Saknar verktygsfältet
Nu när nya iFokus är här märker jag att jag saknar det gamla verktygsfältet för formatering något otroligt. Kan ni inte överväga att återinföra en variant av detta anpassat till dataspråket 'Markdown'?
Det är kanske enkelt för gamla 'datanördar' att slänga sig med datakoder hit och dit. Men för nya och tillfälliga användare så blir det sannolikt 'knöligt', kanske så mycket att de struntar i sitt tänkta inlägg helt och hållet.
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
#0: Nej fy, jag har både dålig syn och dåliga kunskaper inom kodning (än så länge) och jag älskar den nya formateringen.
Det står ju tom i skrivrutan hur man gör den vanligaste formateringen (kursiv, fetstil, länkar) och om man ändå inte förstår sig på hur det fungerar så är det inte värre än att man ber om hjälp.
Att nya medlemmar inte skulle posta inlägg för att de inte kan göra fetstil tycker jag låter lite väl dystert. Tror isåfall mer att vårt gamla iFokus kunde skrämma bort nytt folk när Markdown och liknande är det som blir vanligare på forum och andra sociala medier.
// Harley
#1 "Det står ju tom i skrivrutan hur man gör den vanligaste formateringen (kursiv, fetstil, länkar)"
Gör det?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#2: Bara om startar en ny diskussion. I svarsrutorna gör det inte det. Dessutom försvinner texten så fort du skriver det första tecknet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Ja, när man startar en ny diskussion, nej när man svarar i en tråd. Jag väljer att se det som att jag hade halvt rätt. 🙃
// Harley
- Redigerat 2020-09-08 11:53 av Herveaux
#4 Då har man alltså ingen hjälp när man bara svarar i en tråd.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#5: Av texten i rutan, nej. Men det kryllar fortfarande av hjälpsamt folk på forumet.
// Harley
Vill ni att det ska stå hur man formaterar i kommentarer också kan vi fixa det.
# Stor rubrik
## Liten rubrik
**Fetstil**
*Kursivering*
* Punktlista
* Rad två
* Rad tre
1. Numrerad lista
2. Rad två
3. Rad tre
https://ifokus.se. <-- Inklistrad länk
[Textlänk](https://ifokus.se)
> Citat eller annan text som ska sticka ut lite. Citat eller annan text som ska sticka ut lite. Citat eller annan text som ska sticka ut lite.

Börja stycket med fyra mellanslag för att skriva exempelvis HTML-kod och annat som inte ska ha markdown-formatering.
- Redigerat 2020-09-09 10:24 av Niklas
När man börjar med fyra mellanslag så får just den texten vit bakgrund istället för den svagt blågrå som resten av texten har.
Det räcker med tre - - - för att få horisontellt streck. 😉
Skulle man behöva ha mer än ett mellanslag i texten så ersätter man varje mellanslag (utom det första och sista) med . (Brukar använda det för att skilja orden åt i lekarna där man ska gissa ord/uttryck.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#8: Ja, in startinläggen blir det vitt. I kommentarer blir det i och för sig också det, men där syns det inte.
Jag minns aldrig om det är tre eller fyra - så jag brukar göra fyra för säkerhets skull. 🙂
Non-breaking space ( ) har dessutom effekten att ord som står vid sidorna av det inte radbryts om texten är för lång.
- Redigerat 2020-09-09 11:24 av Niklas
Jag är mycket nöjd med Markdown och har personligen svårt att se att det skulle hindra medlemmar från att skriva. Det är ytterst sällan jag ser vanliga medlemmar använda någon annat än helt vanlig text…
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2020-09-09 14:37 av TatsuOni
#11: Jag tror att det är möjligt att en del medlemmar som inte brukar använda formatering skulle göra det ibland om de visste hur Markdown fungerar.