Olästa fungerar ej
1) Händer samma sak om du försöker igen? Ja 2) Vilken adress har du i adressfältet när felet inträffar? Spelar ingen roll…fungerar ändå inte. 3) Vad gjorde du när felet inträffade? Skulle till sista Olästa inlägget i en tråd och tryckte på den men inget hände. 4) Vilket felmeddelande fick du, alternativt vad blev fel? Inget 5) Vilken webbläsare använder du? FF 6) Har du rensat webbhistoriken? Ja 7) Är det något mer du tror att vi behöver veta? Får heller inte upp någon inläggs-ruta. Chansar på att få iväg detta.
Har du provat att uppdatera sidan? Låter som den inte laddat klart.
Det har jag. Men det hjälper inte. Rutan för att skriva inlägg ser inte rikigt ut och smilisarna är borta. Jag kan ändå skriva och skicka.
Men nu verkar det funka igen…hahahah…
Bra.
Men det har vart så i stort sett hela dagen.
Mjaaeee….förresten…det verkar fungera lite som det själv vill. Just detta med att trycka på Olästa.
Och jag väntar tills sidan har laddats. Ibland fungerar det och ibland inte.
#2 Just det där med att menyn och smileynsarna och de inte kommer fram betyder att sidan inte laddats klart helt.
Men det har den Hera. jag kan sitta här och vänta och vänta. Men den har laddats klart. Det ser jag på den lilla ringen som snurrar annars uppe i fliken för denna webbplats.
Jo, men något blev fel i laddningen eftersom sidan inte blev klarladdad.
Jag har samma webläsare som du, och har inga problem.
Får se om fler rapporterar detta fel.
Upptäckte nu med att jag inte kan hantera mitt redan inlagt inlägg.
Allt detta fungerar ibland och ibland inte.
Även detta med att lägga upp en ny tråd. Då får man ingen skriv-ruta, inga smilisar och som en annan skrev nyss om Kluringen. Det är flera val där som försvinner.
Men som jag skrivit. Det funkar ibland och ibland inte.
Så där har jag haft massor med ggr 
Hera har rätt i att sidan inte laddat klart, men hon förklarade inte varför.
Det har med TTL att göra.
Vad är TTL?
TTL betyder Time To Leave
Det vill säga att datorn är inställd på en TTL. Det vanligaste är ett värde på 64, men kan uttökas eller minskas om man så vill.
TTL räknas i sekunder, så om man har en TTL på 64 så betyder det att om datorn inte fått svar av servern man vill surfa till inom 64 sekunder så stänger datorn av den requesten.

Windows har stöd för max TTL på 255. Ändringen görs i registret, men det finns program som kan göra det åt en om man inte vill/vågar/kan fippla i registret.
Men normalt sett så finns det ingen anledning för en Svensson att ändra standardvärdet för TTL. Det är ju ändå bara en session det gäller.
Det kan vara en orsak.
Fungerar alla andra sidor bra som du surfar på så kan du utesluta hårdvarufel eller ISP.
Alla andra fungerar perfekt.
Tack snälla VSK för hjälpen…då förstår jag mer varför.
Hoppas Ifokus-killarna kan kolla upp detta.

Va så lite så 
Likadant idag. Kan någon av ifokus-grabbarna ta och kolla upp detta? Att inte olästa-knappen fungerar är jättejobbigt i långa trådar.
Jag håller med mia-38 och har också drabbats av problemet till och från.
Bra att fler skriver här om de har samma problem.
Skönt iof att det inte bara var jag….hihihihi
Vi får hoppas att det är något som går att ordna, "till och från"-fel är tyvärr ofta svårare att laga än konstanta fel…
Jag kan leva med att skrivrutan inte blir som den ska och jag kan även leva utan smilis-gubbarna…men inte med att Olästa inte funkar.
rapporterar vidare
#0 Samma problem märker jag också.
Använder alla ni andra som har problem också Firefox, eller är det någon med Chrome, Safari eller IE som upplever samma sak?
-- erik
Jag använder Firefox.
#29 - Vad är det för version på Firefox? Och hur ofta inträffar problemet? Jag har suttit och laddat sidor i Firefox i förhoppningen om att kunna se problemet själv, men det verkar inte vilja visa sig här…
-- erik
Erik; jag använder version 16.0.2. Det var framför allt häromdagen jag reagerade när felet uppstod flera gånger, dock är det för mig ej ett frekvent problem, även om det uppkommit vid flera tillfällen.
Erik då detta med första olästa och smileysraden verkar hänga ihop med att kluringen är borta så är det enklare och snabbare att gå in på olika sajter var gång och klicka på skriv inlägg. Då syns det rätt omgående om det blir fel eller inte.
Det kommer ju inte varje gång så visst det kommer ta tid även detta, men i alla fall inte lika lång tid som att vänta på att trådar ska laddas fram. Dessutom verkar det som om det funkat på en sajt så funkar det där för det mesta. Så byta sajt för var gång.
Version på firefox verkar inte spela nån roll. Hade en äldre igår (tror det var 16) som jag fick i, uppdaterade till nyaste (18) och det kommer då också.
.
Jag har FF 18.0
Problemet kommer och går. Ibland fungerar Olästa men oftast inte.
Skrivrutan och raden där smilisarna och det andra finns, fungerar oftare än Olästa.
Jag hade felet nyss. -har FF senaste version.

Jag har Firefox och oftast fungerar olästa men sen så kommer det nån tråd som inte funkar. Sen funkar det igen och så slutar det fungera. Lite olika.
Jag fick felet nyss igen.
Jag har addon till min läsare som visar hur många objekt det är på sidan, hur mkt som laddats i KB, vilken hastighet och till slut hur lång tid det tog för att ladda sidan.
Webläsaren slutade svara efter nån sekund eller nåt sånt. Så ingen TTL 64 här inte.
Jag får felet oftare än att det blir rätt. Mycket irriterande. 
Vad trist mia-38! Märkligt att det varierar så…
Verkligen Moa. EN gång på varje sida kan det fungera…men försöker jag sen igen så funkar det inte. Och mycket irriterande i långa trådar. Till slut vet man ju inte vilka inlägg man läst. Som nu fungerar det inte tex…..jag har en skrivruta visserligen men ingen menyrad med smilisar odyl. Och jag har väntat med att göra nåt i ca 5 minuter så sidan hinner laddas om. Men det funkar ändå inte.
mia-38; om du trycker på f5 och uppdaterar sidan när du märker att den krånglar, blir den rätt eller fel då?
Smilisar skulle jag ej sakna, däremot möjligheten att markera ord och lägga in länkar… Dock tror jag ej att den saknades när jag upplevt problemet.
Moa. Jag har testat det med och det fungerar ibland och ibland inte. Och samma problem med menyraden till skrivrutan kvarstår.
Märkligt, hoppas att de kan fixa detta snart om du har så omfattande problem!
Ja och som medis så är det lite jobbigt om man måste hänga med i långa trådar.
Har också det där problemet. Trodde det bara var jag och min sega dator. :-)
Har Chrome, f.ö.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#41 Samma fel upplever jag. Så det har varit nu under några dagar.
Ja här dyker det felet upp lite då och då. Uppdaterar sidan och så fungerar det igen.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Nyligen fick jag samma fel igen att skrivrutan blir halvtransparent och man såg inga inställningar alls, eller smiley-gubben.
Av ren tillfällighet så såg jag att dessa kom fram efter att google analytic och google adsense (tror jag det hette) laddat klart.
Jag vet inte om det bara var en slump i mitt fall, men jag ville iaf tala om det för ansvarig.
Jag har felet nästan hela tiden. Jobbigt.
Det har jag med.
Vore kanske bra om Ifokus-killarna kunde ta tag i detta snart. Det är MYCKET irriterande med detta fel i långa trådar.

Inte hänt mig tidigare men idag har jag samma problem, olästa fungerar inte. Jag använder FF.
Ungefär var annan gång fungerar det inte. Oavsett om jag är hemma, surfar mobilt med FF, eller på jobbet, testat flera oloka datorer här, samma sak, o oavsett FF eller IE.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tas detta tag i snart, eller?
Vet att det är mycket annat att göra men detta borde kanske prioriteras att fixa ganska snart…eller?

Det funkar för mig någorlunda nu. Ett par trådar per dag som det inte går att klicka olästa på.
För mej fungerar det inte alls idag. Och jag har mycket jag ska gå i genom i långa trådar…då är det irriterande att inte Olästa fungerar. Menyraden ovanför skrivrutan fungerar inte heller. Börjar bli trött på detta..:-(
instämmer….lite småstrul både nu och då…..

Gjort en liten felsökning som kanske kan vara till hjälp för dig Erik.
Jag använde FF 18.0.1
I trådar med mer än 4 kommentarer fungerar inte knappen "Olästa", men i alla trådar jag testat med max 4 kommentarer så har det fungerat problemfritt.
Då jag använder Chrome så kan jag inte återskapa felet.
Med IE7 kan jag inte heller återskapa problemet.
Inga problem i Opera heller.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
För mej fungerar det inte med färre inlägg i trådarna heller, tyvärr.
Vet inte om det står ovanför, men Mia, har du testat att byta webbläsare? Måste du använda FF?
amandla. Jag har testat det med innan men likadant.
Okej, trist.
Nu funkar inte "knappen" "upp till inläggslistan" heller *suckar*
#62…Nääää..inte det också….
Har google chrome, inte krånglar en enda gång här. :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#44 har med Crome och hos henne fungerar det inte alltid. Man ska väl ändå inte behöva byta till nån annan webbläsare för att få det att fungera. Jag testade IE men det fungerade precis lika dåligt som med FF. OCH det har ju funkat innan. Varför inte nu????
Bevaka och bokmärk funkar inte heller.
Hos mej fungerar det.
Men du kanske skulle lägga upp en egen tråd om det så att det syns vilka problem som dyker upp.
Bara ett litet tips från en vän. 
jag har inga problem med olästa och har inte haft så sedan det kom, ända stället jag har haft det är på jobbet i den gamla IE vi använder där, och på min tablet dator (lokalstrul)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Det är nu 9 dagar sedan jag påtalade detta och även andra fel som förekommer. Men inte fått någon som helst respons från Ifokus-killarna om de tänker åtgärda problemen/problemet.
Det är ju inte bara jag som upplever detta utan även fler.
Varför hör man inget??????
Tycker nog att någon slags respons borde ges då tråden nu är ganska lång.
Såg nu att Erik vart inne och skrivit i tråden. Men är det någon som tänker fixa till dessa fel som finns??? Nu skulle jag gått in och hanterat mitt sista inlägg här ovanför..men det fungerade inte heller nu. Tänker någon av Ifokus-killarna ta tag i detta snart????
Här fungerar det INTE! Som vanligt…..:-(

#70 Att fixa ett fel är inte alltid så enkelt, först måste de hitta vad som orsakar felet, vilket jag gissar hade varit enklare om det var ett fel som drabbade alla användare eller alla med en tydlig gemensam nämnare, tex att alla använder samma webbläsare, vilket inte verkar vara fallet med de fel som rapporterats i denna tråd.
Jag är övertygad om att grabbarna söker efter orsaken och fixar det så snart de kan.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#74 Jo jag vet AnneN… Men en liten rad från nån utav de om att de håller på att kolla eller ska kolla upp det, skulle vart bra. Då vet man att problemet är hörsammat. Nu känns det lite som om att det inte är så viktigt….vilket jag nog tycker att det är..
"Men en liten rad från nån utav de om att de håller på att kolla eller ska kolla upp det, skulle vart bra.
Då vet man att problemet är hörsammat. Nu känns det lite som om att det inte är så viktigt….vilket jag nog tycker att det är.."
Se #28 och 30
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jo jag skrev om detta i inlägg 70.
Men det står inget skrivet om att det ska kollas upp osv. Erik ställde frågor om hur det kunde bli så, ungefär.
Inte att det kollas upp.
Och de inläggen skrevs den 12:e och nu är det snart den 21:a…:-)
Vill inte vara gnällig och jag vet att de har mycket att fixa…men detta börjar kännas jättejobbigt när man har långa trådar man måste kolla upp.
#77: Vi har inte lyckats återskapa det och då är det svårt att göra något åt det. Jag har suttit en stund med Firefox nu. Första olästa har fungerat varje gång.
#78 Tack Niklas för svar. Då kan man fråga sej varför det inte fungerar för vissa och att det gör det för andra. Vad kan detta bero på? Uppkopplingen?
Fast om det beror på uppkopplingen skulle ju alla sidor man går ut på bete sej segt…vilka de inte gör.
Hmm….Det är iallafall mycket irriterande.

Det är lite lustigt för i denna tråden fungerar inte första olästa någon gång. Det verkar bero lite på trådar tycker jag. Vissa funkar alltid, medans andra aldrig funkar.
T.ex för den här tråden inte fungerar oläst alla gånger.
Inte i alla fall på min dator.
Verkar som om vi får lära oss att leva med detta nya problem..:(
Kom på att jag har IE på jobbdatorn. Likadant där ibland.
Det skiljer sig från sajt till sajt och gång från gång tydligen.
Ett dynamiskt fel mao.
Nyss skulle jag klicka up en bild på ett dolt forum men inget hände. Fick klicka flera ggr innan servern svarade.
Verkar som servern har svårt med requests?
Mia, har du provat rensa webbhistorik, cookies och sådan? Första olästa fungerar för mig både i denna tråd och alla andra trådar jag har kollat exempelvis, och det gör ingen negativ skillnad för mig om jag byter mellan Linux eller Windows och mellan 3 olika webläsare på dessa två operativsystem heller, därav min fråga om det gör någon skillnad för dig att rensa webbhistoriken :)
Att rensa webbhistoriken gör ingen skillnad. Jag har andra problem i firefox som hittills inte skrivits nåt om i tråden.
Jag har problem att logga in. Kan inte starta nya trådar. Kan inte anmäla inlägg. Kan inte använda sökfunktionen.
Däremot så funkar olästa för det mesta.
Tittar jag på det mesta som slås ut så är det sånt man måste vara inloggad för att kunna använda så verkar som systemet säger att man är utloggad. Och jag har värst problem i vista. XP funkar det mesta.
.
#79: Det kan vara något ni har som vi saknar. Ett tillägg till webbläsaren, ett antivirusprogram, någon inställning.
Jag har precis skrivit i ett inlägg ovanför ditt niklas.
Jag stänger av alla tillägg och har ändå problem.
.
Jag tycker det börjar bli ganska tjatigt med "har du rensat historik/kakor) 
Inget illa menat mot dig #87.
Under mina 15 år med nån form av bredband (mkt surfande) så är det här den enda sajten jag någonsin stött på med så mkt problem och "har du rensat".
Varför skall man behöva rensa cache och cookies för att det skall funka?
Det enda svar jag kan komma på är dåligt skriven kod.
#90: Då återstår inställningar om du inte har antivirus.
Nej det ligger inte hos mig. Antivirusprogrammet kan jag utesluta då jag har samma på båda och ena datorn är firefox nästan omöjlig att använda.
Inställningar handlar då om säkerhetsinställningar och jag ska inte behöva sänka kraven på säkerhet i just firefox för att kunna vara på iFokus. Och ev inställningar som möjigen kan påverka är då blockering av tredjeparts kakor. Och den inställningen ska man kunna ha utan att det ställer till såna här besvär.
Jag tar mig runt problemen, men andra som inte kan logga in testar nog inte på samma sätt som jag gör.
.
Jag vet inte vart problemet ligger men ni har även problem med reklamen. Andra annonsen som ligger direkt under guldmyntsrutan fattas och det på alla sajter utom en. Och det i alla webbläsare och på båda datorerna.
Den sajt den inte fattas på har även en helt annan annons. Den ligger där eran banner ska ligga. Bilden är från en sajt där ni inte lagt dit eran banner än.
Om det är det om är problemet vet jag inte, men med tanke på att det även är problem med script så ligger tanken nära till hands att nåt med reklamen som stör för många gånger så har reklam tredjeparts kakor. Ja förutsatt att blockering av tredje part har med problemen att göra.
.
Jag har nu testat med andra inställningar och det gör ingen skillnad. En sak som jag glömde av förut. Popupen med Guldmynt kommer inte upp i firefox. Får dock myntet. Nej har inte klickat bort popupen för i chrome får jag den.
Det felmeddelande som dyker upp i firebugs konsol är "Error permission denied to access object" Så det verkar som systemet på nåt sätt inte ser mig som inloggad.
Om jag har adblock påslaget en sak som börjat dyka upp och bla stoppar mig från att logga in avslutas med third-party och det är då ett skript. Men jag har samma problem fast jag har tillåtit allt som går.
.
Jag HAR rensa webbhistoriken en antal gånger. Skrev nog det i ett inlägg högst upp.
Har även testat med jobbdatorn när vi har IE och andra antivirusprogram och även där funkar det inte.
Så jag tror inte att problemet ligger hos oss användare utan någonstans på iFokus.
Här hemma på min dator har jag inte ändrat på någon inställning eller dyl. Och det har fungerat innan..så varför inte nu?
ja, ok, jag skall inte forsöka föreslå mer saker för att vara hjälpsam. Ber om ursäkt att jag forsökte. Det var gott menat iaf.
Är det en användare som har ett problem är det möjligt att det kan vara de individuella inställningarna som krånglar, däremot är det inte sannolikt när det är så pass många som har samma fel och dessutom med olika webbläsare.
Niklas (89, 92); vad avser du med anti-virus? Samtliga personer som har en dator uppkopplad mot internet bör ett ha anti-virusprogram? Det är numera sällan dessa strular med sajter eller andra tillägg, om inte sajten i fråga sprider skadligkod. Sedan vore det märkligt om det släppte igenom "felet" som för mig ca 80 % av gångerna och endast spärrade 20 %. (Mitt program informerar mig om dess ingripande, så det är ej detta.)
#97 Ta det inte så Rita, det är klart det är bra att vara hjälpsam!
Det var helt säkert inget mot dig!
Många blir nog lite desperata bara, om man känner att det inte tas på tillräckligt allvar.
Kram!
Jag menade inget ont vilket jag sa. Ber om ursäkt om du tog illa vid dig.
Det var absolut inte riktat mog dig. 
#94: Det är avsiktligt.
Ok, men borde den göras lite mer riktig istället för att vara "sönderklippt".
Fast jag har svårt att se logiken att en annons ska fattas på alla sajter utom den. Borde väl snarare vara tvärtom. Fast ditt svar kanske bara avsåg just den ligger på eran bannerplats.
.
Rita… Jag menar heller inget illa. Men är trött på detta problemet som inte verkar kunna lösas.
#103 Grejen är att sajtkillarna ska hitta felet med, när det är så pass få som har det så, så är det svårare i regel att hitta felet.
Frida det är inte få som har detta problem. Du har alltid ett mörkertal när det gäller fel och i detta fall så har runt 15 personer (endera i denna tråd eller två andra som troligen också hör hit) sagt att dom har problem vilket är många fler än normalt som anmäler. Så man måste ta med i beräkning att många inte anmäler. Och tittar jag på de som anmält så är det nästan uteslutande värdar och Medarbetare.
När det gäller vanliga medlemmar endera så står dom ut med det eller så väljer dom en annan plats på nätet. Som medlem så sitter man inte och irriterar sig på nåt som inte funkar. Nu har ett par skrivit här.
Sen när det gäller det fel jag har i firefox att jag har problem att logga in. Frågan är hur många medlemmar som har samma och dom kan inte ens tala om det. Inte många tänker på att testa med en annan webbläsare.
.
#106 Jag behöver ingen lång "förklaring" ;)
#106 Däremot blir det svårt att lösa om man inte själv kan återskapa problemet.
Hera det är jag mycket väl medveten om då jag själv letat efter antal fel och återskapat dom. Inte alltid, men många gånger handlar det om tid innan man hittar fel. Annars är det att hitta rätt ordning på hur man tvingar fram det eller om det krävs en specifik kombination. Men visst händer det ibland att det trots ovanstående inte går att hitta.
När det gäller detta fel. Så verkar det skilja på OS vilket sätt felen uppträder och hur ofta dom uppkommer. Min XP funkar det nära nog normalt medan vista i princip är utslagen.
.
Finns det flera än jag som möter nästan varje gång samma fel på den här tråden också? Även rutan vart jag skriver ser inte ut som den har gjort förut.
#110 Japp…hela tiden. Fungerar aldrig för mej.
#111 Tack, då vet jag det, att inte jag är ensam som har det så.
#110: Är det kommentarsrutan du menar? Hur ser den ut?
Jag kan svara trots att frågan inte är riktad mot mig.
Skrivrutan är nästan transparent ("ramen" syns knappt heller). Sen ser man inte nånting alls. Man ser inte smileygubbarna eller inställningar för texten man skriver mm.
Jag har sett vid ett flertal tillfällen att den "riktiga" rutan inte kommer fram förräns länkar laddat klart (google).
Ibland så kommer den riktiga skrivrutan fram efter google, ibland inte.
På vissa sjater så funkar det perfekt medans andra sajter strular. -tyvärr så minns jag ej vilka sajter det rör sig om.
Det enda JAG märkt att jag aldrig haft felet på värdsajten av nån konstig anledning.
Förut trodde jag det hade med TTL att göra. På ett sätt så kan man ju säga att det är TTL, men inte från surfarens dator.
Okej, vi kommer att göra en del ändringar där inom kort och hoppas att det löser sig då.
#114 Tack att du svarade. Just så är det.
VSK när raden har kommit fram har du då gått upp och testat olästa.
För mig står det en rad med HTML kod i rutan när verktygsraden är borta, kommer dock inte ihåg vad. Och raden kommer inte fram hur länge jag än väntar och olästa funkar inte heller.
Om det är skrivrutan som gör att olästa slås ut, vet jag inte, men om det är det så gör den i så fall att det blir fel även på annat. Igår var jag på bloggen och läste och när olästa slogs ut så fattades de rullande bilderna och det hände flera gånger.
.
Tack
VSK när raden har kommit fram har du då gått upp och testat olästa.
Vilken rad?
Jag chansar på att du menar "raden" där smileys och textinställningar finns?
Nä jag har inte tänkt på att kolla på olästa då.
Dock så har jag som jag skrivit märkt att det felar ganska mkt med det där med länkarna till google. Jag har plugin i min webläsare så jag ser alla "connections".
Ikväll fungerar det bättre. 
Allt är snabbare här inne och innan ens sidan har laddat klart kan man trycka på Olästa och man hamnar där.
Har ni gjort nåt?
Kanon om det nu kan hålla sej så här. 
Nähä…gick in i en annan tråd och likadant igen. Men det verkar fungera oftare nu men inte helt optimalt.
Det går iaf åt rätt håll 
För min egen del så tycker jag oxå att det funkat bättre idag.
Om det beror på liten belastning och/eller om de jobbat med koden vet jag inte.
WOW, nu funkade den här tråden.
Men inte varje gång ändå. .
Det tar sig, sa pyromanen 
#123 Jabb. 

#125 Jag har likadant som dig där. Det blir inte så bra när man skriver i en sån tråd.
Jag har inte testat skriva med firefox så jag vet inte nå hur det funkar.
.

