ads.pubmatic.com!?
Efter att jag skaffade nytt BankID började datorn krångla, först med ett meddelande om att den ville köra tillägg Adobe Flash Player, vilket avhjälptes m h a ändring i kernelläge.
Därefter med att skärmen blir vit när jag varit inne på iFokus några sekunder. Då dyker ads.pubmatic.com upp i adressfältet. Drabbar bara iFokus…
BankID:s support rådde mig att installera några uppdateringar i Windows (har IE 11), men det hjälpte inte. De sade att ”BankID stör ut Adobe”.
Någon som vet hur man gör?
Ladda ner detta program och kör det: https://www.malwarebytes.org. Vid slutet av installationen så får du en fråga om du vill prova premium i 15 dagar och där ser du till att du inte vill göra det.
Ads.pubmatic.com är en informationsplattform som främjar spammar. Vissa PUP eller adware ta fördel av Ads.pubmatic.com och lurar dig genom att klicka på Ads.pubmatic.com annonser som eventuellt kan leda dig genom att ladda ner deras skadliga program. Misstanken är att din dator sannolikt har blivit smittad.
#1 Tack för info och tips! Följde dina råd men det hjälpte tyvärr inte.
Har antivirusprogrammet Norton 360 i min dator, men det säger att datorn är skyddad och mår bra.
ads.pubmatic.com och den vita skärmen dyker alltså bara upp när jag går in på iFokus med Internet Explorer 11. Andra sajter och andra webbläsare går bra, men inte den kombinationen. Kanske någon iFokus-person kan förklara?
Skönt att det inte är ett virus i alla fall, enligt http://malwarefixes.com/remove-ads-pubmatic-com-malware-removal/
Ja, då får Erik svara på detta men jag tycker dock det är konstigt att det inte är fler som klagar på detta? Själv använder jag inte flash player.
Andra som drabbats: http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/456880
"Man kan ifrågasätta hur säkert BankID är då man efter flera månader förnekat i stället för att åtgärda problemet med IE11 och Flash."
Flash är verkligen inte bra och det är därför jag inte använder det. En kombination av bank-id och flash bådar inte gott! 🙂
https://www.cert.se/2015/07/0-day-i-adobe-flash
http://www.idg.se/2.1085/1.633384/efter-attacken-mot-hacking-team-adobe-varnar--avaktivera-flash
Du skriver att när du kör Bank-ID så vill den köra tillägget Flash ? Det låter helgalet. Kan du inte prova att avinstallera Flash player och sedan kolla om du fortfarande har samma problem när du besöker iFokus?
Flash player behövs inte och skulle det behövas nånstans så får man trycka på och säga att de får sluta använda flash och gå över till t ex HTML5.
#5 Oj! 😮 Tack för det! Trodde det räckte med att uppdatera Flash.
Nu har jag avinstallerat Flash. Har nog aldrig använt det så kommer ej att sakna det.
Bra det. Jag använder aldrig flash och inte Google Chrome heller för den har inbyggd flash player vilket ogillas hos mig. 😉 Bra att du kör med IE !
Efter avinstallationen av Adobe Flash Player har jag startat om datorn. Tyvärr kvarstår problemet med att jag inte kan vara på iFokus med IE 11.
#8 Varför är Google Chromes Flash Player dåligt, vad är det på ett ungefär? Är Mozilla Firefox bättre tycker du?
#6 Nej, missuppfattning. Det var inte BankID som ville köra tillägget Flash! Det var datorn som hade en pop-up-skylt nedtill på skärmen med det budskapet, oavsett var jag surfade.
Att orsaken kunde vara att jag nyligen skaffat ny BankID kom jag på efter att ha tipsats om länken i #4.
Google har ingen egen flash player utan bygger in 'adobe flash player' i deras webbläsare.
Låter fortfarande som ett PUP-virus som du har och jag tycker det är märkligt att inte Malware har funnit det. Malware är utan tvekan det bästa. Har du t ex tittat på vad du har för tillägg i webbläsaren och sett något konstigt som inte bör vara där?
#11 Jodå, Malware hittade och tog bort (?) 21 objekt vid namn
PUP.Optional.Mindspark.A och PUP.Optional.MindSpark.A.
Kan det vara en idé att återställa standardinställningar för IE? IE 11 har ju krånglat förr i iFokus, t ex för ett par år sedan då man inte kunde använda smileys om man var i IE 11.
Har du t ex tittat på vad du har för tillägg i webbläsaren och sett något konstigt som inte bör vara där? Hur gör man det?
(Tacksam för allt stöd. Alla kan ju inte vara dataexperter. 🙂)

Okej, jag använder MAC men har IE på jobbet så minnet är lite vagt nu på semestern så jag fick söka lite för att hitta det. Du kan inaktivare tillägg som du inte vill att det ska köras. På din fråga om att ominstallera IE 11 så tycker jag det vore en bra idé men glöm inte att spara dina bokmärken.
Tack, gjorde så, hittade inget konstigt. Ger upp för idag. 🙂
Hehe, ja det kan bli jobbigt ibland … vila nu ;)
Jag har inte IE 11, men jag har provat med både IE 9 och IE 10 och jag får inget med ads.pubmatic.
Söker man på nätet så är ads.pubmatic ett adware man fått in i datorn. Malwarebytes brukar ta bort sånt. Körde du hotskanning eller anpassad skanning. Om det var hot så prova med anpassad skanning, den kan ta tid.
När det gäller säkerhetshålet i flash player som jens länkar till i inlägg 5 så är det fixat sen ett par dar tillbaka, det var bla därför det fanns uppdatering till flashen. Men har man ingen användning av flash player så kan man ha det avinstallerat.
Eftersom du fick problem efter du skaffat nytt bank id så ett alternativ är ju att avinstallera det och se om det gör nån skillnad. Eller åtminstone se till att det är inatkiverat.
.
annia1 , du kan inte påstå att säkerhetshålet är fixat i flash player efter det inlägg som jag gjorde men resterande har jag ingen kommentar till 🙂
Det som står i dina länkar hände nånstans i början på månaden. Så dom började nog arbeta med en lösning så fort dom fick vetskap om det.
Cert skrev sitt den 8 Juli. Den 10 juli så la adobe ut en säkerhetsbulletin sannolikt den som idg hänvisar till i sin artikel den 13 juli. Den 14 juli la adobe ut på sin blog att det var fixat. Och att man kunde uppdatera till nya versionen.
Sen finns det en skillnad mellan idg och adobe, idg skriver att det var tre hål och adobe skriver att dom fixat två. Om de betyder att det finns ytterligare ett eller om två av felen var ett och samma eller om idg har fel vet jag inte.
.
annia1, de har fixat två stycken av tre och det stämmer bra. Det sistnämnda är inte lika kritiskt vad jag förstår men ändå så ska man undvika flash player tycker jag. 🙂
Jag läste bloggen och smålog när jag läste det för jag tycker de erkänner själv bristerna i flash player när de skriver så här: " We continue to partner with browser vendors to both improve Flash Player security as well as invest in, contribute to and support more modern technologies such as HTML5 and JavaScript." 😉
Svenska: "Vi fortsätter att samarbeta med webbläsarleverantörer att både förbättra Flash Player säkerhet samt investera i, bidra till och stödja mer modern teknik som HTML5 och JavaScript."
Jag tycker att ett så stort bolag som Google är, bör sluta använda sig av flash player i sin webläsare när man gång på gång får höra hur sårbart det är.
#16 Malwarebytes brukar ta bort sånt. Körde du hotskanning eller anpassad skanning. Om det var hot så prova med anpassad skanning, den kan ta tid.
Det var hotskanning, gick inte att välja ngt annat.
Nu har jag också prövat att köra Windows Defender (finns i Windows 7) och AdAware, men de hjälpte inte heller.
Eftersom problemet med vit skärm och ads.pubmatic.com bara dyker upp i IE 11 + iFokus, och eftersom antivirusprogrammen säger att datorn är frisk, så borde väl felet ligga hos någon eller båda av dem. Ska pröva att återställa standardinställningarna i IE.
Jens, nej de har fixat alla tre. Hade jag läst cert ordentligt igår så hade mitt inlägg sett annorlunda ut för där framgår det att det var tre och att alla tre är fixade. Men att de är fixade vid olika tillfällen. Första tydligen den 8 och de andra två den 14. Sen att det finns fler är väl möjligt.
Eskils jag vet inte vart det ligger. Har som sagt inte IE 11 så jag kan prova med den, men jag har provat med IE 10 idag igen och jag får inte fram nåt. Synd att det inte gick att köra anpassad med malwarebytes.
Ser du den vanliga reklamen som finns på iFokus. Och är det nån speciell sajt eller speciell tråd du får det i.
.
Jens, jag kör just nu med Chrome, men har inaktiverat flash. Funkar alldeles utmärkt. Som säkerhets skull så har jag app som blockerar flash. Vet ju inte vad nästa uppdatering av Chrome hittar på.
-
Gällandes buggfix till flash så kommer det aldrig bli helt. Det enda de kan laga är kända hål. Okända hål (för Adobe) kommer det alltid att finnas. Så att säga att man har senaste uppdatering till flash och tycka man är säker, är falsk trygghet. Lapptäcke.
Jaha VSK, jag visste inte att man kunde inaktivera flash i Google Chrome. Tack för det! Det ska jag berätta för de som använder sig av Chrome. =)
På en Mac-dator så tycker jag att Safari (webbläsare) är den bästa men jag vet att när man använder Safari på en windowsbaserad dator så är det inte mycket att hurra för. På jobbet kör jag IE eftersom det interna nätverket stöds enbart av IE.
Om buggfixen. Det är ju så med allt även virus, malware m.m. att de kommer före och sedan får skydden snällt komma i efterhand.
Hurra! Det här iFokus-inlägget skrivs när jag har varit inne med IE 11 i drygt en timme, utan att skärmen blivit vit! Ingen ads.pubmatic som stör längre. Äntligen funkar det igen! 🙂🙂🙂
Det som hjälpte till sist var alltså att återställa IE:s standardinställningar, efter tips från BankID:s support. Och efter att Jens tillstyrkte. Behöll de personliga inställningarna.
Tack för allt stöd och alla tips! Hoppas tråden har varit lärorik även för andra, som den har varit för mig. Var inte alls insatt i adware, malware och spyware…
(#21 Jag såg all reklam precis som vanligt innan skärmen blev vit efter 15-20 sekunder. Det hände oavsett vilken iFokus-sajt jag var på.)
Låter toppen! Undrar vad det kan ha varit för bekymmer men det kommer vi väl aldrig få veta 🙂
Jodå, det går alldeles utmärkt 🙂
chrome://plugins/ (skrivs i adressfältet i Chrome). -vet ej om det enbart gäller för Windows, men det är bara testa. Annars är adressen nåt annat bara.
Jag installerade chrome på min jobbdator och sedan inaktiverade flash player och det funkade bra. Sedan får man se om jag har behovet av chrome på jobbet, det återstår att se =).
Jag tänker dock inte installera chrome på min/mina mac-datorer i alla fall.
👍
VSK ingen som påstått att man är säker utan det är som jens säger att the bad guys alltid ligger steget före. Men man är säkrare om man har sina program på datorn uppdaterade till senaste versionen.
Vill man nå sina plugins så går det via inställningarna åtminstone på mina båda datorer (vista och win7). Klicka på de tre strecken sen klicka på inställningar och sen klicka på avancerade inställningar längst ner, sen på innehållsinställningar så finns plugin med där.
.
eskils vad bra att det löst sig.
.
Jo, du sa ju i #21 att alla buggarna var åtgärdade. Tolkade det som du menade på att flash var helt och därmed säkert. Tolkade jag fel så ber jag om ursäkt för det.
Jo, självklart bör man ha alla uppdateringar som finns av all mjukvara när det gäller hål och annat.
🙂
OK. Det blev feltolkning. Jag pratade om de tre säkerhetshål som var aktuella nu.
.
Okej 🙂