Allt låser sej!
1) Händer samma sak om du försöker igen?
Händer flera ggr per dag.
2) Vilken adress har du i adressfältet när felet inträffar?
Olika.
3) Vad gjorde du när felet inträffade?
Ska byta sajt, skriva inlägg m.m.
4) Vilket felmeddelande fick du, alternativt vad blev fel?
Inget men ALLT låser sej så jag får starta om datorn. Händer ENDAST på iFokus.
**5) Vilken webbläsare använder du?
**Senaste FF
6) Har du rensat webbhistoriken?
Ja
7) Är det något mer du tror att vi behöver veta?
Inget jag har märkt. Undrar om det verkligen beror på iFokus. Det var inte i samband med buggen med reklamen igår?
Om det skulle bero på iFokus tycker man ju att fler skulle stött på problemet. Får se om fler rapporterar eller om någon kan gissa vad det beror på. Kanske kan du fråga inne på dator under tiden?
Jag har snarare problemet att min dator vägrar skicka iväg kommentarer och liknande. Får upp 'Ingen data har tagits emot' ganska ofta, så får trycka tillbaka och försöka igen. Men inget som är jätteirriterande. Ibland blir det dubbelposter, men utöver det är det inget som märks av. Det har hänt senaste veckorna för mig också, och bara på iFokus. Men har liksom bara trott att det var min dator.
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Jag har snarare problemet att min dator vägrar skicka iväg kommentarer och liknande. Får upp 'Ingen data har tagits emot' ganska ofta, så får trycka tillbaka och försöka igen. Men inget som är jätteirriterande. Ibland blir det dubbelposter, men utöver det är det inget som märks av. Det har hänt senaste veckorna för mig också, och bara på iFokus. Men har liksom bara trott att det var min dator.
Det hände igen…
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Jag har pratat med en inne på sajten Datorn. Men denne blir inte heller klok på vad problemet är.
Idag har det funkat tills alldeles nyss. Då låste sej min dator två ggr på raken och när jag var här inne på iFokus.
Varför alltid bara när jag är här inne och inte på nån annan webbsida?
Här kan ni läsa vad som skrivits i tråden inne på Datorn:
http://datorn.ifokus.se/discussions/52f21c53ce12c42dcf000d78-allt-laser-sej
Mia-Li när datorn låser sig hur länge väntar du innan du startar om den.
Jag använder chrome och för mig är det vissa sidor på nätet som låser sig. Har dock inte märkt nåt på iFokus. Men om jag tex går till www.facebook.com sidan där man loggar in så låser det sig. Sidan är sen låst i runt 1 min sen funkar den. Det är också lika med några andra sidor på nätet. Att det låser sig och är sen låst runt 1 min.
Jag vet inte varför och jag har inte kollat med att ändra inställningar, men jag gissar på att det är ett plugin i webbläsaren. Min första gissning ligger endera på pluginet för java eller pluginet för flashplayer.
Så du kan ju prova att istället för att starta om datorn så vänta ett par minuter och se om det släpper av sig självt. För det tar ju lika lång tid att starta om datorn som att vänta ett par min.
.
Mia jag skulle tro att det även finns på andra ställen på nätet, bara det att du inte besökt just de sidorna. För min del så vet jag att två sidor på nätet låser sig för mig och det varje gång jag går in på dom. Sen råkar jag ibland ut för det även på andra sidor, men inte varenda gång.
Det du kan testa. Gå in på verktyg--tillägg och där i vänsterkanten gå in på insticksmoduler och leta reda på flash pluginet. Osäker på om det står shockwave flash eller flash player. Där till höger titta vad som står. Står det aktivera alltid så ändra till aktivera aldrig. Sen rensa webbhistoriken och prova några dar och se om det gör nån skillnad. Är det så att det står aktivera aldrig så ändra till aktivera alltid.
.
Det finns några andra saker du också kan testa. Har du tillägg installerade så inaktivera alla. Det gör du under verktyg--tillägg och tillägg i vänsterkanten. Om det funkar utan några tillägg så får du aktivera ett i taget för att se vilket som strular.
Nu är det längesen, men jag hade ett tillägg som inte passade ihop med versionen på firefox och ställde till problem. Kommer dock inte ihåg vad för problem jag fick. Men när jag tog bort det tillägget och installerade en ny version så var problemet borta.
Annat alternativ. Att ladda ner ccleaner och låta det programmet städa. Det gör en bättre städning än vad själva webbläsarens rensning gör. Du laddar ner det härifrån och väljer free.
Annars sista alternativet är att avinstallera firefox och sen installera på nytt. Kom då bara ihåg att exportera bokmärken först.
Men prova bara en sak i taget så du ser om nåt funkar. Och börja med det jag skrev i förra.
.
Har samma problem, tror att det har att göra med scriptet som "uppdaterar" sidan hela tiden, till slut så hänger det sig. Hänt massor av gånger idag. Börjar bli tröttsamt!
#11, 12
Gjort allt det där nu och dessutom defragmenterat datorn.
Men likväl så har det låst sej två ggr idag.
Och nu kom #13 in och säger att hon har samma problem.
Om det nu har med scriptet att göra här på Ifokus…vad gör man då för att det ska sluta låsa sej?
🤔
Tja, jag vet faktiskt inte, tills vidare får man väl stänga ner webbläsaren den hårda vägen, med aktivitetshanteraren. Varje gång det har hänt mig så har jag sett att "uppdatera" har gått på högvarv i webbläsaren. Därav att jag misstänker något script. Sedan om det är iFokus som är skulden eller någon annons, vet jag inte. Men det är bara iFokus detta händer på för mig.
Blocka script då… fast det försvinner ju funktioner då, men testa och se vad som händer och fötter.
smulan80 det med uppdatera har vad jag vet inte med iFokus att göra. För mig låter det mer som din webbläsare letar efter uppdateringar till den. Ja förutsatt att det står tex firefox update eller nåt i den stilen. Står det bara nåt windows update så letar den efter uppdateringar till själva datorn.
Jag har två datorer win 7 (4 GB RAM) och sen vista (3GB RAM). Jag har setat med båda här idag och med win 7 så kan jag sitta bra länge innan jag märker nåt, medan jag i vista knappt hinner ta upp firefox innan det blir segt så det ligger i min dator.
Det som skiljer mina datorer förutom OS är hur mycket RAM minne jag har i dom.
Ni skriver båda om aktivitetshanteraren. Ta upp den först sen firefox. Gå sen in i aktivitetshanteraren och titta hur mycket firefox tar då den precis har startat. Titta sen efter en stund så kommer ni se att siffran ökat och det rätt rejält. Så firefox kräver mycket av en dator för att den ska funka bra.
För mig så tar firefox runt 200 000 precis när den startat och det i båda datorerna. I win 7 så börjar jag inte märka nåt förrän den ligger uppe på runt 700 000, men i vista så räcker det med runt 400 000 för att det ska bli segt. Och är det sen trådar med you tube filmer så är det problem nästan på en gång.
Oavsett webbläsare så tar dom mycket minne och för varje uppdatering så tar dom mer och mer och det krävs mer av en dator.
En sak som går att titta på, (men jag vet inte vad man ska titta efter) det är vilka program som startar när man startar upp datorn och plocka bort dom från autostart. Det kan ev göra att firefox får mer minne att arbeta med. Men som sagt jag vet inte vilka program som man ska stoppa från autostart.
.
VSK jag har provat med och utan skript och det gör ingen större skillnad inte för mig i alla fall. Firefox tar för mycket i alla fall av vistan.
.
Hmmmm 🤔
Jag utgår från att datorn är fri från fulkod och alla drivrutiner samt OS/program är av senaste modell.
Vad händer om du blockar
AppNexus
DoubleClick
Google Analytics
Google Adsense
Nugg Ad (Nuggad)
Rubicon
Cdn
N24.se
?
Jo då datorn är ren och omskött på alla sätt och vis.
När det gäller skript så har jag provat på alla sätt jag kan komma på. Har no script installerat. Provat med/utan det. Provat blocka/tillåta och det spelar ingen roll på vista. Den blir seg i stort sett omgående när det gäller firefox och är det filmer i trådarna så är det än värre då är det inte bara segt utan då i stort sett så låser sig firefox. Även CPU:n går högt i vista gällande firefoxen och det så fort jag gör nåt uppe på en 50%.
Win 7 märker jag inget förrän efter ett bra tag och det gäller på alla sätt och vis.
.
Kan du inte byta webbläsare då?
VSK Du som missförstått lite. 😉 Jag kör redan med chrome vilket jag skrev lite tidigare. Jag har bara testat frirefox nu för att se om jag kunnat komma underfund med varför den låser sig så som den gör för Mia-Li och smulan80. Och riktigt så får inte jag, men däremot så blir den rejält seg (i vista) på gränsen till att låsa sig.
.
Ahhh ha ha jag är lite trötter i mössan så ja jag missförstod 😴😃
Min Firefox låser sig ibland, mindre nu än förut. Jag har använt Firefox i ett par år, tycker det hör till hur den är…
Kör även med Chrome och Opera. Tycker de olika browsrarna är bra till olika saker… 😉
Jag har kikat på nätet här när det gäller att firefox låser sig. Och det jag föreslagit är det jag hittar.
Inaktivera plugins. Och då inte bara flash.
Inaktivera tillägg. Rensa webbhistorik och som sista åtgärd att avinstallera och sen installera på nytt.
Det är det jag hittar när det gäller som åtgärder när firefox hänger/låser sig.
Tittar jag på min vista så orkar den inte med firefox, att den verkar ta för mycket arbetsminne.
Och tittar jag på det som smulan80 skriver om att när det kommer så är det nån uppdatering som snurrar. Vad är det för uppdatering. Är det uppe i fliken på firefox som visar sig när man uppdaterar en sida. Då har ju inte firefox låst sig helt utan den arbetar, men den blir inte klar.
Och då dyker en annan fråga upp och det gäller er uppkoppling. Ni kan kolla er hastighet på bredbandskollen.se. Kolla vid några olika tillfällen så ni vet vad ni normalt har sen kolla direkt efter ni starta om firefoxen. När det gäller uppkopplingen så har jag själv haft problem med min mobila uppkoppling, men för mig blir det då bara att jag i chrome får upp en vit sida med text.
Mia-Li och smulan80 vad har ni för Operativsystem. Är det XP, Vista, Win 7, win 8 eller win 8.1. Och hur mycket RAM minne har ni. Ni hittar den informationen om ni går på startknappen och sen högerklickar på rubriken datorn och sen väljer egenskaper.
Sen om ni går in på inställningar. Har ni i klickat att skicka krashrapport. Går in på verktyg--inställningar--avancerat--dataval så finns en ruta att klicka i. Då skickas en rapport till firefox när det kraschar så att dom ev kan fixa om det ligger i själva firefoxen.
.
#26 Fint svar.
Uppfattar att Firefox "inte blir klar" ofta… (onödigt pladder, sorry)
En webbläsare kommer aldrig bli klar, tyvärr.
1GB arbetsminne är alldeles för lite idag, men som du säger så skulle din dator dö när du surfade in på Aftonbladet.se 1000ggr lättare än här.
Då en dator med för lite arbetsminne inte kan buffra data på det snabba arbetsminnet så måste den buffra det på hårddisken, så det är därför det tar sju svåra år att hämta buffer på hårddisken jämte arbetsminnet.
Om vi utgår ifrån att du ej har nån fulkod i din dator och alla drivisar samt program är uppdaterade, så kan jag vara relatera lösningen till din din hårdvara.
Jag håller med om (fortfarande) att din dator borde klara av iFokus ruskigt mkt lättare än Aftonbladet, men nånstans måste man ju börja felsöka.
Pga elaka smärtsignaler från rygg och nacke så pallar jag inte läsa om alla inläggen i tråden utan spånar vidare härifrån ☝️
Det du kan göra är att avinstallera de program du ej använder för att spara både utrymme (beror ju på hur stor hårddisk du har mm) samt autostartade resurser på dessa.
Stäng av allt onödigt i austostart
Lås Swap-filen på statiskt värde (skall vara samma värde för min och max)
Partitionera om din hårddisk efter prestandan (sk klusterpartionering).
Använd bra städprogram som rensar ordentligt (speciellt i registret)
Använd bra defragprogg som kan autodefragga. Faktum är att en autodefragmenterad hårddisk tar mindre resurser än en fragmenterad.
Ta bort allt visuellt lull-lull i gränssnittet.
Använd ett Antivirusprogram som inte äter prestanda utan att tappa skydd. ESET NOD32 är ett sånt AV *tips*
När du gjort allt detta så finns det bara OS-optimering kvar och det kräver lite kunskap samt tid att få till det.
Nu vet jag inte vad du har för hårdvara i din dator, men om du har råd så köp nytt och större arbetsminne, samt ny hårddisk. Du kommer uppleva enorm skillnad.
Va det Windows XP du har, så behöver du inte lägga ned energi på det nå mer då det slutas att uppdatera till "Svenssons" den 8:e April, så då måste du skaffa nytt OS för att få alla uppdateringar via Windows Update.
Har du ej råd att byta ut hårdvara och/eller mjukvara så testa nån Linux-dist som liknar Windows XP i gränssnittet (för att vinna tid, även dom du vill ha nytt Windows).
Fråga på datorsajten om Windowsliknande Linux* så kan du ju testa att bränna ned det på skiva eller kopiera till USB-minne för att testa det live (utan installation) om det kan va nåt för dig tills du har möjlighet att åtgärda din dator efter dina önskemål.
Jag vet ju inte vad du använder din dator till osv, men har du ingen ovanlig kringutrustning kopplad så borde Linux* kunna fixa det utan att vara reketforskare.
Mkt mer än så här kan jag nog inte tipsa dig om utan att det blir en novell.
Lycka till med datorn ☝️
#30 Nog var det en novell alltid…🙂
Alla är inte lika kunniga (jag är det definitivt inte) och väljer kanske hellre bort iFokus än att gå igenom allt det där….🤪(Om det bara är iFokus som krånglar vill säga)
Ska man börja installera och avinstallera både hejsan och hoppsan, köpa och greja, skulle då jag ge upp…😓 Finns det ingen lightversion? 😃
För mig fungerar Chrome bra, men IE är kasst och irriterande, vilket flera påpekat. Så tycks det förbli.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Alltså det är ju svårt som attan att försöka felsöka på distans. Dessutom på ett fel som man aldrig varit med om själv.
Novell eller inte 😃
Har inte testat någon annan läsare. Ska göra det genast.
Testa Opera vettja ☝️
Testade på sonens bärbara där han har Chrome….funkade under den tiden men ska testa mer under dagen med den.
Okidoki..
Lyckönskar dig med labbandet, så här mitt i OS ☝️🙂
#32 Förstår det, det är förstås jättesnällt att du försöker hjälpa till. 🙂 Och alla andra också. 🌺
🤗
Som VSK säger så är 1 GB för lite. Jag har 3 GB på min vista och där är firefox seg. Öppnar jag denna tråd på UJ så storknar firefox, den tråden är lång och dessutom innehåller den filmer.
Sen också som VSK sa i april så kommer det inte längre bli några uppdateringar till XP så den kommer bli väldigt sårbar för virus/trojaner så bästa är att köpa en ny dator. Näst bästa är att se om du kan installera mer RAM-minne. Vet inte om det går på din dator, vet inte hur man kollar det.
När det gäller tex aftonbladet, nej inte nödvändigtvis att den måste vara sämre än iFokus. För min del så har jag inga problem att gå in på olika sidor på nätet med firefox oavsett. Det som skiljer är sen när man öppnar det som finns på sidorna och på tex aftonbladet så är ju artiklar oftast korta, men här på iFokus kan trådar vara långa.
Jag använder som sagt chrome och den funkar på det stora hela helt ok även då på vista. Men när du har 1 GB så vet jag inte vilken webbläsare som passar bäst. Men prova chrome först.
.
Mia du kan ju prova denna.
Den bygger på Firefox, men systemkraven verkar va snälla…
System Requirements
Windows
Operating Systems
- Windows XP Service Pack 2
- Windows Vista
- Windows 7
- Windows 8
Minimum Hardware
- Pentium 233 MHz (Recommended: Pentium 500MHz or greater)
- 128 MB RAM
- 50 MB of free hard drive space
VSK Vad är det?
En anledning tror jag är det jag skrev. Att på iFokus är trådar längre än det du öppnar på annat håll. Sen vet jag inte, men hur länge är du på andra ställen och öppnar saker där. Här på iFokus får jag intrycket att du är ganska mycket och firefox bygger upp sin cache undan för undan vilket gör att arbetsminnet blir fullt.
Titta i aktivitetshanteraren vad det står för siffra vid firefox och kolla där då och då så ser du att siffran ökar. Sen kan du testa att stänga ner firefox, öppna den och gå in på tex aftonbladet och kolla av aktivitetshanteraren igen. Nu har inte jag jämfört, men jag skulle tro att siffran är lägre när du varit inne på aftonbladet.
.
Jag har rensat, återinstallerat och så vidare.
Då borde det väl ändå finnas utrymme?
Jag har haft "tunga" sidor uppe innan som tex det vi jobbade genom skolan + andra "tunga" sidor samtidigt.
Så varför kommer detta problem nu? Efter både utrensning och återinstallationer?
Visst…det kanske kan vara min dator. Men när jag inte hittar lösningen och att det inte händer på andra webbsajter…ja då drar jag slutsatsen att det kanske kan vara iFokus som det är något med.
#42 När jag öppna den länken hon hänvisar till, så använder Adobe Flash Player massor av arbetsminne. Tillsammans med Firefox drar dom mer än 500,000kb tillsammans
Om man har Skype installerad så drar den 130,000kb
Det är nog ide att se vad som är igång i aktivitetshanteraren och vad som drar arbetsminne.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Mia jag har inte mer tips och råd att ge snart. Samtidigt så blir jag inte klok på ditt problem här på iFokus. Det måste vara oerhört frustrerande detta 😕
Nu har jag inte kört Firefox på väldigt länge, men jag har för mig det skulle finnas nåt bugganalysprogram inbyggt.
Mitt absolut sista enkla tips blir att ladda ned denna och kolla exakt vad som sker i din dator ☝️
Ja den tråden är lång men inte lika lång som andra kan vara. Visst tog det en liten stund innan sidan laddats klart. Men min dator låste sej inte när jag gick in där. Vilket den kanske då borde om det vart minnet på min dator som vart litet odyl.
Sååå…jag fattar ingenting. 🤔
Det får väl vara så här då. Idag har det "bara" låst sej 3 ggr.
Överkomligt. 😃
Ok då 😃
När VSK prata om utrymme så fattade jag det som att du ska avinstallera andra program som du inte använder längre.
När det gäller tunga sidor så går det inte att jämföra rakt av. För det handlar även om hur länge du är inne på en sida på nätet och hur mycket du öppnar på dom. Ta aftonbladet tex. En artikel där motsvarar ungefär en tråd med 3 kommentarer om ens det. Så öppnar du en tråd här på iFokus med 60 kommentarer så motsvarar det 20 artiklar på aftonbladet. Så det handlar både om hur länge du är på en sida och hur mycket du öppnar.
Jag tror inte felet ligger på iFokus utan på firefox och din dator. Ett förslag som både jag och VSK haft är att gå in på autostart och försöka plocka bort program som startar direkt när datorn startas och som sen ligger beredda i bakgrunden för att snabbt kunna öppnas. Jag vet inte vilka program som ska startas, men det ska startas så få program som möjligt.
Likaså titta över ditt antivirusprogram. För dom arbetar på ett helt annat sätt idag än bara för en kort tid sen. Förut så kom det några uppdateringar per dag. Idag så kommer det uppdateringar hela tiden. Så antivirusprogrammen arbetar på ett helt annat sätt idag och kräver mer av datorerna än vad dom gjorde förut.
Och återigen titta i aktivitetshanteraren. Titta vad du har för program igång och försök titta i den när det låser sig så du ser hur mycket firefox ligger på då och titta på CPU om det finns nåt annat program som drar samtidigt.
Sen är det också så att fler fler program kommer sluta stödja XP eftersom microsoft lägger ner sin support för den. Så det kan också vara en anledning till att firefox strular att dom redan börjat sluta göra den så att den funkar som den ska med XP.
Sen har också jag slut på förslag.
.
Här kommer bilder på vad jag har upp för program och vilka processer som finns.
*
Nähä! Det går inte att bifoga bilderna. Konstigt…ändå var det rätt format..🤔
Om jag minns rätt så måste man aktivt välja "visa alla aktiviteter/processer" i aktivitetshanteraren i XP 🤔
#60 Gjorde det.
Och du kan bara se två processer?
Ja isf så har du generalknas i din burk.
Testa med process explorer om du orkar…
Ahh sorry, jag missade det i all hast.
Det är lugnt…😃
Men det får vara som det är nu…orkar inte. 😴
😴
ATtans vad trist och jobbigt Mia-Li. Om du kör Chrome hur är det då?
Grodan..
Jag ska inte behöva byta om jag trivs med FF för övrigt.
😉
#68 Näe… det kan jag även tycka. Frågan är vad ifokus-killarna tycker.
Mia; vi är ju många som sitter på FF utan problem. Så det måste vara någon inställning eller annat som skiljer det åt. Det går ju att åtgärda om du bara kommer på vad det kan vara, För FF är det inte fel på, inte iFokus heller.
#70 Jodå, det är allt liiite fel på FF, men felen är så små att det går att leva med idag.
#71 Jag har inga problem.
#72 Jag vet. Jag har själv väldigt små problem idag, jämfört med FFs utveckling, men känner/ser/vet att det är en liten bit kvar för FF att bli perfekt.
Min FF låser sig ibland, men inte så att den totallåser sig, bara några sekunder och bara på iFokus förstås… och så detta med bilder + annat som jag inte tänker på längre… jo, den här oehörda slöheten så fort flash kommer med i bilden…
73 min varken låser sig eller blir slö. Har inte märkt något problem med bilden heller.
Några har tydligen problem med FF, alltså finns det. 🙂
75 och eftersom det inte är alla borde det ju inte på iFokus eller FF utan något som skiljer tex min dator från mias.
#76 I det här fallet så har nog TS en del andra problem, men FF har lite kvar att jobba med anser jag faktiskt. Den är mkt bättre idag, absolut, men felkodat anser jag…
FF släpper snart en ny version igen. -kanske vi kan hoppas på att den kommer ha bättre minneshantering.
Det lustiga i det hela nu är att jag fick starta om datorn igen. Och jag hade inte haft den på innan sedan igårkväll.
OCH jag hade inge andra sajter uppe förutom iFokus.
Antingen krånglar FF eller iFokus.
Jag tror mer på iFokus då det aldrig låser sej på andra sajter som det skulle ha gjort om problemet var med FF.
Inställningar? ja..vadå för inställningar?
Detta problemet har nu vart ett par veckor och jag har inte vart och pillat där jag inte ska vara och pilla. Problemet bara uppstod.
Jag har installerat om FF, plug-in och flash och allt vad det nu heter.
Har absolut ingen lust att installera Chrome eller nåt annat.
Så jag tror att det ligger någon bugg här inne som gör att mitt låser sej. Och ofta när jag tex ska byta sajt. är jag tex här inne och ska byta till OF så kan det låsa sej. När jag sedan kommer tillbaka till iFokus efter omstarten så hamnar jag där jag var innan Support. Är ni med?
Skanna din dator efter fulkod ☝️
#80 Vad är fulkod?
Kod som påverkar ens dator negativt med allt vad det innebär. Tex trojaner mm.
ahaaa….ska ta och testa det….Har du tips på något bra program som kan göra detta på ett bra sätt?
Jag kör med Avast men finns det något bättre?
Du kan få tips men du får googla själv då jag sitter limmad mot tv-rutan då det är skidor nu och väldans spännande 😛
adwcleaner
SUPERantispyware
Malwarebytes' Anti-Malware
Trojan Remover
ESET Online Scanner
Kör du alla dessa och ingen fulkod hittas, så har jag inte så mkt mera tips att ge utan att googla själv.
OBS ladda ned från tillverkarens hemsida, inget annat.
Tack för din tid VSK. Snällt!😉
Men Avast hittar inget sånt….men ska ladda hem något utav dina exempel och köra med det.
Tack. 👍
Finns ingen mjukvara som hittar allt… -är omöjligt.
Går du in i Avast- Verktyg-kan du köra Browser Cleanup den letar upp dåliga verktygsfält som den tar bort!
Men jag gissar du behöver mer minne det är för lite med 1G du behöver det dubbla nu när programmen fodrar så mycket minne.
Resa är livet! Glad
Det är inget fel på Mias dator eller webbläsare så det lönar sig inte för henne (eller andra heller för den delen) att leta fel och det har ingen som helst betydelse vilken webbläsare man använder så sluta tjata om det hela tiden! Ändra koderna som existerar på ifokus istället så slipper folk få så många problem, eftersom det ofta BARA gäller på iFokus och inga andra ställe så är det till 99.99% så (nej alla behöver inte få problem för det)!
Bra sagt Nathalie. 👍
Jag har testat det mesta nu och det blir ingen bättring. Tänker heller inte byta webbläsare då jag för övrigt inte har några problem med FF.
Och då det ENDAST händer här inne som jag sagt ett antal ggr nu, så verkar det som om problemet ligger hos iFokus.
Kan inte Staffan eller Niklas kolla vad som kan vara fel?
Mia-Li om du skriver inne på datorn i den tråden att du bara har 1GB i RAM så kommer du sannolikt få samma svar där att det är för lite. Och i praktiken så har du bara hälften av det för dina övriga program för antivirusprogrammen kräver minst 512MB. Tex panda står det 512MB sen inom parentes 1GB rekommenderas. Ett antivirusprogram hitta jag inte vad det krävde.
När det gäller antivirusprogram så sa jag förut att de jobbar på ett annat sätt idag än de gjorde förut och att det kräver mer av datorerna. Vet inte riktigt hur jag ska förklara hur de funkade förr och funkar nu. Bästa jag kan komma på är att jämföra förr med hur vanlig post funkar. Man får tidning på morgonen, sen post på dan sen ev reklam på eftermiddagen. Så funkade programmen förut att man fick uppdatering till dom några få gånger per dag.
Idag så mer beskriva det som rinnande vatten. Att så fort det kommer nåt nytt så skickas det hem till datorn så det skickas ständigt trafik till antivirusprogrammen. Och när man slår av datorn så samlas allt på hög. Ungefär som att sätta proppen i badkaret så allt samlas och allt ska sen ut när du slår i gång datorn. Och det gör att datorn kan vara seg när man slår igång den för det kan ta tid innan man fått hem alla uppdateringar som samlats. Och jag har sett ett antivirusprogram själv skriva att datorn kan vara seg vid uppstart. Just för att alla uppdateringar som samlats ska installeras. Hur lång tid det tar innan man fått hem alla uppdateringar och det sen rullar på som vanligt vet jag inte, det beror väl mest på hur länge man haft datorn avstängd.
Och många har så att när man slår igång datorn så ska antivirusprogrammet göra en skanningen. Och de flesta har även inställt att det skanna flera gånger under dagen. Och skanningen tar kraft från datorn. Så hur man än vänder på det så kräver antivirusprogrammen mer av datorerna idag.
Jag bad dig längre upp att ta upp aktivitetshanteraren när du slår igång datorn och titta på firefox hur mycket den tar. Låt sen aktivitetshanteraren vara kvar uppe så att du kollar lite då och då på firefox. I början kommer du se att siffrorna går upp och ner, men efter ett tag så kommer siffrorna bara öka. När sen firefox låser sig så titta i aktivitetshanteraren hur hög siffran är på firefox.
.
Nu låste det sej igen och då låg FF på lite över 369 000.
Alltså ingen ökning alls.
Mia håll koll på aktivitetshanteraren under några dar så du ser vad firefox startar på och vad den låser sig på.
Sen då du har ett antivirusprogram som (jag fattat det) har så kallad strömning av uppdateringarna. Nu vet inte jag hur länge, men när du startat datorn så låt den stå utan att du gör nånting alls med den under åtminstone 20 min så att den får ta hem alla uppdateringar och installera dom i lugn och ro, kan behövas ännu längre tid för det men det vet jag inte. Gör detta under några dar och se om det gör nån skillnad.
.
Ge oss. Vi har faktiskt försökt hjälpa Mia-Li så att hon ska kunna använda firefox. Och jag är rätt säker på om hon ställer frågan på tex sweclocker, eforum, alltomvista eller firefoxs eget forum och talar om att hon har 1GB RAM och dessutom XP så kommer dom säga att det ligger på hennes dator. Och för den delen så är det ju bra att ställa frågan på andra forum för då få reda på endera hållet. Endera säger dom att det ligger på iFokus eller så säger dom att det ligger på datorn.
För några år sen så var 4GB på gränsen till att betraktas som värsting dator, idag är det på det stora hela minsta gräns på nya datorer. Så 1GB är lite och idag krävs det mer av datorer än förut. Så är det bara.
Jag har vid några tillfällen förut tagit mig tid att använda mina datorer för att visa att felet faktiskt ligger på iFokus, men den här gången går jag bet så det är med största sannolikhet så att det ligger nånstans på Mia-Li:s dator. Endera själva datorn och då troligen arbetsminnet eller på själva firefox.
Det allra bästa är att köpa en ny dator. I och med att microsoft drar ur pluggen om två månader så kommer det bli mer och mer problem att använda XP. Det gäller både program och även att besöka sidor på nätet att dom inte visas som dom ska. Jag kan inte säga nån tid, men jag skulle tro att mot slutet på året så kan det börja märkas. Dessutom säkerhetsmässigt så räknar experter med att framemot hösten så kommer datorer med XP drabbas av virus och trojaner. För de som gör dom väntar bara på att microsoft drar ur pluggen.
.
Det jag frågar mej då är: Varför kom problemet NU?
Innan har iFokus inte låst sej alls. Och ändå är detta efter att jag rensat och donat.
Vad jag sett i min aktivitetshanterare så visar inte den på varför det låser sej då siffrorna i stort sett är detsamma som när det inte låser sej.
Hahhaha…VSK…ja den har man ju råd med. 👍
OCh Återigen: Varför BARA på iFokus? Varför inte på Aftonbladet tex? Eller på Facebook som också är en stor sajt?
Igårkväll var jag på vippen att ge upp iFokus då det låste sej hela tiden.
Och jag hade endast iFokus uppe ibland och ibland även andra sajter. Men ingen skillnad.
Jag ska testa från min jobbdator idag fastän jag inte får vara ute på iFokus där. Men jag måste testa. Kan det vara någon bugg på själva mitt konto? om det nu låser sej därifrån med?
Men men..jag tycker nu att jag testat det mesta.
Får väl köpa mej en ny dator för att kunna vara här…hahahah
Jag slänger in handduken nu… -kan ej göra mer på distans.
Mia varför problemet dykt upp nu kan inte jag svara på, men det kan vara nåt som gått sönder i datorn eller vara på väg att gå sönder. Jag vet helt enkelt inte. Det går inte att komma ifrån att tekniska/elektriska saker har för det mesta bara en viss livslängd.
Du skriver att siffrorna är ungefär desamma när det låser sig och det talar för att det ligger hos dig. Att endera arbetsminne eller minneshanteringen i firefox (eller kombination av de båda) inte klarar av att hantera mer än så.
Om jag tittar på min vista (3GB) där jag märker av problem. Den börjar på ca 200 000 och enligt mig så är den småseg redan från början. Sen går den rätt snabbt upp till 400 000, men jag märker inte just nån skillnad mot hur jag har från början. Det är först när kommer uppemot 700 000 som jag kan få så segt att det låser, Inte som dig för mitt släpper av sig självt efter bara nån minut. På min andra dator med win 7 (4GB) så börjar det på samma runt 200 och där är ingen seghet alls och det är först när jag kommer uppemot 700 som jag märker av nån sorts seghet överhuvudtaget.
Att köpa en ny dator är en bra ide inte för att kunna vara på iFokus, men rent säkerhetsmässigt så är det bättre. Och sen rent användarmässigt är det bättre för med XP så kommer du få mer problem lite vartefter. Hade du haft en nyare dator så skulle jag föreslagit att du lämnat in den för genomgång och också satt i mer minne.
.
Tack alla för er hjälp.
får köpa ny dator för att komma ifrån problemet då. 😉
🌺
#102, Eller hur, gör det Mia så kommer du aldrig få problem på iFokus, när det dock gått ett år är det bäst du köper en ny igen 😂
Har nu laddat hem Chrome och ska iallafall testa den.
😃
😂
#99 Ja, DET är märkligt att det bara är på iFokus. Men fenomenet är inte nytt, flera har sagt det tidigare… Själv tycker att Aftonbladet och andra onlinetidningar är väldigt jobbiga. De har så mkt flash. Jag vill inte heller bli tvingad till att titta på film hela tiden…
Mia eftersom du har så klen dator så blocka allt som har med reklam att göra.. även flash. blockera en massa request som sker i bakgrunden…
jag ger mig tusan på att du skulle tjäna på att sänka din MTU oxå ☝️
Efter att Staffan vart inne och micklat med något (han skrev om det i en annan tråd här inne) så funkar mitt mycket bättre.
Så jag tror fortfarande att det inte var fel på min dator utan någon felkod här inne.
🌺
#109 Vad bra! 👍
👍
#109 superduper 👍