

Jag kan inte säga att jag märkt nån förändring för jag söker inte så ofta.

Nu vet jag inte, men om det är så att det är sämre så gissar jag på att google håller på och förbereder för den nya eu-lagen som är på gång.  

Visst jag antar att när den nya lagen kommer att dom ska få en viss tid innan det ska träda i kraft, men det är nog inte gjort i en handvändning att få till allt så dom kan ju redan ha börjat förbereda. 

Så det kan ju vara så att det är sämre nu och blir bättre när dom får allt på plats eller så får man räkna med att det är ungefär så här det kommer bli. 

Eftersom iFokus är beroende av google som sökmotor så blir det ju även sämre resultat när man söker efter sånt som finns på iFokus, beroende då på innehåll.

Men som sagt det är en gissning från min sida.

.

_Fisken
2019-03-25 20:04
#4

Man kan alltid prova andra sökmotorer som inte har ögonen på sig lika mycket som Google. Jag märkte detta när jag "googlade" på filmer. Google spärrade för piratfilmer medan andra sökmotorer inte gjorde det.

[Göstage]
2019-03-25 23:44
#5

#4 Tack för tipset! Men internt på iFokus kan man väl bara använda den befintliga sökmotorn?

annia1
2019-03-26 00:16
#6

Göstage du kan använda vilken sökmotor som helst. Bara skriva lite annorlunda för att bara få träffar från iFokus. Ta tex den här tråden om du vill söka efter den.

"sämre sökkraft i google" site:ifokus.se  Då söks det på hela iFokus. Vet du vilken sajt det finns på så skriver du
"sämre sökkraft i google" site:support.ifokus.se

Vet du inte exakta rubriken utan bara kommer ihåg nåt ord så skriver du tex sökkraft site:ifokus.se eller sökkraft site:support.ifokus.se

Så kan man begränsa antal träffar på nätet till specifika sidor om  man vet vilken sida det ska finnas på.  Ett annat exempel. "sämre sökkraft i google" site:aftonbladet.se

site: gör att man begränsar sökningar till en specifik sida.

.

Annons:
_Fisken
2019-03-26 05:32
#7

Yes. Sökmotorer indexerar även iFokus. Jag har svårt att svälja att Google söker "bättre" på iFokus bara för att denna sida rekommenderar Google. Med största sannolikhet läggs texten "site:ifokus.se" på, på det sökord du skriver i iFokus sökfält och sen skickas det till Google.

[Göstage]
2019-03-26 07:07
#8

#6 #7 Tack, där lärde jag mig något nytt! Jag har bara använt den som finns på sajtpanelen vid sökning, och den fungerade bra tidigare så det har då inte funnits anledning att använda alternativ.

annia1
2019-03-26 13:47
#9

Nej google fungerar inte bättre för att iFokus rekommenderar det. Men google är bättre på att indexera än de andra. Och de är snabbare på att indexera nytt. I alla fall sånt som kan anses vara allmänt. När det gäller piratgrejer där har jag inte provat.

Jag har då och då provat andra sökmotorer när jag funderat på att lämna google (av olika anledningar) men får inte så många träffar.

Om man vet exakt rubrik så kanske de andra fungerar ungefär lika, men har man bara enstaka ord att söka på då är google oftast bättre.

Andra sökmotorer jag vet som man kan testa. Bing,,, duck-duck go…, ecosia ecosia är en sökmotor som skänker pengar så det planteras träd när man använder den, sen finns det väl nån mer.

.

[Göstage]
2019-03-26 14:09
#10

Ja, alternativ utanför iFokus har jag prövat på. 

Anledningen till min fråga var att jag tycker Google på iFokus har blivit sämre - tidigare (jag har funnits här länge) var jag faktiskt nöjd med den sökmotorn. Min subjektiva uppfattning är alltså att det har hänt något som gör att den försämrats. Nyfikenheten på varför återstår att bli stillad, men det är ingen viktig fråga för min del.

JonasDuregard
2019-03-28 16:27
#11

#0 Du är långt från ensam om att uppleva en försämring. 

