Ta bort trådar
Jag vill ta bort en tråd på naglar.ifokus.se men ingen tänker ta bort den, men nu är det ju så att det är väldigt viktigt för mig att den försvinner. Kan jag ta bort den själv på något annat sätt tex ta bort mitt konto? Om jag tar bort mitt konto så vet jag att trådarna finns kvar men står det fortfarande att mitt konto har gjort det? För den måste bort!
#1 Alla sajtvärdar o Medarbetare var aktiva senast 2014…. Men om jag tar bort kontot står det fortfarande att tråden är gjord av mig?
#2: Ja.
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra eftersom inga Medarbetare eller sajtvärdar är aktiva…
Får jag fråga varför det är viktigt är den försvinner? Ser inget konstigt alls i tråden om jag ska vara ärlig.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Det är väldigt jobbigt att den bilden finns på Google om man söker på mitt namn, de i min klass e lite jobbiga så dom söker på andras namn hela tiden…

Nej, TS kan inte själv göra något, men vem som helst som har rätt att gå in och redigera inlägg kan göra det mest vettiga, att ta bort bilden som TS vill ha bort.
Enligt Upphovsrättslagen har TS exklusiv rätt att förfoga över sitt verk, och om hon vill att bilden i hennes inlägg på Naglar iFokus ska tas bort, måste den tas bort, och det kan göras också av iFokus:
- "2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik."
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1960729-om-upphovsratt-_sfs-1960-729/#K6
Det finns inte något alternativ att ta bort bild i redigeringsläget, men man kan ersätta bilden med en annan bild. Det smidigaste kan vara att sätta dit till exempel bilden Transparent.gif, som man kan ladda ner om man högerklickar på den här sidan:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Transparent.gif
Klasskamraternas hantering kan man lämpligen ta upp på Mobbing iFokus, och det kan vara lämpligt att ta upp det också på lämpligt sätt på skolan där det förekommer. Det är inte okej att tracka en kamrat.
Fråga Niklas i iFokus-ledningen om han kan hjälp till att byta ut ditt namn mot ett nick. Normalt vill de inte byta ut nick tror jag men du kan alltid fråga.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#7 fast det är inte mobbning då jag inte tar så illa upp vid det men kan man inte byta bilden o ändra nick bara?

Jovisst kan bilden bytas och din nick också, men då måste du kontakta någon som kan göra det, eftersom mer än en timme har gått sedan du postade.
Niklas kan ordna båda grejerna, men det kan vara en fråga om tid när han skulle kunna göra det. Men han kan säkert delegera det till någon, och det finns säkert någon här på support som kan göra den ena grejen - byta bilden.
Men skriv gärna ett PM till Niklas och peka på båda trådarna, den här och den på Naglar iFokus, så får du säkert hjälp på något sätt.
#6 Bilderna kommer finnas kvar ändå när man googlar.
#9 Byta namn kan man göra, om man frågar Niklas :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.