* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettövrigt
Läst 813 ggr
Pialinn
2

Stavningshjälpen

Varför får jag inte längre hjälp med stavningen?

Nu måste jag läsa igenom flera gånger för att se om allt blev rätt, eller googla ord jag är osäker på.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

lillan-65
0

Finns det stavningsjälp på deta forumet menar du?? Jettebra i såna fall ju. Då vil ja med veta hur man får det. tack

Pialinn
0

Det har i alla fall funnits tidigare.

lillan-65
0

okej tack för svar.

Emo
0

Felstavningsfunktionen finns i din egen dator om ingen ställt av den.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Pialinn
0

Varför har den försvunnit? Hade den tidigare.

Hur får man fram den?

Aristarcos
0

Beror på webbläsaren, använder själv Firefox, och får rödmarkerat allt som stavas fel.

Mirinda
0

Jag har Google Chrome och får också felstavade ord rödmarkerade.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

annia1
1

Pialinn möjligt att jag kommer ihåg fel, men jag har för mig att du har internet Explorer och jag tror att även du lillan-65 har den webbläsaren så frågan är vilken version ni har.

Nu beror det på vilken version ni har hur ni tar reda på det. Titta längst upp om ordet hjälp finns. I så fall klicka på det och längst ner står det Om internet Explorer. Klicka på den så kommer det upp en popup ruta där det står vilken version det är.
Om ni inte har ordet hjälp så borde ni ha en symbol som ser ut som ett kugghjul längst upp till höger. Klicka på det. Längst ner där finns om internet Explorer.

Om ni har internet Explorer 9 så i den verkar stavningskontrollen inte fungera, den funkar då inte för mig och jag hittar inte hur jag får den att funka.

I internet Explorer 10 så leta reda på ordet verktyg som endera finns längst upp eller så ska det finnas till höger.  välj hantera tillägg. Då kommer det upp en popupruta. Där till vänster så ska det finnas stavningskontroll med som en symbol och text. Sen titta längst ner i popuprutan som kommit upp där finns en ruta som det står aktivera stavningskontroll. Den ska var i klickad. Är den tom så klicka i den. Sen får ni ev stänga ner hela webbläsaren och ta upp den igen för att det ska bli att funka.

Har nån av er firefox så får ni gå in på verktyg och sen inställningar. Sen på fliken avancerat och där finns ytterligare flikar nedanför. Klicka där på allmänt. Sist där står använd automatisk stavningskontroll. Den ska vara iklickad.

I chrome så får ni gå på de tre strecken som finns längst upp till höger och sen på inställningar. Längst ner får ni klicka på länken visa avancerade inställningar.  Sen skrolla ner lite så hittar ni en knapp där det står språk och inmatningsinställningar. Klicka på den då kommer det upp en popup ruta. Längst ner finns då en ruta och text aktivera stavningskotroll. Klicka i den och stäng.

.

Pialinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser firefox ut om jag klickar fram den översta raden. Annars syns bara raden med Expressen och Stavningshjälpen.

Har försökt flera ggr att få fram den "stora" raden för firefox, men aldrig lyckats.

Ljungåsen
0

#9 Har du provat att högerklicka högst upp och sedan aktivera Menyfältet?

annia1
0

Pialinn det finns ett par olika sätt att få fram den raden. Ena är som Ljungåsen skriver att man högerklicka längst upp. Då får du fram en rad rubriker där menyfält finns som alternativ. 

Annars kan du klicka på de tre strecken du har uppe till höger och sen klicka längst ner på anpassa. Då nertill på skärmen dyker det upp en ruta visa/dölj verktygsfält och där finns menyfältet också med.

.

Pialinn
0

Nu har jag läst ordenligt och krysat i rytan med svavning Men det hjälpte inte som ni ser.

Har startat om firefox, men minns inte om det var innan jag hittade rutan.

Ska starta om datorn.

Pialinn
1

Omstart av datorn av datorn hjälpte.

Men jag har inte tryckt bort "stavningshjälpen", utan den försvann av sej själv.

Det är tur att ni finns så jag får lära mej mer.  🌺 En stor bukett ska det vara

Stephanie
0

I Chrome kan man högerklicka i ett textfält, välja Alternativ för stavningskontroll, och sen klicka i att den ska kontrollera stavning i textfält.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal