Lite ändringar
Erik har gjort lite saker:
- Svarsfältet för meddelanden ligger nu överst.
- Punktlistor i inlägg är nu i samma teckenstorlek som resten av inläggen.
- Det går att ta bort Youtube-klipp i kommentarer.
- Det står vilka videoformat som stödjs i inlägg.
- Tagit bort möjligheten att lägga in bilder i signaturerna.
- Visar alla tecken i undersökningssvar.
😃
Många fina förbättringar.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag håller med.
Jättebra🙂
/Maria
bra!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
👍
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Jag tycker det varit bra om man kan ta bort bilder också som man lagt in.
Och i synnerhet sådana bilder som kan ha med den personliga intergriteten att göra.
#5 Det kan man redan göra. Men bara inom den timmen som det går att hantera inlägget.
Men tyvärr kan de komma ut på google, oavsett om man tar bort dem här eller ej.
Men man ska inte lägga upp bilder, man inte vill ha på nätet så man får välja noga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ove555 om du har lagt upp bilder på personer som du ångrar så kontakta värd eller Medarbetare på den sajten och fråga om dom kan ta bort bilderna, men jag skulle tro att dom i så fall bara tar bort bilder på människor. Bilder på annat motiv tror jag inte dom tar bort.
.
5 bäst är ju att inte lägga ut sådana bilder. Men ber man snällt sajtvärden och bilden inte har stor betydelse för tråden så brukar de flesta ra bort om man förklarar varför.
#6 Jo men man kan ju ändra sig efter en timme eller ännu längre tid därefter. Det tycker jag i fokus bör ta hänsyn till.
#8 Men om de har betydelse för tråden, tar dem inte bort då?
Visst kan man ångra sig längre efteråt, men då som sagt så kontakta nån av de som är ansvarig för aktuell sajt.
.
Hans svar är i sig inget konstigt. För det står i skrivreglerna att man godkänner att iFokus publicerar ens matriel.
Så frågan är väl varför du bad om att bilder skulle tas bort. Var det på personer och du inte ville att en person visades på iFokus eller var det ett annat sorts motiv. Så var det på personer så kanske prova en gång till.
.
#9 Läs vad jag skrev tack. Skrev det att man måste tänka efter noga innan man lägger upp helt enkelt, annars får man låta bli. Och även om man har lagt upp här, kan det dyka upp på t.ex google om man söker, även om man tar bort här på iFokus, då spelar det ingen roll hur mycket man ångrar sig.
Och är nog svårt att fixa så att man bara kan ta bort bild utan att kunna redigera hela inlägget, skulle jag gissa.
#13 Jo men även om man tänker efter noga så kan man ju ändra sig senare ändå.
#12 Det var olika bilder. Men hen svarade ju så här:
"Vi plockar av princip inte bort välskötta trådar, inlägg och bilder på användares begäran."
Så kan man inte tolka det som hen inte ville ta bort någon av mina bilder på den sajten då?
För hen skrev ingenting om att vi kan ta bort en del av bilderna eller någon av bilderna.
#14 Du besvarade din egen kommentar nu?
Ja, det kan man men läs allt jag har skrivit (om du nu skrev till mig), för med tanke på hur du svarade, kan du omöjligt gjort det.
#15 Jag har läst vad du har skrivit mer än en gång. Men även om en bild tas bort och sedan kan dyka upp på google så syns den ju inte när man är här.
👍
Bra.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#16 Verkade inte som det som sagt, eftersom du svarade som du gjorde.
Ja men det är väl ändå värre att det är på google än här i så fall?
Och som sagt, är man osäker, bättre att inte lägga upp alls anser jag. För det är ju inget måste att göra det. Så bättre att tänka både en och två gånger innan man gör det 😉 Ja alla kan ändra sig men gäller allt, man gör saker man ångrar.
ove555 som jag förstår det du skrivit så var det också motivbilder alltså inte bara på personer och då förstår jag värdens svar.
Nu vet jag inte hur värdar gör, men uppfattningen jag har är att gäller det bilder på personer så brukar dom ta bort dom. Men inte andra sorters bilder.
