Humor iFokus
Humor iFokus blev helt borttagen på sajtvärdens begäran
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Varför?
Det fanns så mycket bilder på sajten som dom de saknade rättigheter till
Undrar om folk inser att de bryter mot Skrivregler, svensk lag och internationell lag när de väljer att dela material de inte har rätt till. De värsta är ju att vi sajtvärdar får ta ansvar.
#4 tyvärr verkar folk inte inse det och om man dristar sig till att diskret påpeka det så får man till svar: Det bryr jag mig inte om, eftersom hela internet är fullt av sånt!
/Désirée
Hur är det med saker som man delar med sig från tuben? På olika sajter finns det mängder med olika videor och jag brukar ibland undra om har lov att publicera dessa?
#6 Det är ju inte samma sak, eftersom det finns delningsfunktion på youtube samt att det blir ju som en länk på sätt och vis till själva videon 🙂 Så nja räknar inte det riktigt som samma sak, eftersom det då finns funktion där så man kan dela.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Filmerna ligger på youtube och visas där. Man publicerar alltså inte videon på iFokus.
# 8 OK då förstår jag skillnaden.
Hera; detta är dock inte tydligt för användarna, utan det uppfattas lätt som om de ligger på iFokus med den inbäddade-länkningen, vilket gör att jag är mycket tveksam till hur detta lagligen ser ut.
Vidare så är det källmaterialet, den ursprungliga ägaren som du måste ha tillstånd att publicera från, mycket av det som ligger på youtube ligger där olagligt och att sprida detta är i sig ett brott.
…så då kan man inte lägga in YT-filmer egentligen?
I praktiken är det ju aldrig frågan om att skaffa tillstånd från ägaren…
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
10 det står youtube när man spelar upp videod, det är tydligt.
Lägger man upp material på youtube så är det ju inte upphovsrättsskyddat av annan än den som lägger upp videon. Den som lägger upp videon har ju dessutom godkänt youtubes andvändarvilkor där det med största sannolikt står om inbäddning och delning.
Är det så istället att användaren på youtube laddat upp någon annans verk så kommer ju videon tas bort från youtube om upphovsrättsinnehavaren misstycker, vilket även leder till att inbäddningen blir ofunktionell.
Jag förstår inte varför man skulle utföra en olaglig handling genom att bädda in youtubeklipp, åtminstone så görs det ju i god tro.
Hera; nej, inte att det är en länkning, för otekniska människor är allt som visas på sidan publicerade där.
Jag tror personligen inte att publicering av upphovsrättsskyddat materiel som länkas inbäddat från Youtube kommer att klara en rättslig prövning och någon skulle väcka talan.
Att någon annan gjort fel först är inget försvar för din spridning.
God tro saknar helt värde i fråga om upphovsrätt, det är ditt ansvar att söka grundägaren och begära tillstånd, att person B gett dig rätt att publicera As verk är rättsligt helt utan effekt om A skulle stämma dig, detta trots att du var övertygad om att B var ägaren och utgav sig för detta. God tro och skydd därigenom föreligger med andra ord överhuvudtaget ej.
Jag är övertygad om att killarna har koll på läget.
Hera; eftersom det troligen inte är dem som fälls så är det inte säkert att frågan är prioriterad från deras sida, men förhoppningsvis har du rätt. =) Men jag är som sagt inte säker på hur det skulle se ut strikt juridiskt.
Igen: (Jag tillhör den lilla komplett otekniska skaran) Bör man inte lägga in YT-klipp alls för säkerhets skull? (Att be om tillstånd faller på sin egen orimlighet)
Magi-Cat; det är ett eget val, men jag personligen skulle inte göra det om det inte är klipp särskilt framtagna i syfte att spridas så brett som möjligt…
inte lätt det där inte….😎
Tack för svar!
Jag lägger in Youtubeklipp eftersom det är själva tanken med att lägga upp filmer offentligt på Youtube.
Precis som Niklas skriver så lägger ju ägarna här på iFokus ofta in olika klipp här på forumet från Youtube.
Själv har jag gjort det vid några tillfällen då det har handlat om "tutorials" om hur man gör olika bildredigeringar på Gimp bildbehandlingsprogram.
Oftast har det varit tutorials från GimpTricks på youtube och den där Holländska tjejen/kvinnan som gör de där klippen gör det ju för att hon vill sprida dem och lära andra om hur man använder Gimp.
http://www.youtube.com/channel/UCaOEhsnd-7GXWQIJ3db--Ag
Bästa hälsningar,
Bertil
En person som lagt upp videos på youtube kan även välja ifall deras videos ska gå att inbädda på andra sajter. Vill dem inte det så kan man forfarande inbädda men man flyttas då över till den specifika youtube-sidan videon ligger på.
NinaCrown; frågan är ju snarare vad den faktiske ägaren vill, inte den som publicerat dem… Musik och serieklipp är det sällan (men ibland) ägaren som lagt upp.
#23 När det gäller musik så är det oftast bolaget som lägger upp musiken vad jag sett, och då är det ju bolaget som bestämmer utefter kontrakten som skrivits med musikern eller musikerna.
Det är väldigt kontrollerat på youtube idag. Man får varning när man lägger ut låtar och många gånger raderas det
Det är väldigt kontrollerat på youtube idag. Man får varning när man lägger ut låtar och många gånger raderas det
hera; nja, kolla hur mycket upphovsrättsskyddat materiel som ligger upplagt av "fel" person, det är väldigt mycket… All användning av nutida musik utan tillstånd som bakgrundsmusik är olaglig i Sverige, se alla djurvideor som läggs upp exempelvis.
27 min kompis hemvideo blev raderas eftersom det i videon spelades en acdc låt.