Lilla jag, jag är lika nybörjare som du och jag tycker att Foto är ett bra forum för att lära sig och utvecklas. Jag hoppas att jag får mycket kritik - för det hjälper mig att söka rätt på lösningar med kameran (för den kan jag i princip inte alls…
) och hur man kan tänka.
Men framför allt vill jag säga, att jag har sett några foton som du har tagit och du tar jättebra bilder!! Så jag hoppas verkligen att du stannar kvar där också!
Ba' såru vet! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#2 - Nej, jag sa inte att du är dålig - tvärtom - jag sa' att jag sett bilder som varit jättebra! :)
Jag har ingen blogg med bilder eller dylikt. Jag har några bilder på www.livskvalitet.se (men de håller låg kvalitet, fotomässigt men också för att jag gjort dem lågupplösta - men är go'a, för mig… ;) ), "Andinas Trollskog". Det är sajtvärden på Livskvalitet.ifokus.se som tagit fram den hemsidan åt oss. Det finns många bilder av andra där, däremot, som håller hög kvalitet också.
Ska ta mig en titt på din blogg senare ikväll. Jättekul!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
foto.ifokus finns ju redan. Det är för allt ifrån nybörjare till proffs :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
fotosidan.se och deviantart.com är sajter för fotomänniskor……….lycka till, själv fotade ja när ja var yngre men la av då det fanns bättre
Jag tycker också det ska vara en ny sajt på i fokus för nybörjare där alla vi som inte är så duktiga på fotografering kan få vara och känna oss mer på samma nivå än vad som är fallet på foto i fokus.
Jag vet t,ex en gång som jag försökte svara på en medlems fråga på foto i fokus, då fick jag ett pm från en som är bättre än mej på fotografering, och han menade på att jag gett ett dumt svar. Sedan dess har jag inte vågat försöka svara på så många frågor där.
Jag har visserligen fotograferat i över 40 år, men jag känner mej nästan som en nolla i jämförelse med vissa som kan betydligt mer än mej om fotografering på foto i fokus.
Håller med ove555.
På vissa frågor som jag sett i sajten Foto på iFokus kan jag ibland undra över hur den där tjejen eller killen med sin nya instegskamera egentligen skall kunna lära sig något av svaren de fick på sin enkla nybörjarfråga.
Har själv upplevt det som att den som ställer en nybörjarfråga istället får svar som borde rikta sig till en professionell fotograf.
Upplever det ibland som lite "pinka revir" om vem som vet bäst bland de som svarar på frågan.
Ts här är som hon skriver en ung tjej på 12 år och vill säkert lära sig att börja plåta från grunden.
Köp din instegskamera eller om du nu nöjer dig (precis som jag gör) en kompakt.
När du börjar plåta så kör på A-läget i början och ofta så får man med dagens moderna kameror utmärkta bilder på det sättet.
Titta på alla de bilder du tycker har blivit bra.
Kolla hur kameran har exponerat, slutartid, bländare, ISO tal osv.
Gå sedan vidare till P-läget när du plåtar och börja experimentera med sådant som bländarförval, tidsförval osv.
Personligen så tror jag att det är sådant som en ung tjej eller kille kanske måste börja med.
Tycker att TS har rätt att det kanske skulle funnits en egen sajt "Foto för nybörjare".
Bästa hälsningar,
Bertil
#9 Jag har ansökt om att få Starta en sajt för nybörjare på fotografering, om jag får det beviljat är både du och Bamse m,fl välkomna att bli medlemmar där.
#11 Ja tack! Det får du gärna bli i så fall. 🙂
Låter trevligt ove555.
Hoppas att du får igång den och skall bli trevligt att följa den.
Bästa hälsningar,
Bertil
Just nu så ser det tyvärr inte ut som att något rent nybörjarforum på i fokus tillåts. Jag har nämligen fått ett avvisande svar på min förfrågan om att få starta en ny fotosajt för nybörjare.
😕
Be den redan existerande fotosajten om att ha en flik för nybörjare. Även om det finns de som inte är pedagigiska så finns det många som är det.
#16 Det blir nog utan mej i så fall. För jag kommer nog att bli utkastad därifrån på grund av att jag har andra åsikter än en av makthavarna.
17 håller man sig till reglerna och vett och ettikett brukar man kunna ha olika åsikter.
#19 Kan du förklara konkret hur du menar? För du är nog bättre insatt i det än mej.
#17 Det jag menar är att man inte brukar bli utkastad från sajter om man sköter sig, oavsett om man har olika åsikter eller inte.
#21 Men det där kan väll vara en tolkningsfråga. Det som har uppstått mellan mej och en moderator är att jag inte förstått hans svar i forumtrådar och undrat vad han menat. I stället för att då förklarat för mej har han t,ex svarat i ungefär i den stilen att jag ska läsa om och att jag ska göra det tills jag har fattat.
Och ge ett sånt svar på en sådan fråga tycker jag verkligen inte tillhör vett och etikett och i synnerhet inte av en värd och moderator.
När jag sedan har gjort han uppmärksam på att jag tycker hans svar varit förolämpande så har så vitt jag förstår han menat att jag brytit mot forumreglerna för jag påpekat det för han ute på forumet.
Och det är där jag menar att vi inte har samma åsikter. För jag måste väl ha rättighet och göra någon och även en värd och moderator uppmärksam på att jag tycker jag har blivit förolämpad ute på forumet?
PS: Och sen undrar jag om jag kan få förslag på vad en ny sajt på i fokus för nybörjare skulle kunna heta och vad ni tycker att den ska ha för syfte?
jag höll lite skämtsamt på att föreslå "teknikidioter.ifokus" men det skulle nog kanske inte se så proffsigt ut och kanske inte kännas så välkomnande heller.
Men va med "tekniknybörjare ifokus"? Och då inte inrikta sig endast på foto eller kamera utan på teknikprylar över lag
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#23 Menar du då t,ex datorer, digitala systemkameror/videokameror/analoga kameror m,m och att det ska vara för nybörjare?
#23 Menar du en sajt med artiklar i stil med dessa:
http://parlpyssel.ifokus.se/articles/518c960b8e0e743265003ab6-bilder-pa-ifokus
http://parlpyssel.ifokus.se/articles/518f5038ce12c471970041e6-artikelskrivande-pa-ifokus-del-1
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#24 presis, en teknisk sajt för nybörjare, små och större tekniska prylar som kamera, fjärrkontroller, smart-tv, och you name it, och artiklar och trådar just för nybörjare. Artiklar kan ju då vara allt från presentation av "Vad är en smartphone" till "Smartphones for nybörjare, hur använder jag den" osv. I och med att du gärna vill Starta en sajt spesifikt för nybörjare och det tydligen blev nej till en ren nybörjarsajt för endast foto kanske det finns plats för en teknisk sajt för nybörjare överlag i stället? Det var så jag tänkte då iaf.
#25 blir lite svar till dig med, något i den stilen ja bara inom teknik.
Det finns nog en liten chans ännu att det kan bli en ny fotosite för nybörjare.
Men då måste vi ha ett tydligt fokus som skiljer sig ordentligt från foto i fokus. Och det måste även avspeglas i namnet så det inte blir förvirrande för besökarna.
Det var det senaste svaret jag fick på min förfrågan att starta en ny fotosite för nybörjare på i fokus.

