Scam-varning!
Just nu blir många i Sverige nerringda av några som påstår att datorn har laddat ner skadlig programvara och de vill ha en massa uppgifter annars skall de stänga av datorn! Har försökt ringa polisen och fråga om det är någon hjälp att försöka spåra samtalet. (Det är det antagligen inte!) 80 pers i kö!
Då var det dom som ringde min mor förra veckan. Dom pratade om att dom var från Microsoft. Hon lade på.
Har varit en vanlig scam i USA rätt länge, då har den alltså hittat till Sverige nu.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Hoppas polisen går ut i media med varning. Bad dem att göra det. Hit ringde de fyra gånger innan de gav upp. När jag svarade var linjen så dålig så det var svårt att höra vad de ville jag skulle göra. Hoppas ingen annan förstod nåt heller. Var så envis trots att jag sa hela tiden att jag inte trodde på honom. Chefen för Microsoft? Oj, oj - de tar då i!
Mamma berättade precis att det ringt idag igen. Och precis som ovan någon som pratade riktigt dålig engelska!
Inte fått något samtal än men jag brukar alltid spela med om jag är på humör och verka extremt dum i huvudet. Det brukar vara de som tröttnar. :D
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Tack för varningen, men tyvärr inget nytt, dock möjligt att det ökat i antal.
Dom har hållit på flera år även här i sverige. Och vad det gäller varierar, att man fått in virus och dom ska hjälpa en är väl den vanligast anledningen de anger.
Min mamma har blivit uppringd ett par gånger och det var nån gång i början på året.
Själv blev jag uppringd var det en månad sen eller nåt sånt, men jag har bara fått ett samtal. Talade om för den som ringde att den bara var en bedragare och la på luren.
Microsoft har själva gått ut med varningar förut. Hittar tyvärr inte till det microsoft skrivit, men pc-för alla skrev om det 2011 och det finns nog nyare varningar än det.
.
Tror att dom ringde till min mamma i söndags. Dom ringde säkert 10 gånger.
Nu har jag flera gånger blivit uppringd av några som vill berätta en nyhet för mig. De vill att jag ska betala en viss summa varje månad för att de ska skydda mig från identitetskapning. Den stora nyheten de berättar för mig är att våra personnummer finns på nätet. Första gången upplyste jag om att det har jag vetat i många år. Senaste gången skrattade jag och kontrade med att jag skulle berätta en nyhet. Hjulet är uppfunnet. Den uppringande hann lägga på luren innan jag gjorde det. 😂
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Var mer än ett år sedan jag blev uppringd första gången från "Microsoft". Jag är mest förvånad över att någon kan gå på det. Om nu Microsoft skulle börja ringa upp folk så tvivlar jag på att de skulle använda människor som talar så dålig engelska
Och vem farao på Microsoft sitter och detektivarbetar för att få fram telefonnummer till ägarna av dessa "infekterade" datorer. Låter som ett mastodontjobb som skulle kosta enormt mycket. Hur dumma tror de att folk är?
#10 Om min gamla mamma använde sin dator fortfarande, skulle nog hon kunna vara så dum…..! Förstår man inte datorvärlden särskilt bra, så tror jag det är lätt att bli lurad. Jag hoppas förstås att hon inte skulle begripa ett skvatt i alla fall och därför säga nej tack…… ;)
Jag har haft ett par såna samtal, ett för 1-2 år sen och ett några år tidigare. Om det är samma bedragare som återkommer vet jag inte, men jag gissar att det är "nya" som provar samma metod.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Emo när det gäller identitetskapning. Nu vet jag inte om företaget som ringer är bedragare (jag har också blivit uppringd), men UC har den tjänsten att man kan skydda sin identitet via dom. Har dock inte läst på vad som gäller hos dom. Så tjänsten i sig finns även hos legitima företag.
.
# 12 Det stämmer. Om du går in på ditt närmaste bankkontor, så har de troligen kort med uppgifter på hur du kan göra. Det har banken här och det var längesedan jag fick det där.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Microsoft gick ut med sin första prässemedellande i juli 2005 om scammers.
Då jag jobbar på supporten:
NEJ, microsoft ringer inte upp så. Vi har ingen realitetsövervakning som larmar oss om datorn är fylld med virus.
Ut i fall ni rings av såkallade microsoft: http://support.microsoft.com/reportascam
Här kan ni fylla i alla uppgifter ni råkar få; Telefonnummer, accenter, vad de säger, när på dygnet. Microsoft vill gärna ni utnyttjar sidan och "spammar ner" teamet som arbetar med att försöka få stopp på eländet.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Emo #13 Tråden handlar om varning för bedrägeri så jag utgick ifrån att ditt inlägg 8 också handlade om bedrägeri.
Nu antar jag att söker på fel ord för jag hittar inget på google om att det finns nå bedrägerivarningar gällande den sortens samtal.
.
Här en gammal nyhet om typ bedrägeri som dom använder. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-varnar-for-microsoft-bedragare
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Något konstigt är väl hur de spårar folk för de ringde ett tag till min mamma och hon har ingen dator och kan ingen engelska. En gång ringde de när jag var där och då svarade jag men jag pratade bara svenska med dem och skällde som 😈 på dem. Efter det ringde de aldrig mer till henne. Kan undra om de har en översättare när de ringer?😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Tarotstollan det är inte konstigt vilka de ringer till.
De har mest sannolikt datorer som tar fram nummer och de knappar sannolikt in ett nummer från början, sen byter bara datorerna ut siffror i numret vartefter och sen ringer datorn upp några stycken åt gången. Sen om/när nån svarar så hoppas de att den har en dator och att den går på det. Så numren är framtagna via en sorts slumpgenerator.
.
Det hände mig första gången för ganska länge sen också, men den senaste tiden har de ringt jag vet inte hur många gånger. Sjukt irriterande. Den första gången tyckte jag det var lite roligt eftersom jag hade hört talas om det men inte upplevt det själv, så jag började skratta när personen presenterade sitt ärende, och då la de på. 😕 Men nu är det inte roligt längre. Senast i förrgår ringde nån och påstod sig vara från Microsoft, varpå jag fräste "No you're not, go away!!!"
För ca 10 år sedan var det en period när min telefon ringde med nåt skumt jävelstyg flera gånger per dygn, alla tider på dygnet, och jag höll på att bli tokig så jag frågade polisen om det gick att göra något åt det. Det var telefonnummer som såg ut som kontantkortstelefoner i Nigeria, men tydligen var det personer i Östeuropa eller Ryssland som hackade deras telefonsystem. Telia var inte heller särskilt hjälpsamma utan ansåg sig bara kunna blocka ett telefonnummer om begäran kom från polisen (eller om det behövdes polisanmälan, jag minns inte exakt) - och polisen var inte heller intresserade.
Så jag misstänker att det är lite samma sak här, svårt att göra något åt.
Jag har också för mig att det tidigare har handlat om att de ska "hjälpa" en ta bort "viruset" genom att guida en till en websida där man ska klicka på någonting och ge dem kontroll över datorn. Mmm, eller hur?
#14 Tyvärr så har de blivit smartare med åren. Igår ringde de hem till mig 7 gånger och bara med dolt nummer. Ett tips är att om man misstänker att det är dem som ringer så är det bara att lyfta luren och vara tyst då kopplas i alla fall samtalet bort så man slipper lyssna på dem. Verkar helt enkelt som om systemet de ringer upp genom kopplar ner om det bara är tyst
#21 eller så klickar man bara bort det.