* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Läst 157 ggr
johan
7

Skulle detta göra "Lexikon" bättre?

Jag gillar idén med Lexikon. Att det blir som ett bra index över dom viktigaste termerna och koncepten för ett intresse.

Det jag inte gillar att är lexikon-ordet måste vara detsamma som rubriken på inlägget. En rubrik som består av ett enda ord säger för lite, väcker inte intresse och är dåligt för sökmotorer.

Men en lång bra inläggsrubrik i lexikonet är inte heller bra, för ingen kommer någonsin skriva exakt den frasen i inläggen.

Jag funderar på om man skulle frikoppla rubriken och lexikon-ordet. Att man får ett textfält för vilket lexikon-ord man vill använda när man kryssar i "Tillhör lexikon" istället.

Vill man ha exakt samma fras på båda ställena går det bra. Men man kan vara mer fri att ha olika rubrik och lexikon-ord.

Vad tänker ni om det?

Mvh // Johan

Nephi
2

Låter som en bra idé att testa!

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

DesK
1

Det låter som en riktigt bra idé 👍😊

/Désirée

Mitchika
1

Håller med övriga, det låter som en klar förbättring. 😄

Jag tycker det ser så tråkigt ut när jag måste begränsa rubrikerna till ett enda ord för lexikon-inlägg. Dom sticker ut en del bland övriga diskussionerna och inte på ett bra sätt.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Carmarino
2

Tycker också att det låter mycket bra. Tror att lexikonet skulle användas mer om man slapp begränsa sig till ett ord i rubriken. Om man har en artikel till exempel, som är en bra beskrivning av något begrepp, så blir det lite futtigt att inte kunna använda mer än ett ord som rubrik.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ulla
2

Mycket bra förslag. Jag har ibland ändå låtit hela rubriken varit med, trots att jag vet att troligen ingen skriver samma sak igen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Draken
1

Ett mycket bra förslag.

Däremot så, tycker jag, att man bara skall använda ett ord i ras och artbeskrivningar när jag skriver i lexikonet på Akvarium och Hundar t.ex.

På Kennel däremot så skriver jag det som Månadens ras : Chihuahua t.ex och där vore det jättebra att ha möjligheten att välja vilket ord som skall synas i lexikonet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

johan
2

Nu kan man själv sätta ett lexikon-ord när man kryssat i "Tillhör lexikon". Så olika rubrik och lexikon-ord.

Mvh // Johan

Nephi
1

#6: Jag tänker att det är bra ändå. Vissa sorter många namn och smeknamn 😉

alva03
2

#7: Coolt vore om flera ord skulle gå.

MVH Alva <3

johan
2

#9: Funderar också på det. Speciellt att kunna ha synonymer som skulle kunna matcha också.

Mvh // Johan

alva03
1

#10: Precis!

MVH Alva <3

Nephi
1

#10: Jag tänker att det kanske skulle vara bra med att kunna lägga till 3 ord?

Ulla
1

Det kunde vara vanligaste felstavningen. Det känns som om många felstavade ord fastnar mer och mer. Tänker på att tex namn på hundraser kan vara ganska krångliga

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Draken
1

#13: Jo hundraser kan vara krångliga. Men det är ännu värre med akvariefiskar.

Man kan veta vad Påfågelciklid är, men inte ha någon aning alls om vad en Oscar är. Trots att det är två benämningar på exakt samma art.
Likaså Guldsöm, vissa har ingen aning om vad en Guldsömsciklid är, men säger du att det är "Green terror" så vet de mycket väl vad det är.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

alva03
1

#14: Växter har lite samma "problem"

MVH Alva <3

Draken
1

#15: Ja precis

Mvh./ Draken