Svepa höger/vänster
Det har ju framkommit att allt fler använder mobil och 'padda' för att ta del av iFokus. Nu ska man inte nedvärdera användarnas kunskaper, men är det givet att man förstår att svepa höger resp. vänster för att hitta ytterligare menyer?
Tror att det var 'Magi-cat' som tog upp detta i någon tråd men hittar den inte nu. Kontentan var dock att nya användare som 'trillar in' på iFokus kanske helt enkelt missar 'godsakerna'. De kanske endast skrollar neråt, kollar lite, tappar lusten och lämnar sajten. Alltså färre besökare.
Nu till frågan: Bör man ha en kort text på samtliga ämnessajter, alldeles under loggan 'ifokus' där det kan stå - 'Svep höger/vänster'? Jag menar alltså inte iFokus förstasida utan alla iFokus-sajter som man 'hamnar på' när man gjort en sökning på Google och klickar in sig på något ämne. Denna text kan kanske anpassas så att den syns på enheter med reducerad bredd men inte på datorer.
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
Du måste ju inte svepa. Det är en genväg. I toppen har du knappar som gör samma sak.
Mvh // Johan
- Redigerat 2020-11-01 23:27 av johan
#1: Jo visst, men vet alla om det? Och knapparna är lätt att missa.
……………………………………
Det är svårt att veta. Att se en konto-ikon (som oinloggad) eller sin Avatar (som inloggad) tror jag de flesta känner igen från andra tjänster. Det är ju mer eller mindre standard nu.
Inläggslistan kan vara knepigare. Men även ”hamburgar-menyer”, alltså knappen med tre streck, används ju väldigt ofta.
Men visst kan jag erkänna att jag ibland oroar mig lite för samma sak.
Det är också delvis därför vi ville ha ”oändlig scroll” så att du hittar fler inlägg bara genom att scrolla. Det är kvar för oinloggade.
Mvh // Johan
#3: Risken är förstås att du som van 'datanörd' blivit hemmablind och inte inser graden av okunskap hos folk i allmänhet. Men kanske har du rätt och att rädslan är obefogad. Ni har ju också visat statistik som, till synes, klart pekar uppåt. 😊
……………………………………
Johan #3 jag håller med att hamburgermeny är nog nåt som de flesta förstår att man kan klicka på. Så man hittar andra trådar.
Men jag tror ni biter er själva i svansen med oändlig skroll. För kommer man hit tex via sökning och upptäcker att den tråd (sajt) man är på är fel så är det svårt att hitta så att man komma till en annan sajt.
Jag, som är van vid iFokus, vet ju att man kan klicka på sidhuvudet och där finns då en rubrik alla ifokus-sajter, men för att klicka på den så ska man först komma underfund med att man kan klicka på själva sajtnamnet i sidhuvudet och sen veta vad ifokus-sajter står för.
Om man har hittat att man kan klicka på sajtnamnet och ser ordet hem så är det mest sannolikt att man klickar på det. Andra forum har ju en knapp hem eller start eller nåt i den stilen och klickar man på den så kommer man till en huvudsida och ser andra kategorier. Men här är man kvar på samma sajt.
Om man däremot när man läst tråden färdig ser att det finns länkar nertill så är det ju möjligt att man kikar där och då hittar en sajt som passar in på det som man sökte efter.
Detta gäller då mobilen. Men det är lite liknande även på datorn, men där har man listen upptill, men även på datorn är det svårt att hitta till de andra sajterna om man är ny, oinloggad.
.
- Redigerat 2020-11-02 02:18 av annia1
Håller med om att både menysymbolen och konto-ikonen har blivit standard, de känner man igen från de flesta ställen.
Menysymbolen är det första jag klickar på på en ny sida när jag vill komma vidare. Om jag blir intresserad dröjer det nog inte så länge innan jag klickar på konto-ikonen eller sajtens logga (här iFokus) som leder till startsidan. När man inte är inloggad syns fliken för sajtlistan när man klickat på konto-ikonen. Direkt på startsidan kan man klicka fram sajtlistan, så jag tycker inte att det är så svårt att få fram den även om man inte räknar ut att man kan klicka på sajtnamnet för att få fram en meny. Men troligt är också att man klickar på sajtnamnet i tron att det ska ta en till en huvudstartsida men man får ju också utforska lite som nykomling och lära sig hur det är uppbyggt, med det inte sagt att det inte ska vara enkelt, ju enklare ju bättre!
💖🧡💛💚💙💜
#5:
Men jag tror ni biter er själva i svansen med oändlig skroll. För kommer man hit tex via sökning och upptäcker att den tråd (sajt) man är på är fel så är det svårt att hitta så att man komma till en annan sajt.
Jag tror de flesta som kommer från Google och är oinloggade inte vet om att det finns fler sajter och heller inte bryr sig tillräckligt om det. Jag tror utmaning kring det handlar mer om att förklara att det finns, än hur man hittar dom.
Jag vet att för några år sedan gjorde Aftonbladet ett försök att gå ifrån långa sidor till mer enskilda artiklar och istället använda en kategoriserad navigation. Dom förlorade sinnessjukt mycket trafik på det och gick tillbaka.
Det finns nog en anledning till att i princip alla större sajter har oändligt scroll snarare än kategori-indelad navigation. Min gissning är att den anledningen är att de flesta som surfar inte har något konkret mål, utan snarare ramlar över mer information.
Så jag tror också att det vore otroligt mycket värt för iFokus om vi kunde förklara bättre att det finns så mycket fler sajter och mer innehåll och göra det inbjudande att klicka vidare. Men det krävs bevisligen något annat än en sajtkarta under ett inlägg. Det har vi tillräckligt med data på för att veta säkert. Vad lösning är, vet vi inte.
Mvh // Johan
#7: När man lägger något på löpsedeln så får också oinloggade bara länklistan nedanför. Även om det bara är ett enda inlägg som ligger där. Kan man inte göra så att under löpsedelsinläggen kommer inläggen som skulle funnits om man inte haft något på löpsedeln?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2020-11-02 11:16 av Ulla
Johan #7 ja hur man gör efter man kommit hit via google är ju olika.
Men problemet är ju att, du som gäst, har svårt att hitta nåt annat än sajten du är på även om du vill undersöka sidan.
Titta på dig själv hur gör du om du vill undersöka en sida. Jag för min del klickar på hem/start. För då brukar man komma till en huvudsida där du ser olika alternativ. Här på iFokus så ändras inget om du är på en sajt som har senaste tråd som startsida.
Om du däremot har löpsedel så ser du att sidan ändras och då kanske skrollar för att se vad som är annorlunda. Och då hittar du även sajtlistan.
Andra forum jag varit på under åren (och kollade några nu) så längst upp mellan listen och tråden så finns. start/hem/index - kategori - ev underkategori - ev trådnamnet. Så det är enkelt att ta sig bakåt och se vad forumet har mer än den tråd jag hamnade i. Och så är de flesta forumen. Finns några olika varianter, men genomgående enkelt att hitta det andra som finns på forumen.
När det gäller menyknappen så på andra sidor, (inte kollat hur det ser ut på forumen), så finns de kategorier som den sidan har. Så man kan lätt ta sig till annat. Menyn här så ser du bara de trådar som finns.
Visst om man tänker på att återigen klicka på sajtnamnet så ser man några olika alternativ.
Så som gäst/oinloggad så ser det ut som man bara kommit till en nichad sajt, om du använder mobilen. I datorn så ser det ju lite annorlunda ut. Med listen upptill och där bland annat har iFokus ikonen.
.
#9: Det är en svår fråga. Helt klart.
Jag tycker dock att en stor skillnad på iFokus och andra forum är att vi vill att varje sajt ska få ha sin egen identitet och få stå på egna ben.
Hade vi velat att hela nätverket var viktigare än den enskilda sajten kanske man valt andra vägar. Då kanske det skulle varit bättre att vara mer som Reddit.
Men att ha en ”breadcrumb” som visar ”vägen tillbaka” kanske kan vara en idé.
Mvh // Johan
#4 Ni har ju också visat statistik som, till synes, klart pekar uppåt.
Vad är det?
#11: Det var detta jag syftade på:
Aktiviteten - Kommentarer inkl inlägg
Hm, Värdsajten är kanske inte synlig för alla…
……………………………………
- Redigerat 2020-11-02 17:32 av JRSN
#12 Tack för svar. Mycket riktigt osynlig för många
Du saknar rättigheter att göra detta eller visa den här sidan.
- Redigerat 2020-11-02 20:21 av [[eskils_]]
Johan #10 men poängen med olika sajter borde ju vara att man hittar alla sajter. Så alla sajter är ju, åtminstone tycker jag det, lika viktiga att lätt kunna hitta till.
Men du verkar har varit i farten och kommit på vad som verkar vara en ide som borde funka för gäster/oinloggad. Kanske en liten färgglad pil som pekar mot det, med tanke på det som står under. Grått är trots allt grått och lätt att missa. Jag har ritat en svart pil på bilden där det borde gå att få dit en.
det syns ju även i mobilen och har man lite vana vid mobiler så är chansen den att man svept från höger eller klickat på kontoikonen och sett det.
Ett litet ps. Det finns dom som önskat förut att det fanns så, alltså då även för inloggade att man kan hitta i bokstavsordning.
.
- Redigerat 2020-11-02 21:51 av annia1
Istället för att lägga till i det förra så tar ett nytt.
Kollade igenom den sajtlistan och det verkar finnas sajter som inte finns (platshållare) med där. Har inte kollat igenom hela så vet inte hur många.
.
Kanske vi skulle ha ett informations-i eller ett frågetecken i mobilen som efter klick öppnar en superenkel instruktion för iFokus. Max en skärmbild stor. Där kan det stå exempelvis hur man ser fler inlägg och andra sajter.
Niklas #16 då tror jag det ska vara ett frågetecken. Det är nog de flesta van vid från andra sidor att man hittar information.
Och i den bild du pratar om, då också lägga info länkar om Skrivregler och sånt som finns längst ner. För det är ju en annan sak som man inte kommer åt när det är oändlig skroll.
Innan du eller johan säger att det finns att man har läst användaravtalet när man vill bli medlem så där kommer man inte åt användaravtalet. Göra det ordet till en klickbar länk.
.