Hotad av medlem!
Jag har här på iFokus blivit hotad av en medlem.
Vederbörande skrev ett Pm till mig och kallade mig pedofilbög och att jag var alldeles för gammal att för att vara på iFokus och skulle sticka och brinna.
Jag replikerade då med att jag skulle anmäla hen.
Totalt så är det tre PM från denna medlem och två från mig där jag i båda skriver att jag tänker anmäla denna medlem.
Jag får då till svar att denna medlem skall kapa hela mitt nätverk och fucka sönder hela min dator.
Jag tog jäkligt jäkligt illa vid mig och har aldrig för i mitt långa liv (62-år) varit utsatt för något liknande.
Här kommer då två skärmklipp på detta som jag visade i en annan tråd men fick då redan på att det dels var fel tråd och att jag dessotom outade den här otrevliga människan även om jag hade hade blurrat nicket och inte avataren.
Nu har jag pixelerat både namn och Avatar till den milda grad att ingen någonsin kan se vem det är
Jag fick ett PM om att min tråd hade tagits bort då den stred mot iFokus regler.
Här då två skärmklipp där jag dock som sagt pixelerat så att ingen människa överhuvudtaget skall kunna veta vem den där otrevliga hotande personen är så att där kan jag absolut inte begått något regelbrott.
Har även anmält den där otrevliga människan till en av de ledande administratörerna här på iFokus, samma administratör som raderade (tog bort) hela mitt inlägg på en annan tråd på Support i iFokus.
Här kommer då slutligen mina två skärmklipp av HELA den dialog som jag hade med denna otrevliga människa som kallade mig pedofilbög som skulle sticka och brinna och som slutligen hotade med att ta över hela mitt nätverk och fucka min dator.
Nu är min fråga, är det så här vi skall behöva ha det på iFokus???
Bästa hälsningar,
Bertil
Observera, jag har alltså inte nämnt vederbörandes nick och jag har pixelerat vederbörandes Avatar så inte en enda människa kan känna igen den.
Det är beklagligt att du drabbats och det är en synnerligen otrevlig text men varför svarar du????
Spärra medlemmen från att skicka PM och sänd vidare till någon i administrationen.
Jag förstår att du är upprörd men har man varit med ett tag så så vet man att detta tyvärr är ganska vanligt.
Se det som ett troll. Troll ska man inte mata😉
/Maria
Att du fått otrevliga pm är väldigt tråkigt, men det är inte iFokus fel eller ansvar. Blockeringsfunktionen finns för att man ska slippa ta emot sådant. För övrigt är jag inte admin för iFokus, bara supporten. Jag finner det också underligt att du som i en annan tråd var så tydlig med att pm var privata här gör precis tvärt om och visar ett pm öppet.
Jag har INTE outat avsändaren av PM:et.
Inte ens i den tråd som du tog bort då den där avataren bara var hämtad från internet.
Du om någon Hera borde väl veta att jag aldrig outar nåra PM.
I detta fallet med hen som skrev så var det inte enbart att hen kallade mig "pedofilbög som var för gammal att skriva i trådar" på iFokus utan även att hen hotade att "ta över hela mitt nätverk och fucka min dator".
JO, jag tar sådant jävligt hårt.
Jag är gammal (62-år) och har varit med om mycket men aldrig någonsin något liknande.
Att ta bort min tråd som du gjorde Hera berättar ju bara var du står!
Bästa hälsningar,
Bertil
#0 Vad vill du med denna tråd? Du fick ju bra svar i den andra tråden du hänvisar till?
Tyvärr hann jag inte svara på ditt inlägg i den tråden.
Nej jag tycker inte det är okej med det hen skriver i pm;en till dig. Vad jag däremot inte kan förstå är varför du hängde/hänger ut hen på det vis du nu gör.
Instämmer med det Hera skriver om tidigare tråd, där du verkar värna väldigt mycket om det privata i just PM. Det du gör just nu är ju precis tvärtemot det du skrivit/sagt tidigare, så frågan är då vad jag/vi ska tro på när det gäller dig?
Tror nog att många av oss sajtvärdar/medarbetare har nog koll på hen och är medvetna om hens aktiviteter här på iFokus.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Jag snackar inte om att outa, jag snackar om att du visar ett privat meddelande. Med andra ord var det du skrev innan bara tomma ord som du uttryckte för att låta duktig. Uppenbarligen är pm inte något du anser ska hållas privat. Visar var jag står? Var står jag? För det jag skriver till skillnad från andra ja! Att tråden togs bort berodde på att den visade avataren. Att en medlem ofta byter bild är inte relevant. Dessutom handlade tråden inte alls om det du skrev som överskrift. Jag undrar fortfarande vad det är du vill ha ut av tråden.
I instagrammålet så blev båda tjejerna fällda av tingsrätten.
Det går inte längre att skriva, hota eller förfölja människor på vare sig facebook, instagram eller iFokus.
Det där är en sak som både facebook och instagram tagit till sig och kanske skulle även iFokus ta det till sig.
Varken som ägare eller administratör så går det att "gömma sig" för realiteter.
Bästa hälsningar,
Bertil
7 det står dig fritt att anmäla till polisen.
Spar PM - anmäl till polisen - spärra nicken från dina PM
Av någon anledning vill du hela tiden åt iFokus.
Snälla Bertil, du kan ju knappast jämföra detta med Instagrammålet där människor blev kränkta med bild helt öppet.
Du har fått ett elakt PM och du blottlägger det helt frivilligt.
Polisanmäl som flera här skrivit om du tycker att det är berättigat.
/Maria
#5 Marinas Mix.
Jag har ju inte outat någon som helst!
Här så har jag pixelrat både nick och avtar.
I det andra som nu är borttaget av Hera så hade jag blurrat nicket men inte avataren som hen som hade och som hen ändrade från dag till dag.
Ibland så kallade sig hen för man och ibland så kallade hen sig för kvinna och ibland för "bror".
Outa någon kan man ju bara göra om man kallar någon vid deras riktiga namn men sådana förekommer ju sällan på internet överhuvudtaget.
Jag undertecknar alla mina inlägg med Bertil för det är så jag heter i verkliga livet.
Jag har bild på mig själv i avataren och tre till i mitt album.
