* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etiketterfel-och-buggartips-information
Läst 530 ggr
Cireea
3

Kort försvinner

Tänker att jag gör ett helt nytt inlägg om kortbuggen, kanske är vi flera som noterat samma?

Korten fortsätter bugga och nu vet jag att dom försvinner utan att jag klickat på dom eller kommit in i tråden som kortet givit notis om.

Jag klickar på ett kort och då försvinner 5-6 andra trots att det är på helt andra sajter och helt andra trådar som jag inte läst alls. En av korten som försvann denna gång var en notis om att jag fått PM, ren tur att jag klickade in där. Annars hade jag missat ett viktigt PM.

Nu läste jag några i förväg och lyckades hitta åt dom manuellt men det är ju långt ifrån alltid man orkar sitta och memorera korten för att hitta åt inlägg och kommentarer.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Herveaux
0

#0: Hänt samma hos mig, fast efter att jag hoppat till andra sajter ett par gånger så rasslar korten (som försvann olästa) fram igen. 🤨

// Harley

Cireea
1

#1 Ja dom kom fram igen efter att man klickar runt x antal sajter. Klickade då på ett av korten och då försvann resten igen 😅Blir ju lite tradigt arbete om man måste klicka runt massa för att komma åt korten.

Carmarino
1

#0: Har samma problem. Vet säkert att vissa kort som dykt upp från början har försvunnit och inte kommit tillbaka, trots att jag inte varit inne på sajten ens, än mindre klickat på kortet.

Mitt minne räcker inte till för att kunna memorera alla kort som ligger där för att jag sedan ska komma ihåg att gå in "manuellt" på sajten. Ska man behöva skriva en lista på sajter att gå in på så är det ett stort steg bakåt för funktionerna på iFokus.

Förslag: Det vore bra om man kunde högerklicka på korten och välja öppna i nytt fönster, för då kunde man klicka upp de kort som kommer från sajter man inte besöker så ofta. De andra korten spelar inte så stor roll för min del. Jag brukar "beta av" Mina sajter åtminstone en gång om dagen, och då brukar jag se vilka trådar som är uppdaterade.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Gronstedt
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Samma här! Först såg det ut så här, med 8 olästa kort. Jag klickade på den om liten text på jul-sajten, då fanns 7 olästa kvar. Sedan klickade jag på Dagens fix och hepp, så fanns inte ett enda oläst kort. Även om de alla låg på Support, så har jag varken klickat på dem eller bläddrat ned till dem, så de borde inte räknas som lästa.

Carmarino
0

På mindre än 10 minuter har det hänt två gånger att en massa kort försvunnit bara av att jag scrollade neråt för att se vilka sajter jag hade aviseringar från. Hade 8-9 kort, men när jag scrollat lite så var det plötsligt bara 3 kort kvar. Då hade jag alltså inte ens klickat på något av korten, och inte bytt till någon annan sajt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2020-09-23 10:18 av Carmarino
Carmarino
3

Märkte idag något som jag misstänkt länge men inte kunnat bekräfta. Om jag loggar in en kort stund, och därför inte hinner läsa mer än en del nya kommentarer, så försvinner de kort jag inte har hunnit klicka på. De kommer inte heller tillbaka nästa gång jag loggar in. Eller rättare sagt, startar iFokus för jag brukar inte logga ut, utan bara stänga ner webbläsaren.

Skulle vilja att alla aviseringar om nya kommentarer fanns kvar tills jag hade läst dem. Alltså så som det fungerade i gamla iFokus. Det verkar dock vara väldigt svårt att få till det i den nya versionen, men önska kan man väl få lov att göra… 😉

Sabah
1

Jag har också misstänkt att det är på det viset, att korten försvinner innan man läst dem när man stänger ner, brukar inte heller logga ut.

Upptäckte igårkväll att jag inte fick några kort alls härifrån 'Support'. Hade flera kort från en annan sajt som jag betade av och när de var slut gick jag in här för att jag tyckte det var konstigt att ingen skulle ha skrivit något. Det var flera kommentarer som inte var aviserade.

Vet att ni har sagt att ni skruvar på flödet, som verkar ha ett eget liv! Fortsätt gärna skruva! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2020-09-27 12:02 av Sabah
Carmarino
0

Den senaste tiden har det hänt flera gånger att jag har haft fler kort än vad som synts på skärmen. När jag då scrollar ner för att se de nedersta korten så försvinner de. Väldigt irriterande. Förhoppningsvis kommer de tillbaka senare, men eftersom jag inte hinner se vilka sajter de gällde så vet jag inte om de gör det.