Jag har inte varit aktiv på låååång tid men ser att allt är som vanligt. gnäll, gnäll, gnäll. Denna sidan har under allt tid jag har varit med haft medlemmar som har suttit och lagt fram uttömliga svar på frågor som ställs om och om igen, alla vill bli superfotografer men ingen vill lägga ner den tiden det tar. Internet är full av info, bibliotek är fullt av info här får man svar från människor med många års fotograferande . Jag är av den bestämda uppfattningen att men skall inte hålla på att lära ut saker man inte behärskar, det blir bara skit och förvirring. Om man är en nybörjare så behöver man komma upp på spåret och sedan utvecklas i den takten man behöver för sin egen skull skall man då använda sig av någons "goda råd" som är helt fel ? varför? Jag är själv en ren amatör men älskar att fota, jag har använt mig utav många tips från denna sidan och lär mig hela tiden då man aldrig kan bli fulllärd. Inkanyezi är min stora förebild i detta forumet, ibland kan svaren vara lite för avancerade men frågar man igen så får man hjälp varje gång vilket är viktigt då man är nybörjare. Då är det inte bra med en massa "kunskap" från personer som inte har någon koll på vad dom håller på med, man kommer fel och tappar sugen då man blir helt förvirrad av dom motsägande svaren. Och ja det är då riktat till en person som har gnällt ända sedan han kom i forumet hade jag varit mod hade han varit utslängd för länge länge sedan. Det hjälper inte med flera fotositer , bättre kunskaper än här är svårt att hitta men man kanske skulle använda sig utav sökfunktionen lite mer i stället för att fråga om frågor som har besvarats många ggr innan. Och jag är INTE arg bara lite irriterad över en person som i mina ögon förstör mer än vad han gör nytta här i forumet. Så ni som är nybörjare , var inte rädda för att ställa frågor det är ju ett bra sätt att lära sig men "sortera" bland svaren ni får , vissa svarar utan att ha någon koll på vad dom pratar om.
Ha en glad fotosommar!
/Uffe
Själv tror jag att ett av de bästa sätten att lära sig är att få försöka lära andra och få försöka svara på andras frågor. Och skulle man svara fel, då blir man kanske rättad (förhoppningsvis av någon vänlig person) och då lär man sig något av det också.
Så det där med att svara på frågor tycker jag alla ska få göra, det tycker inte jag bara ska vara förunnat ett fåtal.
Och ställer jag en fråga om fotografering så föredrar jag att få svar från en vänlig person med ringa kunskaper, än från ett så kallat fotoguru som är ovänlig och otrevlig.
29 jag hade valt svar från en fotoguru som är trevlig.
#29 ove55
Hoppas att du får igång din nybörjarfotosajt och tror att det är många som skulle kunna få hjälp där.
Som jag skrivit tidigare så ser man väldigt många ofta väldigt unga främst kanske tjejer på sajten "Foto" som just har köpt sin första instegskamera och nästan i princip frågar om var man hittar "ON-knappen" och då är det väl där som man måste börja i ett svar till en sådan nybörjare.
Hoppas verkligen att du får igång en nybörjarsajt som jag tror skulle kunna hjälpa många.
Nu vet jag ju precis som #28 att Inkanyezi verkligen är en riktigt jäkla duktig och professionell fotograf.
Dock så tror jag absolut inte att det hade varit fel med en sajt för rena nybörjare som precis har köpt sin första instegskamera och vet absolut nada om vare sig bländare, slutartider, brännvidd, skärpedjup osv.
Hoppas att du får igång en sådan sajt.
Bästa hälsningar,
Bertil
Som jag ser det så är det svårt att sänka sig till nybörjarnivå, om nu uttrycket ursäktas. Det kan vara en idé att ha en sajt för nybörjare. Det är inte alla som har fotat med analoga kameror och vet hur dessa fungerar. Själv började jag med en systemkamera vid 20 års ålder och har fotat både i svart-vitt och dia och använt mörkrum och både framkallat film och gjort kopior. Jag är 60 nu😃
#30 Själv tycker jag det är trevligare att få svar från vanligt folk på sådana här forum än fotoexperter. För när man får svar från vanligt folk som mer står på ens egens nivå, så har jag märkt att de brukar förklara saker och ting på ett mycket enklare sätt som är lättare att förstå till skillnad från vissa som kan mycket.
Och sen se dessa fotogurun som verkar få företräde att svara på en massa saker, och se svaren gå ungefär i samma trall, det tycker jag kan bli riktigt enformigt.
Så en ny fotosajt för nybörjare och oss som inte kan så mycket tycker jag skulle vara riktigt uppfriskande.
Många av de som skriver och frågar är som sagt var 12-13-14 år gamla och de har precis köpt sin första instegskamera och vet knappt var on-knappen sitter.
Dom har ju aldrig använt en analog kamera så dom vet inget som helst om hur en negativ filmrulle ser ut och ännu mindre om hur ett mörkrum ser ut med sina framkallningsdosor, förstoringsapparat, framkallningsvätska, fixereringsvätska osv.
Å andra sidan så behöver de inte veta det.
Först så måste de kanske lära sig hur man sätter igång kameran och börjar plåta i A-läget.
I nästa steg så får de kanske lära sig P-läget och hur man plåtar med bländarförval eller slutartidsförval.
Näta steg kan kanske att lära dem att en bild består av det ljus.
Nåväl, jag är också över 60-år och i ungdomen så var jag alltid intresserad av fotografering och kameror.
Jag personligen var väl inte mycket mer än 13/14 år när jag plockade jordgubbar på sommarlovet och på det sättet fick ihop till en mörkrumsutrustning.
Mörkrummet installerade jag i en liten skrubb i föräldrahemmet och det fungerade perfekt.
Nu blir det ju inte så mycket pengar på att plocka jordgubbar men jag fick ihop till det som jag behövde och förstoringsapparten hade väl ingen högre kvalitet på optiken men jag plåtade väldigt mycket.
Gjorde alltid "kontaktkopior" på mina negativ men tyvärr så har de albumenena med negativ och kontaktkopior genom åren försvunnit genom olika flyttningar.
Nu var det egentligen inte heller någon bra kamera som jag hade men när jag var 15-år så köpte jag min första systemkamera.
Det var en Pentax S1a och var helt manuell med allt.
Till den så köpte jag en separat Lunasix ljusmätare.
Min nästa systemkamera ett antal år senare blev en Konica autoreflex T3 som var en fantastiskt bra kamera.
Den hade inbyggd ljusmätare av hög kvalitet och dessutom så kunde man köra den på bländarförval eller slutarförval.
Det var en kamera helt tillverkad i metall och där fanns inga slitdelar tillverkade i plast som kunde gå sönder.
Den där kameran klarade det mesta och det spelade ingen roll om det var 50 grader varmt eller 50 grader kallt, den fungerade i alla väder och temperaturer.
Tyvärr så gjorde jag av med en kameran för ett antal år sedan.
Jag var väldigt väldigt länge emot digital fotografering då jag tyckte att det liksom inte var "fotografering på riktigt".
Numera så kör jag en enkel kompakt och att det är en "enkel" kompakt beror mest på ekonomin som förtidspensionär men också på att jag inte plåtar så mycket numera.
Nåväl #32, att hjälpa nybörjare tycker jag personligen inte är att "sänka sig".
Tänk när du själv var "nybörjare" en gång i tiden ock kanske fick lära dig av mer erfarna hur man både fotograferar samt framkallar filmrullen samt förstorar sina bilder.
Nåväl, precis som jag så tycker ju även du att det kunde vara bra att ha en sajt för nybörjare och jag tror faktiskt att det kan vara en väldigt bra ide.
Kanske även du med din långa erfarenhet av foto skulle kunna tänka dig att hjälpa nybörjare.
Alla så har vi varit nybörjare en gång och på både din och min tid så fanns ju inget internet utan vi fick lära oss av andra som kunde.
Jag var inte mycket mer än 10/11 år gammal när jag började läsa "Fotolärobok i bild" av Gösta Skoglund som jag berättat mer om i min blogg .
Enbart av att läsa den där boken blev en upplevelse till en helt ny värld som öppnade sig för mig.
Nåväl, jag hoppas verkligen att ove555 får igång sin sida och att riktigt många gamla "fotorävar" på ett enkelt sätt kan få tjejer och killar som precis köpt sin första instegskamera att gå vidare i fotografins underbara värld.
Bästa hälsningar,
Bertil
JAG MENAR INGET ILLA MED DET JAG SKRIVER UTAN DET ÄR BARA MIN ÅSIKT! Som jag precis som alla andra har rätt att uttrycka!
Till viss del kan de kanske vara bra med en sajt för nybörjare på foto. Men det har också sina nackdelar tycker jag. Att en nybörjare lär en annan nybörjare är, i mina ögon, kanske inte det bästa. Visst kan man uppfatta saker olika och bara det kan ju bli en vild diskussion och det är det inget fel med. Jag tror inte det kommer vara så många, om några alls, som är "gamla i gemet" som besöker en sådan sajt för nybörjare och då blir det ju enbart nybörjare. "Folk som inte kan men hoppas dom lär ut rätt till andra… "
Men sen är det ju också vissa saker som man kanske inte kan lära ut om man inte sitter bredvid personen och visar direkt på/med kameran.
Man måste känna och klämma på sin kamera när man köper den! Ingen kan heller säga till dig att bländaren ska vara inställd på de talet och slutaren på de talet när man frågar om en sån sak, det är ju helt omöjligt.
Man borde använda sökfunktionen mer när man undrar något tycker jag. Visst är det kanske inget man kommer ihåg alltid, men man kan få så många svar och information på det viset och inte minst genom google!. Och sedan om man inte förstår, då ska/kan man ju helt klart fråga.
Jag vet att när jag först blev medlem fråga lite onödiga frågor som jag egentligen hade kunnat få svar på själv om jag hade använt mig av dessa 2 funktioner/alternativ. Men många( speciellt unga) idag, även jag ibland, är lata rent ut sagt. Vid flera tillfällen har jag också blivit tipsad och tillsagd att använda just sökfunktionen inne på iFokus.
Är inte så gammal själv men vet också att jag stått bakom kameran sen jag va liten. Jag har nyligen gått igenom en hel del gamla foto, och märkt att jag inte är med på så många. :P Och jag på de viset kommit på att "De är ju jag som tar de fotot". Men jag är ju absolut inte någon expert för de! Jag tycker fortfarande rent tekniskt att jag ligger på nybörjarnivå, jag är snart över på medel tror jag :P Jag tycker inte heller att någon någonsin blir expert.
Du lär så länge du lever …
Men om/när du nu startar en sida som den så bör du ha någon som är lite bättre än nybörjare, som vet vad hen pratar om.
Lycka till med sajten!
Alla borde veta hur man tog foto förr :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
# 34 Jag menar att en nybörjarsajt för foto kan vara bra. Förstår du inte det av vad jag skriver? Låt dem som är mer erfarna att hålla till på foto i fokus.
Nej jag har inget intresse av att hjälpa till på en sajt för nybörjare inte för den nuvarande sajten heller. Jag har flera kameror varav den mest avancerade digitala är en Nikon D90 som jag klarar mig utmärtk med och för det mesta så har jag ett 18-200 mm Nikkor objektiv till. Med det kan man fota det mesta. Sen har vi massvis med optik som går att använda. Både ett 70-200, 70-300 och ett 80-400 Nikkor sen har vi en del småoptik också, normal bl.a. till detta kommer så den analoga optiken som vi har sen tidigare och det är en hel del och den går också att använda på min D90. Alla av märket Nikkor. Extern blixt givetvis en SB 600 och min man har en SB 800.
Han har en Nikon F2 den sista manuella kameran som Nikon gjorde och jag har en Nikon F3 den första elektroniska kameran som Nikon gjorde och som det är kass då automatiken på då den mäter ljuset så man får ställa in den manuellt.
Vad jag menar är att det lätt blir en viss jargong på en fotosajt för dem som redan kan och att man som nybörjare kanske inte kan hänga med och framför allt inte i den ålderns som T.S är.
Om jag förefaller vara besatt av Nikon så ber jag om ursäkt. Pocketkameror har jag alltid av märket Canon och IXUS med metallskal då de håller att tappa och går ned i handväskan. Jodå jag har kamera i mobilen också och modellen är en Samsung Galaxy III.
Glömde nästan att tala om att vi har en Mamiya 645 med 3 olika optik. Naturligtvis så har vi kvar ett ex av en Nikon D70 och ett ex av Nikon D80. Jag lyckades få min man att sälja 1 av varje av dessa.
#35 leemland
Jag tror inte att ove555 menar att det är nybörjare som skall hjälpa andra nybörjare utan snarare att alla som är intresserade av foto och kameror överhuvudtaget skall kunna hjälpa varandra.
Du är ju själv om jag har förstått det ganska ung och många som jag sett skriva om och bett om råd på foto är väldigt unga tjejer som precis köpt sin första instegskamera och vill veta hur den fungerar och som de skriver tar bra "kort".
Att i det läget få ett svar om Picassos penslar tror jag personligen inte hjälper dem så mycket.
Låt mig berätta en helt annan sak.
Det här var i mitten på 80-talet då jag gick en kvällskurs i datorer.
Läraren som vi hade första kursdagen började berätta om hålkort och en massa annat som vi egentligen varken hade intresse av eller gav oss så mycket där vi satt med datorerna framför oss.
På den andra kursdagen så var det en helt annan lärare som dessutom faktiskt kunde allt om datorer.
Han började sin lektion med att "tryck på den här knappen" och när jag gjorde det så öppnade hela himmeln sig.
Det här var alltså långt innan som internet överhuvudtaget fanns, datorn hette ABC 800 och operativet var Basic.
(På den tiden så handlade det om Basic eller Pascal).
Tack och lov så öppnade himmeln sig när jag tryckte på On-knappen och om vare sig varken internet eller ens Microsoft fanns så upplevde jag det som en underbar värld.
En värld så långt ifrån hålkort som någonsin möjligt.
Den första läraren med sina hålkort gav absolut inget som helst men den andra läraren som lärde oss starta datorn gav oss möjlighet till att besöka himmelriket.
Tror att det är exakt samma sak med alla de unga tjejer som skriver här på iFokus Foto när de köpt sin allra första instegskamera att de kanske först och främst behöver lära sig hur man startar kameran, sätter den på A-läget och sedan börjar ta "kort".
När de sedan väl ha lärt sig att ta "kort" så kanske de även kan lära sig att ta "bilder" och det är först när de kommit så långt som de också kan börja lära sig om hur Picasso använde sina penslar samt hur ljuset skapar en bild.
Well #35 leemland, tror faktiskt att en sådan här sida som ove555 vill starta kan bli väldigt bra.
Hoppas att du #35 leemland kan dela dina kunskaper och kanske inte minst alla dina kunskaper inom bildbehandling med Gimp.
Bildbehandling är ju otroligt viktigt, den bild som man har i kameran är ju inte den bild som man senare visar och presenterar.
Bästa och hälsningar,
Bertil
Jo naturligvis så förstod jag vad du skrev och replikerade så här.
Nåväl, precis som jag så tycker ju även du att det kunde vara bra att ha en sajt för nybörjare och jag tror faktiskt att det kan vara en väldigt bra ide.
Kul att du fortfarande plåtar mycket och om jag inte har helt fel så är väl Nikon D-90 en fullformats kamera.
Den sista systemkameran som jag hade ligger i en låda hos mig är en jävla skitkamera.
Visste inte riktigt hur jag skulle göra, barnen hade blivit stora så det blev inga familjebilder längre och det där med mörkrumsarbete hade jag slutat med för decenier sedan.
Då kom APS formatet och jag köpte då en Minolta Vectis S100 men egentligen så har den en jäkla dålig optik.
Numera så har jag en väldigt väldigt enkel kompakt, har inte så stor ekonomi numera som förtidspensionär.
Dessutom så är jag på grund av ett rörelsehandikapp ganska bunden till min lägenhet.
Well, det struntade jag i ikväll.
Stod på loftgången och tittade ner på gården och såg att rosorna stod i full blom.
Shit, tänkte jag så jag tog fram min kompakt och med mina kryckor så tog/haltade jag mig ner på gården och tog en del bilder.
(På tal om det där med att halta på kryckor, om/när man ser mig komma gående så brukar jag säga att det mest påminner om en skadeskjuten pingvin *skrattar*.)
Har inte tittat på bilderna från ikväll ännu men hoppas att det finns någon eller några som går att använda sedan jag kört dem i Gimp.
Nåväl, precis som du så tror och hoppas jag att ove555 får igång sin nya sajt och att den kan hjälpa många nya adepter inom fotografin.
