Klicka på det så finns det info. Det finns också trådar här inne som handlar om just det. Läs gärna dom.
Där står att att man ska vara snäll. Men nu när jag skriver inlägg så höjs det jätte mycket
Karma är något som går att hitta i bland annat i Buddhismen och Hinduismen. Begreppet Karma är ganska enkelt att förklara men ibland svårt att förstå. Karma betyder ungefär lagen om orsak och verkan, att alla tankar och handlingar först och främst kommer från något annat innan, inget kan bara uppstå från intet och att dina egna tankar och handlingar kommer med en konsekvens.
I Buddhismen och Hinduismen tror man att man blir behandlad så man behandlar andra. Så man får stå till svars till sina handlingar. Sedan anser Buddhismen och Hinduismen att man reinkarneras, vilket betyder att man återföds och att det man återföds till är konsekvensen av dina tidigare handlingar.
Det finns en hel del komplexitet för västerlänningar med karma och reinkarnation eftersom det innebär att man bland annat inte kan ha en själ då själen enligt Kristendomen bland annat är oföränderlig.
I buddhismen anser man att det är medvetandet som följer med efter varje på nytt födelse, på så sätt flyttas även sina tidiga handlingar med i ditt nya liv och på verkar den du är idag. För att bryta detta upprepande av födelse vill man i Buddhismen uppnå Nirvana vilket inte är en plats men ett tillstånd. Sedan vad Nirvana är svårt att förklara.
Finns massvis av info om karma på internet, läs om det på Buddistiska sidor, finn en hel del svenska buddhistiska föreningar.
Hoppas du fick svar.
Jaha.. Alltså inte den karman? =P Skrivet i onödan?
#2 Står förklaring på det när man klickar på karma.
Är mer en "rolig grej" 🙂
#3 Nej inte den karma 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Ja karma är mest en rolig grej.
Du har missuppfattat hur jag menade, sa inte att man fick det pga att man är rolig xD Man får när man är aktiv och så 😉
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ha ha nej jag skojade bara, eller försökte få till det 😛