Radbrytning
Förut räckte det med att klicka på enter för att få en ny rad. (klick)
Det som händer nu är att det inte blir ny rad när texten publiceras.
När man citerar, t.ex. en låttext uppdelad i korta meningar, blir det en enda röra när man lägger in den i en tråd. Märkte jag här:
https://kulturtant.ifokus.se/discussion/1483929/euskefeurat-progg-eller-folkrock
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#0: Om du sätter dit två mellanslag i slutet på varje rad så borde du få enkel radbrytning. I alla fall så ska det bli det om inmatningsfältet följer markdown-syntaxen.
Man får sätta ett < följt av BR och sen >
efter raderna för att få radbrytningen där man vill ha den. Iaf jag. 😊
// Harley
- Redigerat 2020-09-19 09:22 av Herveaux
Jag brukar göra som Ljungåsen beskriver, 2 mellanslag där meningen är slut sedan klickar jag på enter. 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#1 #3 Tack, det måste jag testa! 👍
// Harley
Varför inte bara göra två enter?
Då kommer det på en rad.
Mvh // Johan
#5: Ibland passar det inte med det stora radavståndet som man får när man gör två enter. Två mellanslag och ner funkar här.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jo, jag vet att det finns sätt och knep. För allt.
(Förr i tiden funkade det ändå. 😑)
Återstår citat-exemplet jag lade in. Hur gör man i sådana fall, utan att behöva redigera om allt?
Ett av dom senaste inläggen här på support är en lathund för hur du formaterar text, bland annat citat.
https://support.ifokus.se/discussion/1483524/liten-lathund-for-formatering-pa-nya-ifokus
Mvh // Johan
Två enterslag ger nytt stycke. Ibland vill jag ha ny rad, inte nytt stycke.
Det kan te sig förvirrande när det ser ut på ett sätt när man skriver inlägget, men när det publicerats har raderna flyttat ihop.
Lata hundar i all ära, men här är en lat katt som inte vill fixa och trixa alltför mycket. :-)
#9: Två mellanslag och sedan enter. Det fungerar för mig.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag tycker diskussionen om styckesindelning är intressant. Jag ser ibland att folk börjar på ny rad utan att göra ett nytt stycke, men jag har aldrig förstått vad man vill uppnå med det och därför har det förvirrat mer än hjälpt läsningen. 🙂
Kan någon förklara vad syftet med att göra ny rad men inte nytt stycke är?
#11: I det här fallet så handlade det ju om en låttext. Att göra nytt stycke för varje rad skulle nog upplevas som lite glest. Samma sak gäller för dikter.
I vanlig text finns knappast behovet.
#12 Tack för att du förstår!
#11 Det enklaste svaret är väl att det lättar upp läsningen och man undviker för stora sjok av text.
Det kan också ge en viss effekt, där ny rad inte ger en lika kraftig brytning i texten som ett nytt stycke. Det nya stycket kan inledas med vad man vill påvisa i stycket. Sedan lägger man ut texten vidare.
Det kan diskuteras vad som är lämpligt och eftersträvansvärt, men med konstnärens frihet så vill jag använda båda sätten att dela upp texten. :-)
(Få se nu hur jag lyckats - eller misslyckats - med denna lilla text. :-))
Håller med Magi-cat. På både baknings- och matlagningssajterna händer det lite då och då att vi lägger ut recept. Då blir det väldigt mycket onödiga mellanrum om man gör nytt stycke för varje ingrediens i receptet. Det är ju inte alltid man vill göra en punktlista när man räknar upp saker i en spalt.
Dessutom verkar det vara väldigt varierande om det fungerar med enkel radmatning eller ej. Ibland går det alldeles utmärkt, men ibland blir det bara en enda lång rad. Tidigare kunde man använd Shift+radmatning för att det skulle bli ett radbryt, men precis som med enkel radmatning funkar det bara ibland.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2020-09-21 16:59 av Carmarino
För dikter och låttexter tror jag det passar bäst att göra det som citat:
Roses are red, violates are blue Undefined value at line 32
För recept passar listor bra:
- 4 ägg
- 4 dl mjöl
- 8 dl mjölk
- salt
Mvh // Johan
- Redigerat 2020-09-21 17:08 av johan
Haha. Typiskt.. Då blev det ju inga radbryt i mitt citat bara för det. :)
Det däremot borde jag verkligen fixa.
Mvh // Johan
- Redigerat 2020-09-21 17:10 av johan
#16: Personligen vill jag inte ha listor i mina recept, så det hade varit bra om man kunde välja hur man vill ha det - utan att behöva till det med dubbla mellanslag eller specialkod (<BR>).
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#12: Det håller jag med om. Jag ser det dock ofta i vanliga texter, som inlägg här på iFokus, också.
#13: Menar du ungefär som en rubrik som sammanfattar stycket under fast utan rubrikers formatering?