Annons:
Etikettövrigt
Läst 672 ggr
annia1
2020-08-01 14:12

We value your privacy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför dyker detta upp på iFokus. Visst jag förstår att det har med cookies att göra, men om det nu ska dyka upp sånt här så ska det vara på svenska så man kan förstå vad det innehåller och vad det är man faktiskt godkänner.  

På ett ställe står det att det kommer gälla över hela internet. Jag  vill inte att mitt besök på iFokus ska spridas över hela internet. 

När jag först fick det så trodde jag att det var nåt galet i en specifik tråd där det fanns bilder, men jag fått det på andra håll. Två ställen är akvariefisk och adopterade.

Så om ni ska ha detta så se till att det är på svenska så man förstår det som står och att man förstår hur man kan neka till de olika delarna, för det är rätt många som man enskilt måste neka till.

.

Annons:
Carmarino
2020-08-01 15:21
#1

Har också fått upp det här meddelandet flera gånger. På telefonen imorse fick jag upp det på varje sida jag gick in på. Det försvann inte heller trots att jag gjort inställningarna under More options och även sedan jag valt att spara inställningarna och acceptera dem. Rutan kom upp ändå. Väldigt irriterande.

Har även fått upp den flera gånger på datorn, men för tillfället verkar den ha accepterat mina svar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Huygens
2020-08-01 16:57
#2

Det är en typ av AI-spyware från Quantcast (wiki) vars syfte är att öka övervakningen av allmänheten och hjälpa Bilderberggruppen kartlägga dina personliga vanor i Facebooks-style (läs: Cambridge Analytica).

annia1
2020-08-01 21:59
#3

Niklas jag blev att fundera här.  I tråden om reklamfritt så skrev du att ni har andra tankar om det. Är det det som det här handlar om. 

Att ni numera ingår i nån sorts kartell/koncern där en massa andra företag får ta del av iFokus medlemmars uppgifter.  Och att ni i gengäld då får in mer reklampengar den vägen eftersom inställningar jag godkänner här gäller på hela internet.

.

[[eskils_]]
2020-08-02 17:27
#4

#0 Får också upp den stora rutan när jag går in på Aktuellt. Jag svarar inte, bara lämnar sajten.

Draken
2020-08-03 14:31
#5

Har fått upp den ett par gånger men , precis som Eskils, jag brukar inte svara, utan jag stänger bara ner.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
2020-08-05 11:40
#6

#0: Självklart ska det vara på svenska. Jag ska ta hand om det. Det ska inte heller gälla över hela internet. Vi måste ha en lösning för att inhämta våra användares medgivande och vi arbetar fortfarande med installationen. Därför fungerar inte allt som det ska än. Vi arbetar med leverantören för att ordna det. När det är som vi vill ha det är meningen att man bara ska få frågan en gång för hela iFokus, inte en gång per sajt. #1: Jag beklagar att det inte fungerar som det ska än. Hoppas att du har tålamod att vänta tills vi får fason på det. #2: Jag förmodar att du kan backa upp dina påståenden med fakta. Gör det. Annars tar jag bort dem. #3: Nej, det har inget med varandra att göra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
annia1
2020-08-05 14:20
#7

Niklas låter bra om det blir tydligare för som det är nu så är det knepigt, vad man godkänner och att det bara ska gälla här på iFokus.

Klickar man på more options så står alla på off. Sen finns det två länkar nere till vänster. Klickar man på partners så står alla på off. Men klickar man på legitimate interest så står inget utan man får klicka på dom och då står det object. Som jag förstår så innebär det att jag godkänner dom om jag inte klickar på object så det ändras till objected. Finns en knapp object all så man ska då kunna neka alla som jag förstår det.

Men det luriga i det hela. Jämför man partners och legitimated interest så finns rätt många på båda listorna. Vilket betyder att partners, fast det står off på dom så får dom uppgifter i alla fall (om man inte objected all) eftersom dom också finns på listan legitimated interest.

Dom flesta ställen jag är på har bara den första delen, more options och att alla då står på off. Så det enda man godkänner är nödvändiga uppgifter/cookisar som krävs för att man tex ska kunna logga in.

.

annia1
2020-08-06 16:06
#8

Niklas jag ser att på vissa sidor finns nu en svensk version. Men jag saknar en knapp. På bilden i #0 så finns disagree det finns inte i den svenska.  Dessutom även i den svenska står det ju att det gäller för webben.

Jag ska läsa mer en annan dag, men som det ser ut just nu så vill inte jag godkänna en del och den delen går inte att neka. 

Sen en sak som blir otrevlig (eller vilket ord jag nu ska använda). När jag har den svenska  version så efter jag klickat på knappen fler alternativ så blir jag att höra ett ljud i min dator. Det ljudet blir även i den engelska när jag klickat på more option, men där är ljudet så lågt att det knappt är märkbart förrän jag nu började lyssna om det fanns samma. Ja jag har testat flera gånger att gå in på olika sidor som inte visar nån överhuvudtaget och sen gått tillbaka och även kollat den engelska. 

Så se till att det finns en neka knapp där man kan neka allt. Visst man då sannolikt inte logga in, men det får då vara så.

.

Taggeman
2020-08-07 08:08
#9

Varje gång man loggar in så måste jag godkänna, så gå igenom alla godkännande innan man ska logga in tar tid.
Så nu överväger jag att va väldigt lite inne på iFokus.
Bra ide med neka knappen som fanns med i början.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[[eskils_]]
2020-08-07 09:42
#10

#6 Är det här samma sak som "Godkänner du cookies?" som brukar stå på nya sidor man besöker?

annia1
2020-08-07 12:57
#11

Eskils #10 vet att du vänder dig till niklas, men jag svarar ändå.

iFokus bloggen får jag upp en svensk variant så det går att förstå någorlunda vad som står.  Får även upp en svensk variant på akvariefisk. Det som står när man klickat på knappen fler alternativ är inte exakt som andra sidor, men det liknar det som andra sidor har.  Den sista där särskilda syften funktioner kommer jag inte ihåg att jag sett på andra sidor.

Men här på iFokus har du dessutom två länkar nertill, samarbetspartners och berättigat intresse.

Vad man godkänner,  Om du klickar på fler alternativ så den första du ser samlar inte in nåt alls om jag förstår det rätt då det står off. Förutom den sista där, särskilda syften funktioner.  Man får klicka på pilen ute till höger om den och sen kika på de olika.
Klickar man på samarbetspartners så är alla avslagna. Men det är berättigat intresse som vad jag förstår är påslagna och där har du en knapp nertill att du kan invända mot alla. Om du inte invänder så godkänner du dom.

 Som jag förstår så handlar det mest om att de samlar in uppgifter så att man får personanpassade annonser och kan även vara geografiskt anpassade + en del annat. Men gå in och läs själv. Klicka på fler alternativ så kan du läsa texten längst upp. Klicka på samarbetspartners och läs där och sen berättigat intressen. Läs både texten längst upp, men klicka även på några av pilarna som finns ute till höger vid namnen så ser du vad de enskilda har för syften. Vilka syften de har varierar.

.

TatsuOni
2020-08-08 14:52
#12

Just nu får jag upp detta för varje ny sida som jag går in på. Mycket jobbigt!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Draken
2020-08-08 15:27
#13

#12 Samma här. Sedan igår får jag upp rujtanm hela tiden, behöver in6te ens byta sida utan bara byta tråd. Har börjkat med att klicka Disagree 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
TatsuOni
2020-08-08 19:06
#14

#13 Jag har klickat på disagree hela tiden.

