Vad gäller för att posta bilder?
Vilka bilder får man posta och hurdana har man inte rätt till?
Att jag inte kan ta en bild från nätet rakt av förstår jag, antar att det även gäller om man först laddar ner den till min dator och sedan laddar upp den hit.
Skärmdumpar (av text eller foton) är väl inte heller ok?
Men om jag själv tar ett kort av en annan bild, hur blir det då?
Om jag tar ett kort på till exempel en fysisk Ikea-katalog respektive tar ett kort (ej skärmdump alltså) på min datorskärm med Ikeas websida uppe?
Är det samma regler vad gäller text?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#0: Skulle tro att det beror lite på om texten röjer en annans persons identitet eller kan väcka obehag för den individen.
Exempelvis om man tar en skärmdump från twitter, så bör man täcka för namn (och bild) på personen som kommenterat.
Här kanske du kan få lite vägledning:
https://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/allt-om-upphovsr-tt-30-fr-gor-och-svar
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: bra läsning. 👍
#0: Man får enligt lagen använda alla bilder man har upphovsmannens tillstånd att använda. Inga andra.
Det finns också regler för vilka bilder man får publicera på nätet. Det får till exempel inte vara kränkande bilder eller bilder som innehåller personuppgifter.
Om du vill använda en bild från nätet går det ju att lägga in en länk till den bilden.
Tack för era svar!
Vad gäller för skriven text? Får jag ta en bild på en boksida och publicera?
Och får jag länka till en sida/bild även om det är i negativt syfte?
Tex "kolla på sidan NN (länk) och se vilka fula hundar!"?
Ursäkta korkade frågor men förutom att inte göra fel själv så är jag ju Sajtvärd och borde verkligen ha ordentlig koll på detta!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
En boksida får du inte publicera om inte författaren tillfrågas. Det bryter mot upphovsrättslagen.
Hur det är med redan döda författare vet jag däremot inte - kanske förlagen äger rättigheterna?
- Redigerat 2021-01-11 00:05 av Sindri
Man får inte kopiera någons text (om man inte har upphovsmannens tillstånd). Däremot så kan man citera enstaka meningar, genom att t ex kursivera meningen, sätta dit citattecken och ange källa.
Jag tycker det är jättebra att du tar upp det här! Att man inte får "skriva av" andras texter får många en känsla för under sin skoltid, däremot är skolan sämre på att betona att man inte får sno (eller "låna") andras bilder.
På Katter i Fokus har vi ibland haft problem med att folk snott bilder på nätet och lagt in dem i sina trådar. En del blir jättesura när man frågar om de har upphovsrätt till bilderna, liksom när man uppmanar dem att ta bort bilderna. "Jag har inte snott bilden - jag har bara lånat den", är en vanlig kommentar.
Man verkar inte förstå att man inte får "låna" andras bilder och själv publicera dem. Det kan t ex handla om att "jag vill köpa en katt som ser ut så här - var hittar jag en uppfödare som säljer sådana här katter".
En trådskrivare blev riktigt irriterad och menade att det var inte konstigare att låna någon annans bild på en katt, än att låna en bild på nätet för att visa sin frisör vilken frisyr man vill ha. Men det är absolut skillnad på att använda en bild för privat bruk (för att visa frisören) jämfört med att sprida någon annans bild på nätet.
Utgångspunkten är att man aldrig får använda någon annan persons bilder/texter, och vill man ändå använda andras bilder/texter på nätet så måste man fråga upphovsmannen först.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#9 Som jag förstått det så finns det ingen "exakt gräns" där det blir "för mycket".
Men citat ska normalt sett användas enbart som stöd för den text som man själv skriver.
#9 Ibland postas ju långa citat utan ett enda personligt ord.
/Maria
#9: Hur mycket man får ta avgörs av sammanhanget. Förmodligen kan du citera längre bitarna du skriver längre egna texter kring det, men bara korta citat om det du skriver själv är kort.
Det är vad som gäller lagen. Dock brukar jag tänka att många blir glada om man länkar till deras hemsida eller vad det nu är och att det därför kan vara okej att citera lite mer om man tydligt länkar tillbaka till källan.
#11: Det tror jag inte är så bra. Särskilt inte om det saknas länk till källan.
#12 Jag tänker på då man klipp ut ett långt stycke ur en nyhet från ex. kvällstidningar.
Nyheten framgår i rubriken men sedan kommer en lång kopierad text (citat) och sist en länk. Inget mer. Får man göra så?
/Maria
#13: Jag vet inte. Att få inkommande länkar är värt en hel del, men det är svårt att veta var gränsen går så länge som det inte har prövats.
Tack ska ni ha.
Ingen stor fråga, mest nyfiken på hur långt ett citat faktiskt får vara.
/Maria
#15 #16 Jag har också sett flera inlägg på iFokus där trådskrivaren med allra största sannolikhet går för långt när det gäller att kopiera texter ur t ex kvällstidningar. Det är förstås inte alls OK. Citat ska enbart användas som stöd för den text som man själv skriver.