Cireea
2

Kort för PM har försvunnit för mig igen, gjorde att jag missade ett PM i flera dagar. Fick PM den 25/9 och gick inte in manuellt på meddelanden förrän idag bara för att dubbelkolla.. och jo, där låt ett meddelande.

Irriterande att kort försvinner och att då vissa aldrig kommer tillbaka igen.

[VSK]
2

Korten lever eget liv precis hela tiden.

Nyss tog jag bort ett kort (stod kvar på samma ställe/sida) och kortet kom tillbaka inom nån sekund eller ett par, så jag fick ta bort det två ggr innan det försvann.

Kortet jag tog bort hänvisade till annan sajt (om detta kan vara bra att veta).

Samma fel som ni i tråden men tvärsom.

Carmarino
1

Korten försvinner fortfarande alldeles för ofta, och tyvärr kommer inte alla tillbaka heller. Är det meningen att vi ska memorera alla sajter vi fått kort från? 😉

Carmarino
1

En månad sedan jag skrev #11 och fortfarande försvinner korten väldigt ofta.

Idag verkade det som om de försvann varje gång jag bytte sajt, och sedan kom de tillbaka när jag bytte till annan sajt (för det mesta, men inte alltid). Är dock osäker på om alla korten kommit tillbaka, för jag minns inte vilka sajter jag hade fått kort från.

Carmarino
1

Idag hade jag nog 20 kort när jag startade iFokus. Efter bara några "hopp" mellan olika sajter var nästan alla av dem borta, och än har de inte kommit tillbaka. Är det meningen att man ska behöva ta en skärmdump på korten för att vara säker på att inte missa något?

Det hade varit trevligt med en kommentar från någon av er som gör sajten. Kollade igenom tråden, och inte en enda gång har ni kommenterat det här problemet. Har ni överhuvudtaget sett tråden? Den har dock funnits i snart två månader.

Staffan
2

Jag uppplever också att korten "försvinner" emellanåt. När jag laddar om sidan är dom tillbaka.

Korten är ju helt centrala för att kunna använda iFokus på ett smidigt sätt så det här har högsta prioritet för oss att fixa så snart som möjligt.

// Staffan

Niklas
1

Jag saknar också hundratals kort.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Staffan
1

#15 Hundratals kort? Hur kan du veta det?

• Redigerat 2020-11-10 23:19 av Staffan
[VSK]
0

#16:

Fast det är väl inte så svårt att räkna ut.

Om, jag säger om, -det är meningen att man skall få kort för de sajter/trådar/skrivna inlägg man följer samt inläggen i dessa. Om du kommer till en tråd och du märker att "senast lästa" är skroll skroll skrolll 25 inlägg senare så fattas ju redan där 25 kort om man vet med sig att man ej sett korten för dessa 25 inläggen.

Fyra såna trådar/följer så är man uppe i 100 missade kort.

Eller tänker jag fel här.

Staffan
2

#17 Det var med andra ord visst lite svårt att räkna ut… :)

Ärligt talat så vet jag inte. Här måste nog Johan vara med i diskussionen för att vi ska få klarhet i hur det ska fungera.

[VSK]
1

#18:

Klockan är rätt sent så du får skylla på det 😎

Håller tummar och tår att ni löser problemet.

annia1
0

Jag ser också att kort försvinner utan att komma tillbaka.

När det gäller hur det funkar så är det väl johan som förklarar det bäst då det är han som skapat den.

Men som jag sett så får man bara ett kort för kommentarer från en tråd. Alltså när det kommer nya kommentarer i denna så kommer jag bara få ett kort. Och det oavsett hur många nya kommentarer det kommer efter min kommentar. Men det är den sist tillkomna kommentaren man ser i kortet. Så kortet uppdateras automatiskt. Om det gick att förstå min förklaring.

Men hur många kort man kan få beror ju på vad man ställt in i sitt flöde.
1.Ett kort för varje nystartad tråd (från sina favoritsajter). Så där beror det ju på hur många favoritsajter man har och hur aktiva de sajterna är.

1. Kort på kommentar från trådar där man själv skrivit i eller valt att bevaka/bokmärka.
  2. Kort på gillamarkering. Ett kort för varje kommentar man fått gillaklick på. Så för vissa kan det bli många kort.
  3. Kort på pm. Så för varje pm man får, får man ett kort.
  4. Kort på Medaljer. För varje medalj ett kort. För de flesta så blir det nog inte så många kort där, för de flesta har nog de flesta medaljerna.

Så just i niklas fall så är det nog inte osannolikt att det kan fattas så många kort.
Och det kan nog bli liknande siffror för värdar som är aktiva speciellt om de är värdar för flera sajter.

.

