* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Läst 146 ggr
johan
5

En till fredagsuppdatering

Jag har gjort en test för att få flödet att bete sig mer lika på alla sajter. Nu hämtas det alltid från servern och cachas aldrig i din webbläsare. Så sannolikt kommer det gå något långsamma, men å andra sidan vara mer i synk från sidvisning till sidvisning.

Kommer säkert behövas skruvas på ännu mer.

Flödet kommer hämta kort från dom senaste 7 dagarna och dölja dom som är lästa.

Om någon Sajtvärd eller Medarbetare fortfarande upplever att kort "försvinner", så får man gärna vara uppmärksam på om det visas olika kort beroende på om man är på en sajt man är värd eller Medarbetare på jämfört med en sajt man bara är vanlig medlem på.

Mvh // Johan

Carmarino
0

Ska försöka komma ihåg att kolla. 🙂

Tack för ändringen att det syns en siffra bredvid Meddelanden om man fått nya PM. Perfekt! 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

johan
0

#1: Den funkar inte för mig, så det var spännande att den gör det för dig. :)

Mvh // Johan

Carmarino
0

#2: Ja, den funkade till och med så bra att den inte försvann förrän jag hade skrivit ett svar på det PM jag fått. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

johan
2

#3: Det kanske är servern som hämnas för att det klagats så mycket på att det är svårt att de när det kommit nya meddelanden.

Mvh // Johan

Carmarino
1

#4: I så fall får den gärna fortsätta hämnas. 😊

Kan servern sedan se till att vi slipper de vedervärdiga rutorna om godkännande varje gång vi går in på Support-sajten (och flera andra sajter också), så hade det varit jättebra.

[VSK]
0

Har kört med avstängd webbcache i många år. Går åt lite mer bandbredd men har flat rate samt man slipper allt vad CTRL + F5 heter samt sliter lite mindre på SSD.

johan
0

#6: Det enda du åstadkommer med det är att det längre tid att ladda webbsidor. Filerna lagras ju ändå på disk, bara det att dom inte är kvar när sessionen är slut.

Mvh // Johan

[VSK]
0

#7:

Vet inte hur webbläsare funkar i Apples produkter per default men kör du webbläsare i Windows 10 och inte ställer in i webbläsaren att den skall rensa cachen vid avslut så är cachen kvar. Man kan enkelt se hur stort utrymme en webbläsares cache tar om man tex använder sig av städprogrammet CCleaner.

Rent tidsmässigt så kanske det handlar om nån tiondels sekund per sidan i snitt för mig med cache på eller av. Grundtanken att jag ens skrev förra inlägget var om folk upplever knepiga saker med sin webbläsare så brukar man ofta få tips om att rensa cache och uppdatera sidan. Stänger man av cachen så har man alltid fräscht innehåll på alla nya sidor man besöker.

Samma sak med DNS-cache. Den är avstängd i min dator för den tjänsten behövs inte. Behöver aldrig rensa DNS-cache när nånting dummar sig.

Små enkla tips som underlättar vardagen.

johan
1

#8: Jag tänkte mest på att du hoppas minska slitage på din SSD. Jag tror nämligen att du ökar antal skrivningar till din disk genom att hela tiden ladda ner samma filer istället för att kunna läsa från disk.

T ex alla bilder på iFokus har en cachepolicy att sparas på disk i ett år. Så om du läser en diskussion med bilder hade du alltså hämtat dessa bilder en gång och skrivit till din ssd. Alla framtida visningar hade läst direkt från din disk. Men du inför du massor av skrivningar istället.

Egentligen tror jag inte det spelar någon roll för en ssd. Värre för dåliga minneskort.

Tog bara upp det för att du får längre laddtider utan att vinna något positivt för din disk.

Men du gör så klart som du vill.

Mvh // Johan

[VSK]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9:

Nä det där med SSD sa jag mest för att de finns de som är oroliga för livslängden. Jag själv bryr mig inte speciellt mkt då det i princip omöjligt att köra slut på en Samsung 950 Pro 512 GB (köpte den vid release) som konsument (min systemdisk detta) men du har rätt i det du säger. Men det beror lite på vilka inställningar man har i sin webbläsare mm.

Windows 10 kommer snart få en S.M.A.R.T-analysator inbyggt i OS för den delen. Finns många gratisprogram som läser S.M.A.R.T om man vill se status på sin SSD. HWiNFO64 är ett exempel (skärmdumpen).

Hade tillägg förut som mätte laddningstiden för varje sida/uppdatering och den såg man all relevant info i men nu är det så länge sen så jag har glömt namnet på den. Hade appen mest för att felsöka.

[VSK]
0

Letade lite snabbt men orkade inte skrolla mer, men ungefär liknande detta. Kan ju kanske va bra som tips för felsökning.

https://chrome.google.com/webstore/detail/analyze-page-performance/hemibacgndhdhkfahkjdedjdgfapmfki

Sabah
0

Jag hade inte fått några kort härifrån Support nu när jag gick in här, det var skrivit i flera trådar sedan jag stängde ner igårkväll.

💖🧡💛💚💙💜