Etiteketterna
Nu kommer jag inte ihåg om nåt redan sagts ligger på to-do listan.
När man skriver så kan man publicera en nystartad tråd utan att välja etikett. Det ska man inte kunna göra. En av poängerna med etiketter är väl att man ska kunna gå in i en etikett/kategori och den vägen hitta trådar, men vart hittar man trådar utan etikett.
Sen kommer vi till det här med rättigheter. När man är tillagd som medlem endera på en dold sajt eller i en dold kategori på en öppen sajt så ska det räcka med att man lägger sin tråd i den etiketten/kategorin så ska den automatiskt bli dold. För ansvariga ska ju kunna ange en etikett/kategori som dold. Sen ska inte medlemmar behöva bry sig om att klicka i begränsa synlighet.
Sen jag som vanlig medlem eller som gäst ska inte se etiketter/kategorier som är dolda på sajter vare sig det är på en dold sajt eller en dold kategori på öppen sajt. Men det gör jag. Visst man kan tycka att se etiketter inte gör nåt, men är det dolt så ska bara de som har tillgång till det se det.
.
- Redigerat 2020-09-20 02:28 av annia1
#0: Nu kan jag inte hitta det, men Johan(?) har tidigare bekräftat att man kan publicera en tråd utan att välja etikett, det är ingen bugg utan ska vara så.
Fortsätter leta och ser om jag kan hitta det…
Edit. Hittade på't! Var i en tråd inne på Värdsajten.
Johan skrev: I en perfekt värld där alla nya inlägg kunde hitta en eller flera matchande etiketter skulle jag kanske hålla med dig. Men jag tror det är mer sannolikt att till och från skriver inlägg som inte känns som de passar och då tycker jag det är bättre att dom inte "skäpar ner" etiketterna med inlägg som inte matchar etikettens innehåll.
Niklas skrev: Jag går på Johans linje. Det blir som att tvingas delta i en undersökning där inget svarsalternativ gäller mig. Då blir man dels felaktigt representerad bland svaren och dels blir resultatet felvisande.
// Harley
- Redigerat 2020-09-20 07:15 av Herveaux
De flesta sajter har en kategori som heter övrigt eller allmänt. Och där har medlemmar lagt trådar om dom inte hittat en kategori som passar.
Visst har det hänt att medlemmar lagt trådar i annan kategori som blivit fel, men då brukar ansvariga flyttat trådar till passande eller till övrigt/allmänt.
Det har fungerat så i 13 år, men nu är det ett problem.
Som det är nu så kommer då ansvariga få flytta i alla fall när dom upptäcker ett utan etikett så det hamnar i en passande så att det går att hitta igen.
.
#2: Det kan ju vara så att det inte finns någon passande etikett. Övrigt tycker jag är en meningslös etikett eftersom det inte är något någon kommer att söka efter. (Jag har nog övrigt som etikett på någon av mina sajter trots det. :-)
Niklas #3 visst kan det vara så att det inte finns en passande etikett. Så är det på många sajter fast dom har rätt många etiketter/kategorier. Men samtidigt går det ju inte att ha hur många etiketter som helst som då kanske bara är för enstaka trådar.
Du kan ju tala om vart man hittar de trådar som inte har nån etikett. Idag när jag skulle kolla en sak här på support så visste jag att det fanns en tråd. Men jag var tvungen att leta i inläggslistan för att hitta den tråden. Nu visste jag att det inte var så länge sen den skrevs så det gick bra, men om det varit en lite äldre så hade jag inte hittat den här.
Och det var ändå en tråd som hade passat alldeles utmärkt i en av etiketterna som redan finns. Och hade dessutom information som jag behövde ha tag i.
Nej, om man använder sig av sökfunktionen så söker man inte efter övrigt, men om man letar på en sajt så tittar man först i kategorier där det ev kan ligga och hittar man inte där så kollar man övrigt.
.