Annons:
Etikettfel-och-buggar
Läst 607 ggr
Carmarino
6/29/19, 4:58 PM

Är detta Phishing på iFokus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två gånger idag har jag fått upp det här meddelandet, som täcker hela skärmen. Det verkar öppna sig när jag är inne på iFokus, över iFokus-fönstret. Om jag stänger ner meddelandet så stängs även iFokus-fönstret.

Är det någon annan som fått samma meddelande, eller är det bara på min dator?

Tycker det är ett väldigt skumt meddelande, så jag har inte vågat kolla om man kan hitta någon avsändaradress. Det är i alla fall inte min ip-adress som står i meddelandet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
6/29/19, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nu kom meddelandet igen, och det är en väldigt skum url. Kollade också om det verkligen är i iFokus-fönstret det kommer upp, och det är det.

Vill inte klistra in url:en här, ifall någon skulle råka klicka på den, så jag hoppas det funkar med skärmdumpen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
6/29/19, 5:09 PM
#2

Jag har också fått detta och är tveksam till att det är seriöst.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillyrod
6/29/19, 5:23 PM
#3

Känns lite konstigt att man kan vinna något på en anonym undersökning 🤔

Det är inte korrekt svenska heller vad jag kan se. Jag skulle inte klicka vidare på detta. Hoppas ingen gör det. 

Jag har inte råkat ut för meddelandet.

Sindri
6/29/19, 5:59 PM
#4

Bara båg - det kommer upp alla möjliga sådana sidor i perioder. Man har vunnit på Google eller MSN eller något annat. Det är något att anmäla på supporten, tycker jag.

Carmarino
6/29/19, 6:16 PM
#5

#4 Ja, det är ju det jag gjorde. Det här är Support-sajten. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
6/29/19, 8:00 PM
#6

Oj - tyckte jag såg att jag var på en helt annan sajt….
Men jag brukar skicka meddelande till sajtansvarig - det går fortare.

Annons:
Carmarino
6/30/19, 12:40 PM
#7

Fast det här meddelandet kommer upp på flera olika sajter, så det gäller hela iFokus. Nyss fick jag upp det på en av mina egna sajter, och jag kan ju inte göra något åt det.

Dessutom, att skriva det här blir även en varning till andra att inte klicka på meddelandet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/30/19, 1:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu kom det upp ett annat meddelande.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/30/19, 1:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Så här såg det ut vid url:en. (Klicka på bilden för att få den större.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/30/19, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Det kom upp två gånger efter varandra, med två olika url:er. Bägge gångerna kom de när jag sökte på sidan med Ctrl+F, men det kan vara en tillfällighet, för det händer inte varje gång jag söker på en sida.

Edit: Nu fick jag upp samma felmeddelande när jag skulle korrigera ovanstående, så det är inte bara vid sökning på sidan det händer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/30/19, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu fick jag upp Com Hem-reklamen igen, men med en annan url än tidigare. Det var dock delvis samma som i ovanstående, d.v.s. "moneysavingexpert".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
6/30/19, 3:17 PM
#12

Jag skulle kolla med min internetleverantör. De kan ha ett hål i sin säkerhet som har satt sig just på iFokus.
Ibland när jag söker på Google kan det komma upp liknande sidor som sökresultat, men det är ju bara att stänga ner dem.

Carmarino
7/1/19, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ny url idag. Kom två gånger, direkt efter varandra.

(Hade en annan tidigare idag, men det var en variant på de tidigare.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Pyttelite
7/1/19, 7:11 PM
#14

Ett förslag är att ta kontakt med comhem eftersom de använder sig av deras namn.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
7/1/19, 7:16 PM
#15

Min erfarenhet av Com Hem är att de inte är särskilt intresserade av att ta itu med sådana här saker. Men visst, jag kan försöka - när jag har tid att sitta och vänta på svar en halvtimme eller två.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: