Forumdöden
Hittade ingen bättre sajt att lägga detta på så någon administratör får gärna ändra om han/hon vill.
Vad har egentligen hänt med alla forum? Verkar som att de flesta bara har dött ut. T.ex om man kollar på speciella ifokus-sidor så har de förr varit väldigt aktiva men nu skriver nästan ingen där. Har hört att Facebook har tagit över mycket men det är ju bara mycket sämre, ingen information sparas eller något sådant. Är det kanske något nytt som jag missat eller är håller forum på att försvinna?
Hoppas detta går att läsa, skrev ihop det lite snabbt.
Min analys är att det är kombinationer av saker:
- Sociala media - Facebook tog extremt mycket av klassiska forums trafik och aktivitet runt 2015 och framåt.
- Google ändrade algoritmer och tyckte använder genererat innehåll som forum inte var intressant nog, vilket gjorde att iFokus tappade mer än hälften av söktrafiken på några veckor
- ChatGPT och AI Overviews i sök. Skälen att skriva frågor på forum har minskat, då man får så bra och snabba svar av AI. Forumen fyller en mer social funktion, än kunskapsdelande, vilket ytterligare förstärker straffet man får från punkt 2.
Jag upplever dock att många är extremt trötta på facebook och annan sådan social media, deras algoritmer, datainsamling och vilja att man ska visas det man blir mest arg av.
Kanske kan det traditionella forumet få en uppsving. Hoppas det. Jag saknar forum och bloggar väldigt mycket.
Mvh // Johan
Ja, låt oss hoppas att forumen får en renässans, på sina egna meriter.
Själv har jag konsekvent avstått från de "vanliga" sociala medierna, och deltar i stället i ett par tre bra forum.
"Don't Panic" (Douglas Adams)