Sluta bevaka trådar
Om man valt att bevaka en tråd så finns det inte längre något alternativ för att sluta bevaka. Det vore önskvärt att kunna göra det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Finns under Inställningar.
Mvh // Johan
#1: Det innebär att jag måste lämna tråden, öppna Inställningar och sedan försöka hitta tråden under Mina bevakningar. Där kan man se 20 trådar, så hur slutar man bevaka en tråd som inte råkar befinna sig bland dem?
Det hade varit mycket enklare om man kunde välja Hantera -> Bevaka för att bevaka en tråd och att texten då ändrades till "Sluta bevaka" så att man kunde välja det om man inte ville bevaka tråden längre. Så fungerade det i gamla iFokus och det var hur smidigt som helst.
Under Mina bevakningar ligger det dessutom trådar som jag inte själv valt att bevaka, utan jag har bara kommenterat i dem.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1: Under inställningar hittar jag hur många trådar som helst, flera år tillbaka. Jag bevakade dem inte i förra versionen (bevakar mycket sällan någon tråd alls), men jag har kommenterat i dem alternativt startat dem. Jag kan radera de 20 som syns, om jag sen uppdaterar sidan så har jag 20 till som jag avmarkerar, och sådär verkar det som att jag kan hålla på hur länge som helst.
Finns det något som helst syfte med en lista över trådar som jag inte ens vill bevaka utan har avmarkerat för längesen?
#2: Det är en idé jag gillar. Det löser ju inte problemet med gamla trådar förstås.
#4: Nej, men om man rensar i listan under inställningar så kanske man hittar de gamla trådarna och kan bocka ur dem. Eller om man får upp en gammal tråd i listan till höger så kan man ändra i tråden när man öppnar den. Om inget skrivs i de gamla trådarna så får man ingen avisering heller, så det är nog inget jätteproblem.
Alla diskussioner man varit delaktig i är automatiskt bevakade. Så Hantera, Bevaka behövs bara för diskussioner man vill följa utan att själv skriva.
Så att kommentera "Följer…" och Hantera, Bevaka blir i praktiken samma sak. Men att bevaka blir mindre irriterande för alla andra.
Mvh // Johan
#6: Det jag hade önskat att funktionen i tråden skulle göra, är att när man väljer Bevaka där så får man ett mail när det kommer nya kommentarer i den - som det fungerade i gamla iFokus. Använde det jättemycket.
Fast man kanske kommer att få mail så fort någon kommenterat i en tråd på de sajter man har bevakning på? Det vill jag däremot inte ha. Tyckte det fungerade alldeles utmärkt som det gjorde i gamla iFokus. Mer valmöjligheter helt enkelt.
#6: Men jag har ju redan avföljt dem i gamla versionen? En annan sak med listan är att trådarna ligger huller om buller.
Hur gör jag för att få fram alla gamla trådar som jag fått automatisk bevakning på , så att jag kan sluta bevaka dem? Kan bara se de senaste 20 i listan under Inställningar.
Om jag råkar ta bort någon tråd jag bevakar, men som jag vill ha kvar, kommer bevakningen då tillbaka om man skriver något i den tråden?
#9: Inställningar, Mina bevakningar
Listan kommer inte visa alla, men om du tar bort och sedan går tillbaka till sidan igen så bör lika många laddas in igen.
Mvh // Johan
#10: Jo, jag vet att jag ska gå in där, men där visas bara 20 stycken. Därför undrar jag om det kommer en ny bevakning när jag skriver något i en tråd jag tagit bort. Annars kan jag inte rensa alls nästan, eftersom jag vill ha kvar bevakningen på de som ligger där.
Det hade varit bra om man hade kunnat rensa i gamla trådar utan att behöva ta bort de aktuella trådarna man vill ha bevakning på.
#11: Vad är det du vill uppnå?
Så fort du skriver i en tråd läggs du till som deltagare i tråden. När du bevakar tråden läggs du också till som deltagare i tråden, utan att behöva skriva i den.
När du tar bort en bevakning tar du bort informationen om att du deltagit i tråden. Då dyker det inte upp mer notiser i flödet om den tråden.
Det går alltså inte att slippa "bevakningen" så länge du fortsätter skriva i diskussionen eftersom du på nytt läggs till dom deltagare.
Mvh // Johan
En fråga om bevakningar, Amandla skriver i #3 att det i listan över bevakningar under inställningar finns hur många trådar som helst från flera. år tillbaka. Jag kan bara se cirka 20 trådar och kan inte komma längre tillbaka än så.. måste jag alltså radera bevakningen för att kunna se äldre?
Hade gärna kunnat "scrolla" vidare och på så sätt hitta tillbaka till riktigt gamla trådar man deltagit i.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#13. Ja du måste radera aktuella bevakningar för att de gamla skall komma upp så du kan radera dem också.
Skriver du igen i de som du vill bevaka så kommer de tillbaka i listan längst upp.
Det är ett rejält jobb att radera alla de gamla bevakningarna, ända tillbaka till när du blev medlem på iFokus, antar jag.
Själv har jag bara hunnit till 2018 ungefär, så jag vet inte med säkerhet hur långt tillbaka det går! 😓
Efter att du raderat de 20 inläggen måste du uppdatera sidan med F5 för att de gamla trådarna skall poppa upp för radering och så får du hålla på!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2020-09-29 22:35 av Tarotstollan
Funktionen bevaka som finns idag (för tillfället) är en mix av mina inlägg (som man kunde se på sin personliga sida) och bokmärken.
När det gällde "mina inlägg" som man kunde se om man gick in på sin personliga sida så såg man var det 25 st. Fler kunde man inte se på sin personliga sida.
Sen kunde man ju gå in på olika sajter och där hitta sina inlägg på just den sajten i kategorin mina inlägg som fanns till vänster.
Bokmärken kunde man bara hitta på varje enskild sajt.
Så den funktion som finns idag ska väl då innehålla allt det man skrivit/bokmärkt under åren. Men man ser bara 20 st.
.
#12: Har förmodligen en massa gamla bevakningar liggande som jag inte vill ha kvar längre, men dem ser jag ju inte eftersom man bara kan se de senaste 20 bevakningarna.