[VSK]
0

Idag fick jag tillbaka kort jag tagit bort. Utöver det så har jag valt att inte vilja ha kort från den sajten. Såg oxå att man nu även tagit bort inställningarna i korten (radioknapparna). Även om jag går in på mina inställningar och kollar där så finns inte sajten med under bevakningar.

Nu är det ändå länge sen jag var på den sajten och har inget större intresse av det sajten skall handla om, men tänkte ändå nämna detta.

Sabah
1

#21: Det var en bugg tidigare, som åtgärdats, att man får kort från sajter man tagit bort från favoriter men man behöver lägga till dem och ta bort dem igen för att det ska bli rätt (Johan har förklarat i en annan tråd).

💖🧡💛💚💙💜

[VSK]
0

#22:

Ja, men det är ju det jag gjort, speciellt med mitt exempel ovan.

Sen är det flera andra sajter det gäller men där tvingades jag avfölja då buggen med korten gav mig frispel. Får ändå kort från dessa sajter ibland.

-

Fråga till ifokus: Antar ni satt upp flera testkonton för respektive operativsystem. Har man sett skillnad på om testkontona får samma buggar oavsett om testkontona följer en enda tråd, en enda sajt eller flera sajter och trådar?

Staffan
1

#23 Som jag skrev i #14; korten är ju helt centrala för att kunna använda iFokus på ett smidigt sätt så det här har högsta prioritet för oss att fixa så snart som möjligt.

Vi testar såklart en massa men att testa allt från flera olika konton för alla olika operativsystem, för alla olika webbläsare, på alla olika plattformar har vi ingen möjlighet till. Sådana resurser har vi helt enkelt inte. Tyvärr.

// Staffan

[VSK]
0

#24:

Jag uttryckte mig svagt. Menade så klart inte alla operativsystem utan tänkte mest på de mest vanliga User Agent rapporterar.

[[eskils_]]
0

Jag har inte fått några kort alls de senaste dagarna, trots att det har skrivits flera gånger i de trådar jag har varit aktiv i, i sajter där jag är medlem.

Jag har visserligen innan dess ibland klickat bort kort med det lilla röda/vita krysset, men det ska väl inte leda till att man aldrig mer får kort från den tråden eller sajten? Trodde att man bara klickade bort just den kommentaren från kortlistan.

Har inte gått ur någon sajt.
(Har Windows 10 och Edge.)

• Redigerat 2020-11-17 10:56 av [[eskils_]]
Carmarino
0

#26: Såvitt jag vet så är det så att om du klickar bort korten med krysset så försvinner bevakningen på hela tråden.

Sabah
0

Nu använder jag mobilen så det kan vara på annat sätt men jag brukar ibland svepa bort korten och ibland klicka på krysset om jag inte klickar in mig på kommentaren, som jag oftast gör. Nu blir jag osäker hur det är men jag har också trott att jag bara tar bort kortet med krysset men är det så att man tar bort bevakningen på tråden kan det ju förklara varför man ibland upplever att man inte får alla kort som man ska.. 🤔 Hmm, det måste jag kolla!

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
1

#28: Är själv osäker om krysset fungerar som "Ta bort" gjorde i gamla iFokus, så jag hoppas Johan kan reda ut det åt oss. 😊

Sabah
1

#29: Fick nu bekräftat.. Krysset tar bara bort kortet, åtminstone i mobilen. Jag hade kryssat bort ett kort i en tråd jag är aktiv i och nu dök det upp ett kort när det kom en till kommentar.

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2

#30: Så bra. 👍

[[eskils_]]
0

#30: Funkar inte för mig (dator). Nu har det skrivits igen i "mina" trådar, som också ligger i min bevakningslista, men inga kort har kommit. 🤔

Hoppas också Johan kan reda ut det.

johan
2

#32: Är Forumaktivitet aktiverat under Inställningar, Mitt flöde?

Mvh // Johan

johan
2

#29: Att ta bort kortet med svep eller tryck på krysset tar bara bort kortet, det avslutat inte bevakningen av tråden. (Att du skrivit i tråden är också en bevakning)

Mvh // Johan

johan
3

#17: Det är inte ett kort per kommentar. Det är ett kort per diskussion.

Om det är en långsam tråd, eller om du är extremt aktiv, så skulle 25 kommentarer kunna uppdatera kortet i flödet 25 gånger. Men om det skrivits 25 kommentarer sedan du läste tråden sist är det fortfarande bara ett enda kort för alla uppdateringar.

Mvh // Johan

[VSK]
1

#35:

Tack för den förklaringen.

Förklarar en hel del varför jag blivit så tunnhårig sista tiden.

