Annons:
Etiketttips-information
Läst 1692 ggr
LitenPyssling
12/16/13, 3:12 PM

Vad händer?

Vad händer med användarnamnet och alla inlägg då någon avslutar sitt konto?

Går det fortfarande söka på användarnamnet så att allt som rör namnet kommer upp? Vet att alla inlägg fortfarande finns kvar även då ett konto avslutas, därmed min fråga om man fortfarande kan söka på det.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Annons:
Hanna
12/16/13, 3:18 PM
#1

Bra fråga! Det bör väl rimligtvis gå då inläggen fortfarande finns kvar och dennes namn står över.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Maria
12/16/13, 3:24 PM
#2

Jag tror inte det.

Visserligen finns inläggen kvar men namnet är inte sökbart i medlemmar på iFokus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

KaiPon
12/16/13, 3:28 PM
#3

#2 Men använder man 'Sök på sajten' och söker på ett användarnamn vars konto har avslutats går det, en då ser man bara inlägg personen skrivit.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Maria
12/16/13, 3:40 PM
#4

Jo det går då via googels sökmotor tror jag.

Men personen går inte att söka här inne på iFokus så att säga tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LitenPyssling
12/16/13, 3:42 PM
#5

#1 Ja, det var det jag tänkte lite på att det bör ju gå i och med att användarnamnet fortfarande syns och inte ändras. 
Söker man på google och en tråd som rör ämnet kommer upp, oavsett om trådskaparen har avslutat kontot eller ej så finns ju användarnamnet kvar och kan kopplas till en viss person m.m.

Då kommer en annan fråga upp i mitt huvud, det är ju de som väljer att avsluta av helt andra anledningar än att de helt enkelt bara vill/har tröttnat. Vissa har kanske uttryckt sig fel och det har resulterat i att hela inlägg har blivit fel, vissa inlägg är mer personliga än andra och även om man är mer eller mindre anonym i och med sitt val av användarnamn samt mängden privat information man valt att utge så kan dessa fel vara något man mår dåligt över m.m. Att man helt enkelt väljer att avsluta för att "komma undan" det som varit eller hur man ska uttrycka sig, vore det inte då en idé att införa en autofunktion som ändrar det avlutade kontots användarnamn så det därefter inte går att spåra på något vis?

Exempel:
Jag har ju mitt konto och därefter mitt användarnamn här, vem som helst kan klicka in på mig och se vilka sidor jag håller till på och man kan söka på mig. Skriver jag ett inlägg så finns ju mitt användarnamn med och man kan, som sagt, klicka vidare genom det namnet.
Men om jag väljer att avsluta mitt konto, så att istället för att det fortfarande ska vara ett användarnamn där så blir det istället "anonym" fast med svart text istället för blå. Tråden kopplas därmed inte till någon specifik användare/person men tråden finns fortfarande kvar med svar och allt.
Skulle inte det vara något?

Fråga gärna om jag uttryckt mig dåligt!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Niklas
12/17/13, 9:16 AM
#6

#5: "Men om jag väljer att avsluta mitt konto, så att istället för att det fortfarande ska vara ett användarnamn där så blir det istället "anonym" fast med svart text istället för blå. Tråden kopplas därmed inte till någon specifik användare/person men tråden finns fortfarande kvar med svar och allt." Då skulle man inte veta om kommentarerna kommer från en eller flera personer. Det fungerar bra som det är nu.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Honestyisdead
12/17/13, 10:15 AM
#7

Håller med Niklas. 

Det hade sett väldigt konstigt, tråkigt och opersonligt ut om man stod som anonym efter avslutat konto.

LitenPyssling
12/17/13, 3:42 PM
#8

#6 & 7 Jo, jag håller med er båda. Det hade sett lite konstigt ut, det jag mest tänkte på är det att jag noterat flera (inte bara på iFokus, bör nämnas) som mått dåligt av att deras tidigare användarnamn fortfarande finns kvar och där familj/vänner har hittat och det har blivit problem på ett eller annat vis på hemmaplan. 
Nu kan jag tänka mig att det många gånger handlar om gamla trådar som är 2år gamla eller äldre och där misstag skett, exempelvis uttrycksfel eller liknande. 
Det är inte alla som kan skriva anonymt och därefter kunna skriva om privata saker på så vis utan att direkt riskera att någon hittar det och lättare kan koppla ihop ett och ett. 

Även om jag verkligen förstår er och håller med om att det skulle se väldigt trist och konstigt ut så ser jag hellre att det är så och att man faktiskt ändå kan läsa en hel tråd än att folk ska gå runt och må dåligt över misstag som skett och som på ett eller annat sätt förföljt de med tiden där vänner/familj hittat och där problem uppstått. Problem som kanske inte skulle ha uppkommit om användarnamnet ändrats till "anonym" istället. 

Nu är jag inte ute efter något utan jag funderar bara en hel del och vill gärna se vad andra tycker och om det är fler som tänkt på detta. 🙂

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Niklas
12/17/13, 3:44 PM
#9

#8: Under de år som har varit tror jag inte att det har varit något stort problem. Vi har försökt hjälpa till i de fall då det är någon som mått dåligt av gamla inlägg. Jag tror det är bättre att vi löser det från fall till fall.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

LitenPyssling
12/17/13, 4:08 PM
#10

#9 Okej, visste inte att ni gick in så! Det låter ju bra och bör nog underlätta för de som ber om att få den hjälpen.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Niklas
12/17/13, 6:58 PM
#11

#10: Normalt gör vi inte det. Det sköter värdarna så bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

vallhund
12/18/13, 6:52 AM
#12

#8 Märkligt det har jag nästan aldrig stött på trots att jag är gammal forumräv som adm o moddat på en hel del fora/sajter genom åren.

Lämpligtvis skriver man inte saker man inte kan stå för, precis som det inte är så smart att lägga ut nakenbilder på sig själv om man inte vill att de skall kunna ses i årtionden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LitenPyssling
12/18/13, 8:47 AM
#13

#12 Jag har sett lite av det och även hört av andra som är aktiva, så är inte bara vad jag sett utan det är även andra som har det.

Visst är det så, där tycker jag du har rätt. Självklart ska man tänka igenom vad man skriver och man ska kunna stå för det.

Om man har problem med att uttrycka sig eller liknande, ska man då låta bli att/inte få skriva för den sakens skull? Min pojkvän har diagnoserad dyslexi, han har problem med att både läsa, skriva och uttrycka sig. Ska han då låta bli att skriva för att han inte kan uttrycka sig korrekt och för att vissa andra inte kan försöka ta till sig en förklaring till ett visst fel?
Jag själv har problem med att uttrycka mig och får läsa om mina inlägg flera gånger (minst 3-5 ggr) innan jag postar, det är uttrycksfel och skrivfel bland annat som jag försöker hitta och försöker rätta till innan jag postar men har ändå fått en del problem och även om jag sitter och förklarar så gott jag kan så är det ändå en del som vägrar ta till sig och problemet kvarstår mer eller mindre. Ska jag då hellre låta bli att skriva alls?
Jag står ju på mig och försöker förklara och rätta till om ett fel uppkommer men där vissa inte vill ta till sig riktigt, det är ju inte bara jag som skriver som ska tänka utan även de som läser har ju ett ansvar.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Annons:
Honestyisdead
12/18/13, 1:21 PM
#14

#13 Menar du att man pga att man utrycker sig dåligt ska få bort sina inlägg om man avsluar sitt konto?

Beroende på hur dålig man r på att skriva så finns det faktiskt dom som inte kan vara på forum. Ganska logiskt då det är i skrift man uttrycker sig här. Tyvärr passar forumvärlden inte alla.

LitenPyssling
12/18/13, 2:26 PM
#15

#14 Nej, absolut inte, alla kan tabba sig oavsett om man är duktig eller mindre duktig på att uttrycka sig. Det vore ologiskt om det bara gällde de som uttrycker sig mindre bra, då ska det gälla alla i sådana fall.
Menade inte heller att några inlägg skulle försvinna, mer att användarnamnet byts ut.

Ja, det finns gränser och de gränserna är helt upp till var och en att avgöra var de går.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Honestyisdead
12/18/13, 2:32 PM
#16

15 ok, ser som sagt inte meningen med det :) Ibland är det upp till admin att avgöra också.

LitenPyssling
12/18/13, 2:49 PM
#17

#16 Jag är lite både och på den fronten, men jag förstår absolut vad du menar med att det skulle se trist och opersonligt ut och håller med om det. 🙂

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[JeanetteK]
12/18/13, 3:18 PM
#18

#17 Jag förstår din tanke. Jag har också mött personer som önskar att deras användarnamn skulle döljas när de gått ur iFokus. Men det är nog svårt att hitta något fungerande sätt att göra det på utan att det blir en massa anonyma i trådarna.

vallhund
12/19/13, 3:50 AM
#19

#13 Vad har dyslexi med saken att göra?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LitenPyssling
12/19/13, 9:26 AM
#20

#18 Jo, det är ju det. Skulle ju vara trist om majoriteten i en tråd skulle bestå av "anonym".

#19 Syftade på skrivsvårigheter/lässvårigheter.
Vet vissa i min omgivning med dyslexi som har blivit nerklankade för att de inte kunnat stava och för att de missförstått det inlägg de svarar på och därefter fått problem, där de övriga inte velat förstå utan hakar upp sig och fortsätter trycka ner. Vissa blir mer nertryckt än andra.
Därav min mening att även de som läser har ett ansvar.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Annons:
Upp till toppen
Annons: