Tråd på tråd + sajtlistan
Tar två saker i detta då de hör ihop.
Vad är poängen med att ha alla trådar i en kategori länkade så att de dyker upp under varandra. Det är bara krångligt och det ställer också till med problem.
När jag kommer till skrivrutan i en tråd. Skrollar jag bara lite lite till så dyker nästa tråd i den kategorin upp vilket gör att den blir läst. Och när jag då öppnar den från vänstra kolumnen så får jag öppna kommentarerna eftersom den redan anses som läst.
Dessutom när man vill till sajtlistan så måste man skrolla igenom en jädra massa trådar för att komma dit.
Är det inte tänkt att man ska hoppa mellan sajterna längre. För det blir ju konsekvensen när man inte kommer åt sajtlistan.
Och det borde vara ett mellanrum mellan tråden och sajtlistan så att när man kommit till sajtlistan inte slängs tillbaka in i tråden om man skrollar lite uppåt.
Och nej jag tänker inte lägga massvis med sajter som favorit.
Jag använder inte mobilen så där vet jag inte hur det är.
.
Det här håller jag med om. Det är den mest störande förändringen som har gjorts, och jag fattar inte alls vad det ska vara bra för.
Jag håller med, jag är inte så förtjust i att nästa tråd börjar om man skrollar längst ner i tråden man är i. Lite krångligt att nå sajtlistan utan att hoppa in i nästa tråd. Visst fungerar det att gå till förstasidan för sajtlistan, men jag skulle föredra att inte hamna i nästa tråd utan enkelt nå listan längst ner på sidan.
//Jessie
#3: Testa att trycka End (om du har Windows). Då bör du komma till slutet på sidan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Jag sitter på surfplatta. Där finns ingen End att trycka på.
#4 Ja, det fungerar (tack för tipset!). Men vill jag ha en sajt som är högt upp i sajtlistan så hinner nästa tråd laddas innan jag hinner klicka på sajtnamnet i princip hela tiden, och då måste jag skrolla/hoppa ner igen osv. Jag kan inte se hela sajtlistan utan att nästa tråd laddas. Men jag förstår såklart att allt inte är helt färdigt heller, och att sånna saker säkert ställs in bättre med tiden.
Även om det ordnas är jag dock inte särskilt förtjust i att nästa tråd laddas. Har även varit medlem på andra sidor där det fungerar så, och gillar det inte där heller - så det är inte bara att det är nytt och ovant. Jag föredrar att se en tråd i taget (sen får jag såklart vänja mig om majoriteten föredrar det så eller funktionen blir kvar av andra skäl)
//Jessie
#5: OK, då vet jag inte hur du ska göra. 🙁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6: Då är det förmodligen bättre att välja "Mina sajter" och sedan "Sök bland alla sajter".
Tyvärr så reagerar den för alla kombinationer som finns i sajtnamnet, så om jag vill hitta Choklad-sajten och skriver "cho" i rutan så får jag upp "Bichon" som förstaval.
Choklad kommer som nummer två, så i det fallet är det inte så jobbigt att hitta rätt, men för andra sajter kanske man får skriva in fler bokstäver. Fast det är ju ändå enklare än att försöka scrolla ner till slutet av sidan när den hela tiden laddar nya diskussioner - som dessutom kommer att markeras som lästa.
#8 Ja, det finns ju sätt att komma runt det. Vet jag sajtnamnet skriver jag oftast in det direkt i adressfältet. Men minns jag inte riktigt vad sajten heter fungerar inte det, och i vissa fall fungerar inte sökrutan heller då
I sista hand går det ju att använda förstasidan och få sajtlistan där. Så jag ska nog hitta till sajterna jag vill till, jag ville mest visa att jag också tyckte det var lite problematiskt med sajtlistan längst ner när nya trådar laddas :)
//Jessie
#9: Håller helt med dig. 👍
Jag tycker också att det är irriterande och besvärligt att det automatiskt kommer andra trådar under den som jag har valt att läsa i. Jag vill välja själv vad jag ska läsa, och veta var jag är!
Om man vill besvara något som har skrivits högre upp i den tråd man har valt att läsa går man upp och söker det och sedan går man ner igen för att hitta skrivrutan. Risken är då att man hamnar för långt ner, i den följande tråden, och skriver sitt svar i den! Eller så måste man leta sig upp igen och vet snart inte vilken tråd man är i och kanske ger upp.
T ex gick jag in i Mina foton, Den stora Skansentråden #6 (etikett: platser, orter)
Under den hamnade jag automatiskt i tråden Fokus punkter (etikett: övrigt).
Under den hamnade jag automatiskt i Blandade fågelbilder 6 (etikett: fåglar).
Så det stämmer inte ens som skrivs i #1, att det bara är trådar i samma kategori, dvs med samma etikett, som följer under varandra.
En tråd i taget tack!
- Redigerat 2020-09-06 17:43 av [[eskils_]]
När man väljer "Svara" på en kommentar så hamnar svarsrutan så högt upp att nästa tråd syns och alltså automatiskt markeras som läst. Det hade varit bra om det varit längre mellanrum mellan svarsrutan och nästa tråd.
Väldigt störande med att behöva sitta och skrolla en bra stund för att komma längst ner på sidan och nå länkar till alla sajterna.
#11: 100% medhåll! Jag vill också ha en tråd i taget.
#13: Ja, plus att alla inlägg man scrollar förbi markeras som lästa, även om man inte har läst dem.
Carmarino #4 ja klickar man på end så kommer man till slutet på sidan. Man kan få klicka på end ett par gånger eftersom sidan laddar fram nytt. Plus som du själv skriver i #13 att alla trådar man "går igenom" blir markerade som lästa.
eskils #11 det var jag som hade fel. Jag bara antog att det var trådar i samma kategori som man fick under varandra. Men jag har kollat och får lika som du att det kommer från andra kategorier och jag ser ingen logik i det.
Jag upptäckte ytterligare en sak när det gäller tråd på tråd. Är jag inne i en kort tråd och vill kolla mitt flöde till höger (skrolla så jag ser alla som är för tillfället) så blir jag automatiskt att skrolla ner i nya trådar så jag kan inte undvika tråd på tråd i det fallet.
Och bara det att trycka på publicera kommentaren gör att jag kommer ner i nästa tråd.
Jag brukar använda home/end knapparna. Speciellt i långa trådar, men end går ju inte eftersom jag inte hamnar längst ner i den tråd jag läser utan i nån helt annan tråd.
.
jag har kikat på några sajter. Och det verkar som tråd efter tråd tar de senaste trådarna som finns i vänstra kolumnen. Men det är inte alltid det stämmer.
Som i den här tråden nu. Den ligger som nr 4 i listan just nu. Och då borde nästa vara tråden webbläsare, men det är olästa meddelanden och den ligger som nummer 3 på nästa sida. Så finns ingen riktig logik i det hela.
Men även om det är tänkt att det ska ta de senaste trådarna så är det om jag räknade rätt 11 st trådar som man ska skrolla sig igenom för att ta sig till sajtlistan.
Det finns gott om sajter som inte är så aktiva så av de 11 senaste trådarna kan det vara flera som är flera år gamla.
.
Puttar upp den här, för jag skulle gärna vilja veta vad tanken är med tråd-på-tråd. Finns det någon som tycker det är bra? Jag tycker det är jättejobbigt.
Jag ogillar det också! Väldigt irriterande!
💖🧡💛💚💙💜
Jag tycker inte heller om det. Nästföljande tråd ligger alldeles för nära. Scrollar man ett "hack" för långt ner när man ska trycka "Publicera kommentar" hamnar man i nästa tråd - som markeras som läst. För att sedan få tillbaka rätt URL var jag tvungen att gå ända upp till kommentar nummer två i den här tråden. Det ställer till det om man ska kopiera den för att länka i någon annan tråd. (Råkade ut för det tidigare idag.)