[[eskils_]]
0

#33: Nej, den rutan kryssade jag ur för länge sedan, för det kom så mycket kort om trådar som jag inte var intresserad av (fast från mina sajter).

Men jag har ändå under hela hösten fått kort från de trådar där jag själv varit aktiv, och det är ju så man vill ha det. Så det har fungerat bra tills för några dagar sedan, då alla kort upphörde.

Nu har jag kryssat i den rutan igen och direkt kom det 20 kort, de flesta från trådar som jag inte deltar i och inte har så mycket intresse av. Tillbaka till ruta ett…

TatsuOni
1

#37 Jag råkade ut för samma sak. Man får klicka ur aviseringar för varje enskild sajt under inställningar. På så sätt så får man bara kort för bevakade trådar.

Jag har kryssat ur aviseringar för alla sajter utom mina egna och värdsajten.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

johan
1

#37: Det är en fråga för alla aktivitet nu. Men under Inställningar, Mina sajter kan du välja om du vill att just den sajten ska dyka upp i flödet eller ej. Gäller för nya inlägg. Du kommer ändå få kort för diskussioner du deltar i eller bevakar.

Mvh // Johan

[[eskils_]]
0

#38: Tack för svar!
Antar att du menar de blå strecken bredvid varje sajt, där man ska välja hur man vill bli aviserad: e-post, flödet eller pushnotiser.

Jag har markerat flödet på alla "mina" sajter.
Pushnotiser vet jag inte vad det är - är det detsamma som korten i högerspalten?

#39 Tack för svar! Fattar dock inte riktigt varför jag inte har fått några kort alls de senaste dagarna. Men det kanske löser sig.

TatsuOni
0

#40 Du måste in på inställningar och klicka på "mitt flöde" under "mitt ifokus". Där kryssar du i "Forumaktivitet".

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[[eskils_]]
2

#41: Tack igen. Det har jag gjort, som jag skrev i #37.

Man får väl pröva sig fram tills man hittar något som funkar. Inget stort problem. 😀

johan
1

Tidigare var kommentarer en kryssruta och nya trådar en. Det krävdes så också två databasfrågor. Nu har vi slagit ihop dom till en och därför försvann också ena kryssrutan.

Mvh // Johan

[[eskils_]]
0

#43: Aha.
Undrar dock fortfarande vad pushnotiser är. Kanske fler som undrar, eller så är det bara jag som är dum. 🤔

johan
3

#44: Push-notiser är sådana som du får till telefonen från appar, men även kan få i webbläsaren. Varken det eller e-post är dock byggt ännu.

Men det skulle göra att du kan få en notis på datorn eller din android-telefon även om du inte har iFokus öppet.

Mvh // Johan

[[eskils_]]
1

#45: Aha, tack då vet jag (vi). 😀

Cireea
1

Nu vet jag inte om någon nämnt det redan men jag har stött på ett problem som är lite i motpol till inlägget i #0.

Har försökt radera vissa kort i flera dagar men får upp dom på nytt hela tiden. Trycker på krysset men ändå kommer kortet tillbaka gång på gång.

Någon bugg?

• Redigerat 2020-11-17 23:10 av Cireea
[VSK]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#46:

Kallas för aviseringar på svenska. De flesta webbläsare har inställningen för aviseringar på fråga -så är det nån webbsida som vill nyttja denna funktionen så skall det komma upp en fråga-ruta där man får godkänna webbplatsen. Annars kan man alltid vitlista webbisdan manuellt om man märker att aviseringarna inte funkar.

Kanske skiljer lite beroende på vilken webbläsare man använder sig av för att komma snabbt till inställningarna där man kan vitlista men tycker det borde va default för alla webbläsare om man trycker på hänglåset längst till vänster före själva adressrutan.

(Jag har blockerat allt per default oavsett webbplatser så det är därför det står blockad på alla alternativen men har öppnat menyn för aviseringar så du ser hur det ser ut. Denna skärmdumpen är från denna sidan jag skriver på nu).

johan
1

#47: Som sagt, använder du krysset tas bara kortet bort i flödet, men du har kvar bevakningen. Så kommer det nya kommentarer uppdaterad kortet och visas igen.

Se det som ett mail. Tar du bort ett mail men sedan får ett nytt svar får du ett nytt mail i inboxen.

Ta bort bevakningen under Inställningar om du vill slippa uppdateringarna.

Mvh // Johan

Carmarino
0

#49: Har försökt att ta bort bevakningen på en sajt flera gånger nu, men jag får fortfarande kort därifrån. Visserligen inte alltid, men en eller två gånger per dag brukar det bli. Ändå har jag lagt till sajten och tagit bort den igen. Så hur ska jag göra för att slippa aviseringarna?