Den verkar komma ihåg vilka sidor jag gjorde ett val på, under min förra inloggning, men på varje ny sida jag går in på, så får jag upp rutan igen.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Niklas
2020-08-10 11:37
#15

#8: Jag ska undersöka vad det innebär för iFokus om vi aktiverar neka-knappen. Det lär dock inte påverka funktionen på iFokus. Popup-funktionen handlar om annonser. #9: Ja, som jag skrev, så vill vi inte ha det. Vi arbetar med leverantören av tjänsten för att få det som vi vill. #10: Jag kan inte svara på vad andra sajters popuper gör. Funktionen på iFokus handlar om annonsvisningar. Den följer de regelverk som IAB (https://iabsverige.se/om-iab/varldsorganisationen-iab/) har satt upp för annonsering på nätet. För att kunna ha annonser på iFokus måste vi ha en sån lösning. Vi är dock inte jätteförtjusta i att förstöra användarupplevelsen med oönskade popup-fönster, men intäkter är förstås nödvändiga för iFokus.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Carmarino
2020-08-10 11:42
#16

#15 Det är väl sin sak att ni måste ha popup-fönstret, men när man väl har ställt in hur man vill ha det och tryckt spara så ska inte rutan komma upp igen.

På mobilen får jag upp rutan nästan varje gång jag går in på iFokus, men oftast bara på första sidan. Ändå har jag fyllt i mina val och sparat. På datorn verkar det däremot fungera bättre, för där har jag inte fått upp rutan på rätt länge - peppar, peppar…


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2020-08-10 11:47
#17

#16: Ja, det var det jag skrev. Vi är inte oense om att valen ska sparas en gång. Har du tillåtit att iFokus sparar cookies i mobilen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[[eskils_]]
2020-08-10 12:00
#18

Jag får fortfarande bara upp rutan när jag försöker gå in på Aktuellt, ingen annan sajt lyckligtvis. Har inte svarat varken Agree eller Disagree eller klickat på More options. Bara backar ut från sajten.

Carmarino
2020-08-10 12:05
#19

#17 Är lite osäker på det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2020-08-10 13:43
#20

Är det någon skillnad nu på Aktuellt?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
annia1
2020-08-10 15:30
#21

Niklas #15 andra sidor där godkänner man bara för just den specifika sidan. Och det är väl sannolikt därför som det inte finns mycket på dom.

För jag förstår inte vad det är på iFokus som kräver så mycket/många. Och jag tycker det är konstigt att så många är intresserade av iFokus om det bara godkänns för iFokus.

Det ni hade före 1 augusti varför duger inte det längre. För det har inte ändrats nåt i lagar eller nåt sånt, inte vad jag har sett i alla fall.

.

[[eskils_]]
2020-08-10 17:00
#22

#20 Nu är rutan borta från Aktuellt. 🙂

Niklas
2020-08-12 10:31
#23

#21: Det som skiljer iFokus från exempelvis en blogg är att iFokus består av många sajter. Det krävs ett godkännande för varje om inte den tekniska lösningen kan ta hand om det. Rent teoretiskt skulle man kunna vilja godkänna avtalet på Support iFokus och tacka nej på iPhone iFokus, till exempel. Det vi hade före augusti var ingenting, men nu godkänner inte våra annonspartners det längre. Vill vi ha deras annonser måste vi ha någon sån här lösning. #22: Okej. Då kanske jag gjorde något rätt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

annia1
2020-08-13 13:34
#24

Niklas #23 så det finns ingen lag/regel som har ändrats. 

Men ett par saker. Om jag godkänner detta på tex  jobbet så betyder det väl att flera/alla arbetskamrater på den arbetsplatsen blir följda runt på nätet (i alla fall om de surfar på jobbet) då alla datorer där har samma ip-nummer  och/eller detta inte kan känna av vem som sitter vid den specifika datorn. 

Dessutom om jag har loggat in på arbetet så bör ju andras information följa mig när jag senare loggar in på min egen dator/mobil. Eftersom dom länkar olika enheter.

Jag har försökt förstå vad dom faktiskt gör förutom att samla in information för att ge personliga annonser. En sak som jag inte förstår och inte känns bekväm är att det står på flera att de "matchar och kombinerar datakällor offline".  Ser ingen anledning till detta.

Då det är så många så orkar jag inte gå igenom allihop och se om det finns mer som känns obekvämt.

För min del så dyker denna bara upp på några få sajter så jag kan undvika dom sajterna. Börjar den dyka upp på andra så kommer jag klicka på neka för mitt privatliv är just det mitt privatliv.

.

Niklas
2020-08-14 14:33
#25

Inte som jag har hört talas om.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: