* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettönskemål-förslag
Läst 1734 ggr
lollynonna
2015-10-11 11:43
11

Förhandsgranska

Hej! 

Jag skulle verkligen uppskatta en förhandsgransknings-funktion här på iFokus. Jag vet att man kan hantera inlägg osv inom en timme, men innan man är klar har då ett flertal personer sett den kanske felaktiga artikeln eller inlägget. 

Det brukar finnas på de flesta sidor så det skulle säkert vara fler än jag som skulle vilja ha det🙂

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Karmatarerskanise
2015-10-11 14:09
4

Det är väl enkelt att läsa igenom texten innan man postar den?

lollynonna
2015-10-11 14:12
9

#1 Jo såklart gör jag det, men om man lägger till bilder osv (inte bildspel då) Vill man oftast kolla om det ser ut som man förväntar sig innan, då det inte alltid ser ut likadant som då man skriver inlägget.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Aniara14
2015-10-11 21:33
8

Jag håller absolut med lollynonna. En förhandsgranskningsfunktion vore verkligen önskvärd. Det finns på alla andra forumsajter som jag är medlem i, så jag förstår inte varför det inte finns här också?

Det handlar inte bara om texten, utan i första hand bilder och länkar som man väldigt gärna vill kunna kolla först så att allt fungerar och ser ut som man vill ha det, innan man publicerar inlägget.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

beem
2015-10-12 17:03
5

Förhandsgranskning finns på många forum och det  är jättebra.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

lollynonna
2015-10-12 17:06
4

#3#4 ja jag tycker också att det är jättebra! Använder det hela tiden på min blogg.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Niklas
2015-10-14 10:35
5

Betrakta "Publicera" som en förhandsgranskningsknapp och gå in och ändra om det inte ser ut som tänkt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Aniara14
2015-10-14 19:41
8

#6 Kan du inte istället förklara varför det inte är möjligt att ha förhandsgranskning på iFokus, när det tydligen går bra på alla andra forum?

Karmatarerskanise
2015-10-14 20:32
1

#7 Det är ju inget som behövs eftersom man kan ändra sitt inlägg om något blev fel.

Aniara14
2015-10-14 20:38
8

#8 Väldigt konstigt då att alla andra forum har det, om det inte alls behövs. Det verkar som att det bara är du och dom tre iFokus killarna som har den åsikten. Vore ju väldigt intressant för alla oss andra att få veta varför det är så livsviktigt att inte ha den funktionen.

Karmatarerskanise
2015-10-14 20:45
2

#9 Ska man göra som du är ni ju bara tre stycken som vill ha det.

Och var får du in livsviktigt ifrån? Varför skulle dom bygga en funktion som inte behövs? Det finns så mycket annat dom jobbar på som är viktigare.

Aniara14
2015-10-14 20:53
3

#10 Varför finns den funktionen i så fall på alla andra sajter om den inte behövs, och ingen vill ha den?

Karmatarerskanise
2015-10-14 20:58
1

#11 Förklara gärna varför den behövs. Är det jobbigt att redigera? Förstår inte vad som är problemet. 

Och nej, alla andra forum har inte det. Precis som alla inte heller tillåter redigering.

Aniara14
2015-10-14 21:28
5

#12 För mig och dom flesta andra så är det självklart att det är mycket bättre att kunna kolla så att bilder, text och/eller länkar fungerar och ser ut så som man vill innan man trycker på Publicera. Det är naturligtvis också därför som dom allra flesta forum har den funktionen. Att hålla på och krångla med sånt i efterhand, inom en timme, är ju klart mycket sämre och mer stressigt anser jag. Dessutom är det inte säkert att man har lust att publicera ett inlägg överhuvudtaget om det vid förhandsgranskningen visar sig att det inte blir så som man vill ha det.

Även det som lollynonna påpekade i #0 tycker jag är lika viktigt:

"Jag vet att man kan hantera inlägg osv inom en timme, men innan man är klar har då ett flertal personer sett den kanske felaktiga artikeln eller inlägget."

Karmatarerskanise
2015-10-14 21:44
3

Artiklar är en annan sak.

Jag ser inte behovet av det för vanliga inlägg. Det går liksom inte att göra inlägg på något speciellt sätt. Så det kommer ju inte ta många minuter att fixa eventuella stavfel eller byta bild.

