Hjälp oss testa inloggningen!
Vi behöver hjälp att testa att inloggningen på iFokus fungerar som den ska. Vi har testat allt vi kan själva. Olika webbläsare, olika operativsystem, och så vidare. Det är dock omöjligt för oss att testa alla olika kombinationer.
Om du vill hjälpa till kan du göra så här:
Logga ut från iFokus.
Logga in igen som vanligt.
Logga ut igen.
Logga in men skriv användarnamnet med enbart stora bokstäver om du brukar använda små, och vice versa.
Gör om steg 1 till 4 i alla webbläsare (Safari, Chrome, Edge, Firefox) du har, på alla enheter du har tillgång till (eller orkar testa). Dator, mobiltelefon, surfplatta.
Skriv en kommentar om du stöter på problem vid inloggning. Använd gärna mallen nedan och fyll i så många delar du kan:
Min enhet (dator eller märke på mobiltelefon/platta):
Enhetens operativsystem:
Testad webbläsare:
Så här gjorde jag:
Det här felet stötte jag på:
Lyckas du inte logga in igen kan du mejla oss på info@iFokus.se.
[Foto av Jamie Haughton på Unsplash]
Egenbyggd dator
Default: inga problem att logga in igen. Inga problem med omkastade versaler eller gemener, dvs gick inte logga in om det inte stämde.
Webbläsare: Vivaldi 3.4.2066.106 (Stable channel) (64 bitar),
JavaScript: V8 8.6.395.25,
Användaragent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/86.0.0.0 Safari/537.36.
Testade även att switcha UA till IE 10, iOS (iPhone 6, iPad), Android KitKat, Windows Phone 8, Firefox 33, Mac Firefox 33, Opera 12.14, Mac Safari 7.
Tyvärr visar UAS inte version/build av UG men tänkte att jag lika gärna kunde testa detta även om det kanske inte är så relevant. Inga problem att logga ut/in med fejkad UA.
#1: Tack! Bara så att jag förstår dig rätt:
”Default: inga problem att logga in igen. Inga problem med omkastade versaler eller gemener, dvs gick inte logga in om det inte stämde.”
Omkastade gemener och versaler här gällde lösenordet, eller?
#2:
Ja exakt, lösenordet. Missade i all hast användarnamnet, sry.
Kan göra om testet men då endast som default UA. Återkommer.
Hmmmm
Omvänd stora och små för användarnamn kan man logga in på.
Uppdatering.
Loggade ut som vsk och skulle logga in som VSK och systemet tänkte 5-10 ggr längre tid än brukligt. Brukar aldrig logga ut då iFokus har egen flik men av de ggr jag loggat in så har det aldrig tagit sån lång tid som nu med VSK. Slump eller inte vet jag inte men tog upp detta ändå så de kunniga eventuellt får mer kött på benen.
Mobiltelefon Sony
Chrome
Fungerade att logga in oavsett om jag skrev användarnamnet med enbart stora eller enbart små bokstäver.
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2020-11-18 12:26 av Sabah
Använder Firefox, och testade på mobilen.
Inga problem att vare sig logga in eller ut.
Gick även med versaler.
Niklas du ville att man skulle testa inloggning, då med existerande konto.
Jag gjorde en annan grej. Jag har testat att skaffa nya konton. Och där verkar det vara problem.
Jag provade först skapa nicket 11blomma30. Har inte fått nåt bekräftelsemail på den.
Provade sen skapa nicket blombom. Har fått bekräftelsemail. Men däremot när jag vill logga in så kommer det upp att min mail inte är verifierad. Har fått flera såna mail nu, eftersom det kommer ett varje gång jag försöker logga in. Klickat men kan inte logga in.
På den första så vet jag inte om det är siffrorna som ställer till problemet.
Den andra borde inte vara nåt problem.
Tittar jag i medlemslistan så finns båda nicken nu med. Och på blombom står det 8 inloggningar. Vilket alltså då är det antal gånger jag provat logga in. Och på 11blomma30 står 1 inloggning vilket då bör vara registreringen.
windows 8.1 edge
.
- Redigerat 2020-11-18 20:49 av annia1
Min enhet (dator eller märke på mobiltelefon/platta): dator
Enhetens operativsystem: Windows 10
Testad webbläsare: Edge
Så här gjorde jag: enligt instruktionen
Det här felet stötte jag på: Inget, det gick lika bra med stora som med små bokstäver.
#10: Får jag prova att logga in på de två kontona?
Jag kommer inte heller in på något av dem. Fick du några mejl om mina försök?
Niklas #14 ja. Jag fick veriferingsmailen (på det sätt som jag också fick när jag provade förut) och det nu på båda kontona.
Och nu när jag klickade på länkarna så blev kontona verifierade och jag blev inloggad direkt.
Så nu bör du också komma in om du provar igen.
Om du kommer in nu så kan du ju avsluta kontona. Jag förutsätter att mailen frigörs. Så kan jag testa senare ikväll och se om det fortfarande är problem att regga nya.
Om du inte kommer in nu så är det ju fel nånstans i alla fall.
.
Det här har inte riktigt med inloggning att göra, men eftersom jag aldrig blir halshuggen här på iFokus för att skriva i fel tråd, så skriver jag här.
Bad en vän komma tillbaka till mus-ifokus. Hon sa att hon testat länken via sin mobil till tråden jag länkat till (en ny tråd med några foton). Hon sa att det inte fungerade. När jag försökte utröna VAD som inte fungerade så fick jag inget riktigt svar, utom att hon lät sur och inte tycker om iFokus längre… typ…
Jag informerade också att iFokus nu är mobilvänligt och det höll hon inte med om…
Undrar hur många det är därute som känner såhär. Som nu skiter iFokus för att det inte fungerar. (Kanske kan de säga exakt vad som inte fungerar…)
Gör mig väldigt ledsen.
#16 Visst blir man lite ledsen … Jag undrar också faktiskt, det är flera jag saknar.
Vore bra att veta vad din vän råkat ut för, om det är känt problem eller något nytt.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#15: Du har rätt, nu fungerade det som det skulle. Jag avslutade bägge kontona. Tack för hjälpen!
#16: När vi blir kontaktade av medlemmar som inte kan logga in brukar vi hjälpa dem, men det är svårt om vi inte vet om det.
Niklas #18 vet inte om du kommer läsa detta ikväll/inatt. Men det funkar fortfarande inte att regga nytt.
Prova med att regga blomma1140 får mailet med länk att verifiera adressen. Klickar på den och kommer då till iFokus där det står att konto är verifierat och välkommen. När jag försöker logga in så kommer det upp att mailen inte är verifierad.
Nu kommer jag inte ihåg hur det såg först när jag provade förra gången om jag fick upp likadant att konto var verifierat.
Men tittar jag på när mina två konton blev verifierade så blev jag ju inloggad på en gång. Så nåt är fel.
Jag kommer prova lite då och då nu under natten och se om det bara är nåns sorts tidsfördröjning. Men nåt är ju fel för man ska ju komma in på en gång.
Lägger med en bild. Översta delen visar hur det ser ut först när jag klickat på länken i mailet. Den under visar hur det ser ut när jag försöker logga in.
.
Niklas jag har nog, åtminstone delvis, kommit underfund med vad som gör att det är problem att regga nytt.
Länken man får till sin mail från iFokus slutar på, i mitt fall på 5Ncz= men när jag klickar på den. I adressfältet i webbläsaren så finns inte = med på slutet.
När jag nu testade och det inte gick. Så provade jag att kopiera länken och klistra in den. Blev lika, men tittade då på länken och såg = tecknet. När jag la till det tecknet uppe i adressfältet så blev det validerat och jag blev inloggad direkt.
Det jag ser i mailet. Länken är ju blå (klickbar), men = är svart som vanlig text. Vet dock inte om det här hela anledningen, men verkar åtminstone vara en del av problemet.
.
#21: Bra, det borde vara något vi kan jobba med.
#21: För mig fungerar hela kedjan när jag registrerar ny användare. Vad använder du för mejlprogram?
Niklas #23 eftersom det verkar vara samma problem så svarar jag nu bara i ena tråden.
Jag har outlook 2007 på win 8.1 och det är den datorn jag har testat på. Jag har tittat både på outlook och på edge för att se om det finns nån inställning för hur de hanterar länkar, men hittar inget.
När du reggar nytt eller skickar efter lösenord hur ser länken i mailet ut för dig. För mig så var ju = svart. Och jag antar att det är därför som det inte funkade för mig för = blev ju inte en del av den blåa/klickbara länken.
.
Hos mig är hela adressen blå. Det var det som fick mig att fundera över vilken roll mejlklienten kan ha. Jag ska testa i mina andra mejlprogram också och se om jag hittar en där det inte fungerar.
Det är likadant i alla mina mejlprogram, hela adressen är en länk.
Niklas det kan nog vara så att det ligger i outlook, men då inte bara 2007 för jag har nu även provat 2010 som jag har på andra datorn (win7) och där blir det lika att = är svart.
Men om jag loggar in på webben på min mail så är länken ok. Och jag har thunderbird installerad på win8 och la in den adressen där och där är det ok.
Jag har kollat på nätet för att se om det finns nån inställning som jag kan ändra. Har även kollat om kodningen kan göra nån skillnad.
Men jag hittar ingen möjlighet att ändra hur länkarna visas i outlook vare sig på 2007 eller 2010.
Jag lär inte vara den enda som använder outlook så är nog bra om ni hittar en lösning på det.
.
Testa om det fungerar bättre nu när koden är bättre anpassad för att vara i en url.
Mvh // Johan
Johan #28 ja, nu fungerade det för mig att regga nytt utan problem.
.