Anmäl-funktionen
En fråga till "de som har hand om 'et" typ Niklas mfl:
Eftersom funktionen med att anmäla inlägg tycks missbrukas i väldigt hög grad varför inte förändra eller ta bort funktionen?
En ändring jag skulle gilla var om sajtvärden för den aktuella sajten kunde se vilka som anmält. För att de som missbrukar funktionen ska kunna få t:ex en varning. Annars gillar jag verkligen funktionen då den hjälper till ordentligt när värden/medisar kanske inte råkar vara tillgängliga just då. Det går ju även att lägga tillbaka inlägg som inte bryter mot regler utan blivit felaktigt anmälda.
Dock, något jag märkt några gånger, är att en del blir direkt flyförbannade för att deras inlägg tagits bort och förstår inte hur funktionen fungerar utan antar att det är värd/medarbetare som tagit bort inlägget med flit för att censurera eller jävlas.
Men på det stora hela har jag hellre funktionen som den är nu istället för inte alls.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#0 Där det behövs något sådant, skrev jag nyss detta:
Det är vid sådana tillfällen man önskar att sajtvärden kunde få reda på vilka bråkstakarna är, så de kunde stängas av för ökad trivsel bland ordentliga medlemmar.
Det finns inga hemligheter på nätet. Det man har skrivit går att plocka fram. Det kan vara lättare eller svårare. Be killarna fixa det och hoppas på att det inte är för jobbigt för dem, för här har det gått för långt nu, så du behöver få veta vilka det är.
Tråkigt när några bråkmakare kan förstöra för så många på en sajt som sköts så bra annars.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Håller med både #2 och #3! En förändring behövs på något sätt!
#4 Det är ju en fråga om huruvida de vill hjälpa till när det har spårat ut, som det gjort på det stället vi syftar på.
Håller med. Som det är nu "roar" sig vissa med att rösta bort inlägg som dom inte gillar och inte för att dom bryter mot några regler.
Sajtvärdarna får en massa onödigt jobb.
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
#7 Precis!
#5 Hoppas och tror att "de" vill underlätta och förenkla för sina sajtvärdar!
Samtidigt, trots att jag står fast vid åsikten i mitt tidigare inlägg, så undrar jag om det inte överreageras när ens inlägg tas bort även om det är felaktigt gjort pga anmälningsknappen? Jag menar, bryter det inte mot några regler kan ju värd/medarbetare lägga tillbaka det så fort de har möjlighet. Visst, "kul", är det väl inte. Men man kan ju välja att ta det som att folk anmält det för att de är omogna och inte vågar diskutera saken istället för att "ta bort" inlägget.
Jag gissar att denna tråden skapades efter "Ikeamordstråden" inne på Politik där man genast trodde att det var jag som anmält ett inlägg. Visserligen ett osmakligt sådant men varför göra så stor affär av det. Det är väl bara att lägga in det igen eller så får sajtvärden lägga tillbaka det.
Jag tycker trots att "anmäla" missbrukas emellanåt att tjänsten är till mer hjälp än inte.
/Maria
#10 Har inte trott något överhuvudtaget, Ser däremot att Anmäl-funktionen missbrukas på många ställen och vill därför belysa problemet och lyfta det till en förebyggande nivå.
#11 Det här är ett problem som diskuterats många gånger och vi sajtvärdar har fått verktyg till att hantera det hela.
/Maria
#12 Helt uppenbart fungerar det inte,,,
#13 Hur vet du det?
/Maria
#14 Eftersom inlägg och kommentarer röstas bort utan att bryta mot några regler. Som det är nu "roar" sig vissa med att rösta bort inlägg som dom inte gillar och inte för att dom bryter mot några regler.
#15 Som med allt annat där folk medvetet beter sig barnsligt eller fel så blir det ofta värre ju mer uppmärksamhet man lägger ner på det. Ju fler personer som blir arga eller upprörda desto mer bekräftelse och "kul" får de som anmäler på pin kiv.
Därmed inte sagt att man inte får reagera, men just att man bör ha i åtanke att gör man det på det sätt de är ute efter så lär det fortsätta.
#15 Då har värdar och Medarbetare all möjlighet att lägga tillbaka inläggen.
Visserligen ett merjobb men med tanke på vilka gräsliga kommentarer som ibland skrivs så är det arbetet ändå att föredra tycker jag.
/Maria
#16 Det är själva Anmälfunktionens funktioner som jag tycker bör förändras! Det är det man bör ta under övervägande från "högre håll" för att undvika dylika situationer i framtiden.
#17 Visst kan de göra det, men det är väl inte så Anmäl-funktionen ska fungera?
Om funktionen missbrukas systematiskt kan Sajtvärden ändra så att det inte går. Så det är inte funktionen det är fel på.
#20 Hera, upplys oss, övriga och sajtvärdar! För missbrukas det gör det!
#21 Ändra röstvärdet. Antingen på hur många röster som behövs för att ett inlägg ska tas bort automatiskt eller om det är några specifika användare som alltid får sina inlägg bortröstade kan man ändra så att det behövs fler röster för att just deras inlägg ska försvinna.
Hade någon inne på mobbing.ifokus som anmälde alla mina inlägg, och eftersom jag är Sajtvärd ändrade jag helt enkelt hur många som måste anmäla mina inlägg för att de ska tas bort. Problemet löst.
#22 Verkar inte vara så enkelt att lösa det så eftersom det fortfarande är inlägg och kommentarer som försvinner av oklar anledning.
#23 Då ändrar man röstvärdet igen.
#24 Då skulle ju problemet inte existera och det gör det ju!
#25 Så du menar att om Användare 1 alltid får sina inlägg borttagna av anmälningsfunktionen trots att de inte bryter mot några regler och värden t:ex ändrar så att deras inlägg måste få säg 100 anmälningar innan de tas bort så kommer problemet kvarstå? Har jag hemskt svårt att tro.
#26 Nu missförstår du! Vad jag menar är att det borde ändras i funktionerna i funktionen så att inlägg inte tas bort av fel orsak.
#27 Jag missförstår ingenting.
På majoriteten av alla iFokussajter fungerar anmälningsfunktionen bra
På sajten VoxBauers syftar på missbrukas anmälfunktionen mot vem som helst och mot helt oskyldiga inlägg, vilket ger Sajtvärd och medisar ett onödigt merarbete. Höja värdet för alla skulle göra missbrukarna en stor tjänst.
Det ser ut att vara ett organiserat samarbete för att sabba en sajt. Det är därför jag föreslår att killarna borde göra ett undantag och ta fram sabotörerna. Jag anser inte heller att det behövs några andra ändringar.
#0: Jag har skumläst tråden. Av det jag ser är inget sånt som inte kan åtgärdas av värdarna med inställning av modereringsfunktionen. Värdar som tycker att den gör mer skada än nytta kan inaktivera den helt. Det är frivilligt att använda den. Den värd som vill, och inte hittar informationen, kan fråga på Värdsajten så hjälper vi till.
# 30 Emo hur menar du med organiserat. Jag har nämligen fått oerhört många inlägg bortröstade, och alla är långtifrån fel enligt sajtreglerna.Känns som en del varit för länge på PiF och avgör vad man får tycka och tänka.Kan ju hoppas Frost får det bättre än Jimmy.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Tänk på att om anmälknappen avanonymiseras kan det få juridiska konsekvenser. Lagen om Meddelarskydd finns ju av en anledning.
#33 Tror knappast man kan använda sig av den lagen för en liten knapptryckning på iFokus😃
/Maria
#30 Då har Sajtvärden ALL MÖJLIGHET att förändra läget.