Men som med allt annat har ni ju påtalat att ni ser ett behov. Mycket som vi medlemmar har önskat har blivit av. Men inte allt.

Niklas
2015-10-15 05:33
4

#7: Vem har sagt att det inte är möjligt? Allt är möjligt, fast vi bygger inte saker bara för att alla andra har dem.

monstermash
2015-10-15 20:32
2

Är man Sajtvärd eller Medarbetare på sajten kan man ju börja med att publicera inlägget/artikeln i gruppen som bara admin ser, och när man dubbelkollat att allt fungerar flytta till en grupp så den syns.

Annars tycker jag hantera knappen funkar bra om man gör något misstag, på sidor man inte är medarbetare/sajtvärd på. Blanda aldrig stående och liggande bilder i bildspel så ser det oftast inte konstigt ut.

Cireea
2015-10-15 23:19
4

#16 Fast om du lägger ett inlägg eller en artikel  i en kategori som bara admin ser och publicerar för att se hur det ser ut så kommer ju inte det nya inlägget eller den nya artikeln hamna under "Nya inlägg" när man sedan flyttar över den till en kategori som alla medlemmar kan se. 

Jag hade gärna sett att man kunde förhandsgranska innan publicering. Har många gånger fått gå tillbaka och flytta bilder i texten eller göra om för att det blivit helt fel när inlägget eller artikeln publicerats. 😕 Allra helst artiklar kan strula en massa och då hade en förhandsgranskning varit bra att ha.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Leffe
2015-10-15 23:37
1

#17 Du kan lägga den i Schemalagda gruppen och skriva ett datum i framtiden. När du är nöjd kan du ändra till rätt tid.

Cireea
2015-10-15 23:49
5

#18 Absolut, det går! 👍 Har inte tänkt på det innan, men sen är ju schemaläggning ganska nytt också så.. 

Håller ändå fast vid att en förhandsgranskning skulle uppskattas. 🙂

Aniara14
2015-10-16 01:36
6

#15 Jag har inte sett att det är någon som har sagt att det är omöjligt att skapa en förhandsgranskningsfunktion till iFokus, men det är ju lätt hänt att man råkar dra den slutsatsen ändå eftersom sajten har varit igång i tio år nu och det har fortfarande inte skett.

Orsaken till att alla/dom flesta andra nätforum har förhandsgranskning är givetvis att det är önskat, efterfrågat och uppskattat bland majoriteten av medlemmarna. Naturligtvis är det inte bara för att "alla andra" har det.

#16 och #18 Det är ju utmärkt om det finns smarta sätt för sajtvärdar och Medarbetare att kompensera bristen på förhandsgranskningsfunktion, men tyvärr hjälper det ju inte oss vanliga medlemmar ett dugg.

Karmatarerskanise
2015-10-16 04:36
0

#20 Livsviktigt kallade du det.

Niklas
2015-10-16 09:54
2

#20: "Kan du inte istället förklara varför det inte är möjligt att ha förhandsgranskning på iFokus, när det tydligen går bra på alla andra forum?" Jag tolkade "inte är möjligt" som omöjligt.

Cireea
2015-10-16 12:29
4

Kan vi inte släppa diskussionen om omöjligt och möjligt. Jag tycker att vi snöar in oss på ord och börjar diskutera det istället för att diskutera själva förfrågan. Det är väl lättare att bara ställa frågorna direkt till Niklas. 🙂

Niklas, finns det någon plan på att ordna så man kan förhandsgranska sina inlägg och artiklar? 

Om det inte finns någon plan, är det något ni kan fundera på? 

Om svaret är nej på båda frågorna ovan, varför är det något ni inte vill ha i så fall?

Niklas
2015-10-16 14:26
6

#23: 1. Det finns ingen plan. 2. Det gör vi när frågan kommer upp. Hittills har det inte dykt upp några nya argument för förhandsgranskning. Man har en timme på sig att rätta eventuella fel.

Aniara14
2015-10-17 00:54
2

#23 "Kan vi inte släppa diskussionen om omöjligt och möjligt. Jag tycker att vi snöar in oss på ord och börjar diskutera det istället för att diskutera själva förfrågan."

Det är tyvärr vanligt att folk håller på med sånt istället när dom inte kan eller vill svara på en fråga.

Karmatarerskanise
2015-10-17 01:18
2

Nu har ni fått ett tydligt svar. Men det valde du att ignorera?

Aniara14
2015-10-17 01:28
1

#26 Cireea frågade så här i #23 "Om svaret är nej på båda frågorna ovan, varför är det något ni inte vill ha i så fall?"

Var nånstans ser du ett "tydligt svar" på den fetstilta och understrukna frågan? Citera gärna.

Niklas
2015-10-17 08:36
2

#27: "Om svaret är nej på båda frågorna ovan, varför är det något ni inte vill ha i så fall?" Svarade jag nej på andra frågan?

monstermash
2015-10-17 11:05
4

#27 Jag tror Niklas (rätta mig om jag har fel, Niklas) menar att om många medlemmar vill ha en sån funktion så kommer dem titta på det på allvar och eventuellt införa den, men i dagsläget verkar intresset svalt. Plus att dem som vill ha funktionen idag inte har kommit med något argument för varför vi skulle behöva förhandsgranskning när vi har en timme på oss att redigera inlägget.

Niklas
2015-10-17 11:22
3

#29: Ja. :-)

usvead
2015-10-18 14:30
2

Intressant diskussion….

Det som ändå kan vara fördel med en förhandsgranskningsfunktion är att jag kan själv välja att ta bort inlägget om jag inte tycker det blir som jag tänkt mig i "färdigt" skick. Idag är det ju så att har jag en gång publicerat ett inlägg kan jag endast ändra det, men inte ta bort det. 

Visst jag kan ändra så tillvida att jag kan radera all text och alla bilder men inlägget ligger kvar om än tomt. Det är väl bara sajtvärdarna som kan ta bort ett publicerat inlägg helt och hållet, eller är jag helt fel ute?

Karmatarerskanise
2015-10-18 14:33
1

#31 Admin kan ta bort inlägg. Som medlem kan man radera texten eller be admin ta bort.

Du har ju valet att inte publicera det när du kollar igenom det innan du postar det.

usvead
2015-10-18 14:43
1

Är det något som strider mot iFokus riktlinjer eller är det komplicerat rent tekniskt att lägga till en sådan funktion?

Karmatarerskanise
2015-10-18 14:49
1

#33 Som Niklas skrev har det inte funnits något intresse av en sådan funktion. Eller behov.

usvead
2015-10-18 14:56
5

#34 Det var inte det jag frågade. 

Strider det mot några riktlinjer eller går det inte att göra rent tekniskt?

Niklas
2015-10-18 15:19
1

#35: Det går att göra och strider inte mot några riktlinjer.

Aniara14
2015-10-19 22:00
5

#36 Då gissar jag att förklaringen är ungefär densamma som dataspelsföretaget EA (Electronic Arts) brukar hänvisa till när dom inte vill göra dom förändringar/ förbättringar som spelarna önskar sig: "It would be too hard and too expensive."

Karmatarerskanise
2015-10-20 06:38
2

#37 Väldigt dålig gissning när du har svar.

Stephanie
2015-10-20 11:02
9

Tycker också att det är konstigt att den funktionen inte finns, och ännu konstigare att hänvisa till redigeringsfunktionen efter att man publicerat tråden. Framförallt när man inte som medlem kan ta bort sin tråd själv heller.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

beem
2015-10-20 13:28
1

Inte tillräckligt med önskemål - kanske en  fråga med ja / nej -svar behövs.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Niklas
2015-10-20 13:33
7

#37: Vi är inte rädda att säga att vi inte vill ha vissa funktioner. Det gör vi i bland. Vi bygger inte allt som är enkelt att bygga, bara det vi tycker gör iFokus tillräckligt mycket bättre.

Aniara14
2015-10-22 00:36
5

#38 Nej då, tvärtom, det är en väldigt bra och högst sannolik gissning. Det är likadant inom så gott som alla yrken och företag att varje åtgärd, oavsett storlek, kräver en viss mängd tid och arbetsinsats, vilket i sin tur kostar pengar. I det här fallet så gissar jag alltså att Niklas & Co hittills inte har ansett att argumenten för och efterfrågan på en förhandsgranskningsfunktion har varit tillräckligt starka för att motivera den tid, arbete och pengar som det skulle krävas för att skapa/bygga den.