Jag betvivlar väldigt starkt att du heter Marinas Mix i verkligheten precis som jag starkt betvivlar att Hera heter så i verkligheten.
Själv så heter jag Bertil i den riktiga världen och mitt efternamn är Olsson.
Jag hymlar inte med några nick ock även om jag har nick bamse6311 här så undertecknar jag alla mina inlägg med Bertil.
Vad jag är ute efter Hera?
JO, att det inte skall bli här som det blev på instagram med förföljelse!
Är det tydligt nog förklarat?
Vad ni än säger både Marinas Mix och Hera så har instagramdommen bevisat internet inte är en plats där man hur som helst kan kalla människor "pedofilbögar som är för gamla att skriva" samt att hotfullt skriva att man skall ta över hela deras "nätverk och fucka deras dator".
Instagramdommen kommer säkerligen att följas av flera!
Förstår varken dig Marinas Mix eller Hera att ni inte reagerar???
Nej, istället så blir mitt inlägg på en tråd som jag själv skapade borttagen.
MYCKET UNDERLIGT!
Bästa hälsningar,
Bertil
Instämmer med de flesta ovan mig. Samt om du nu som du säger "Varken som ägare eller administratör så går det att "gömma sig" för realiteter."
Ta då direkt kontakt och inte här på support. detta är väl i så fall högsta grad mellan dig och vederbörande. Inte en offentlig tvättning. här på sajten
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
11 du finner det alltså underligt att förra tråden blev borttagen? Tyvärr kan jag inte göra det tydligare än jag redan gjort.
Hera - jag tycker du har ett otrevligt tonläge mot Bamse. Som Medarbetare på sajten bör du hålla dig mer neutral. Tex säger du "med andra ord var det du skrev innan bara tomma ord som du uttryckte för att låta duktig." Jag tycker inte en Medarbetare ska uttrycka sig så nedlåtande.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag bara undrar är det förbjudet här på i fokus att ta upp ett pm i en tråd där man blivit grovt förolämpad, och är det det så undrar jag varför det är förbjudet?
Tycker att det verkar som om det inte gillas att man ens nämner mobbing.
Det ÄR säkert inte så men JAG känner så.
Oj då, nu är faktiskt tråden tillbaka igen.
Den var ju faktiskt stängd av (en eller flera) sajtägare som tydligen tyckte att det här var ett obehagligt ämne att upp.
Vem eller vilka som stängde ner tråden vet jag inte, den/de iddes inte ens att skicka ett PM om att tråden var nedstängd.
Nåväl, av någon oförklarlig anledning så är den ju nu öppen igen
Kanske så var det en Sajtvärd som stängde ner den och en annan som öppnade den igen.
Ja, vad vet jag? Kan bara konstatera att det är underligt och att kanske någon har insett att "det fria ordet" även är "fritt på Ifokus".
Tack vem du än är som såg till att det fria ordet fortfarande är fritt och även på iFokus.
Blev faktiskt glatt överraskad av att min tråd öppnades igen.
Heder åt den som gjorde det fria ordet fritt även på iFokus!!!!
#14 beem
Tack så väldigt mycket för din support
#15 ove555
Dessutom så blurrade jag nicket.
När jag åkte ut ur den tråden så pixellera jag även avataren även om det egentligen inte skulle behövts då dels den där som hotade mig bytte Avatar varje dag och alla var hämtade på internet.
Nåväl, nu har ju tråden kommit tillbaka så länga det varar.
Det är ju upp till sajtvärdarnas godtycke.
NEJ, jag accepterar inte att bli kallad pedofilbög.
Gubbe kan jag klara att bli kallad.
Dessutom så accepterar jag inte direkta Hot mot mig själv.
Bästa hälsningar,
Bertil
Grejen är den att det ger ingenting med en sån här tråd. Vad vill du ha ut av det? Är det en medlem som skickar hot via PM så är det bästa att gå till någon av grabbarna bakom iFokus, via PM, och meddela vilken medlem det handlar om och vad denne skrivit, då det enbart är de som kan stänga av olämpliga medlemmar från hela iFokus. Handlar det om en specifik sajt är det annars lämpligt att börja med att kontakta den aktuella sajtvärden så kan h*n gå vidare med det om det behövs.
Att lägga ut ett PM (=privat meddelande) för alla att se ger absolut ingenting om man vill göra något åt situationen, det är ingen som kan göra ett dugg genom att enbart veta vad som skrivits men inte vem som skrivit. Så nej, jag förstår inte alls vad du tjänar på den här tråden.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
"Är det en medlem som skickar hot via PM så är det bästa att gå till någon av grabbarna bakom iFokus, via PM, och meddela vilken medlem det handlar om och vad denne skrivit, då det enbart är de som kan stänga av olämpliga medlemmar från hela iFokus"
Jag PM:ade Niklas om mycket otrevliga PM men fick ingen hjälp. Så vad ska man göra? Visst..man kan blockera de men nästa gång går de på nån annan. Så jag förstår faktiskt Bertil. När man ropar efter hjälp finns ingen att få, tyvärr.
Beem; jag är inte mer än människa och mitt tålamod tar ibland slut. Ser dock inte något fel i det jag skrev. Uppenbarlugen var pm inte så privata som ts så demonstrativt hävdade förr. För övrigt är vi inte sajtvärdar här inne käre bertil, vi är bara Medarbetare! 16 det är en felaktig iaktagelse. Det var jag som öppnade tråden igen. Jag vet inte vem som låste den.
#17 bumleboo
Fint att det finns en supportsajt, första gången som jag sett dig idag skriva så trevligt.
Oh, NEJ, jag hänvisar inte alls till några PM för sådana har vi överhuvudtaget
inte haft.
Däremot så har du ju skrivit till mig på "trådar" som numera i och för sig att raderade eller stängda/blockerade där jag hade samma meddelande som i denna tråd.
Låt mig säga #17 bumbleboo att man plötsligt är Välkommen till Supportsajten gör en glad.
Kanske så har jag helt och hållet missuppfattat tidigare inlägg från dig som inte alls verkade lika Välkomnande.
Har jag missuppfattat detta så ber jag verkligen om ursäkt men faktum är #17 bumbleboo att när jag läste det som du tidigare skrev i mina trådar tidigare idag så verkade det inte lika Välkomnade om man säger så.
Nu kan jag som sagt absolut ha fel i detta, du menade säkert något annat än du skrev, det blir ju så ibland.
Man skriver ner en människa till den milda grad att människan ifråga inte är värd ett uns vatten men man menar ju helt tvärtom till det som man skrev.
Jag förstår så innerligt #17 bumbleboo eller så förstår jag inte alls.
Ja, inte vet jag!
Skönt att veta hur som helst #17 bumleboo att man är Välkommen till Supportsajten när man under dagen har blivit utkastad ett par gånger och även av dig fått vissa inlägg på sin tråd som delvis (eller kanske helt och hållet) motsäger det varma Välkomnadet i ditt inlägg #17 som man /jag får just nu.
Hoppas verkligen att jag inte gått över reglerna för iFokus när jag skriver att jag noterat dina tidigare inlägg i den tråd som någon älskvärd Sajtvärd hade äran att raderade/ta bort.
Hur som helst #17 bumbleboo, skönt att få känna sig Välkommen till Supportsajten även om jag måste tillstå att den gadden på getingen gjorde ont som fan tidigare i eftermiddags.
Nåväl #17 bumbleboo, tack för ditt Välkomnande men den där "gadden" på getingen skall jag nog undanbe mig i fortsättningen.
Den sticks som man och gör ONT ända in i mitt gamla hjärta när den där getingen sticks.
Dock så är jag ju som person inte sådan som ser tillbaka till allt ont som den där getingen gjorde mig i eftermiddags.
Jag är ju en snäll och förlåtande människa och förlåter till och med den värsta geting i sommarvärmen.
Bästa hälsningar,
Bertil
Skål
/Maria
#21 Det beror nog på vad det gäller också. Det finns fall där enskilda personer ser något som otrevligt, men som kanske inte ses som ett problem för iFokus i allmänhet, plus att killarna har mycket att göra båda på och utanför iFokus så det är säkert inte omöjligt att vissa saker glöms bort, de är inte mer än människor. Det bästa är som sagt att blockera.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Men snälla nån jag förvånas över svaren i Bertils tråd 😮
Vad tänker ni med, ta en titt på dumparna och känn skam över hur ni i tråden försvarar mobbing 😮
Ta nu en titt på denna videon,ganska snarligt vah 😡
Bertil stå på Dig DU HAR RÄTT NU 😎
26 visa mig gärna ett enda inlägg i tråden som försvarar mobbing! Kan du inte det bör du be om ursäkt!
#26 Det är väl ingen som försvarar mobbing?! Vad vi försöker säga är att det inte är rätt väg att gå att enbart lägga ut vad som skrivits, för ingen kan göra nånting åt det då.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jepp jepp jag vetr alltid sva<rend
#22 Hera
Mitt tålamod tar jäklar också slut ibland, jag är också människa av kött och blod.
#22 Du Hera, jag har stångat mig galen här idag och det borde du väl om någon ha förstått.
Angående PM som du tjatar om hela tiden.
Jo, jag är emot att man "skriver i en tråd" att detta har vi ju pratat om i ett PM.
Jag har skrivit det i en tråd som numera också verkar vara stängd, den tråden handlade om otrevliga sajtvärdarmen som sagt var så verkar den nu också vara stängd.
Det som jag skrev där om PM är att man inte outar att man skrivit till någon eller en bestämd människa i tråden.
Den STORA SKILLNADEN är ju för djävulen att jag har blivit kallad en massa saker som pedofilbög och annat och dessutom blivit hotad, hotad hotad och jag skriver det igen HOTAD.
Det går väl för böveln inte att jämföra med det som avhandlas i den tråden om otrevliga sajtvärdar som dessutom som sagt verkar vara helt nedstängd nu.
Hera, sätt dig ner en stund och TÄNK lite, det är allt jag begär och tänk då gärna längre än näsan räcker, TÄNK vidare än så.
Rent hypotetiskt och nu skriver rent hypotetiskt.
Tänk OM du och jag skulle ha haft ett resonemang via PM skulle jag då jag hänvisa till det här i tråden?
Nej absolut skulle jag inte göra det inte och det här var alltså rent hypotetiskt så väl måste du väl känna mig efter all den tid som jag varit med på iFokus.
Jag skulle aldrig kunna eller vilja referera till något sådant om det nu överhuvudtaget hade förekommit.
#Alla ni som skriver att man måste stå ut med att bli kallade pedofilbög och att man skall sluta skriva inlägg på iFokus för att man är en gammal gubbe och man skal man skall sticka och brinna.
När man sedan när man skrivit ett enkelt reply om att man anmält vederbörande till iFokus så får man ett riktigt hotfullt svar tillbaka att den där som skriver att hen inte bryr sig hahahaha, jag kan fan kapa hela ditt nätverk och fucka sönder din dator när jag vill. passa dig!
Är det så här som det skall vara?
Nej aldrig aldrig någonstans i samhället och dess mindre på internet
Där har både ägarna samt alla sajtvärdar ett riktigt stort ansvar.
Det är ungefär som efter andra väldskriget när man ställde en massa tyskar inför domstol, ingen hade ju gjort något och inget var deras anvar.
NU jämför jag inte det här på något sätt med iFokus.
Det fanns dock en överste i Tyskland som vågade gå emot strömmen och han hette Claus Schenk von Stauffenberg.
Han vågade och 9 månader innan krigslutet så blev han arkebuserad.
Han är den riktiga hjälten för han vågade stå emot.
Nu har det här som sagt inget alls med iFokus att göra men sådana hjältar behövs än idag, de som vågar stå emot.
Jag står emot, jag accepterar aldrig någonsin att människor skall göra narr av mig och kalla mig pedofilbög och jag accepterar aldrig att någon hotar mig.
Vad har allt det här med iFokus att göra.
JO, det borde finnas fler som säger ifrån!
Bästa hälsningar,
Bertil
31 helt ok att tala om sådant ja, så länge man inte sprider innehållet. Visa gärna vem som sagt att du ska acceptera att bli kallad det.
30 oj vad oväntat att du inte kunde visa ett sådant inlägg.
#21 Mia-Li.
Jag håller inte med, absolut inte.
Om det är någon so hotar någon annan så skall de absolut hängas ut.
Det börjar redan i småskolan, någon elev gillar inte an annan och så börjar mobbingen och de andra hänger på.
Det fortsätter genom hela skolan till de går i 7-8 eller 9:de klass.
Då tar den mobbade sitt eget liv, hon/han orkar helt enkelt inte mer.
Föräldrarna har försökt att förklara på skolan men ingen lyssnade.
Skolsköterskan hade så mycket annat att tänka på, lärarna och rektorn hade också observerat men alla hade ju annat att tänka på.
Till sist så är det en Mamma och en Pappa som står där framför en vit kista.
Alla visste ju, den här tjejen/killen hade ju skrikigt ut alltihop men INGEN lyssnade.
Vad har det här med iFokus att göra?
Jo, att ALLA måste ta sitt ansvar och det handlar inte om att vara "jury" eller något sådant.
ALLA måste ta sitt ansvar och inte minst när de verkligen ser och inser att någon är mobbad/hotad/förlöjligad och absolut inte mår bra.
Det ansvaret måsta ALLA normalt funtade vuxna människor se och ta när det är något som inte står rätt till.
Det gäller i skolan, i samhället, arbetslivet och det gäller jäklar också på internet!
När någon blir mobbad trakasserad förlöjligad och hotad så kan man jäklar inte bra titta på ett annat håll och hoppas att det är någon annan som skall fixa problemet.
Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311, det är faktiskt inte så mycket man kan göra från sajten för att hindra en person från att agera här. Det går att ta bort en medlem, men det går också att direkt registrera en ny medlem för den som beter sig illa.
Det man själv kan göra för att slippa meddelanden (PM) från medlemmar man inte vill veta av, är att blockera deras möjlighet att kontakta en via PM. Självklart kan den otrevliga personen registrera ett annat konto och besvära dig ändå.
Hot av det slag du fick är ganska osannolikt att de kan utföras. Om din e-postadress är angiven någonstans kan det vara relativt lätt att hitta din IP, vilket kan vara en väg att nå din dator, men det är ändå ganska långsökt. Hur som helst kan inte iFokus göra något åt saken, utan hot, såväl som andra brott, databrott exempelvis, är en fråga för Polisen. Visst är det bra om medarbetarna på respektive sajt blir medvetna om problem med en viss medlem, men det lönar föga att upprepa klagomål. När Medarbetare och Sajtvärd är informerade, så kan de hålla ögonen på medlemmen och eventuellt stänga av medlemmen. Men som sagt, personen bakom kan registrera ett nytt konto inom någon minut.
Det går att spåra varifrån meddelanden har kommit in till sajten, och vid allvarliga brott är det Polisens sak att begära uppgifter om IP och personuppgifter. Det är därför du ska vända dig till Polisen om du blir utsatt för hot, eftersom hot är ett brott. Missfirmelse och okvädinsord i PM är däremot inte brott även om man blir illa berörd.
Menar du mej?
Jag menar ju det med att man måste få hjälp.
Tror du att jag inte menade det eller fattar jag ditt inlägg riktat till mej, fel?
#26: Det INTE mobbing när en person skriver något taskigt till någon annan.
TS, INGEN annan än du kan påverka vad som händer i din inkorg. Hur många trådar du än startar, så är det inte fysiskt eller legalt möjligt för iFokus-ansvariga att göra något åt inkorgen som hör till ditt konto. iFokus-ägarna kan inte redigera den och inte heller blockera användare åt dig. Inte heller är de poliser som kan utreda brott som missfirmelse eller hot.
Du kan skicka PM till de ansvariga, där du visar hur den aktuella användaren brutit mot reglerna, du kan be dem att stänga av den aktuella medlemmen från iFokus och du kan polisanmäla avsändaren. Det är allt.
#34 bumbleboo
Det var ju verkligen en konstig fråga.
Har du inte sett mina skärmklipp????
Det står ju i de två skärmklippen alltihop.
Skall jag ta det en till gång?
Ok, här kommer det i två skärmklipp.
Läs nu vad det står tackar.
Bästa hälsningar,
Bertil
Ps, när du sedan läst att det står exakt så kanske det hade varit på sin plats med en ursäkt om allt du har skrivit utan att ha kollat vad som stod i de otrevliga och inte minst hotfulla PM som jag fick.
Men sluta nu, du skriver "Alla ni som skriver att man måste stå ut med att bli….", det är väl INGEN som har skrivit att du ska stå ut med det? Sluta hacka på bumbleboo för att hon påpekar något som borde vara uppenbart.
Och som flera tidigare har nämnt så är ditt problem med denna medlem fortfarande ingenting som VI som sajtvärdar och Medarbetare kan göra något åt, vi kan inte hindra någon från att pm:a dig. Om någon hotar dig är det polisen du ska kontakta.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Snälla bamse6311, ta till dig det som andra har skrivit här, och agera förnuftigt. Det nyttar till intet att upprepa det du redan har sagt, eller visa skärmklippet från din dialog med förövaren än en gång. Allt du kan göra är att uppmärksamma Sajtvärd och Medarbetare på problemet, eller om det är tillämpligt anmäla det till Polisen.
Alla berörda vet redan om problemet, och de som modererar den aktuella sajten vet också vem det gäller. Det går inte att komma längre här, utan om du upplever hotet så obehagligt, skulle jag råda dig att polisanmäla det.
bamse, jag har sagt det förr och jag säger det igen.
om du har ditt os, av, brandvägg, webläsare, plugin mm uppdaterat och surfar med sunt förnuft samt inte laddar ned vad som helst (jag vet att du inte gör det) så tror jag inte chansen är speciellt stor att denna bebis klarar av att hacka din dator.
om så vore fallet så lär ju ditt konto här va hackat för länge sen då det ej är krypterad login.
så släpp det där nu oavsett om du tycker det var obehagligt eller ej.
Men snälla bertil, vi är alla läskunniga och har sett det redan i trådstarten. Det var inte DET bumbleboo kommenterade!
#31 tråden du hänvisar till som handlar om sajtvärdar nådde 300 inlägg och då stängs den automatiskt.
Att du sedan startade en ny tråd med samma namn fast #2 efter och sedan tog upp ett ämne som inte alls platsade under den rubriken och när du sedan får bra svar och tråden tas bort av någon anledning. Kan det vara så att flera tyckte som vi andra att den bröt mot iFokus skrivregler🤔 Ja då startar du en ny tråd med samma ämne och så vidare.
Kan du inte förstå att vi också bara är vanliga människor, som tar illa vid oss av det du vräker ur dig till oss?
Känns för mig som att alla ska ha förståelse för dig och det du tycker är jobbigt, men du behöver inte visa samma respekt mot oss?
Och så mitt upp i diskussionen, så byter du ämne och drar in saker som jag har svårt för att se som relevanta till din första frågeställning. Vilken du har fått svar på
När det gäller inlägg #11 citat: "Jag betvivlar väldigt starkt att du heter Marinas Mix i verkligheten precis som jag starkt betvivlar att Hera heter så i verkligheten."
Så kan du se om du bryr dig om att läsa min signatur att där har jag skrivit under med Marina_.
_Du har ditt nick och skriver sedan under med ditt eget namn och så gör de flesta sajtvärdar/medarbetare också.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#46 Bra skrivet Bumbleboo. Här är nog många som undrar vilka av oss, som räknas in i ALLA NI Alla måste ju betyda att det är flera och fast jag läst allt har jag inte sett någon som skrivit det
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#34 bumleboo
Klistar in fån ditt inlägg:
#31 #Alla ni som skriver att man måste stå ut med att bli kalladepedofilbög och att man skall sluta skriva inlägg på iFokus för att man är en gammal gubbe och man skal man skall sticka och brinna.
Nu får du väl ändå ta och lugna ner dig. Vem har skrivit så???????
Så långt ditt inlägg och frågan på det inlägget är väl redan besvarat, eller?
Bästa hälsningar,
Bertil
48 varför svarar du inte på vilka du avser med "alla"?
#48 Fattar du inte Bertil????
Du skriver ju ALLA NI.
Då undrar jag vem som har skrivit så? Är det så svårt att begripa?
INGEN har skrivit att du ska stå ut med tillmälen utan alla har snarare försökt få dig att förstå vad du kan göra åt det.
/Maria
En sak till. Du har fått väldigt många bra svar här i tråden om vad du kan göra så försök att ta till dig alla råd och tips.
/Maria
Bamse6311! Inlägg #31 Är ditt eget och inte bumbleboos. I det skrev du:
Jag skulle aldrig kunna eller vilja referera till något sådant om det nu överhuvudtaget hade förekommit.
#Alla ni som skriver att man måste stå ut med att bli kalladepedofilbög och att man skall sluta skriva inlägg på iFokus för att man är en gammal gubbe och man skal man skall sticka och brinna.
När man sedan när man skrivit ett enkelt reply om att man anmält vederbörande till iFokus så får man ett riktigt hotfullt svar tillbaka att den där som skriver att hen inte bryr sig hahahaha, jag kan fan kapa hela ditt nätverk och fucka sönder din dator när jag vill. passa dig!
Vilket det understrukna är det Bumbleboo frågar om
#0 bamse6311
Nu har jag skummat igenom tråden och nu frågar jag dig en rak fråga och jag förväntar mig ett rakt svar (kanske fler gör?!)
Vad är det du vill? Vad är det du vill att vi ska göra?
#54 Nu får du skärpa dig!
Säg upp ditt medlemskap om du har så jäkla svårt att hålla koll på ditt konto! Det "din kompis" skrev är olagligt. Och det skrevs från ditt personliga konto så du åker på det.
Slúta tramsa nu. Föga troligt att det alltid är någon annan som skriver från ditt konto då det sker otrevligheter. JAg går i alla fall inte på det.
#54 Men du skojar! 😮Skrev inte du tidigare att någon hade ditt lösen och skrivit i ditt ställe. Så händer det igen att en kompis skrivit i elak i din nick..Varför skulle man inte ändra då efter 1 gången…
#53 GunillaF : Dagens kloka ord. Det är nog det bästa som skrivits o frågeform i tråden. så vi kan förstå och få veta..
Detta är lite mer komplicerad än så. Han hjälpt mig att göra ett konto här och i början. jag pratade med honom och hotade honom med pollisen och han ska inte göra det mera.
#53 GunillaF
Först och främst så tack för ditt inlägg och din fråga.
Vad jag menar är egentligen väldigt enkelt.
Om en medlem som på en sajt känner sig mobbad, förföljd, trakasserad och hotad hör av sig till värden så skall värden våga ha tillräckligt mod att ta ställning till vad som sagts och skrivits och inte enbart skylla på att "jag är ingen jury" och därmed låta allting bero som att inget överhuvudtaget hade skett.
Det är liksom bara det lilla enkla som jag önskar att en värd kunde ta tag i när någon vänder sig till henne/honom.
Inget mer och inget mindre #53 GunillaF.
Bästa hälsningar,
Bertil
#58 Och de flesta värdar här inne tolererar inte heller mobbing.
Undantag finnes säkert, men de är fåräknade.
Varför svarar du inte på frågan som ställts till dig flertalet gånger nu?
Eller står du inte för det du skrev och därför ignorerar frågan?
Förra gången du skulle urskuldra dig själv så påstod du att det var din bror som skrev.
Denna gången så är det en kompis.
Håller med #55 Hera.
Vem försöker du egentligen att lura?
Det håller inte!
Bertil
(För den första gången i mitt liv så undertecknar jag INTE med bästa hälsningar)
"Jag håller inte med, absolut inte.
Om det är någon so hotar någon annan så skall de absolut hängas ut."
Håller med om det. Och jag tycker både om man blir hotad och förolämpar så tycker jag det kunde vara tillåtet att skriva om, för får man det så skulle nog inte hot och förolämpnigar förekomma så mycket.
Jag tycker alltså att man ska hålla en god ton till varandra både ute i trådarna och i pm.
Och jag har full förståelse för Bamse att han är upprörd för det som har inträffat och att han av anledning av det skriver lite aggressiva inlägg.
#58 Vi är olika som människor, även som värdar naturligtvis och jag kan bara svara hur jag skulle aggera om en av "mina" medlemmar hörde av sig till mig i liknade fall
Det är egentligen ointressant hur jag skulle göra, så den som inte vill läsa kan hoppa över:
Jag skulle ha bett medlemmen att berätta sin version, sedan skulle jag PM:a de andre och be om dennes version. Det är omöjligt att bilda sig en uppfattning endast genom den enes berättelse.
Hur jag sedan skulle aggera beror naturligtvis på svaret. Skulle det vara påhopp "utan anledning" (vilket har hänt på min sajt) så skulle jag ge skrivförbud.
Skulle jag inte få något svar från den andra så skulle jag helt enkelt råda den som kontaktat mig och som känner sig mobbad, förföljd, trakasserad och hotad att blockera den andre så den inte kan skicka fler PM. Skulle det inte hjälpa så skulle jag råda att medlemmen gör en polisanmälan.
En polisanmälan kan endast den som känner sig mobbad, förföljd, trakasserad och hotad göra. Ingen kan göra det åt dig.
Som sagt, vi är olika vi värdar. Vissa kanske inte har ork att blanda sig i andras trätor och det borde vi acceptera. Vi är vuxna och måste ta eget ansvar och aggera utifrån det som känns rätt för oss. Även när vi känner oss som ett offer för andras dumhet.
Lycka till i fortsättningen.
#60 Förstår att du inte undertecknar det inlägget med bästa hälsningar.
#54 Som andra sagt så har du haft ursäkter tidigare också. Jag tror vad jag vill om dina urskuldranden. Det var ju du som tyckte det var mums med troll på en annan sajt. Eller hur
Så det var DU som skrev pm till mig då?
Eller va det Kalle Anka 🤔
Hade det stämt det DU sa så kan man ju undra varför DU inte skrivit pm till alla som blivit drabbade av dina låtsaskompisars elaka pm.
Vad man än säger om mig så har jag faktiskt andra sidor också.
Här en väldigt stor del av de sidorna.
http://ensamhet.ifokus.se/discussions/51dcc4a7ce12c455a0001de2-var-sang
Bästa hälsningar,
Bertil
Tack för ditt inlägg LeffeD.
Både bästa och finaste hälsningar,
Bertil
#64 VSK
😃
Bästa hälsningar från,
Bertil
#14 beem
TACK!
Bästa hälsningar,
Bertil
#26 Akecheta
Tackar så mycket.
Riktigt riktigt jäkla bra klipp.
Bästa hälsningar,
Bertil
Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men jag kan väl säga som så att jag har blivit kallad för långt värre saker än det som Bertil fått i sin inkorg som mina år som värd.
Nu är väl inget av detta accepterat att någonsin bli kränkt eller hotad, och kanske borde jag faktiskt ha satt ner foten långt tidigare och polisanmält just för att make a statement.
Att jag inte har gjort det har mest berott på att jag;
har inte upplevt det som ett riktigt hot/att det är något att vara uppriktigt rädd för.
Att det troligen är en liten sketunge som sitter och är uttråkad på sitt sport/påsk/sommar/höst/jullov och försöker fördriva tiden/vara ball inför sina polare.
Jag orkar inte dra mig igenom hela den procedur som det blir genom att polisanmäla för att sedan ett år senare få ett brev med, *trumvirvel* "ärendet är nedlagt pga bristande bevisning".
Jag kan vara ganska slängd i käften tillbaka att jag i slutändan blir ganska tråkig att försöka provocera.
Kanske blir man härdad med tiden, men jag upplever det inte som att dessa fula ord är riktade mot mig personligen, utan det blev just jag av en slump som blev utsatt. Eller så har det uppstått en situation där någon fått skrivförbud etc och vederbörande kan inte se sina egna fel i det hela och tar ut alla aggressioner på just mig som fick agera bödel.
Så mitt råd är, släpp det, låt det rinna av, ta inte åt dig för jag tror inte detta var riktat till dig personligen och jag tror knappast avsändaren skulle våga häva ur sig detta till dig ansikte mot ansikte.
#15 ove555
Tackar.
Bästa hälsningar,
Brtiil
Det där var ett av dem mest sarkastigaste inläggen jag någon sin läst.
Och du skall vara eller rättare sagt föreställa Sajtvärd????
Bästa hälsningar,
Bertil
"Så mitt råd är, släpp det, låt det rinna av, ta inte åt dig för jag tror inte detta var riktat till dig personligen och jag tror knappast avsändaren skulle våga häva ur sig detta till dig ansikte mot ansikte"
Om man inte accepterar det finns det väl ingen anledning att släppa det?
#73 Men man kan nonchalera det och tiga ut det så lägger kanske "trollet" av för då är det inget roligt att hålla på.
#74 Om man inte sätter åt den som har gjort det tror jag det är stor risk att vederbörande fortsätter med att förolämpa.
#74 Kanske, kanske inte. Men om inte den som ska förolämpas inte visar något så njuter ju inte trollet och har inte fått uppmärksamheten genom att någon reagerar.
#42 Inkanyezi
Som du ser av inlägg #54 så var den här personen här igen.
Vem skall hen skylla på nu, tidigare så var det en bror, nu så är det en kompis.
Du Inkanyezi, jag beundrar dig mycket som en exempelöst duktiga och fantastiska fotograf som du är.
Dock vad det gäller det här så nog fan skulle sajtvärdar kunna sätta ner foten någon gång och säga att det HÄR accepterar vi INTE på iFokus.
Skall ni bara vänta på att polisen kommer klampande in nästa gång när de har gjort upp med instagram och skall ta itu med iFokus?? och alla de övertamp som händer där utan att någon lyfter så mycket som ett lillfinger?
Se gärna mitt inlägg #31 om Överste Claus Schenk von Stauffenberg.
Han satte jäklar ner foten!
Visserligen så blev han arkebuserad men idag så har han gått till historien.
De som sätter ner sin fot eller för den delen fötter blir ofta arkebuserade men i historien så är de vinnarna.
Här på iFokus har vi sett att det är en hel del som vågar sätta ner fötterna och vi har även sett andra som gömmer sig bak uniformen de blivit tilldelade.
Nu gör jag naturligtvis INGA som helst liknelser mellan andra världskriget och iFokus, inga som helst för då skulle man säkert åka ut lika fort som tidigare idag så därför proklamerar jag, det är INGA som helst liknelser.
Bästa hälsningar,
Bertil
77 sajtvärdar på iFokus olika sajter sätter dagligen ned foten då det bryts mot regler. Att du påstår annat visar på hur lite du vet. Vi är många som jobbar hårt med våra sajter och som får ta mycket skit för det. Ibland från personer som du som sitter och tror att vi inte gör något. Nej, dags att sluta slänga ur dig felaktigheter nu. Du vinner inga poäng på det, tvärt om. Den enda som jag har sett gömma sig är du. Du slänger ur dig saker, sedan när flera personer vill veta vad du menar svarar du inte på det. Det om något är att gömma sig. Dags att sopa rent framför egen dörr innan du beskyller andra människor för dina egna brister. Och om 29 är det mest sarkastiska du har läst har du nog missuppfattat vad sarkasm är.
#75 ove555
Klart att hen kommer att fortsätta provocera och förolämpa samt säkert också fortsätta att hota människor.
Tror att de flesta sajtledare har sett hen tidigare där hen provocerar människor men ingen verkar ju kunna göra något åt det och bli av med den där människan för gott.
Nej, alla säger bara samma sak.
Blocka PM från den där och anmäl till polisen om hen hotar dig.
Nog fan borde väl någon kunna blockera den där typen från iFokus helt och hållet, de borde ju inte vara så jäkla svårt.
Om ägarna och och all de så kallade sajtledarna hade gått till polisen och anmält den jäveln så hade det ju varit lätt att få fram vem det är.
Dock så vågar ju ingen sätta ner foten och säga att Nu får det vara stopp!!
Bästa hälsningar,
Bertil
79 så du anser att andra ska sköta ditt ärende hos polisen? Mäkta konstig syn må jag säga. Och vi sajtvärdar kan fortfarande INTE stänga av medlemmar från iFokus! Du tjatar om att andra ska sätta ned foten. Då förmodar jag att du själv föregått med gott exempel ich har polisanmält händelsen.
Om jag skulle få konstiga telefonsamtal, hotbrev i min fysiska brevlåda, få skadegörelse på gården/bilen etc så skulle jag uppleva detta som ett riktigt hot och jag skulle känna ett obehag av det samtidigt som jag skulle bli heligt förbaskad. Och detta skulle jag anmäla till polisen så klart.
Men en som sitter och tror denne kan vara stöddigt via nätet, gömd bakom en skärm upplever jag inte som ett riktigt hot. Kanske är jag naiv, men trots alla saker jag blivit kallad för av troll här på iFokus har jag aldrig kännt ett obehag eller på något sätt trott att denne skulle göra mig någon skada i verkliga livet, trots att jag "ska passa mig för annars så *****".
Men å andra sidan, säger inte lagen att det räknas som hot/trackasserier NÄR man känner ett obehag? Någon kanske kan rätta mig för jag har inte hundra koll där.
Och självklart tycker jag att man ska polisanmäla om man känner för det, det är inte det det handlar om. Men jag har svårt att se vart en anmälan att ett troll skulle leda någon vart mer än raka vägen ner i slaskpärmen.
Vi som är sajtvärdar har ansvar för våra sajter. Beter sig någon illa där så kan vi ge skrivförbud. Alltså blockera personen från sajten. Det händer då och då och vi värdar är då inte vatten värda. Vi sätter ned foten på det vi vet, ser och kan agera. I någons PM-brevlåda har vi ingen aning om vad som sker. De flesta av oss har inte den möjligheten att vi kan se in i andras brevlådor och vi kan dessutom inte förutsäga eller misstänka vad som skrivs eller kommer att skrivas i ett PM till någon. De flesta av oss är inte cynska. Men där vi kan agera sätter vi nog ned foten och det hårt.
Säger åter att det enda du kan göra är att låta bli att svara personen, spara PM:en, göra en polisanmälan och blockera. Vad gör man om man får ett hotbrev per postverket. Går man till posten och ber den se till att personen som skickat brevet blir förbjuden att skicka brev via posten? Eller går man till polisen med brevet?
Sitter och tittar i iFokus Användaravtal. Där står
"Lösenordet skall behandlas konfidentiellt. Om Användaren har anledning att tro att lösenordet kan ha blivit känt för andra skall Användaren utan oskäligt uppehåll ändra sitt lösenord."
Det tolkar jag som att det innebär att man inte ska låta andra använda kontot. Har då inte den här personen brutit mot användaravtalet när först bror och sedan kompis kan gå in och skriva? Vem vet om inte en syster, en kusin med flera har trakasserat sajter och personer.
Ha en bra dag
Sport iFokus
#80 Hera.
Ingen som helst idé prata prata med dig.
Får faktiskt bättre svar av katten och det jävliga är att jag inte har någon katt men får bättre svar ändå.
Bästa hälsningar,
Bertil
Klart man ska göra polisanmälan när sånt här händer. Visserligen gör inte polisen så mycket, men det lär komma att registreras i deras datasystem. Så om andra också får likadana PM och gör anmälningar så lär det ju bli fler i systemet och åklagarmyndigheten drar åt sig öronen och börjar agera.
Ha en bra dag
Sport iFokus
Fast frågan är ju hur mycket resurser det finns till det när man inte har resurser till att lösa grövre brott?
Kanske är jag en pessimist, men jag tror vi kommer få vänta bra många år till innan det kommer läggas energi på att jaga nättroll från polismyndigheten.
Se bara på alla dessa kvinnor som blivit hotade av sina fd män. Det finns en tydlig hotbild mot dem men det finns inga resurser att sätta in för att skydda kvinnorna. Resurserna kommer först hon blivit ihjälslagen.
I min lokalblaska kunde man för några dagar sedan läsa om en kvinna som ringde 112 för att någon höll på att bryta sig in i hennes hem och hon fruktade för sitt liv. Polisen hade då svarat att närmsta patrull fanns 13 mil bort så hon kunde ju hoppa upp och sätta sig på att få hjälp.
I den artikeln hade även en kille som arbetar som polis gått ut och sagt att han kände sig oftast otillräcklig i sitt arbete, och att han skämdes när han kom fram till offer flera timmar efter att de blivit utsatta för ett brott. Han sa också att det är fel att lura allmänheten att bemanningen är god, för det är den inte enligt honom.
Så när man inte har resurser till att hjälpa folk i mer akuta situationer har jag svårt att se hur man kan avsätta personal till att jaga uppkäftiga småglin på nätet. Visst, även de ska väl veta hut, men på vems bekostnad?
#86 Det behövs inga polisbilar eller uniformerade poliser för att utreda nätbrott. Det går bra med andra tjänstemän hos polisen, jurister med flera. Så det går inte åt några resurser fån akuta ärenden.
Ha en bra dag
Sport iFokus
#84 bamse6311;
Hera ger dig helt utmärkta, sanningsenliga svar. Bara för att du inte gillar svaren betyder det inte att det är dåliga svar. Vi kan som sagt inte sköta ditt ärende, vi är inte polis, vi kan inte sätta dit någon som begår brott mot dig i PRIVATA MEDDELANDEN, överhuvudtaget så är det DU som bör anmäla brott som begås mot DIG över internet. Vi kan inte hindra någon från att återkomma till iFokus, vi kan inte hindra någon från att internettrolla. Vi KAN inte, det är bara för dig att acceptera. Vi kan inte göra mer än dig i det avseendet, that's it.
Du vet uppenbarligen inte hur sådant här fungerar eller hur svårt det är att göra något åt. Du verkar inte heller inse hur vansinnigt mycket vi sajtvärdar och Medarbetare gör för att arbeta mot troll och dylikt, både synligt och i kulisserna, så istället för att fortsätta vara otrevlig, ohyfsad, ful i munnen och rent av RESPEKTLÖS så kanske du ska ta och lugna ned dig och börja lyssna på oss istället.
Sluta med dina krigshistorier och svara istället på våra frågor, för du beter dig ILLA. Du vill att vi ska sätta ned foten, och det tycker jag att flera i den här tråden försöker göra med dig, för du beter dig inte mycket bättre mot oss än medlemmen som skrev till dig. Du är hånfull och otrevlig, far med osanning och uttalar dig om saker du verkligen inte vet något om. Skäms på dig, vuxna karl!
Vi kan inte läsa dina eller någon annans pm, vi kan bara kontrollera vad som skrivs i våra egna respektive forum, och jag vet INGEN Sajtvärd som skulle acceptera sådana inlägg som det du fick skickat till dig i pm, sådant raderas! Anledningen till att du inte hittar barnförbjudna bilder, hot, rasistiska eller homofobiska uttalanden och så vidare och så vidare, på vart och vartannat forum, är just för att vi tar bort dem! För de dyker upp med jämna mellanrum, men vi arbetar kollektivt för att radera eller anmäla otillåtna inlägg och bilder. Vissa gånger har vi suttit HELA NÄTTER och jagat efter troll som har försökt förstöra våra forum. Om vi hade kunnat så kan du ge dig den på att vi skulle ta av dem möjligheten att skriva här, men det GÅR inte.
Jag hoppas innerligt att du gav dig tid att läsa det här, för jag tycker att du beter dig förfärligt illa och nedlåtande mot oss, helt ignorant för allt det arbete som vi gör, bara för att du inte ser det.
Skärpning!
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#86 Imasy
Du har helt rätt, det är ju så som det fungerar i verkligheten och det är ju precis där som vi befinner oss och inte i någon tilltänkt stat, stad eller land där allting skulle kunna vara så mycket bättre.
Vi befinner oss just här och nu och vi har den polismakt som vi har.
Kommer de så kommer de när någon har blivit ihjälslagen och inte innan det hände för då så hade dom ju inte tid.
#87 Bettan80
I de bästa av världar så skulle det kunna fungera som du skriver, nu lever vi dock tyvärr inte i de bästa av världar.
Bästa hälsningar,
Bertil
#89 Du menar alltså att världen blir bättre om vi låter bli att polisanmäla brott?
Ha en bra dag
Sport iFokus
Bertil igen….
Eftersom jag skrev inlägget som var det mest sarkastiska du någonsin läst så kanske jag ska förklara.
Det var en turbulent dag i denna tråden (igår) och du startade flera trådar från början i samma ämne men det slutade med denna långa tråd.
Helt plötsligt så kommer det en nyregistrerad användare som gör sitt första inlägg i mitten av denna tråd och "Hejar på dig"
Det kan jag tycka vara ganska märkligt. Besöker man ett forum som ganska färsk så hamnar man mitt uppe i en diskussion som man borde ha en viss bakgrundsinformation om innan man kommenterar.
Nu kan det vara en som läst länge men jag tog det för ganska osannolikt.
Där är min förklaring.
/Maria
Visst går det säkert bra med en civilanställd med rätt utbildning, det är inte det, men dennes lön ska också skrapas ihop från någon kassa.
Poliserna får ju för bövelen betala för sina egna arbetskläder.
84 om du talar med icke existerande katter där hemma förstår jag dina "svar" lite bättre Det är tyvärr så att de svar du har fått på dina fula anklagelser och felaktiga påståenden stämmer. Du verkar dock strunta totalt i vilka svar du får från folk som sitter på faktan vilket visar mig att du bara är ute efter att käbbla. Sorgligt.

Kanske vi kan vara hyggliga nog att inte käbbla tillbaka?
Jag tycker att seriösa svar på trådens tema och frågor som ställs är bättre än att käfta emot för att poängtera att någon kanske är ute och cyklar.
TS borde vid det här laget ha fått tillräckligt svar på tal. Vi kan inget göra åt den som bär sig illa åt på forumet annat än det som redan har nämnts. Vad som händer i PM ser vi överhuvudtaget inte och det kan vi inte, får inte, agera på.
Och brott utreds av Polisen, det är inte vår uppgift.
Ärligt är jag inte med på bamses6311 och hasn inlägg I det ena ska det inte vara mobbing och det ska motas i grinden på stubben. För att i nästa vara riktigt elak mot både den ena och andra. Vi som försvarade inlägg mot iFokus, vilket var inte att försvara enbart personerna bakom iFokus utan det enkla för dom var felaktiga utan grund. Då blir vi en stor del kallade soldater som gick i ledband. Vi hade ingen egen åsikt eller ståndpunkt. Men det tystades ned med en ursäkt som var i form av alkoholens fel .. Jag håller i det här med Hera till 100% i inlägget ovan. Det är nog bara för att käbbla jag kan inte får fram annat alls. Den här tråden kommer inte leda ett steg i den rätta riktningen på någon sätt.