Bästa hälsningar,
Bertil
# 38 Nej Nikon D90 är ingen fullformatskamera det är en småbildskamera enligt det gamla filmsystmet 35 mm, men det är en systemkamerera. Mamiyan är en mellanformarmatare.
Men jag anser att det ska finnas en sajt för nybörjare inom foto.
Skulle jag få min ansökan om att starta en ny fotosajt för nybörjare godkänd så får gärna de närmaste medarbetarna också vara nybörjare, för där skulle jag inte vara intresserad av att ha något fotoguru som värd.
#36 Okej, base6311 men jag uppfattar det som att han menar att det är nybörjare som lär nybörjare, men att alla verkar vara välkomna.
Nja, ganska ung vet jag inte om jag räknas som :P haha. Är 24 :P haha. Som sagt innan har jag ju pillat med kameran länge, hade också turen att kunna välja en sådan kurs under gymnasiet också. Och personligen jag tycker att man ska pilla lite på sin kamera först innan man frågar. Och om man inte vet hur man sätter igång den så ska man inte ha en tycker jag. Men klart ska/kan man fråga om inställningar och så, men det är också viktigt att ha läst lite i instruktionsboken. Jag har tidigare varit emot(imot) instruktionsböcker och tyckte de va töntigt att läsa,:P Men i höstas satte jag mig och bläddrade igenom min till kameran och man lär sig ju en del genom det också. Där tyckte jag dom förklarade rätt så enkelt vad inställningarna innebar och så.
Jo viss om dom frågar hur dom får ett bra "kort" så har det ju inte så mycket med Picassos penslar att göra. Men ett bra "kort"/ett bra foto är ju olika ur varje människas synd. Det jag gillar gillar kanske inte alls du.
Som du nämner i din berättelse så är det ju klart att man ska ha en kunnig och bra lärare. Att berätta mer om "innehållet" i kameran kanske inte är så intressant för nybörjare och det får man tänka på helt enkelt. Alla lär ju också ut olika, det lärare 1 tycker är viktigt att kunna kanske inte lärare 2 alls bryr sig om. Man får ju också tänka sig att alla lär sig olika fort, och ska man ha en nybörjarsajt så tycker jag att även dom med handikapp ska kunna få hjälp i så fall och att man ska kunna förklara till dom.
Jo visst ligger det något i de du säger bamse6311. Men jag tycker nog att alla kan ta ett "kort". Det "viktiga" är ju att kunna förmedla bilden/fotot sen. Är verkligen Picasso och hand penslar någonsin aktuella när de gäller foto? Förstår inte de riktigt..
Det är väl på både gott och ont att starta en sådan sajt tycker jag som sagt.
Kanske kan jag dela med mig, men brukar ha svårt att förklara skriftligt tycker jag. Men kan jag hjälpa gör jag gärna det :)
Men som sagt lycka till men allt ove555!
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Ja det skulle vara roligt med en ny fotosajt för nybörjare. Men då måste man först få ansökningen godkänd, och det har jag ju inte fått.
Och för att få det godkänt, så måste det ju vara som jag skrev i #27, ett tydligt fokus som skiljer sig ordentligt från foto i fokus. Och det måste även avspeglas i namnet så det inte blir förvirrande för besökarna.
Själv har jag tänkt att den skulle kunna heta nybörjarfoto i fokus. Och det namnet skiljer sig väl tillräckligt från foto i fokus?
Men sen är ju Foto i fokus också för nybörjare, så det är nog det största problemet.
Håller med om det som Mustangcab skrev i #36
"Vad jag menar är att det lätt blir en viss jargong på en fotosajt för dem som redan kan och att man som nybörjare kanske inte kan hänga med och framför allt inte i den ålderns som T.S är."
Och det är bl.a den jargongen som jag vill ska bli annorlunda om jag får min ansökan om en ny fotosajt för nybörjare godkänd.
# 43 Jag skriver att T.S är ganska ung. Dvs trådstartarren som är 12 år. Det är inte dig jag avser.😃
#45 Okej. Jo de förstår jag nu när jag läste igen :P Såg också att jag skrev fel inläggsnummer :P De va till #37 jag svarade mest :P haha. Förlåt :)
/ J
# 46 Så gärna så😃Fast du är lite yngre än vad jag är som är 60😂
Jag är inte så mycket till nybörjare inom foto men tycker definitivt att det ska finnas en sådan sida på iFokus. Dels därför att det är många så kallade fotoproffs på foto.ifokus, en del som kan och en del som tror de kan. Jag tycker det är tråkigt när en nybörjare ber om lätt kritik på en bild som inte är den bästa och får värsta utläggningen på exponering, skäredjup och allt möjligt när det enkelt kunde ha sagt att tänka på ex bakgrunden. Jag har själv lagt ut några bilder på medel kritik och några kommentarer har varit hur långa som helst och innehållit massor av saker. Finns det något som förklarar vad lätt/medel/svår kritik innebär för den som ger kritiken? Det är väl svårt att förklara men hade varit bra. Ingen är proffs från början, och det räcker med enkla knep och förbättringar för att stegvis bli bättre fotograf.
# 48 Det är precis det jag menar. Talar man om vilken kamera man använt, vilken optik och vilken bländare och slutartid då kan man be att få en sån kritik men inte för att man tagit ett foto med en kompaktkamera i läge Automatiskt.
#43 leemland.
Jo för mig som är 62-år så räknas 24 år som väldigt ungt.
Min yngsta son är 24 och då var jag egentligen ganska gammal som pappa när han föddes 890415.
Min äldsta som föddes 701015 så visst är det många år mellan dem.
Anser dock fortfarande Alexander född 890415 som ganska ung.
Nåväl, nu lever han sitt eget liv, tjänar en hiskelig massa pengar (790 000 i lön förra året inom telekom där han jobbar) och har som sagt sitt eget liv.
Dock så är han för mig alltid min egen "lilla gubbe"!
Bästa hälsningar,
Bertil
Bamse6311. Jag har lite svårt att ta dig på fullt allvar i denna tråd., Visst kanske du kan om att fota. Men regler hur det är med foton på nätet som tillhör andra har du enl mig ingen koll alls på. Du har tagit bilder från Google lagt in på din egen blogg och även ändrat i en annans verk i bilden. Till råga på allt så var det fel hästar på bilderna du skrev in namnet på.. Det är lika viktigt att inte ta andra foton och ändra i verket. Upphovsrätten kan man inte bara se förbi för man vill ha foton i sin blogg.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#51 medde. Vad har detta med en ny sajt på foto i fokus att göra?
#52 Som ett svar till Bamses inlägg. Förklarade även vad jag menade och varför i inlägget..
#51 medde
Jo, det var några bilder där när jag precis hade startat min blogg som jag laddade ner från fria stockbilder på nätet, det har jag aldig hymlat med.
Tog bort både bilderna av Ego Boy samt Legolas efter att du skrivit.
I de första inläggen i min blogg finns bilder som jag hittat på fria stocksidor, det erkänner jag och har aldrig hymlat med.
Jag har ju aldrig heller satt min stämpel på dem som att de skulle vara tagna av mig själv personligen.
Dock så i de flesta inläggen i min blogg så är det bilder som jag själv tagit med min egen kompaktkamera.
Inte minst alla bilder som jag har från Egypten med flera andra inlägg.
Förstår inte riktigt varför du går på mig på det här sättet.
Plockade ju bort bilderna på både Ego Boy och Legolas efter ditt påpekande.
Som sagt så är de flesta bilderna i min blogg tagna av mig själv med min egen kamera förutom några inlägg då i början när jag gjorde min blogg.
De bilder som jag själv har tagit har ju dessutom "min stämpel" förutom skärmklippen på min mobiltelefon men som jag naturligvis själv har tagit eftersom det är min mobiltelefon.
Förstår verkligen inte ditt hätska inlägg.
Jag är en snäll och hygglig människa och har utan vidare erkänt att en del bilder i mina första inlägg är hämtade från internet fria stockbilder medan alla som har "min stämpel" är tagna av mig själv och med min egen kamera.
