?
Får moderatorer utpeka någon som mobbare ute på öppet forum utan att uppge någon grund till en sådan anklagelse?
Det är nog upp till var Sajtvärd att bestämma.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Kan det inte vara olagligt?
Varför skulle det vara mer olagligt än att användare utpekar moderatorer som mobbare?
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#3 Jag vet inte om det kan vara olagligt. Det var därför jag frågade?
Nåja, om du anser att det är ok för dig att göra så, så borde det ju rimligtvis vara precis lika okej för andra också. 😉
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
En gång för alla.
Internetmobbing är då man får upprepade personliga påhopp (etc någon kallar dig dum, ful, korkad, idiot, svär åt dig tex jävla fetknopp etc) eller ber dig att gå och dö.
Det är inte att säga någon att följa reglerna som alla andra eller gillar andras inlägg.
Om någon kallar dig fula ord upprepade gånger, ta en skärmdump/screenshot och visa Sajtvärd eller ifokuskillarna.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#6 men frågan är om det är olagligt att peka ut någon för mobbing om man inte har de skälen?
#7 Att säga "Den personen mobbas" tror jag knappast är olagligt. Kanske om du nämner med namn och hela faderullan och kanske något värre än just ordet och handlingen mobbing i sådana fall.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Men peka ut någon med användarnamn som mobbare utan giltiga skäl bör ju inte vara tillåtet. Och frågan är ju om det kan vara lagligt?
Detta är en frågeställning någon här inne på ifokusnätvärket borde ha tänkt på innan denna någon hängde ut moderatorer som mobbare öppet för det första.
För det andra är det inget lagbrott att säga att någon användare är en mobbare i en tråd. Att hänga ut denna med fullt namn och/eller adress och/eller telefonnummer vore ett regelbrott på iFokus och brott mot användaravtalet, men inget brott mot svensk lag. Sen kan man ju diskutera etiketten i hur snällt eller trevligt det är att peka ut en användare som mobbare öppet i en tråd, men det är en annan diskussion. Det är inget lagbrott.
Det kan potensiellt vara regelbrott om en värd har beslutat att det är ett regebrott att skriva negativt direkt riktat mot en användare. Till nöd kan det falla under "personangrepp" om det formuleras som en elak anklagelse, men att skriva exempelvis "jag tycker du beter dig lite som en mobbare nu" är inget personangrepp utan ett synspunkt som inte är smickrande. Alldeles för många ropar personangrepp så fort de inte tycker om en annans åsikter om ens eget beteende eller handlingar oavsett hur dessa formuleras.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Men om 2 moderatorer anklagar någon för att vara mobbare i en forumtråd utan giltiga skäl är ju personangrepp och kan ju inte vara tillåtet.
#11: Det blir inte mer eller mindre personangrepp för att det uttrycks av 2 personer.
Jag vet inte, men jag tycker det känns värre att bli angripen av 2 än av en.
11 det är fortfarande så att sajtvärdarna bestämmer på sin egen sajt. Anser dom att någon har mobbats kan de skriva det om de vill. Om du tror att det är olagligt, alltså mot svensk lag, så föreslår jag att du pratar med polis. Jag hoppas dock att ditt förnuft hindrar dig från det med tanke på vad du själv gjort här inne mot andra. Jag låser nu tråden eftersom den liknar så många andra trådar och du redan har fått bra svar. Så slipper vi se ännu en tråd spåra ut.