Så enda förslaget jag har är att du kontaktar värden igen och att det då bara gäller bilder på personer.
.
#11, Jag tyckte personligen det var lite löjligt av sajtvärden att h*n inte ville plocka bort dina bilder när du bara begärde att få dom borttagna, alla kan ju ändra sig även efter timmen har passerat så anser inte det var ett rimligt skäl för att inte plocka bort dom.
De enda bilder jag plockar bort på mina sidor är sådana som bryter mot upphovsrätten.
Så uppmaningen är ju att tänka till både en och två gånger innan man postar en bild.
Läste en bra artikel om detta, nu kommer jag inte ihåg var, men det handlade om att posta bilder/skriva om sina barn på Facebook.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#22, Men varför inte plocka bort dom om personen ifråga ber snällt om det? Vad är orsaken till att inte göra det?
#23 Ändringar i en tråd kan störa sammanhang. Lägger du in en bild från ett evenemang och 15 personer skriver om det och du sen får för dig att du vill ha bort bilden av någon anledning, så finns det stora skäl att neka dig.
#24, Det anser inte jag är någon rimlig orsak för att inte plocka bort dom.
Man har en viss tid på sig att redigera inlägg. Text o bild bör behandlas lika enligt mig, jag tar inte bort trådar/inlägg för att den som postat önskar det. Däremot kan jag låsa trådar på TS begäran i vissa fall.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#26 Jag håller med. Man har en timme på sig och det gäller för inlägget i helhet oavsett om det är en bild med eller inte.
/Maria
Ja vi har ju sett en del fina exempel i diskussioner här på iFokus, där X har skrivit en sak och sedan har T och flera andra svarat, varpå X under sin "fritimme" gått in och redigerat i sitt inlägg så hela diskussionen har blivit konstig.
Samma sak gäller bilder.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#26 Så om någon har lagt in en bild eller flera bilder och ändrar sig efter t,ex en månad, och vill ha bort den eller dem från i fokus, för att hen tycker bilden eller bilderna är eller kan vara ett intrång på den personliga intergriteten, så tar du ingen hänsyn till det då eller?
Nu är inte jag värd, men om jag var det så är det flera faktorer som spelar in om jag skulle plocka bort bilder eller inte.
Först det som gäller generellt oavsett vilken sorts sajt det gällde. Det är hur många bilder det gäller och vilket motiv det är.
Sen beroende på vilken sajt det gäller så kommer andra faktorer in. För det finns flera sajter där bilder är huvudämnet såsom djurfoto, foto, hästfoto, modellfoto. Sen finns ytterligare sajter där bilder är en del av sajten. Bildredigering, konstnärer och teckning.
Ta dom två första. Djurfoto och foto. Där är det många som lägger in bilder då i TS för dom vill få kritik på bilderna. Så om man vill ta bort bild som ligger i TS så är hela tråden förstörd och man får lyfta den i sin helhet för hela syftet med den tråden är då borta.
Är bilden inlagd i en kommentar så är risken ganska stor att man även får plocka bort många andras inlägg om dom har kommenterat den bild man plockar bort.
För min del så skulle jag plocka bort bilder om det är på personer, men inga andra. Ev är det bara några få bilder så kanske jag skulle plocka bort oavsett motiv.
.
29 det får man tänka på innan man lägger ut bilder. Den personliga inegriteten är inte en bra anledning. Den dyker ju inte plötsligt upp. Jag tar inte bort saker utan bra anledning. Varken bilder ellerinlägg. Speciellt inte om det är i trpdar som är långa eller de fått mycket kommentarer.
#31 Jag har själv lagt ut bilder spontant och inte just då tänkt på vad det spelat för roll för den personliga intergriteten, men efter en längre tid så har jag börjat tänka på att de bilderna kan verkligen spela en stor roll för den personliga intergiteten, och de bilderna jag tänker på nu kunde jag ta bort själv, men det kan man ju inte här på i fokus.
#32 Nej men därför måste man tänka efter innan man lägger upp.
Samt att som sagt, finns på t.ex google ändå, allså på nätet att hitta även om den tas bort här.
32 just därför måste man tänka före man postar inlägg eller bilder. Du kan ta bort bild själv, inom en timme. Ser ingen anledning till att man ska ändra på det. Gäller det en bild hade jag nog tagit bort den, men inte om det är fler bilder. Man får helt enkelt se till att bara lägga ut saker man kan stå för och tänka på att det finns en möjlighet att det för all tid kommer finnas ute på nätet.
Men alla kan ju faktiskt komma på saker och ting ett bra tag efteråt och göra fel och då är det inte alltid så lätt och göra det under timmens gång man har rätt att redigera det.
Jag tycker det är brist på hänsyn om man vägrar ta bort sådant bara för att det skulle vara någon koppling till ämnet i sig, finns säkert annat man kan ta till i så fall, kanske byta bild eller något och handlar det dessutom om ens intetriget borde man definitivt ta bort det om vederbörande vill det.
#35, Det var bra gjort av denne Sajtvärd ove.
Ber en person om att få sina bilder borttagna, så ser jag det inte som ett stort problem. Har det skrivits inlägg om bilden som nu personen vill ta bort, så kan man skriva i ett inlägg att bilden togs/tags bort pga skribentens begäran.
Jag ser inte det som ett stort problem utan försöker gå personens önskan tillväga.
Just det att sajtvärdar inte tar bort allt som bes om är ju ännu ett sätt för användare att lära sig tänka efter en gång extra innan de postar något. Jag kan ta hänsyn till att medlemmar vill att vissa inlägg/bilder ska tas bort på min sajt om de ger en rimlig förklaring till det. Och jag kan ha större överseende en gång. Men om användare x hör av sig till mig fem gånger i rad och vill att jag tar bort material som hen postat så är chansen rejält stor att jag nekar femte gången och säger att antingen för x låta bli att posta alls eller så får x tänka efter en gång extra innan hen postar.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Saknar nyaste kluringen under nya inlägg rutan (nu heter den Uppdaterade inlägg… minns inte vad den hette tidigare)
Det är så himla skoj att gå runt på iFokus och göra kluringar. Jag vill gärna hitta kluringar lätt… snälla, ta inte bort detta… eller gör en egen ruta med de 3 senaste kluringarna el dyl
Grodan du är välkommen att klura på mina sajter!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag samlade ihop 9 kluringar här:
http://parlpyssel.ifokus.se/discussions/525250bdce12c43df2000305-nagra-kluringar
Jag måste tolka detta fel: - Svarsfältet för meddelanden ligger nu överst. Mitt svarsfält i konversation ligger fortfarande längst ner?
#43 När du skriver PM?
Aha! Tack Hera.
Då är jag med på det hela. Trodde det handlade om konversationen man gör i trådarna och inte i PM.
Så bra att det var rätt hos dig med :)
Skulle det inte vara bra om det funnits någon funktion som belönar dem som startar nya trådar?
Så som det är nu tycker jag inte det är ovanligt att det blir precis tvärtom, så att de som startar trådar blir ifrågasatta på ett negativt sätt.
#47 Belöning???
Det är väl ingen tävling? Trådar skapar man ju för att man vill "visa något" diskutera något eller på annat sätt samtala om ämnet.
/Maria
#49 Då kan man gilla inlägget istället.
Ifokus är ju till för att starta trådar och diskutera saker, varför belöna något som är naturligt för sajten?
Anledningen till att vissa är negativa till vissa trådar ärom det redan finns likadan tråd som är ny eller av specifika anledningar. Annars har jag inte sett det
#47, Håller nog med bumbleboo i detta, förstår inte riktigt vitsen med en sådan belöning och att det helt beror på intresse.
#47 Den belöning man får när man startar en tråd som är intressant, spännande, rolig, eller något dylikt är ju att det blir en diskussion. Eller att man får kommentarer eller gilla-klick. Varje gång någon svarar i en tråd jag startat känner jag mig belönad. Varför ska man få någon ytterligare belöning?
Skulle man få t:ex en medalj eller ett mynt för varje startad tråd skulle effekten bli långt ifrån det du siktar mot. För att folk skulle starta trådar hit och dit om ingenting och allt och de skulle inte längre kräva någon som helst omtanke = personen som startat får ett Guldmynt men gör samtidigt en stor skara människor irriterade över att det plötsligt skapats en helt meningslös tråd.
Nej, inget bra förslag enligt mig, då det inte finns något syfte alls bakom det.
Jag ser inte på det som något vi skulle behöva. Personligen ser jag bara hur det skulle leda till att forumen blir nerlusat med massor av trådar för att medlemmar jagar belönningen i stället för att intressanta trådar öppnas när interesset finns att öppna de.
Det, om något, skulle nog även leda till att vissa skulle kunne känna sig lämnat utanför då de kanske är otroligt aktiva utan att de av den grund startar nya trådar hela tiden, samt att de kanske inte känner de hittar på ämnen att starta trådar om.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#51 Jag menar precis vad jag skrivit. Jag menar ju det om man gör något bra så kan man väl få en uppmuntran för att man gör det?
Och tycker du inte det är bra att det startas trådar här eller?
#55 Varför?
Uppmuntran är ju faktiskt tillräcklig om någon svarar i tråden oavsett vad de tycker.
/Maria
Man får redan belöning flr att vara aktiv, och det är Insider. Det utöver att man får svar och kan få bra inlägg.
#57 Ja, det har du alldeles rätt i.
/Maria
#56 "Varför?"
Jo för om ingen startar någon tråd blir det väl inget forum, eller kan det bli det ändå?
59 vad tycker du det behövs utöver det man redan får? Som jag nämner i 57?
#59 Och om man får t:ex ett mynt eller en medalj för varje startad tråd kommer det EXPLODERA med poänglösa trådar som bara skapar plotter och irritation.
#47 Jag får nästan alltid en belöning när jag startar en tråd. Belöningen är att någon svarar mig. För eller emot spelar ingen roll för det visar att min tråd var intressant. Sedan kan jag kanske får svar på en fråga jag ställt. Nu har jag givit två exempel på belöning för att jag startade en tråd.
Sedan finns detta att någon eller några trycker Bra inlägg och det är också en belöning. Skriver jag många gånger och är aktiv så får jag Insider och det är också en belöning.
Vad mer behövs?
Var positiv -må bra
Och de flesta som skriver på forum skriver för skrivandets skull. Belöningen är att det blir diskussioner. Att skriva för att få något motverkar ett forums syfte enligt mig.
Jag bara ställde den här frågan: "Skulle det inte vara bra om det funnits någon funktion som belönar dem som startar nya trådar?"
Men ingen som har svarat här sedan jag ställde den frågan i inlägg #47 tycker det skulle vara bra.
Och om det är bra eller ej med ett sånt belöningssystem vet jag inte.
Men jag vet inte heller om det inte är bra.
Och jag ställer inte upp på någon utfrågning här för att jag ställde den frågan.
#64 Tack för den upplysningen!
#65 Allas svar är i princip "nej, det skulle inte vara bra, varför skulle vi fundera på att introducera en sådan funktion?" Vill du inte ha frågor får du nog inte ställa frågor heller, serru…
#66 Jag tycker man bör kunna ställa frågor utan att bli utfrågad om det man frågar om.
#67 Då får du förklara glasklart så det inte finns minsta rum för missförstånd eller förvirring. Annars får du glatt acceptera att folk ställer frågor.
#68 Men man är väl inte tvungen att svara på frågorna i en sådan utfrågning?
#69 Men vi ska svara på dina frågor menar du? 🤔
#69 om du förväntar att vi skall svara alla dina frågor får du besvara våra. Annars kan du inte heller förvänta att någon svarar dig. Den frågan du ställde nu i #69 väntar du uppenbarligen svar på, så du får då snällt och vackert räkna med att vi väntar presis samma behandling från dig som du avkräver av oss. Om du förväntar och begär svar från oss får du även svara oss tillbaka.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#70 Jag har inte skrivit att ni ska göra det, men det kan man ju göra om man vill.
Så jag tycker inte man är tvungen att svara på mina frågor.
Så nu vill du kanske svara på min fråga?
Är man tvungen att ställa upp på att bli utfrågad här på i fokus t,ex om man ställer en fråga som kan missförstås, eller av någon annan orsak?