Dessutom så de bilder som är hämtade från stockbilder egentligen är skitdåliga till skillnad från alla de med min stämpel som jag tagit själv med min egen kamera och anser betydligt bättre.
Finaste och bästa hälsningar,
Bertil
#52 Vilka av Bamses inlägg var det svar på? Det är bra om du skriver det.
Någon av de bilderna var tagen av Tarzan. inte fri alls, även om bilder är fria så får man inte ändra i någons verk utan ett ok. Men okey jag har sagt mitt och du ditt, Så då är vi klara med detta och lämnar det hela utan ält

Jag har skickat ett PM till TS, och jag lägger den texten här också, för att informera dem som läser den här tråden. Foto i Fokus är öppet för alla, och nybörjare är välkomna. Men man måste också förstå att på ett öppet forum kan vem som helst svara, så det finns inte något hinder för nybörjare att svara på frågor. Nackdelen kanske är att det kan bli knepigt att sålla ut vad som är användbart bland svaren man får. Ibland kommer svar som är helt uppåt väggarna.
Här följer mitt PM till TS i den här tråden:
----------------------------------------------------
Jag har läst igenom tråden om ny sajt och blir fundersam. Du är ju redan ganska aktiv på sajten om bichon, och fotorelaterade frågor kan du alltid ta upp på Foto i Fokus.
Uppenbart är det något som du är missnöjd med hos den sajten, och jag kan inte riktigt pejla vad det kan vara. Du har postat en del inlägg där, och några av dem har haft väldigt fina bilder på dina hundar. Faktiskt förstår jag inte alls varför du uttrycker att du skulle vara "dålig" på foto, dina bilder talar för sig själva, de är faktiskt mycket bra.
Men om det rör frågor som du har, så är du välkommen att ställa vilka frågor du vill, och jag är övertygad om att du skulle kunna få bra svar. Vänta dig bara inte att alla som svarar kommer att ge svar som stillar din nyfikenhet, eller ens håller sig till det du frågar om. Det är massor av folk som läser forumet, och vem som helst kan svara. Ibland är frågor som ställs också lite luddiga, och om den som svarar på ett inlägg missuppfattar kan man få svar som inte är bättre än "yxskaft".
Du är jättevälkommen på forumet, jag tycker att det är en förlust om du inte vill vara med där. Precis som du skriver, kan man inte starta en egen sajt om man är väldigt ung, men du kan faktiskt ta initiativ till aktiviteter på vilken som helst av alla sajter på iFokus. Om du till exempel vill arrangera någonting efter ett visst tema, kan du få hjälp med det av sajtens moderatorer, men egentligen är det bara att starta en tråd. Om du behöver hjälp, så hör av dig till någon av medhjälparna, så kan vi hoppa in och hjälpa dig, till exempel genom att ta bort inlägg som inte borde vara i din tråd eller nåla en tråd som innehåller någon slags tävling och annat som bara medhjälpare kan göra.
Jag tycker att du platsar på Foto i Fokus, där du redan tidigare har lagt in värdefulla trådar och visat väldigt fina bilder. Jag skulle vilja se fler.
Urban, Medarbetare på Foto i Fokus
#57 🌺
Jag vill göra en liknelse här nu mellan foto i fokus och en ny fotosajt för nybörjare.
Man har ju ibland varit med om att man ska göra saker i det verkliga livet, och ibland kanske någon varit med som vetat mer och trott sig veta mer. Hur roligt är det. Och nästa gång när man skulle göra något så har man inte varit så intresserad av den där duktiga personen har varit med.
Så jag tror en ny fotosajt för nybörjare skulle vara roligare att vara på, där mer jämnbördiga får vara tillsammans och försöka svara på varandras frågor utan någon fotoexpert som övervakar och som kanske påpekar hur dumt svar man givit när man försökt hjälpa någon annan.
Skriver det för att jag själv har fått en kraftig tillrättavisning av en som är duktig på fotografering på foto i fokus, där han läste lusen av mej, för att jag försökte svara på en fråga som någon ställde om fotografering.
#59 Jag är ganska säker på att även duktiga fotografer skulle svara på en sajt för nybörjare eftersom de ju sitter på kunskapen och kan hjälpa.
Alla forum är ju öppna, så man kan inte hundra folk från att svara.

Flera här tycker att det finns plats för en riktad mot nybörjare, vad är en nybörjare? Är det en som aldrig har haft en kamera i händerna förr eller är det en som har haft kameror i 40 år men aldrig förstått hur det fungerar förutom att trycka på knappen? Skall man svara typ hurra du har lyckats med att ta en bild med din kamera, och du har tom haft den i autoläge, jättebra! Eller skall man komma med tips om hur man kan göra samma bild med ett trevligare slutresultat. Om du vill ha kritik på en bild så måste en del info fram om kritiken skall ge något, jag tycker man kan göra på två sätt, antingen ber man om en tydlig kritik grundad på nivån på den som har tagit bilden, dvs samma kritik som alla andra bilder bara förklarat på ett sätt som mottagaren kan ta åt sig alltså inte en massa tekniska detaljer till en som inte ens vet vad en bländare är. Eller så kan man göra som jag har till 99% har gjort, skit i vad andra tycker ,ta dom bilderna du ser och du tycker är bra. Om du inte skall leva på dina bilder så spelar det ingen roll vad andra tycker bara du tycker om dom …Eller? Skall man leva på sina bilder så blir man nog tvungen att ha lite koll på vad folk gillar och hur man skall kunna ta fram dom bilderna annars blir man nog inte så gammal i branschen. Denna siten har den kunskapen som behövs för att hjälpa fram alla till en god grundläggande kunskapsnivå i fotografi. Vi behöver inte fler siter, vad skulle den kunna hjälpa med som inte denna kan? Bara trams enlig mig. om man i stället hade försökt att hjälpa folk med deras frågor och inte hela tiden "trollat" runt med en massa strunt så hade det blivit så mycket bättre.
#60 Ja, det tycker jag dem kan få göra om dem är hyggliga och skriver enkla svar, som är lätta att förstå även för nybörjare, och inte långa och komplicerade svar.
#61 Uffe. Men jag kan faktiskt lite mer än att trycka på knappen. Men när jag köpte min första kamera på 60-talet, då behövde jag inte kunna mer. För på den kameran fanns inga inställningar, det var bara att trycka på knappen, och det blev oftast bra bilder ändå.
#62 Fast ska du då hindra folk som skriver längre och lite svårare svar från att skriva på din sajt? Är inte alla välkomna?

Jag ser uppenbara problem, om sajten är till enbart för nybörjare. Nybörjare är man ju en överskådlig tid, även om den inte är tydligt avgränsad. Om bara nybörjare ska svara på nybörjares frågor, blir ju svaren därefter. Och jag tolkar önskemålet från ove555 som att mer bevandrade ska hålla sig utanför. Vi har ju Foto i Fokus, där de kan hållas.
Så vem ska bestämma om man får vara med, och är det då otillåtet för kunniga personer att alls delta? Hur länge är man nybörjare, och därmed lämplig att delta i nybörjarsajten, och när man blir för varm i kläderna, får man då inte längre vara med? Och ibland ställs ju frågor om ämnen som kan ses som lite mer avancerade. Exempelvis frågan om vitbalans, och hur man kan ställa in en egen vitbalans, är inte så enkel som att bara veta vilka knappar man ska trycka på. Samma gäller de vanliga frågorna som berör exponering. Vi har en tre-fyra bollar att hålla i luften när vi ska bestämma exponeringen, och den som är nybörjare har oftast inte klart för sig hur var och en av de där sakerna fungerar, vilken effekt de får på bilden. Nybörjarfrågorna kräver ofta avancerade svar, och de kan bara komma från den som vet vad det handlar om.
Så jag ser en inneboende motsättning i att ha en sajt för enbart nybörjare, och jag misstänker att den motsättningen vållar problem, som kan göra att deltagandet sviktar. Om man inte får svar på sina frågor, eller om man ofta får svar som är felaktiga, då blir det kanske inte så "roligt" som det var tänkt.
Jag uppfattar det som att någon av dem som har klagomål på sajten som finns redan, helt enkelt inte är nöjd med bemötandet, av vad skäl det vara må, och därför vill ha en sajt att själv bestämma över. Inget ont i det, men profileringen av en sådan sajt kan ju knappast göras så att den uttryckligen är avsedd att konkurrera med en sajt som redan finns, och där temat för sajten är samma. Om man vill skapa en sådan sajt, så finns det otaliga möjligheter på nätet, och den behöver inte ligga på iFokus. Men iFokus har väl inte intresse av att det ska vara "sajtkrig" med flera sajter som jobbar emot varandra? Om man har ett specifikt ämnesområde som man vill knoppa av, så är det en annan sak, men att sajten bara välkomnar nybörjare har ju inte med ämnet att göra.
Det finns många fotosajter på iFokus, modellfoto, djurfoto, hästfoto, men alla har de en särskild inriktning. Det har också föreslagits naturfoto, men det ser ut som om aktiviteten är störst på sajter som har en tydlig profil och där man har många deltagare, som hästfoto, kanin, råttor eller hundar. Jag ser inte heller något problem om man kan kristallisera ut en tydlig motsättning mot sitt ämnesområde inom sajterna som finns. Vi har exempelvis flera forum som berör mathållning och viktminskning, där motsättningarna är ganska tydliga, med helt olika fokus.
Om man kan kristallisera ut något som gör en tilltänkt ny sajt annorlunda, med verkligt skild inriktning, jämfört med befintliga, då är det naturligt att skapa en sajt om tillräckligt många är intresserade och aktiva. Men aktivitet är viktigt. Vi har sett en eller annan sajt som borde ha många intresserade gå i graven, för att inte tillräckligt många postade i den, som exempelvis "Segling i fokus". Det måste vara aktivitet på ett forum, om det stagnerar är det dött.
#63 Jo, om de inte försöker blända med sina kunskaper och skriva långa och komplicerade svar ock inte vara ovänliga och inte lägga sig i så mycket när vi med små kunskaper diskuterar. Då skulle även alla med stora fotokunskaper vara välkomna.
#65 En del vill ha långa och komplicerade svar.
Men ja, startar du en sajt så är det ju upp till dig hur den ska se ut.
Om det skall finnas ett forum för nybörjare vid sidan av foto.ifokus skall det även finnas ett forum för avancerade användare? Hur blir det med sportfotografer och konsertfotografer? Eller….. osv etc.
Det naturliga måste väl vara att alla fotorelaterade frågor hör hemma på ett och samma ställe, annars faller ju hela poängen med forumtanken. Det finns redan idag möjlighet att skapa en avdelning för nybörjare (om man så skulle vilja) inom ramen för foto.ifokus.
Men det är ju utmärkt, då kan ju dem som vill ha långa och komplicerade svar vara på foto i fokus. Och vill man inte det så kan man vara på nybörjarfoto i fokus, om min ansökan någon gång blir godkänd.
PS: Man kan ju inte tvinga någon att inte ge långa och komplicerade svar.
Men man skulle ju kunna ha det som policy på en fotosajt för nybörjare att försöka undvika långa och komplicerade svar.
Så i själva verket är poängen att det skall vara kortasvar.ifokus.se? Nybörjarfrågan är bara ett stickspår för att komma framåt i frågan?
68 nja, långa komplicerade svar kan krävas även för nybörjarfrågor.

#62 Ove , det finns oftast inga lätta svar typ tryck på knapp b nästa gång så blir det perfekt, och för att kunna tillgodogöra sig dom flesta svaren så måste man kunna förstå något av det enklaste typ hur iso bländare slutare fungerar och hur dom påverkar varandra ,detta har vi haft uppe ett flertal ggr och svarar löpande på,och hur man använder det i praktiken med just kameran som man har i handen är av högsta betydelse vilket står i manualen för kameran. Nästa steg är hur man komponerar en bild så som man hade tänkt sig den . Detta är vad som behövs för att ta fungerande bilder i alla sammanhang,därefter är det experimenterande med kunskaperna som formar ens bilder och utvecklar ens sätt att ta bilder. Varför startar du inte en hemsida?, du kan tex visa alla dina bilder där och varför inte starta en fotoskola när du ändå är i farten. Du kan då på ditt sätt förmedla alla dina kunskaper utan att någon ifrågasätter .Jag har min sida hos hemsida24 och det funkar finfint. Du verkar tycka att denna sidan inte är bra nog så en egen sida där du kan göra som du vill hade väl varit bra?

#65 av ove555
Det ser ut som om du kanske tänkte svara på ett inlägg från mig, men du pekar på ett av dina egna.
Du har alltså särskilda önskemål om vilken slags svar man får ge på frågor, och tyvärr går det inte att uppfylla i ett omodererat forum, vilket alla sajter på iFokus är. Med modererat menar jag då att man har någon sorts censur, ett filter som bara släpper igenom inlägg som man godkänner. Här på iFokus gör vi ingen förhandsgranskning för att se om inläggen ska få komma med, och en sådan funktion hämmar absolut aktivitet. Skulle filtret också ta bort alla kvalificerade svar, är det ganska lätt att tänka sig åt vilket håll det barkar.
Som jag ser det är önskemålet primärt att ha en fotosajt som bara har nybörjare och där specifikt en person inte får delta, eftersom ove555 inte tycker om svaren som han ger. Det är omöjligt för iFokus att ställa upp på ett sådant önskemål.
Jag är nybörjare när det gäller foto. Det jag inte förstår när det gäller diskuterandet här om en nybörjarsajt eller en för både nybörjare och proffs. Det ska tydligen inte vara långa svar på nybörjarsajten. Kommer sajtvärden på den sajten bestämma att det ska vara korta svar på min fråga. Tänk om jag i det korta svaret inte fattat något. Tänk om ett långt svar behövs för att jag ska förstå vad den och den inställningen innebär.
Nej jag tror inte det är bra om sajtvärden bestämmer att jag genom ett visst antal meningar ska förstå svaret på vad jag frågade om. Ska jag förstå svaret på min fråga om det är 3, 4 eller kanske fem menigar eller 50 ord? Sajtvärden kan väl inte veta när jag begriper eller inte begriper. Det kan väl bara jag.
Det kanske är meningen att jag ska ställa min fråga på båda sajterna för jag vet inte i förväg om det räcker med ett kort svar eller om jag behöver ett längre svar. För mej låter det rent ut sagt galet och jag skulle söka mig till forum på annat ställe på nätet där jag vet jag får svar som jag förstår oberoende om det är långt eller kort svar.
En egen avdelning för nybörjare på Foto hade väl varit det bästa om den avdelningen förberedes ordentligt. Om alla (nåja, de flesta) insåg att om man skriver under den rubriken vill man ha ett vänligt och helst enkelt svar. TS är 12 år och enligt Inkanyezi duktig på foto.
Om hon känner ett sådant behov så finns det väl anledning till det.
Själv råkade jag mycket illa ut på en annan sajt. Jag hade köpt en avancerad teknisk pryl för 16000 och startade en tråd där jag efterlyste andra som också ville lära sig mer om att använda en sådan grej. Då visade jag också vad jag hade gjort vid mitt första försök. Den utskällning jag fick för att jag inte kunde mera och ändå hade mage att skriva där och visa min okunnighet, gjorde att den saken sen dess samlat damm här. Någon lust att fortsätta hade jag inte. Det hade tyvärr försvunnit med det tråkiga svaret.
Då orkade jag inte ta tag i det och söka mig till en liknande sajt utanför iFokus.
Om nybörjare inte känner sig accepterade, så är det knappast nybörjarnas fel.
När man svarar någon som i ens eget tycke frågar något enkelt anpassar man svaret till den frågande. Kan man inte det är det bättre att låta någon, som kan anpassa svaret, svara. Då har man undvikit att göra en medlem ledsen och besviken. Om någon oförskämd besserwisser vill visa sig på styva linan bör då Sajtvärd och medisar ingripa och påverka (om de vill att sajten ska ha rykte om sig att vara ett vänligt ställe här).
#74 Instämmer till 100 %.
Man skulle kunna skriva. Jag är nybörjare och vill fråga……..och hoppas på ett enkelt svar. Sedan lägger man det i en grupp nybörjarfrågor eller nåt sånt.
#75 Tack. Just det, besserwissrar som bara vill trycka ner andra, ska inte få lov att göra det. Kanske skulle jag våga mig dit då även om min fråga inte till 100 % passar in på Foto.

#65 "Där vi med små kunskaper diskuterar" ? Om någon ställer en fråga och någon annan ger ett dåligt/felaktigt svar, kallar du det att blända när man försöker att korrigera svaret? Så om tex du Ove,ger en nybörjare ett felaktigt svar så skall dem med ett rätt svar hålla sig borta för att inte "blända" och på så sätt sätta dig i skuggan. Nu skojar du stort! Eller så tar du dig själv upp på lite för höga hästar. Jag har blivit hjälpt massor av ggr i detta forumet och kan jag hjälpa andra så gör jag det utan att bry mig om jag bländar eller vad du nu vill att det skall heta. Jag kommer att svara på alla inlägg som jag anser är fel besvarade antingen du vill eller inte. Du resonerar som om du tycker att det är eleverna som skall lära lärarna ,för att kunna lära ut så krävs det att man har kunskaper i det man lär ut annars blir det bara svammel.
#73 Det jag menar är att jag tycker man ska försöka ge ett kort svar som är enkelt att förstå till en nybörjare eller någon med små fotokunskaper.
Och man kan ju t,ex ge flera korta svar på samma fråga om det skulle behövas.
#78 Tycker du inte själv det låter omständigt. För att jag ska få svar på min fråga ska jag först läsa de första 5 meningarna i inlägg 1 skrivna av person A. Sedan nästa fem meningar i inlägg 2. Sedan har person B skrivit i inlägg 3 och därefter fortsätter personA:s nästa fem meningar i inlägg 4. Sedan kommer person C in i inlägg 5 med sina första 5 meningar. Inlägg 6 fortsätter person A med nya 5 meningar. I inlägg 7 fortsätter i sin tur person C med del två av sitt svar osv. Tror du verkligen att jag som nybörjare kommer fatta svaret på min fråga?. Jag är inte dum i huvudet, men jag kommer inte fatta nåt.
Jag har följt denna tråden med intresse men jag förstår inte riktigt hur du menar?
Bara för att man är nybörjare när det gäller foto så är man väl lika läskunnig?
Jag kanske missuppfattar men det känns nästan som att dumförklara en nybörjare.
/Maria
#80 Jo, men även om man är läskunnig, kan man ju vara mer eller mindre läsvan. bumblebbo, man kan inte dra alla över samma kam.

Diskussionsforum är äldre än Internet, och de fanns också då vi kopplade upp oss med modem till servrar på olika håll. Systemet av diskussionsforum som var mest spritt när Internet blev tillgängligt var Usenet, och det har alltid funnits en viss etikett att iaktta på diskussionsforum. iFokus är inget undantag.
När man börjar delta i ett diskussionsforum är det vettigt att titta lite på hur det fungerar, genom att läsa olika inlägg och trådar på forumet, och många forum har en FAQ för frågor som ständigt kommer upp, och som man hänvisar till för standardfrågor. iFokus har en del trådar som kan jämföras med FAQ, men de flesta av våra forum har bara enstaka nålade ämnen som Skrivregler och sådant som direkt berör sajten.
Självklart ska Medarbetare och sajtvärdar hålla sig till nätetiketten i forumet, därvid är det ingen skillnad jämfört med andra deltagare. PM är en annan sak, och när det uppstår problem ska de i regel inte tas upp i forumet, i synnerhet inte när problemen gäller vissa deltagare i forumet. Då tar man kontakt via PM med den det berör och håller det utanför forumet. Eventuella modereringsåtgärder diskuteras inte på forumet annat än i allmän form på direkta frågor om hur det fungerar. Enskilda medlemmars uppförande diskuteras inte annat än bland moderatorer i dolda grupper eller direkt med den det berör. Om en fråga uppstår, varför en person har stängts av exempelvis, finns egentligen inget annat svar än att sajtreglerna har brutits, men i regel besvaras det med att man inte kan diskutera det i forumet.
Några av dem som mest vurmar för en ny sajt har problem med det här, men det gäller inte TS. Några av deltagarna vill inte godta sättet som sajten drivs, och det är incitamentet för att starta en annan sajt med samma inriktning, en konkurrerande sajt, som egentligen inte har någon egen profil skild från sajten som de är missnöjda med.
Jag ser det då mer som en fråga om ledningen för sajten får så kraftig och saklig kritik för sitt sätt att hantera sajten, att det kan finnas orsak att gå in från ägaren och rumstera om, kanske ta bort befintlig Sajtvärd och sätta dit en annan. Det är ett mycket stort ingrepp, och det är väldigt svårt att fatta ett sådant beslut. För att det ska ske krävs nog rejäl misskötsel och betydande avsteg från de allmänna reglerna på iFokus. Jag tror inte att Foto i Fokus är en misskött sajt eller att den har många klagomål från medlemmarna. När jag tittar igenom listan på medlemmar med skrivförbud, så hittar jag nio stycken, och inte något av dem har jag satt. De flesta berör spammare eller konton där kapning har skett. Alla skrivförbud som jag någon gång har satt har jag tagit bort, i regel inom en vecka, och jag tror att de kan räknas på kanske inte ena handens fingrar, men åtminstone på båda. Skrivförbud sätts bara när en medlem upprepade gånger bryter mot skrivreglerna.
Klagomålen här, från en eller två medlemmar, berör innehållet i svaren på frågor som har ställts på forumet. Inte att de skulle bryta mot iFokus regler, utan att de här personerna tycker att man skulle svara på annat sätt. Jag tror inte att det är skäl nog att gå in och rota i hanteringen av en sajt, och inte heller skäl att sätta upp ännu en sajt med samma inriktning för att konkurrera med den första.
#81 Menar du att det ska vara en nybörjarsida för Foto och samtidigt till för de med lite läsvana???
Nu blir jag ännu mer förvirrad.
/Maria
#83 Ja, vad är det som är så förvirrande med det?
Trodde du att det bara ska vara för de med stor läsvana eller?
Jag själv skulle nog inte bry mig med en sajt där det finns begränsningar i hur långt man svarar föruten vanlig nettikett och hyfs. En sajt som begränsar att man endast får skriva korta svar är ingenting alls för mig. Inte för att jag måste skriva sjumilsinlägg utan för att jag vill det skall vara fritt upptill varända att skriva som man gillar att göra.
Och om jag är nybörjare på något är jag inte intresserat av att behöva läsa bit för bit eller uppstyckade svar, det skulle bara förvirra mig mycket när jag inte får någon sammanhang, utan då söker jag mig till en som ger mig svaret vare sig det blir tre rader eller en halv skärm med text.
En begränsning i texten skulle betyda chansen att nån annan infliker en kommentar mitt i en längre och uppdelat förklaring som bara gör att jag med dysleksi får problem att läsa. Det står varje läsare fritt att endast läsa korta texter och hoppa dom långa, eller be den med långa utlägg om denna kan förklara med färre ord en gång till.
En lång text behöver inte alls vara svår att läsa. Beskriver man på ett bra och förklarande vis, samt delar upp i avsnitt har jag som dyslektiker ingen svårigheter att läsa även långa avsnitt.
#85 Jag tror inte jag har skrivit att det skulle vara förbjudet att skriva långa svar, men jag tycker man ska försöka undvika det. För det är nog oftast enklare för en nybörjare att förstå ett kort och enkelt svar, än ett långt och komplicerat.
Men kan man skriva ett längre svar som är lätt att förstå för läskunniga nybörjare så tycker jag det också kan vara ok ibland.
Och bara för att du inte vill läsa uppstyckade svar så kan du ju inte utgå ifrån att det är så med alla, men det har du nog inte gjort heller.
#86 jag öppnade min kommentar med "jag själv". Jag är inte berättigat att tala för andra, utan endast mig själv.
#74 Bra skrivet! Jag var tidigare för en nybörjarsajt men efter att ha läst era kommentarer har jag ändrat mig. Jag tycker det är bättre att man ändrar foto.ifokus till en mer bekväm sida för alla, nybörjare som proffs. Det krävs en hel del för att ge konstruktiv kritik till en bild, det lär i alla fall jag mig varje gång jag gör det. Men vill man ge en bild kritik som är på N måste man tänka att det är en nybörjare och därför ge lite enkla svar och inte sväva ut alltför mycket. Svaret, liksom bilden, borde väl anpassas efter i vilken kritik-grupp man har lagt bilden i? Angående långa inlägg, tycker jag det är roligt om man får kritik av flera. Är det en som skriver ett långt svar kanske det inte finns så mycket mer att säga, vilket kanske gör att det inte fler som ger kritik, tråkigt nog.
#84 Trodde du att det bara ska vara för de med stor läsvana eller?
Vad har läsvana med en fotosajt att göra? Ja må vara trög men förstår fortfarande inte vad du menar.
Skulle man vara mer benägen att läsa sämre för att man är nybörjare i foto?
/Maria
#89 Ja, det tror jag, för nybörjare är ju ofta väldigt unga och de som har fotat mycket, äldre, och äldre har nog oftast större läsvana än yngre.
Till alla. Jag märker att det är motstånd här till att jag ska försöka starta en ny fotosajt för nybörjare, så jag struntar nog i det.

Jag tycker att den här diskussionen i och för sig är ganska informativ, men att den också har lämnat det som trådskaparen frågar efter, främst för att hon inte längre är aktiv i tråden. Vi kan alltså bara gissa vad hennes önskemål är och vad hon ser som mindre fördelaktigt med den sajt som redan finns och som faktiskt vänder sig också till nybörjare inom foto.
Man skulle kunna se det som att hennes tråd har kapats, och det uttrycker hon kanske i det senaste inlägget (sista?) som hon har gjort här, #40 skrivet av lilla jag .
Ett konkret klagomål på den befintliga sajten är att någon medlem anser att svar till nybörjare är för långa och till viss del irrelevanta. Det senare uttrycks upprepat som "Picassos penslar". Men när jag sedan söker på sajten, hittar jag inte ett enda inlägg som nämner Picassos penslar, inte ett enda.
På flera ställen på Foto i Fokus jämförs fotografi emellertid med andra skapande verksamheter, där målning ofta nämns, men också annan konst, som litteratur eller musik. Den målande konstnär som främst har omnämnts i samband med fotografi och behandling av ljus är Rembrandt, men Picasso hittar jag bara i en enda tråd som en nybörjare har startat. Den tråden berör inte fototeknik och har ingen fråga om hanteringen av kameran, utan den trådens skapare frågar om inköp av en ny kamera med önskemål om att kameran ska ta bilder med känsla, vilket hon inte tycker att hennes nuvarande kamera gör.
När man diskuterar fotografi liknas kameran, verktyget, ofta med andra skapande konstnärers verktyg, som författarens penna eller skrivmaskin, eller målarens penslar, de redskap man använder för att skapa sin bild. Alla är inte nöjda med den liknelsen, och det finns exempel på medlemmar som lägger betydligt större vikt vid själva fotoutrustningen än mer erfarna fotografer.
Många tror att kameran har avgörande betydelse för hur bra bilder man kan skapa, och där finns skilda åsikter som kan brytas mot varandra. Tydligen stöter sig några på detta med målarens penslar och vill ha en sajt där man inte får uttrycka att kameran är ett verktyg för fotografen, på samma sätt som penseln är det för den som målar, medan fotografin är en konst där man formar bilden med hjälp av ljuset.
TS har visat sig behärska just den aspekten av fotografi, och hon har också visat att hon förstår hur man genom att välja kameravinkel kan gestalta bilder på olika sätt. Hennes motiv har ofta varit hundarna, och hon har en naturlig känsla för vad som gör sig på bild och hur man kommer ner på hundens nivå - det är mycket små hundar. Hennes bilder antyder inte att hon skulle vara nybörjare på att fotografera, många av dem håller hög klass, och de skiljer sig väsentligt från mer stereotypa bilder av mindre djur, som många bilder av kaniner, råttor, gerbiler och liknande på forumet.
Jag upplever det som att hon inte bara "knäpper kort", utan att hon faktiskt tänker igenom vad hon vill visa, och att hon kommunicerar med sina hundar och har god kontakt med dem och att hon får dem att följa sina intentioner. Både med avseende på hanteringen av hundarna och bilderna ger hon inte intryck av nybörjare. Däremot är hon ovanligt ung för att ha nått så långt i sin utveckling både som hundförare och fotograf.
Jag misstänker att hennes frustration med sajten Foto i Fokus är att hon inte upplever att där finns någon som är jämbördig. Alla som har nått längre eller lika långt med sin skapande ådra inom fotografi är mycket äldre än hon, och vårt sätt att föra samtalet kanske inte passar henne helt bra. Responsen hon får på hundsajten (Bichon) är kanske bättre anpassad till henne, och kanske en bättre lösning för hennes del vore att ha en fotoavdelning inom Bichon i Fokus. Hon kan ju fortfarande vända sig till Foto i Fokus med rent fotorelaterade frågor eller frågor om utrustning, medan den mer konstnärliga aktiviteten kanske får bättre respons av mer jämbördiga deltagare på hundsajten.
Oavsett forum och svarens längd etc måste man konstatera att det är tråkigt att folk inte trivs och att de därutöver anser sig bli dåligt bemötta på foto.ifokus. Med detta som utgångspunkt är det kanske lättare att komma till en lösning istället för att teoretisera problemet.
För min del så gick jag in här för att jag också är för en ny sajt för nybörjare på foto iFokus precis som lilla jag, så jag tror verkligen inte att hon ser det som jag har kapat tråden om nu Inkanyezi syftade på mej.
Och i #40 skriver hon att jag har tröttnat på era långa inlägg. Och vilka är det som har skrivit långa inlägg i den här tråden? Inte är det jag i alla fall.
#89 "Skulle man vara mer benägen att läsa sämre för att man är nybörjare i foto?"
När jag skrev till dig i #81 att även om man är läskunnig så kan man ju vara mer eller mindre läsvan, så menade jag att Sveriges befolkning består säkert av mer eller mindre läsvana mäniskor så därför kan man inte dra alla över samma kam.
Så läskunnig behöver inte betyda att man är läsvan.
#88 "Jag tycker det är bättre att man ändrar foto.ifokus till en mer bekväm sida för alla, nybörjare som proffs."
Bättre än en ny sajt för nybörjare på fotografering vet jag inte om det är.
Men däremot tycker jag också det vore bra om de ändrar foto i fokus till det bättre för nybörjare än var det är.
#95 Det är ju en bit på vägen iaf. Orkar inte läsa allt just nu, men har det inte förslagits att göra en ny kategori på foto.ifokus som heter ungefär "Nybörjare"? Kollade nu och såg inte till någon sådan (missade jag den?). Det är, tycker jag, en självklarhet att ha. Den som kan kan väl göra det?

#96 Kanske det är motiverat, och en vis städning och ändring av rubrikerna har skett den närmaste tiden, men vi har inte diskuterat en nybörjargrupp.
Som det ser ut just nu har vi nog snarast för många grupper i Foto i Fokus, vilket gör sajten mindre överskådlig än om grupperna hade varit färre. Det hänger ihop med att Foto i Fokus har funnits ganska länge, och att den har bytt värd någon gång.
Jag vet inte om en Sajtvärd har andra verktyg än andra användare, men det vore smidigt om man kunde slå ihop grupper utan att gå in i enstaka inlägg i gruppen, för att minska antalet, om man vill ha ytterligare en grupprubrik. Annars återstår mest möjligheten att ändra namn på en befintlig grupp för att få in nybörjare som rubrik. Men jag ska ta upp diskussionen.
Frågan om vilka ändringar i hanteringen av sajterna som kan göras är inte bara en supportfråga, utan en fråga för iFokus.