Min bedömning är att det beror på två saker: 

1. Från ena hållet jobbar folk med sökmotoroptimering och försöker manipulera resultaten utifrån. Svårt för Google att hindra. 

2. Inifrån verkar Google ha gjort en del ändringar, främst för att passa smartphone-marknaden som gör att man får vanligt efterfrågade resultat även om man skriver en ganska specifik söktext. Det leder till en känsla av att man får väldigt allmänna resultat när man söker efter väldigt specifika saker och att ändringar i sökningen inte leder till ändringar i resultaten. Ett specifikt problem är att Google ibland ignorerar en del sökord, gissningsvis baserat på algoritmer som försöker identifiera misstag i sökningar (igen baserat på antagandet att de flesta vill ha de vanligaste resultaten). 

Punkt 2 leder över lag till att de som är bra på att söka upplever en försämring och de som är dåliga på att söka upplever en förbättring. Ett klassiskt problem när man gör en tjänst mer användarvänlig.

[Göstage]
2019-03-28 16:57
#12

#11 Aha, nu klarnade det ytterligare - tack!

_Fisken
2019-03-28 18:17
#13

Har nån några åsikter om Bing?  Microsoft har ju de ekonomiska muskler som krävs för att göra bra sökmotor tycker jag.

Annons:
JonasDuregard
2019-03-28 23:04
#14

#13 Bing betraktas allmänt som ett skämt bland datanördar, men de kan ibland vara förvånansvärt irrationella i sådana här beslut så det är inte säkert att det säger så mycket 🙂,

Pengar är en bra men inte ensamt tillräcklig förutsättning för att utveckla en bra sökmotor, det krävs till exempel ledarskapsförmåga i utvecklingsprojektet, och på en mer teknisk nivå har Google en resurs som MS inte enkelt kan ersätta: Åratal av insamlad data om användarsökningar.

beem
2019-03-30 15:55
#15

#11 Tack för den förklaringen. Så bra att få veta att det inte bara är jag som upplever en stor försämring.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2019-04-13 13:35
#16

startpage (.com) skall inte logga användaren så den sökmotorn funkar gott den med.

Nu har inte jag kört med Copernic på väldans länge men köpeversionen använder typ alla sökmotorer som finns. Hur gratisversionen jobbar vet jag inte men är väl bara att testa.

ww.copernic.com/en/

Lägg till w i början av url för komplett länk.

Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2019-06-26 23:30
#18

Project Veritas lyckades nyligen avslöja hur Illuminati fått Google att manipulera sökresultat, helt radera vissa resultat och fabricera "completions" i andra riktningar genom en Goofle-visselblåsare. Google skräddarsyr sökresultat för att styra folks politiska åsikter och dölja viss information i linje med Bilderberggruppens agenda.

Analys av "Kongressförhöret" med Google (YT/Outer Light, 2019-06-26, 20 min)

En parodi.

En fasad för enkla själar.

Frågan är om iFokus bör använda en egen sökfunktion istället? Google visar ju inte vissa inlägg alls.

Huygens
2019-07-26 11:51
#19

I en intervju på Veritas visselblåser Google-ingenjören Greg Coppola att Google manipulerar sökresultat och manipulerar nyhetsflödet får att styra allmän opinion i snäva politiska riktningar. (YT/OuterLight, 2019-07-26, 14 min)

Google är ett MKULTRA kontrollredskap.

Fornöga
2022-09-13 11:24
#20

2022 Jag använder mig mycket av den lokala Googlefunktionen, men numera hamnar man där ofta i hänvisningar till text under helt fel rubriker. Fler som märkt av detta?


Re:tired.

  • Redigerat 2022-09-13 11:24 av Fornöga
Annons:
annia1
2022-09-13 13:46
#21

Fornöga #20 som jag förstår dig så är det samma sak som Carmarino frågade i en annan tråd. Hennes inlägg är 18. Om det är samma så finns svaret i inlägg 19 i den tråden.

https://support.ifokus.se/discussion/1539778/etiketterna-kommer-med-bland-sokresultaten

.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2022-09-13 15:57
#22

#21 Aha- tack! Fick kanske inte napp på den tråden med Google…😉


Re:tired.

Upp till toppen
Annons: