Annons:
Etiketttips-information
Läst 195 ggr
Niklas
9/2/20, 1:01 PM

Från grupper till etiketter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här informationen är framför allt för värdar och Medarbetare.

Som ni kanske hört kommer vi att övergå från att använda grupper och kategorier till etiketter (”taggar”) i inlägg. Ett bra sätt att förbereda för det är att gå igenom grupper och kategorier på era sajter och döpa om dem till namn som fungerar som etiketter.

Reglerna för etiketter är enkla:

  • a till ö, 0 till 9 och bindestreck (-) tillåtet.
  • Bara gemener (små bokstäver).
  • Inga mellanslag eller andra specialtecken.

Tänk på hemlagad mat när ni ska hitta på etiketter. Vad skriver ni på etiketterna? ”Lingonsylt”, ”Inlagd gurka”, ”Bondkakor”, ”Älgfärs”. Oftast enstaka, eventuellt sammansatta, ord. Ibland behövs det två etiketter på samma påse. ”Kardemummabullar”, ”Glutenfria”. ”Blåbärssylt”, ”Osötad”.

Nedan har jag listat grupperna på (väldigt intressanta) Hjärnan iFokus i vänsterkolumnen. I högerkolumnen är exempel på vilka etiketter det skulle kunna bli. Ni ser att på vissa ställen finns det komman i högerkolumnen. Det är när det inte räcker med en etikett. Gruppen ”Smärta; stress” skulle visserligen kunna ha etiketten ”smärta-stress”, men genom att dela upp det på två etiketter (”smärta” och ”stress”) öppnar det för att skilja dem åt framöver. Ett inlägg om smärta behöver inte ha med stress att göra. Om någon skriver ett inlägg om huvudvärk och stress kommer det att finnas två passande etiketter för det (”huvudvärk” och ”stress”).

Gruppnamn

Etikett(er)

Om iFokus och sajten

iFokus,sajten

Anatomi och fysiologi

anatomi,fysiologi

Autism; ADHD; ADD etc

autism,adhd,add

Belöningssystemet; beroende

belöningssystemet,beroenden

Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande

demenssjukdomar,alzheimers,åldrande

Den sociala hjärnan

socialhjärna

Djurens hjärna; Evolutionen

djurhjärnor,evolution

Embryologi; Den unga hjärnan

embryologi,ung-hjärna

Fobier

fobier

Huvudvärk, migrän

huvudvärk,migrän

Illusioner; hallucinationer och andra felslut

illusioner,hallucinationer,felslut

Inlärning

inlärning

Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter

intelligens,savantsyndrom,extraordinära-färdigheter

Maximera hjärnan; klurigheter

maximera-hjärnan,klurigheter

Minnet och dess funktioner

minnet,minnesfunktioner

Nervsystemet

nervsystemet

Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar

neurologiska-sjukdomar,psykiska-sjukdomar

Psykologi

psykologi

Sinnen

sinnen

Smärta; stress

smärta,stress

Språk

språk

Sömn; drömmar; avslappning; meditation

sömn,drömmar,avslappning,meditation

Tumörer; skador

tumörer,skador

Vetenskap; forskning; teorier

vetenskap,forskning,teorier

Övrigt

övrigt

OffTopic

utanför-ämnet

Det jag vill be er göra, för att övergången till nya systemet ska gå så smidigt som möjligt, är att redigera (glöm inte att spara) namnen på era diskussionsgrupper och era artikelkategorier. Skriv med små bokstäver, siffror och bindestreck, och sätt komma mellan etiketter om det är flera. När vi har gått över till nya systemet kommer ni inte att (kunna) använda komma i fälten för etiketter. Det är bara nu när vi gör det i gamla systemet.

Vad händer om ni inte gör det här? Det är ingen katastrof. Risken är att etiketterna i nya systemet inte blir så bra. Det går att ändra då också, men det blir mer omständigt. Det finns sajter som redan har gruppnamn som passar som etiketter. Där behöver ni inte göra något alls och det kommer att bli jättebra när vi byter plattform. 🙂

Ni får gärna ställa frågor om etiketter och hur ni ska tänka när ni byter ut gruppnamn mot etiketter på sajterna. Det är nog inte så svårt när ni kommer på hur de används.

(På mina sajter exempelvis iPad iFokus, är gruppnamnen anpassade för att bli etiketter. Titta där om ni vill se vad jag har valt för etiketter.)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Göstage]
9/10/20, 9:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Skrev ett inlägg som fungerade som det skulle bortsett från att det inte gick att placera i den befintliga etiketten samhället, fick upp felmeddelande enligt ovan.

  • Redigerat 9/10/20, 9:24 AM av [Göstage]
Niklas
9/10/20, 3:54 PM
#2

Vilken diskussion gällde det?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Göstage]
9/10/20, 4:45 PM
#3

#2 Detta inlägg
skulle placeras under etiketten samhället.

Niklas
9/10/20, 5:03 PM
#4

#3: Nu ligger det där. Om du provar igen med samma eller annat inlägg, får du felmeddelandet då också?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Göstage]
9/10/20, 5:11 PM
#5

#4 Skrev ett nytt meddelande (Rubrik "testmeddelande") och nu fungerade det att lägga det under etiketten "samhället".

Tack för hjälpen - kan du hjälpa mig att ta bort testmeddelandet, jag saknar behörighet.

  • Redigerat 9/10/20, 5:15 PM av [Göstage]
Niklas
9/10/20, 9:35 PM
#6

Det har någon redan hunnit ta bort. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Göstage]
9/11/20, 7:41 AM
#7

Ja, jag bad värden fixa det, men tack ändå!

Carmarino
9/11/20, 5:51 PM
#8

Den här tråden markeras inte som läst oavsett hur många gånger man går in och läser i den. Får se om den blir markerad som läst nu när jag har skrivit i den. Det funkar ibland.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JRSN
9/13/20, 9:20 AM
#9

Lade märke till en sak: När man lägger till helt nya etiketter i inläggsrutan så räcker det inte att bara skriva in ordet och klicka på 'Publicera inlägg'. Man behöver även trycka på 'Enter' innan man klickar Publicera, så att ordet verkligen registreras.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Herveaux
9/13/20, 9:52 AM
#10

#9: Användaren Ulla lärde mig att man också kan göra ett mellanslag efter man skrivit den nya etiketten.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JRSN
9/13/20, 9:58 AM
#11

#10: Aha! 😊

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: