* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettstarta-sajt
Läst 1188 ggr
[Ztevo]
1

Egen sajt

Vilka uppgifter om mig, krävs?

Å det ena, med det andra…

annia1
3

Lite osäker på vad du menar. Men du kan ju börja läsa vad som krävs. 

Om du menar personuppgifter så är det hela baletten. Namn, adress, telefonnummer, mailadress och personnummer. För du skriver avtal med iFokus och det är du som blir juridiskt ansvarig  för sajten så då krävs dessa uppgifter.

.

[Ztevo]
1

Ok. Personuppgifter, . De har jag ju sett flyga iväg så lätt, så lätt. Ok. Ingen sajt för mig, och andra intressenter, Mao. :)

CamillaS
1

Kom även ihåg att du måste vara minst 18 år för att få starta en egen sajt. :)

annia1
1

Jag vet inte vad du menar att de flyger iväg. Jag kan inte komma ihåg att jag sett iFokus ägarna gett personuppgifter till andra.

Alla som är värdar idag har lämnat dessa uppgifter och alla nya får lämna dessa. Men det är upp till var och en om man vill lämna ut uppgifter.

.

[Ztevo]
0

Jag Är minst 18. Lovar! Jag menar att information får vingar, typ. Jag har tyvärr blivit fiskad på uppgifter som sedan använts emot mig, när jag minst anat. Därför min fråga.. 😱

[Ztevo]
0

Därav svårt med tilliten. Typ, självklart.

[Ztevo]
0

.Den som spridit info om mig är en känd sajtvärd/medis.

[Ztevo]
0

Visst ja. De e ju bara att skaka av sig skit.

annia1
6

Ztevo nu blandar du ihop saker. iFokus är ett företag och som värd skriver du ett avtal med dom. Och dom uppgifter du lämnar till iFokus är på det stora hela samma uppgifter som du lämnar om du köper nåt på nätet av nåt företag. Där måste man lämna namn och adress för att få saker hemskickad och vill man betala med faktura så måste man oftast lämna personnummer.

Och som värd är du juridiskt ansvarig för sajten så om det begås lagbrott så ska du kunna ställas till svars så dina uppgifter måste iFokus ägarna ha.

Det är sällan som företag lämnar ut kunduppgifter eller i detta fall privata uppgifter om värdar.

När det gäller värdar/medisar så har du inget avtal med dom lika lite som du har nåt avtal med mig. Så du måste inte lämna personuppgifter till nån av oss utan det är helt och hållet upp till dig vilka uppgifter du lämnar. 

Det går inte att Starta en sajt anonymt inför ägarna och det gäller inte bara iFokus utan vad jag vet så gäller det även om du startar forum på andra ställen på nätet. Däremot så kan du ju ha ett anonymt nick som du har nu så medlemmar behöver inte veta nåt om dig, men företagsägarna måste det.

.

CamillaS
1

Jag tror inte att iFokus killarna föredrar en anonym Sajtvärd. Inte heller medlemmarna. Ska man starta en egen sajt så får man nog räkna med att synas för sina medlemmar och ägarna bakom iFokus, inte kul med en anonym Sajtvärd. Jag hade ett annat nick förr i tiden, då frågade iFokus om jag kunde tänka mig att byta till det jag har nu. Det är mer personligt tyckte dom så då gjorde jag det.

[Ztevo]
0

Om man inte kan lita på nära vänner, så..

Tack för era svar! 🙂

[Ztevo]
0

OT

Ett allmänt tips: Se upp med människor som lägger ner väldigt mycket energi, på att få ut personlig information om dig.

Se detta som ett varningstecken!

[Ztevo]
0

Jag trodde, efter att ha läst, att det var tabu att sprida vidare pm-innehåll samt att sprida information som kan leda till att en medlems identitet uppdagas.

Men jag lär mig, efterhand..

Maria
2

Det är väl snarare en moralisk fråga och handlar inte om förbud eller tabu.

Det gäller att vara försiktig med vad man skriver om man vill vara anonym.

/Maria

[Ztevo]
1

#14 Jag har inget att skämmas över!

Anses det allmänt vara ok, det jag skrev i #13, så är det ok.

Man gör inte så, enligt mina moraliska riktlinjer.

Om någon från företaget (iFokus) någon gång har skrivit att man inte bör göra det jag skrev i #13, såg jag tidigare det mer som en regel, än ett undantag..

Karmatarerskanise
5

#13 olika sajter på iFokus har olika regler. Men att avslöja någons identitet är inte ok på någon sajt. Det är en av iFokus allmänna regler.

http://www.ifokus.se/about/rules_of_conduct

[Ztevo]
0

#16 Tack!

Maria
1

Frågan är väl vad som gäller i PM.

Att man inte får röja någons identitet i trådar är ju ett regelbrott men jag är osäker på vad som gäller i PM.

Det är väl här jag menar att man ska vara försiktig med vad man lämnar ut om sig själv om man är noga med att vara anonym.

/Maria

[Ztevo]
0

#18 Svaret är enkelt.

Om man tycker att det är ok att det man skriver i personliga meddelanden, offentliggörs, tycker man ett sådant beteende är ok.

Jag anser att pm inte bör offentliggöras. Men det är bara min åsikt.

Då kan vissa tycka att det är ok om jag offentliggör ett pm-utbyte jag haft med en person som i Vin iFokus betett sig besynnerligt.

Där startade jag pm-konversation för att reda ut vad problemet var.

Jag har aldrig haft en tanke på att offentliggöra något pmutbyte, men nu förstår jag att det finns de som kan se mellan fingrarna gällande detta..

Karmatarerskanise
1

#19 Ja, vissa sajter tillåter att man lägger ut pm. Det finns ingen allmän ifokusregel kring det.

[Ztevo]
0

Med andra ord. Ska jag vara en människa som andra kan lita på, eller tvärtom?

Karmatarerskanise
6

Det väljer du själv. Personligen ser jag positivt på människor man kan lita på. Falska människor har jag inget över för.

[Ztevo]
0

#22 Återigen, tack!

Maria
3

#19 Jag skriver inte att jag tycker det är OK att delge andra vad som sagts i PM. Jag skriver bara att det är fullt möjligt att det kan ske och då får man kanske tänka sig för med vad man delar även om det är privat.

Att däremot röja någons identitet i trådar är som sagt ett regelbrott.

/Maria

[Ztevo]
0

#24 Vad bra! Då har vi samma värderingar! 🙂

[Ztevo]
0

Till er andra:

Tryck gärna på bra inlägg! Jag tror inte att det registreras. 😉