Det blir text utan radavstånd.
#125 Så ser det ut ofta för mig också, och jag har Firefox.
Ja exakt så ser skrivrutan ut. -att jag inte tänkt på att ta skärmdump 
#119:Vi har inte gjort några ändringar så det är nog på din sida något har hänt.
#131….
Har nog inte hänt nån ändring här heller…men nu fungerar det inte igen. Var bara ett litet tag i gårkväll som det verkade vara bättre….
#131 Får jag bara fråga: vad skulle kunna ha hänt hos henne som gett förändringen?
Jag vet inte. Någon ändrad inställning, annan eller uppdaterad webbläsare, avstängt eller ändrat antivirusprogram kanske.
Därför att de gör det emellanåt. Framför allt Nortons har gjort det.
Hmmm…
Jag har Nod32 v6 och jag har iaf aldrig haft problem med falsklarmning på iFokus. För när Nod32 blockar nåt så kommer det upp en röd och tydlig ruta (går inte att missa + att Nod32 blockerar isf all trafik). Kan tillägga att jag kör Nod32 med max säkerhet, dvs Nod32 skannar av varenda liten kodsnutt på de sidor jag besöker (om det kan vara till nån hjälp). Jag har haft Nod32 den dagen jag blev medlem här 2009 men med annat konto.
Ja då förstår jag lite mera på vilken nivå det felar. Norton är nog störst i Sverige på AV skulle jag tro. Surt sa räven 
Jag hoppas ni finner lösningen (vad nu det kan vara).
Jag har nod 32 jag också. Och skyddsprogrammen kan jag utesluta för jag inaktiverade alla. Jag hade från början version 16 av firefox. Uppdaterade till 18. Kom en ny uppdateringen häromdan som jag tog hem. Fortfarande samma.
Går jag in i en av bloggens artiklar så tar det mig runt 10 min (kan skilja lite) innan det blir fel och då ser vänstra sidan ut som bilden. Och skrivrutan ser ut som den bild jag la in tidigare. Det fel som då står i firebugen är TypeError: (dollarecken) iFokus.fn.startSiteScroller is not a function. Det räcker med att bara uppdatera en och samma artikel.
I trådar på sajter kan det skilja på hur lång tid det tar innan felet dyker upp. Kan komma direkt, kan komma efter 10 min men oftast tar det längre tid, men det kommer och då står det. TypeError: (dollartecken) Debug is not a function
Jag kan inte testa om det slår ut andra fel på de andra länkarna som finns på sajterna då jag får denied på nästan allt i vista. Det jag kan göra med vista när jag väl krånglat mig in så kan jag läsa trådar från första sidan. Olästa funkar oftast, likaså kommentera och upp till inläggslista. Allt annat slår ut. Error: Permission denied access to object.
Går jag in på mina inställningar är det på det stora hela tvärtom. Där verkar det mesta funka. Utom att ta bort pm. När spalten är svart och jag klickar på PM så slår det ut denied och inget händer, men när jag uppdaterar så är PM:et borta.
Jag har testat alla inställningar och program jag har i datorn på vista och jag får likadant i alla fall.
Däremot så funkar XP på det stora hela normalt.
Jag har inte dollartecken på mitt tangentbord så därför skrivit vilket tecken som finns inom parentes.
.
Har du Nod32 på XP-maskinen oxå, om så är fallet, har du samma version och inställningar?
Ja jag har nod 32 på den också. Kan dock inte säga version. Däremot inställningar är samma.
Fast det ska ju inte spela nån roll då jag får samma fel även när jag stänger av det och har datorn helt oskyddad. Jag stängde även av brandväggen.
.
Hur stänger du av Nod32 på för vis då?
Jag inaktiverar realtidsskyddet. Och då kommer det upp att datorn är oskyddad.
.
Det var det jag misstänkte.
Jag sitter och klurar lite och jag tror mig ha en orsak till varför det kan strula för vissa. Varför andra inte har samma fel har jag dock ingen aning om.
Kör du bara med FF eller har du testat andra läsare? Isf vilken läsare och vilken version? Det där med version behöver du bara svara på om det är IE du testat med.
Med tanke på att firefox är utslagen i vista så har jag inget val än att använda en annan webbläsare i alla fall när jag vill logga in på iFokus. Men jag använder för det mesta chrome i alla fall nuförtiden för firefox blev ju lite sämre här förut. Men jag brukar växla beroende på vad jag gör på nätet.
Har även provat med IE8 på XP och IE9 på vista. Och det är bara firefox jag har fått fram felen på i alla fall vad jag kommer ihåg just nu. Fast jag har inte setat så länge med IE så jag ska inte säga säkert om jag kan få fram i dom.
.
Ett tillägg du skriver att du inte förstår varför vissa inte har problem. En sak som jag skrev att det varierar hur långt emellan det kommer för mig. Så tror en del beror på hur länge man är inloggad om man får det eller inte. Alltså när det gäller olästa och de andra länkarna som finns i trådarna. (Denied finns där hela tiden för mig.)
.
Okej tack för svar.
Om du kollar din skärmdump i #138 så ser du en liten informationsflik.
Det är x-site script i bakgrunden som FF blockar. Min teori gällandes Norton är att Norton har blockerat av samma orsak som FF gjort, därav mkt "strul" med de som har Norton AV.
Bara för att jag skriver om det nu så kommer jag givetvis inte ihåg vad skyddet heter i Nod32, men det kontrollerar iaf alla url om det finns rapporterade som skadliga genom att jämföra med en lista på kända sajter som har blivit rapporterade som skadliga sidor.
Det behöver inte vara servrar som sprider virus, utan det kan finnas en massa andra förklaringar såsom att många föräldrar har anmält url/reklam för att den innehåller olämpligt material för minderåriga tex.
Det finns så många orsaker till att det kan strula. Tex så kan det kanske vara om man har spårningsskydd på i webläsaren. Om man inte tillåter tredjeparts cookies i webläsaren etc. I alla moderna webläsare så bör det finnas skydd för skadliga webplatser.
Det kanske är nån reklambild som blivit anmäld som skadlig och då blockerar webläsaren/AV den adressen, och beroende på hur iFokus är konfat, så kanske felet ligger där? Jag vet som sagt inte utan jag spånar bara.
Jag har som sagt plugin i min FF där jag ser alla uppkopplingar som gömmer sig i det dolda som min webläsare kopplas upp till. Jag har märkt att jag fått mkt knas på iFokus när länkarna till googles "tjänster" inte laddat klart. När de laddat klart så har det ibland funkat och ibland inte (det som den här tråden handlar om).
Jag personligen tror att felet ligger i felaktig kod på iFokus.se. Jag tror oxå att felet har med nåt med alla servrar webläsaren kontaktar när man går in på iFokus.se
Egentligen är det ganska enkelt att ta reda på vad som händer om man inte tillåter webläsaren att kontakta allt annat än iFokus.se och se vad som händer, men det är inget jag har lust eller ork till nu.
Jag vet inte om du blev klokare av mitt svar, för det blev inte jag heller ha ha 
Menar du det där att firefox stoppat en omdirigering. Spelar ingen roll om jag tillåter eller ej. Det blir ingen skillnad.
Men visst har jag varit inne på samma tankar som dig när det gäller reklamen för då jag har adblock påslaget så har det börjat dyka upp saker som blockats som avslutas med third-party och som är ett skript. Och det jag kan komma ihåg nu så har det alltid med google att göra. Men fast jag tillåter det så ändras inget.
Osäker på vad du menar med "man inte tillåter webläsaren att kontakta allt annat än ifokus" Om det är tex adblocker så har jag det och det gör ingen skillnad om den är på eller av. Är det no script så vet jag i alla fall inte vad du menar om jag inte ska tillåta skripten som vill tillåtas.
Så testade att ta bort alla tillåtna. Ett som jag måste tillåta för att kunna logga in är ajax.googleapsis. Det är det enda som måste tillåtas. Men med alla skript icke tillåtna så blir det fel i alla fall. ("tur" att det går så snabbt att få fram i bloggen)
Jag har testat med att tillåta tredjeparts kakor och tagit bort alla säkerhetsinställningar jag kan komma på. Så nu har jag slut på ideer att testa när det gäller inställningar både vad gäller själva firefox och vista.
Jag tror det är nåt som man måste "träffa" på precis i rätt tid för att det ska bli fel eftersom tiden varierar när det blir fel på olästa (och ev nån annan länk,) på sajterna men jag hittar inget gemensamt när det händer. Så det är i alla fall inget synligt. Säg att det ligger var 10 min på iFokus så då måste du gå in i en tråd precis samtidigt för att få fel. Första gången kanske du missar med en sekund för att 10 min senare träffa precis. Om du förstår hur jag menar, börjar bli sent.
Vad som sen slår ut med denied vete sjutton då det finns hela tiden.
.
"Jag vet inte. Någon ändrad inställning, annan eller uppdaterad webbläsare, avstängt eller ändrat antivirusprogram kanske."
Jag har varken ändrat nån inställning, uppdaterat webbläsaren eller ett avstängt eller ändrat virusprogram.
Men som sagt…det fungerade då…en stund…men nu är det precis likadant som innan. Fungerar ibland och ibland inte. Mest inte. 
intressant att läsa annia1 och VSK! Kakor och blocker och party och jag vet inte allt….
Imponerande!
Jag kan inte ett dugg om datorer och skulle i min okunskap önska att det inte behövdes på ett allmänt forum som detta, att det funkar utan åtgärder hit och dit….eller att man får veta vad man ska göra….
Bara en tanke….
Enligt din skärmdump så handlar det om x-site scripting.
Jag vet inte mera vad jag ska skriva. Tillåter man inte ajax.googleapsis. så funkar inte iFokus.se´s funktioner.
Nu har jag blockat ajax.googleapsis. och kolla vad som hände med min chattruta. Nu har jag återskapat felet som ifokus-killarna misslyckades med. Nu funkar inte "upp till inläggslistan", "olästa", "bevaka" och "bokmärk". Alltså stämde min teori att felet ligger i "bakgrunden" på iFokus.se På ren svenska så betyder det att om man inte tillåter reklam/google så funkar inte iFokus.se Uppdaterade inlägg och Mina ifokus-sajter funkar oxå. Välj fil, funkar inte heller märkte jag nu när allt är blockat förutom iFokus.se. Just nu så vill min webläsare kontakta: (förutom iFokus.se) Google Adsense Google Analytics ajax.googleapis howsoonisload Scanlover gstatic (ville inte skriva ut hel url, för då länkar jag). Den här tråden är nu 16 dagar gammal och iFokus har inte "kunnat" återskapa felet, som tog mig en kaffekvart att återskapa (effektiv tid). Antingen så har de bakom iFokus vetat om det här hela tiden men valt att mörkat, eller så vet de inte hur man felsöker. Jag personligen tror mkt väl att de vetat om vad felet beror på, men de vet inte varför det är ett dynamiskt fel (kommer och går) och har idag ingen lösning på problemet. Har jag fel Niklas, så ber jag om ursäkt. Jag är mkt väl medveten att det kostar att driva ett företag så jag är helt införstådd med att reklam, och information till google är livsviktiga inkomstkällor för iFokus. Jag håller alla tummar och tår jag har att lösning på problemet åtgärdas så snabbt som möjligt.
#149 Svaret finns i #148.
Ser nu att mitt upplägg av texten i #151 oxå är sammankopplat med ajax.googleapis.
När jag skrev texten så hade jag delat upp det i stycken, vilket man tydlig ser i #151 att de tagits bort då ajax.googleapis var blockerat.
Enligt vad jag kan förstå så har google sökmotor tillgång till texten vi skriver i skrivrutan. 
Detta gäller antagligen även det som skrivs på dolda sajter.
Jag tror din tanke delas med många medlemmar här.

Väldigt intressant VSK, men är det inte lite konstigt då att det funkar ibland utan att man tillåter ngt extra?
Jag använder FF och Ad block plus och har problem med att olästa inte funkar och att skrivrutan ser ut som ovan ibland. Kanske 1-2 ggr om dagen. Ibland funkar olästa men skrivrutan ser ändå ut som ovan. Just nu när jag tittar är ajax inte blockerat, men det kanske blockeras ibland? Ska kolla på det nästa gång olästa inte fungerar.
#153:
Enligt vad jag kan förstå så har google sökmotor tillgång till texten vi skriver i skrivrutan. 
Detta gäller antagligen även det som skrivs på dolda sajter.
Man skulle gärna vilja veta om det är så beträffande dolda sajter!?

Jag tror inte det Magi-cat. Men testa, välj ut ett inlägg i en dold grupp som innehåller lite ovanliga ord, kopiera meningar och googla.
Väldigt intressant VSK, men är det inte lite konstigt då att det funkar ibland utan att man tillåter ngt extra?
Det är därför jag skrev "Jag personligen tror mkt väl att de vetat om vad felet beror på, men de vet inte varför det är ett dynamiskt fel (kommer och går) och har idag ingen lösning på problemet".
Förhoppningsvis så är det "bugg" i koden på iFokus som kommer åtgärdas, eller så är det medvetet gjort för att trygga inkomstkällan. Medlemmar som blockerar diverse saker på iFokus ligger nog inte högt i kurs. Annars så borde ju alternativet "köpa reklamfritt" inte finnas?
Skulle min teori stämma, så är det ju ingenting jag har å göra med, eller kan göra nåt åt. Jag tror mig som sagt ha hittat "orsaken", men jag kan inte annat göra än att dela med mig av min felsökning, och hoppas på att felet åtgärdas så fort som möjligt (såvida det inte är ett medvetet "fel").
Jag har frågat Niklas för inte så länge sen och han sa att obehöriga inte har tillgång till innehållet i dolda sajter. Det började med att jag frågade varför dolda sajter syns på google. Sen frågade jag varför icke medlemmar kan se medlemslistan på dolda sajter som de inte inte är medlem i, men svaret jag fick av Niklas var att många medlemmar lägger till sajter i favoritlistan trots att de ej har tillgång till sajten.
Jag tycker det låter oerhört långsökt, men jag orkade inte tjafsa vidare.
Förut så har det gått att läsa trådar på dolda forum med hjälp utav google, bara man visste hur man skulle skriva i sökrutan. Det har jag oxå talat om för Niklas. Jag hoppas innerligt att den buggen är åtgärdad.
Sen har jag ifrågasatt varför inte iFokus skyddar sina medlemmar genom att ha krypterad sida, men det har jag inte fått svar på än vad jag kan minnas. Det är ett bra tag sen jag ställde den frågan till Niklas.
Jag kan nog med 99.9% säkerhet säga att felet inte är i din dator (beroende på hur man ser på det).
Nu hände det igen. Oläst fungerade inte, och samtidigt här finns bara en "vit lapp", ingen "B / U" eller "smilisar" är synliga. Jag tror inte på, att felet finns i vår datorer vilka upplever detta.
Om det nu inte skulle handla om era datorer, varför är det då inte lika för alla?
Gäller det inte inställningar eller tillägg på datorerna borde det ju vara samma för alla här inne, inte bara en del?
#163 Förmodligen för att det är något på datorerna som krockar med något på iFokus.
#166 I Niklas inlägg 134 har du några tips. Jag har ingen aning, ni får kanske jämföra vilka program ni har på era datorer och vilka tillägg och inställningar?
Ok..men jag svarade på hans inlägg med att jag inte gjort några ändringar i någonting. Så jag tror mer på VSK´s teori om det hela.
168 då frågar jag ogen varför det inte gäller alla medlemmar isåfall
Inte en aning..jag vet lika lite som du.
Men varför strular det ENDAST är inne och inte på nån annan sajt?
Varför kom detta problemet helt plötsligt utan att man gjort något alls med inställningar odyl. på sin dator?
Jag fattar nada..
Men VSK hade ju hittat nåt…kan då inte ledningen kolla vidare på VSK`s linje på nåt sätt?
Hera att alla inte får felet det har både jag och VSK sagt varför. Det är ett fel som kommer och går och det gäller att "träffa på det" precis när det sker.
VSK när det gäller ajaxen. Inatt testade jag bara vad jag var tvungen att tillåta. Testade inte att blocka det när jag väl loggat in. Har nu testat på XP och får lika som dig. Dock slår det inte ut samma fel i firebugen. så verkar mer sannolikt att det finns nåt annat på iFokus som krockar med ajaxen när det sker. För när felet dyker upp så är det oftast bara en eller två länkar som inte funkar. Blockar man ajaxen så slår det ut allihop och you tube filmers rutan visas inte i full storlek. Men tycker att man ska inte behöva godkänna mer än iFokus.
Sen OT svar. När det gäller dolda sajterna. Om ni loggar ut och går till en dold sajt så ser ni vad alla kan se och det är också det som google indexerar.
Det är inte så länge sen som två av de dolda sajterna hade gjort en ny artikelkategori, men inte lagt den dold så just den artikeln som låg i den låg fullt öppen för vem som helst att läsa så om den låg framme när google indexerade så hamna den på google. Har även hänt förut att dolda sajter missat att göra det dolt. Vet en sajt när den startades för några år sen låg helt öppen tills jag påpekade det.
Förut när man gick till en dold sajt så syntes en bit av de tre översta artiklarna. Rubrik, ingress och en liten bit av texten. Så även det tog ju google eftersom det syntes. Det är idag borttaget så inget av artiklarna syns. Men hela artikeln fanns inte på google. Men det tar tid innan nåt försvinner från google.
När det gäller medlemmar så i det avseende har niklas rätt. Det finns gott om personer som lägger sajter som favoriter fast dom inte kan läsa. Dom gör det troligen i tron att det är en vanlig sajt eller en sajt som ska bli nåt och vill återkomma dit.
Det finns om ni tittar på medlemslistorna en person som avled för några år sen. Hon kan ju inte ta bort den som favorit. På en av dolda sajterna så finns det en medlem som är avstängd av iFokus så hon kan inte ens logga in med det kontot. När det gäller avstängda/avslutade konton. Idag så försvinner dom från listorna automatiskt, men inte de som finns sen förut.
Det finns även personer som haft tillgång till sajterna, men när dom slutat inte tagit bort den som favorit. Jag tror en del där beror på att sajtens namn börjar på en bokstav som gör att den hamnar så långt ner i listan till höger att man inte tänker på att den finns där. Eller så kanske man bara gör en paus och tänker komma tillbaka till sajten och då ingen ide att ta bort den.
När det gäller nyaste medlemmen så för att se om den personen verkligen har den sajten som favorit så får man titta i själva medlemslistan. Det finns ibland personer som finns längst upp på nyaste, men kollar man sen i listan som är bokstavsordning så finns dom inte så dom har då redan tagit bort sig.
VSK om du känner för det så får du gärna i PM skicka mig sökord som du sökt på när du hittade in på dolda sajter förut så kan jag se om jag hittar nåt.
.
Annia, det tycks ju vara samma personer som om och om igen får felet. Medans jag som spenderar många timmar om dygnet här inte stött på det. Verkar inte så då.
Nej hera det felet ligger på iFokus inte på enskilda medlemmar.
Går jag in på bloggen (både XP och vista) så får jag felet på ca 10 min.
Av de fel som finns skrivna i tråden så är det två stycken som överhuvudtaget inte får finnas på forum.
Ena är att det är problem att logga in. Varför det inte får finnas säger sig självt. Nu är det bara jag som skrivit om det, men jag knappast ensam om det. Att andra inte skrivit om det beror mest sannolikt på att dom inte klarar av att logga in och inte tänker på att använda en annan webbläsare. Även för mig tog det tid innan jag kom på hur jag skulle ta mig runt det.
Det andra felet som inte heller får förekomma är att hantera länken slås ut. Inte ens ibland. För medlemmar gör det inte nåt, men det är också ett viktigt adminverktyg så det måste funka varje gång.
Att inte alla får det. Nej visst. Men det finns många som får det. För snittiden som personer spenderar på iFokus har under januari på det stora hela halverats. Så det är nog väldigt många som får/fått felet fast dom inte skriver om det utan dom bara lämnar iFokus.
De som håller snittiden uppe är värdar, en del Medarbetare och medlemmar som varit med förut speciellt i gamla versionen. Dom vet att det dyker upp fel som så småningom fixas. Det vet inte nya utan dom går nån annanstans och dom kommer inte tillbaka.
.
Frida du hade väl chrome. Och den har jag inte fått fel i. Visst det är en som skrivit förut att den fått fel i även chrome, men verkar som det är firefox i första hand som det är problem med. Varför inte alla webbläsare drabbas på samma sätt har jag ingen aning om.
.
#171 Nu har jag felet på alla iFokus sajter. Jag tycker det är bra att du fabricerade felet som jag kom på. Nu behöver inte detta betyda att det är det enda felet på iFokus, men det är en bra början iaf =) Tyvärr så är det ett tag sen det var läckor på google. Jag hade ett annat konto, och kommer inte åt några uppgifter alls. #172 Hera, jag förstår att du försvarar iFokus med näbbar och klor, men du måste inse när det är dags att vifta med den vita flaggan. Så bara för att du INTE kan fabricera felet så betyder det att det INTE finns, eller vad menar du? Eftersom du inte upplevt felet, prova att blockera ajax.googleapis och berätta för mig vad som händer med din webläsare när du är på iFokus? Eftersom de ansvariga för iFokus inte ens bemödat sig att tacka mig för hjälpen, eller på annat sätt visat att de har läst mina senaste inlägg, så kan man inte sluta fundera på om jag har rätt trots allt. #174 Det finns inget som heter slump när det gäller datorer. Om du inte upplevt "buggen" så skall du vara glad, för det är ganska enerverande i längden. Om vi utgår ifrån att den felande länken är ajax.googleapis så kan det finnas väldigt många orsaker till att medlemmar upplever olika när det gäller fel eller inte fel på iFokus. Jag har nämt skydd i webbläsarna, jag har nämt tredje parts kakor, jag har nämt olika versioner av samma läsare etc. Det kan finnas hur många olika anledningar till att denna bugg kommer och går. Det kanske t.o.m har å göra med om servern använder Java eller inte. Det kan ha å göra med vilken version av flash man har installerat kontra webbläsare. -hur ska jag kunna veta? Vad har du för OS? webbläsare? version av flash? Java? Shockwave? Om iFokus kunde stänga av allt som har med google att göra för en enda dag. Om felet fortfarande kvarstår så är jag den förste att be om ursäkt.
#175 Yes har chrome, den senaste :)
#176 Jodå finns det visst något som heter slump även när det kommer tilldatorer.
#177 Ge mig 10 exempel.
annia; tycker fortfarande det är underligt om det skulle vara slumpen som avgjorde. Jag sitter alltid på firefox. Självklart ska felen inte finnas, däremot försöker jag förstå vad som kan vra felet. Slumpen tror jag inte på.
VSK; försvarar? Jag frågar enkla frågor.
Skulle det varit slumpen som avgjorde hade jag ju definitivt råkat ut för det.
Jag påstår inte att det inte händer er. Det är därför jag ställer fgåro ser du :)
Kopierat från FF forum. "Chosen Solution muggle2 you are wrong, ajax.googleapis.com is a CDN repository for the popular jquery javescript functionality plus others that modern websites utilise. If you block this then you will stop the website functioning as it was designed to work. Regards, Renners " Här står det svart på vitt att jag haft rätt hela tiden. Nu återstår det för iFokus att ta reda på varför det felar och vad de kan göra åt det hela. https://support.mozilla.org/sv/questions/762090
#151: Är du säker på att det faktum att du lyckas framkalla felet så betyder att det är där det ligger? Du får ju även fel som inte andra har rapporterat. Kan det inte gå att orsaka liknande problem på flera sätt?
Den här tråden är förvisso 16 dagar gammal, men problemet med första olästa har rapporterats långt tidigare än så av olika medlemmar.
#181 Nu är det ju inte bara olästa som det är fel på. Även skrivrutan blir ju konstig och menyraden försvinner.
#182: Har det varit så hela tiden? Annars är jag inte alls säker på att det hänger ihop.
Ja, ända sedan jag anmälde felet med olästa. Skrev det i både inlägg 0 och 2. Som nu när jag skulle in i denna tråden igen så funkar inte olästa och skrivrutan är knas.
#179 Jo du försvarar iFokus genom att ifrågasätta oss som är utsatta för "buggen". "Annia, det tycks ju vara samma personer som om och om igen får felet. Medans jag som spenderar många timmar om dygnet här inte stött på det. Verkar inte så då" Du om nån borde känna till ordet mörkertal. Jag vet några som använder IE och har denna "buggen" men de har valt att inte deltaga i denna tråden (de klagar inte heller). Det finns nog väldigt många nya medlemmar oxå som inte ens märkt att det felar. It´s not a bug, it´s a feature. =)
inte nån av knapparna bra inlägg, anmäl eller hantera funkar heller. Sidan fungerar precis som javascript vore avstängt.
Och problemet med olästa och skrivrutan verkar hänga ihop. Nyss så funkade det inte….sen fungerade olästa igen och skrivrutan var normal. Denna gången funkade inte olästa igen och skrivrutan är "sönder" igen.
#184: I #0 skrev du bara om olästa och inläggsrutan, inte om menyraden. Är det alltså även så att Upp till inläggslistan, Bevaka, Bokmärk och Välj fil inte fungerar för dig?
Fast "upp till inläggslistan" fungerar iaf.
Tar tillbaka #190. Den funkar inte heller.
#187: Precis, och det har jag inte sett andra rapporter om. Det var därför jag ställde frågan i #181.
Niklas.
I# 2 skrev jag om smilisarna om du läser det.
Upp till inläggslistan, bevaka, bokmärk, välj fil fungerar.
IBLAND har det hänt att jag ska hantera mitt inlägg och då har det inte funkat. Men för det mesta fungerar det.
För mej är det olästa, skrivrutan som även inkluderar menyraden, som inte fungerar.
Niklas, jag gick in på värdsajten nyss (eftersom den sajten verkar ha varit mindre känslig för buggen). Jag kan läsa andras inlägg, jag kan söka men inte skapa ny tråd.
Jag försökte göra samma sak här på support nu, men det är exakt samma fel som i värdsajten. Är det nån som vill prova här det jag nyss beskrev? När jag sätter musmarkören på "knapparna" som ej fungerar så står det Javascript: void 0; nere i vänstra hörnet på läsaren. Nåt felar med javascript.
Ja VSK På mej står det med void 0; nere i hörnet.
Hade vi haft samma fel hela tiden så hade det varit lättare att felsöka, men när felet kommer och går så blir det betydligt svårare.
Jag frågade #174 vilken version av flash hon hade, men hon behagade inte att svara. Möjligheten att det kan vara bugg i senaste flash är inte omöjlig. Chansen är mikroskopiskt liten, men den finns ju trots allt där.
Det är inte lätt att försöka hjälpa till när vissa inte behagar att svara
VSK; åter igen, jag frågar för att jag undrar och eftersom jag inte ser logiken i det. Jag förringar inte era problem. Men jag ifrågasätter det ni påstår orsakar det eftersom enligt mig hade problemet ju inte bara uppstått för en del i sådana fall utan alla.
#198 Du resonerar helt fel.
Har du läst allt jag skrivit så vet du vad som kan fela.
Så som du resonerar, resonerar vissa stora bolag (inga namn nämda). Har du provat att se vad som händer om du blockerar ajax.googleapis?
Eftersom du fortfarande tror att felet ligger i min dator så skall du få vitt på svart.
Men då är det ju från din egen dator?
Jag är inget snille på datorer. Så vill jag lära mig måste ag ju fråga.
Ja, du trodde ju att det var fel på MIN dator???
Ja självklart skall du fråga om du inte kan och vill lära dig. 
Det jag visade är en ruta där jag pingar (skickar paket) till en valfri destination. Dessutom så pingade jag med full MTU (paketstorlek). Jag ger inte så mkt för pingstorlek på 56 byte.
Med pingen så kontrollerar jag "kvaliteten" från min dator till vald adress (såvida målet inte har pingskydd). I kommandotolken så ser du att jag skickat 4 paket och fått tillbaka 4 paket. Alltså inga tappade paket.
Jag kan omöjligt pinga måldatorn via iFokus. Att pinga iFokus kan jag inte heller då de valt att blockera pingförfrågningar.
Att pinga via webbläsaren tror jag inte det går. Jag har iofs inte googlat om det går, men det är inget jag har lust med nu ändå.
Jag har absolut ingenting i min dator som blockerar kontakt med ajax.googleapis.com.
Alltså så måste felet ligga nånstans mellan iFokus och ajax.googleapis.com?
Vad som skiljer att blockera javascript på iFokus.se och att blockera ajax.googleapis.com resultatmässigt vet jag faktiskt inte, men det blir samma fel på iFokus oavsett alternativ.
Sen när precis alla andra sidor på nätet fungerar klanderfritt, så vad ska man tro då?
Niklas vägrar svara mig som synes. Vad det beror på vet bara han, men jag tycker det är synd då jag verkligen försöker hjäjpa till. Mia-38 är en internetvän till mig, och hade det varit nån för mig okänd som startat denna tråden, så hade jag aldrig lagt ned all tid och energi som jag gjort, eftersom jag ej får svar eller blir bemött av Niklas.
Så ligger det till.
Hera om du tänker på hur guldmynten funkar. Det verkar vara samma princip på detta. Att det kommer med en viss regelbundenhet. Det finns pesoner som kan vara inne hur länge som helst och knappt se ett mynt, medans andra plockar i stort sett vart enda ett. Men nu menar jag inte att det är guldmynten som orsakar felen utan bara visa varför vissa får fel och inte andra. Man måste som det verkar gå in i en tråd precis i rätt ögonblick.
Som jag också sagt tidigare så verkar det skilja på vilket OS man har hur felen beter sig och hur ofta dom kommer. Och det grundar jag då på att mina båda datorer beter sig olika. Men också för min del så får jag fel i båda.
Niklas det VSK beskriver har hänt för han nu sist är ju på det stora hela det jag skrivit gällande min vista. Finns lite skillnader på det VSK skriver och hur det är för mig. För mig så funkar olästa för det mesta, likaså kommenteralänken och upp till inläggslistanlänken. Men allt annat är det stopp på, slår bara ut denied.
Visst det har det funnits trådar förut där nån enstaka skrivit om olästa och skrivrutan och att ev nån länk till inte funkat. Men det verkar ha hänt nåt i början på januari med tanke på att så många nu får det och vissa tom får det ofta.
VSK det där med void 0; det ska stå så och gör så på de flesta länkar. De börjar för det mesta med javascript sen kommer vilken funktion sen void 0;. Vissa står bara javascript void 0; Så står det om man håller musen över en länk oavsett om det funkar eller inte. Exakt vad som står skiljer lite åt.
.
VSK det där med void 0; det ska stå så och gör så på de flesta länkar. De börjar för det mesta med javascript sen kommer vilken funktion sen void 0;. Vissa står bara javascript void 0; Så står det om man håller musen över en länk oavsett om det funkar eller inte. Exakt vad som står skiljer lite åt.
Ahaaaa. Jag kollade nu på en annan sida och det stämmer det du säger. javascript void 0;-står det på sidan jag testade med, men där funkar javascriptet när man trycker på "knappen" och man länkas vidare.
Tack för info och förklaring 
(eftersom javascript funkar normalt sett, så har jag aldrig lagt märke till javascript void 0; i läsaren förut).
Jag vill återigen påpeka att felet kommer på hemmadatorn, oavsett om jag använder FF eller IE, mobilt bredband, datorn helt ominstalerad, felet fanns både före o efter ominstallationen.
Samma på arbetet, oavsett FF eller IE o oberoende av vilken dator jag testat på, det är flera, visserligen har alla samma IP nummer utåt sätt o det är samma nätverk, KI.
Fortsätter även idag. Detta problem med olästa är ett stort problem för värdar och inte minst för Medarbetare då de kanske ska gå i genom låååånga trådar…som denna nu då. Och måste sitta och kolla vilka man läst sist. Ok….så void 0 ska det stå då? Tack för förklaringen. Att Niklas inte svarar VSK tycker jag är drygt. Varför inte försöka att lösa problemet istället för att sticka svansen mellan benen. Jag vet att de har mycket annat att göra och inte bara dessa problem som dykt upp. Men svara folk kan man göra oavsett. Tack VSK. Du är en äkta vän.

#194: Vad svarar du på #181?
#205: Jag tycker det är drygt att förväntas vara inloggad och aktiv dygnet runt sju dagar i veckan. Jag var aktiv senast vid åtta igår kväll som var en söndag. Om du inte vill bli besviken igen tycker jag att du ska sänka dina förväntningar på min närvaro.
Intressant tråd det här.
Idag fungerar allt, hittills.
Man har fått lära sig mycket, tack VSK och Annia1.
Niklas: det har varit en del frustration också. Det är säkert inte illa ment, utan just frustration. Jag tror att man skulle behöva känna att ledningen "bryr sig", att man blivit sedd och hörd och tas på allvar. Att någon skulle säga något i stil med "Vi förstår att det är problem, vi kan inte lösa det just nu, men vi jobbar på det."
Det man mest fått från ledningen är annars att man har något fel i det egna maskineriet. Sådant gör mig lite frustrerad, eftersom jag inte kan något om datorer. Jag vill vara med på iFokus för att det är kul.
Måste jag göra någon teknikalitet själv vill jag veta exakt vad.
Angående att problemet inte skulle gälla alla utan bara de som skrivit här i tråden: alla skriver inte här, alla tänker inte ens på att support finns. Själv trodde jag ju att det BARA var jag som har problem eftersom jag hade så trög dator. Såg just av en slump i en annan tråd att en medlem inte loggar in på iFokus på sin tröga dator. Så det kan vara fler, även de som inte "klagar".
#202: "Visst det har det funnits trådar förut där nån enstaka skrivit om olästa och skrivrutan och att ev nån länk till inte funkat. Men det verkar ha hänt nåt i början på januari med tanke på att så många nu får det och vissa tom får det ofta."
Ja, Firefox 18 släppptes då.
Niklas om du tittar på inlägg #31 skrivit av moa- så har/hade hon 16. Själv hade jag också 16 och uppdaterade till 18 för att se om det gjorde nån skillnad, vilket står i #32. Jag sen dess även uppdaterat firefox ytterligare en gång.
.
# 210
O på vilket sätt skulle det påverka när man använder IE?
Jo jag tror jag är rätt säker på att jag hittat orsaken.
Men vilka andra fel får jag som inte andra får?
Nu är den här tråden så pass lång så jag kommer inte ihåg allas inlägg, men har alla här provat exakt det jag provat, eller hur menar du nu?
Jag kan bara se dessa orsaker.
1. eventuellt problem med Javascript på ifokus
2. eventuellt problem med ajax.googleapis.com till iFokus.se
3. kombination av 1 och 2.
Om jag aktivt väljer att blockera nåt av de två första alternativen så uppträder min webbläsare precis som när det felar.
Vad som orsakar att jag har mina teorier på fel är nåt knas med iFokus kod. Det är hur många sidor som helst som använder ajax.googleapis.com och dessa sidor har ej funkar perfekt.
Det är mkt möjligt att jag har fel, men prova att återskapa felen så som jag beskrivit. Om du gör det så kommer du se hur iFokus fungerar när det strular.
Tack för att du svarade.
#213: Om du spärrar JavaScript eller Ajax hindrar du en hel del av iFokus funktionalitet som är beroende av det. Det pekar inte på var felet finns. Om jag stänger av min router kommer de sakerna inte heller att fungera, men hur hjälper det oss att hitta vad det beror på?
#211: Jag svarade bara på att det har ändrats. Är det någon skillnad om du exempelvis installerar Firefox Portable?
http://portableapps.com/apps/internet/firefox_portable
#212: Har jag skrivit att det gör det?
I mitt inlägg #213 så blev det fel. jag skrev:
Vad som orsakar att jag har mina teorier på fel är nåt knas med iFokus kod. Det är hur många sidor som helst som använder ajax.googleapis.com och dessa sidor har ej funkar perfekt"
Av nån anledning så skrev jag EJ. Ej ska bort så det ska stå:
Vad som orsakar att jag har mina teorier på fel är nåt knas med iFokus kod. Det är hur många sidor som helst som använder ajax.googleapis.com och dessa sidor har funkar perfekt.
#216 - Det enda vi laddar från Google är jQuery, och jag är tämligen säker på att det inte är den som är buggig, utan problemet ligger med all säkerhet hos oss.
Tyvärr har jag svårt att återskapa problemet. Jag använder iFokus från Firefox nu, och det fungerar helt problemfritt. Jag har åtgärdat ett par problem som endast drabbat Firefox (så vitt jag kunnat se), men jag har tyvärr mycket svårt att veta om jag hittar det som faktiskt sätter käppar i hjulen för er.
Jag ska försöka hålla mig till Firefox en tid framöver och se om jag kan återskapa problemen. Om någon av er som är här har Firebug och hittar dem lättare så får ni gärna skicka mig felmeddelanden (dock bara från script från iFokus.se -- det är vanligt och utanför min kontroll med felmeddelanden från annonserna).
-- erik
Om du spärrar JavaScript eller Ajax hindrar du en hel del av iFokus funktionalitet som är beroende av det. Det pekar inte på var felet finns. Om jag stänger av min router kommer de sakerna inte heller att fungera, men hur hjälper det oss att hitta vad det beror på?
Exakt. Om jag spärrar dessa två, så blir resultatet exakt som när det felar på iFokus. Exakt vad menar du med att stänga av din router? Det är väl ganska självklart att du inte kommer ut på nätet om du stänger av din router. Men jag förstår inte vart du vill komma med det om jag ska vara ärlig?
men hur hjälper det oss att hitta vad det beror på?
Det kan jag omöjligt svara på. -hur skall jag kunna veta det?
Du har tidigare skrivit att du ej kunde återskapa problemet. Jag har talat om för dig hur du ska göra för att återskapa samma resultat.
Om javascript fungerar, och ajax fungerar så kan det ju inte vara så mkt annat än en bugg i er kod?
Jag sitter på jobbet nu så jag har faktiskt inte kunnat googla efter liknande fel.Sen så har ni ju eran egensnickrade kod, så då kanske det blir ännu svårare att hitta svar på google för min del.
Det knepiga med det hela är ju att det är ett dynamiskt fel. Det är väl Erik som knackar koden om jag fattat det hela rätt?
Han får felsöka gällandes javascript och ajax. Jag är ingen kodknackare så jag har inga tips att komma med där 
De ggr jag surfat på iFokus idag så har det funkat bra, men segt. Segheten sitter här i vårat wifi. Inga knasiga fel alls idag på iFokus.
Jag använder Firefox (v18.01) och exakt samma addons i den här datorn som hemma. Samma inställningar oxå.
Jag ska googla lite när jag kommer hem, och hittar jag nåt som kan vara av värde så lägger jag upp länkarna.
Mkt mer än så kan jag nog inte göra.
Det enda vi laddar från Google är jQuery, och jag är tämligen säker på att det inte är den som är buggig, utan problemet ligger med all säkerhet hos oss.
Det är det jag sagt om det inte felar på javascript eller ajax så ligger felet i er kod. Och blockar man javascript och ajax så får man samma resultat på iFokus som när det felar.
Jag har som jag skrivit surfat idag på iFokus utan problem. Kanske du har hittat lösningen? 
Tack för svar.
#218: Det jag menar är att om du stänger av de funktioner det gäller har du inte ringat in felet. Du har bara gjort så att din webbläsare inte kan använda funktionerna.
Jag säger inte att det inte är i iFokus kod det är fel, men jag menar att vi inte har kommit närmare att sätta fingret på vad som orsakar det.
Här har problemen aldrig visat sig. Jag har samma Firefox som du.
#219 - Jag kan bara hoppas…
Jag har åtgärdat ett par sporadiska problem relaterade till exekveringsordningen av våra script efter att ha fått skärmdumpar från Firebug. Vore ju ytterst trevligt om det visar sig vara just det som krånglat så mycket på sista tiden. Jag ska fortsätta köra med FF tills vidare.
-- erik
Okej jag förstår hur du menar nu.
Men då så betyder det att om man kan återskapa felen enligt dig, så vet man om buggen och kan åtgärda den och då så behöver man ju egentligen inte återskapa den? Hur ska man kunna återskapa nåt som man inte vet vad det är?
Återskapa för mig som användare betyder att jag själv kan göra så att felen liknar de som tråden handlar om. Jag kan bara tala för mig själv, men jag hittade två alternativa lösningar. Lösningar som ger samma fel. Jag tycker det vore väldigt egoistiskt av mig att inte ta upp det här. Jag kanske har totalt fel, men då kan vi ju radera två eventuella alternativ 
men jag menar att vi inte har kommit närmare att sätta fingret på vad som orsakar det.
Okej. Har ni provat mina teorier, eller har ni avfärdat de helt?
Som jag skrev tidigare så har iFokus funkat felfritt för mig idag. Inte en enda bugg 
Än så länge så funkar det bra iaf från min dator. Hoppas flera som haft fel tiitar in i tråden snart och skriver hur det funkar för de.
Jag åker snart hem och skall testa med min stationära dator, men funkar det här så funkar det där. Har samma version av vwebbläsare, addons, inställingar mm.
Om det funkar felfritt hela dagen idag så skulle jag tro att du har hittat felet.
*håller tummarna*
Skriver visserligen från annan dator nu, men allt har fungerat perfekt idag. Har Chrome.
En eloge till er som försöker lösa det!
#222: Återskapa betyder för mig att vi lyckas få felen genom att använda iFokus på ett visst sätt, inte att stänga av de funktioner som det är problem med.
Jag förstår hur du menar.
Fast det är rätt svårt att sitta "utanför" och felsöka.
I mitt fall så blir det ju bara teorier. Hur som så har jag verkligen försökt göra mitt bästa för att hjälpa er att lösa problemet. Iaf bidra med nånting.
Vi har olika syn på ordet återskapa helt enkelt 
Hur som, så tror jag Erik har hittat den felande länken i koden.
#226: "Fast det är rätt svårt att sitta "utanför" och felsöka."
Exakt, vi sitter utanför när vi inte kan felsöka det hos de användare som upplever problemet. Vi måste ställa frågor för att försöka förstå vad som skiljer deras miljö från vår.
Yihoooo….
Än så länge verkar det fungera….
Tack för svar.

Jag sitter hemma nu och surfar och det funkar lika bra som på jobbet 
Jag kommer gå lite OT nu men jag hoppas det är okej.
Jag kan tänka mig att det finns en del frustrerade Firefox-användare som kanske har installerat om sin webbläsare pga buggen.
Jag skulle vilja tipsa om ett mkt busenkelt och bra backup-program som säkerhetskopierar allt användbart i Firefox. profiler, bookmarks, addons, teman, ja allt. Jag använder det själv och det är därför jag har exakt likadana läsare i stationära som bärbara.
Det heter MozBackup och ni hittar det här.
Vad skönt :)
Tack.
Sorry!!! Men nu verkar det vara dags igen för olästa-felet. Skulle gå in på en sajt och läsa en tråd. Tryckte på olästa men det hände ingenting.
Ändå vart tråden inte alls lång. Skrivrutan var det också fel på. Ingen menyrad.
Och jag lät allt ladda klart innan jag gjorde något. Rensat min webbhistorik.
Vill bara göra ledningen uppmärksamma på att problemet kan vara tillbaka.
Kan vart så att det bara var tillfälligt. Nu verkar det funka igen. Men jag ska hålla koll på detta under dagen.
Fick också felet med skrivrutan alldeles nyss. Lät sidan stå en god stund, men inget hände sedan tryckte jag på F5 och då blev det normalt igen.
_
Ingen annan sida på min dator är lika seg….Det borde de vara om det är min dator det hänger på. Konstigt detta.
#238 Ja det är mycket konstigt, att det drabbar vissa bara,
Det funkar visserligen nu…men det är seeegt.
NU konstrar det! Segt och kan inte posta inlägg….
Nu funkar inte olästa för mej heller. Och nej, jag har INTE ändrat på nåt alls i några inställningar i webbläsaren eller nåt annat på min dator.
In vestigiis lupi...
Nu fungerar inte "olästa" för mig heller. Aldrig krånglat innan :/
Har heller inte ändrat någonting på datorn, webbläsare eller liknande :/
har senaste google chrome.
Kört här med, med olästa alltså.
_
Samma här! Just nu fungerar inte olästa för mig!
Ny dator, som fungerat perfekt hittills, så det kan inte vara den…..Och absolut inte ändrat något!
Så, nu har det drabbat mig också
Första olästa fungerar helt plötsligt inte. Jag använder Chrome.
/Maria
Det verkar som om alla (?) är drabbade just nu…..
Funkar inte alls här nu igen…suck.
Jag kan tänka mig att det pågår arbete med funktionen och att det är därför det inte fungerar för någon.

Olästa fungerar inte på en endaste tråd idag för mig.

Inte bokmärk heller.
Rutan som ska komma fram när man skickar inlägg kommer inte..
OK, då är det bara att vänta
/Maria
#250 Roger that!
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Nu fungerar det för mig. Är det någon skillnad för er andra?
Det funkar. Kör Chrome.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Det funkar här oxå… Firefox senaste modell 
Nu funkar det igen 
In vestigiis lupi...
Jag skapade en ny tråd. Hoppas det är okej mia?
http://support.ifokus.se/discussions/51101c49d4ebea7399010176-olasta-fungerar-ej-del-tva
verkar vara ordning på det nu!
Helt ok VSK,
Här funkar det med nu…
Fungerar
/Maria

Fungrerar, har chrome :D

Segt är väl bara ett av problemen. Segt blev det förra året också, med samma banner, snöfallet. Det repeterar, hämtas igen, och slöar ner förbindelsen. Det går att stoppa genom att exempelvis blockera ifokus-assets.se, men det finns kanske annat där som behövs för att redigeringen ska fungera som det är tänkt. Mycket kan alltså vinnas på att plocka bort snöfallet i bannern. Det finns också ett skript "howsoonisload.com" som jag inte ser någon nytta med, men som påverkar webbläsare på ett dåligt sätt. Inget av skripten på sidan är skadlig kod, såtillvida att det inte planteras in i datorn bara för att man besöker sidan, men upplevelsen av iFokus försämras med många webbläsare genom de tokmånga och stora skripten, varav vissa är direkt kontraproduktiva, som exempelvis snöfallet och howsoonisload. iFokus skulle kunna vinna en hel del på att rensa bort skräpkod.