* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettertips-informationfunktioner
Läst 406 ggr
johan
8

Uppdateringar 5 mars

Det var ett tag sedan sist, men här kommer lite fler fredagsuppdateringar. Inte ens säker på att jag kommer ihåg allt, så ni kanske får fylla på. :)

• Du behöver nu bekräfta att du verkligen vill Anmäla inlägg.
  • Värd & Medarbetare behöver bekräfta att dom vill Ta bort eller Återpublicera inlägg
  • Det går att både lägga till och ta bort bevakning direkt från Hantera-menyn i ett inlägg
  • "Upp till toppen"-knapp alltid synlig nere till höger
  • "Skriv inlägg" / "Kommentera" inlägg alltid synligt nere till höger
  • Tomma topplistor kommer inte publiceras
  • Det går att ta bort topplistor när man redigerar genom att ta bort alla alternativ och spara om inlägget
  • Bevakningar via e-post
  • Snö-fallet i sidhuvudet borta

Mvh // Johan

Niklas
5

Åh nej, snön är borta! 😉

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
5

Det tog ett tag innan jag hittade "Upp till toppen"- och "Kommentera"-knapparna. De var alldeles för stora och tydliga. 😂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Woodland
2

Hej Johan!
Jag har inte haft några invändningar mot förbättringarna som du har levererat. Så i stort sett tycker jag du har gjort bra ifrån dig.

Värd & Medarbetare behöver bekräfta att dom vill Ta bort eller Återpublicera inlägg
Hur gör man det? Jag försökte rätta en miss i ett skiljetecken i ett inlägg och kommer inte förbi "Bevaka" fastän jag är värd.

"Upp till toppen"-knapp alltid synlig nere till höger "Skriv inlägg" / "Kommentera" inlägg alltid synligt nere till höger

Man har redan tre fält att hålla reda på: själva kommentarerna i mitten, rubriker till vänster, rutor till höger och sedan sitter denna brandgula 'lapp' i synfältet. De flesta tangent bord har dessa funktioner: Pgup eller pgdn och Home. Behövs verkligen detta? Personligen tycker jag det är irriterande. Räcker det inte med det gamla understrukna "Upp till toppen" i högerhörnet?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

johan
6

#3: Ja, jag gillar inte heller "Upp till toppen"-knappar. Tycker som du att det är bara att använda tangentbordet. Och på mobilen kan man trycka på statusraden. Men det är ett frekvent återkommande önskemål.

Mvh // Johan

Ljungåsen
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För mig som sitter på surfplatta är de orangea knapparna helt värdelösa och definitivt i vägen. Se bild.

[[eskils_]]
3

#5: Knapparna kanske kunde vara lite mindre och i en lugnare färg?
För min del kan det räcka med en Upp-till-toppen-knapp. Kommentera-knapp behövs inte, för man läser ju ändå det senaste som skrevs innan man svarar.

Niklas
0

Låt oss se om det får någon effekt innan vi bestämmer ifall vi ska ändra något. 🙂

Ljungåsen
0

#7: Har du sett min bild i #5? Ser det användarvänligt ut tycker du? Tror du det ökar min lust att skriva här?

Jag kan inte vara enda användaren med surfplatta.

Sabah
5

Min spontana reaktion när jag kom in på iFokus nyss och möttes av dessa två nya knappar var inte positiv, tycker att det blev onödigt plåtter (i en gräll färg dessutom). Nu när jag skriver upptäcker jag också att de är ivägen!

Skapa nya inlägg kommer man lätt åt ändå, när det gäller "Upp till toppen" så det som blivit påtalat är att knappen borde flyttas från nedanför till ovanför kommentarsrutan. Men jag förstår din goda tanke också, nu är den ju lättillgänglig hela tiden! Men dessvärre tycker jag inte att det blev bra, inte med båda i alla fall, inte färgen heller!

I övrigt var det toppenuppdateringar! 👍🏻🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-03-05 13:15 av Sabah
Niklas
0

#8: Jag har också surfplatta men hos mig visas inte knapparna när skrivfältet är aktiverat. Så borde det fungera.

UlrikaD
5

En upp till toppen knapp vet jag att folk frågat efter. Men kommentera knappen, vad fyller den för funktion? Är det nåt som är vanligt att man bara läser första inlägget och vill kommentera direkt? Man brukar ju läsa svaren först och då är man ju framme vid kommentera-rutan redan.
Och dom ligger verkligen mitt i vägen när man ska läsa. Blir som att skrolla runt irriterande reklam.
#8 Jag skriver nu på surfplatta och dom syns fortfarande. Fast då är dom inte ivägen för någon text.

johan
0

På Android krymper ”skärmen” när tangentbordet är framme. På iOS ligger tangentbordet över innehållet.

Därför är botten av skärmen ovanför tangentbordet på Android.

Mvh // Johan

Niklas
0

#11: De här funktionerna är inte i första hand för gamla rävar som redan vet hur iFokus, webbläsare och datorer fungerar. Det ska underlätta för dem som inte är vana vid iFokus.

UlrikaD
1

#12 Jag har Android platta, blir såhär.
#13 Förstod inte det riktigt. Läser man tråden innan man kommenterar om man är "gammal räv" men inte annars?

Tarotstollan
4

Jag tycker de orange knapparna är störande, trodde det var en bugg när jag loggade in.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Månglädje]
3

Tycker det är bra, färgen syns bra enda nackdelen är att det lägger sig lite över korten annars toppen toppen att både kunna starta diskussion, kommentera och upp till toppen det är toppen 👍🏼

Sabah
5

#13: Jag tror inte att det har någon betydelse om man är ny eller gammal medlem, det är enkelt att svara i trådarna oavsett om du läser hela tråden och vill svara sedan eller om du väljer att svara när du är mitt i tråden då det i varje kommentar finns en "Svara" - knapp!

Själv blir jag väldigt irriterad över att de nya knapparna hela tiden är i vägen, får sitta och justera vart rutan ska vara så jag ser vad jag skriver, då de lägger sig över texten!

💖🧡💛💚💙💜

Sindri
1

Älskar den lilla orangea knappen med pilen……. 🌹

[Moon AppleGrey]
6

Tycker man åtminstone borde kunna välja om man vill att de brandgula knapparna ska visas om de måste finnas, eftersom de för många av oss inte fyller någon funktion annat än som irritationsobjekt. 😛

På datorn (även fast de inte är i vägen på samma sätt som på min android telefon) så är de störande att ha i hörnet, och tämligen värdelösa.

Pyttelite
1

#19: Kanske man kan välja färg på knapparna så de inte är så framträdande.

Annars tycker jag att de är ett tillskott!!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Moon AppleGrey]
5

#20: Som jag nämnde är de inte i vägen när man sitter framför datorn, men på telefonen så tar de plats, även när man skriver på tangentbordet.
Bättre då att man kan välja inne på inställningar att ha de "osynliga", än färgvalet, då det inte är färgen (som jag ser det) som är det största problemet med knapparna.

Pyttelite
0

#21: Jag förstår det skrev bara hur jag skulle uppskatta dom.

Skriver ofta på mobilen och de blir störande där även om funktionen ät bra.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Magi-cat
3

Pilknappen är bra, det går snabbt att komma upp till toppen.
Men kommentera-knappen känns i vägen eftersom den skymmer korten.

Går det att få önska sig en mindre skrikig färg, åtminstone på den stora, skymmande knappen?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Draken
0

Tycker det fungerar bra med Upp till toppen och att gå in direkt och svara i kommentarsfältet . Finns det en anledning att ni vill ändra detta ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Ljungåsen
2

#24: Om du tittar på min bild i #5 så blir det nog rätt uppenbart varför jag tycker som jag gör.

johan
0

#25: När jag tittar på din bild så är det svårt för mig att fortsätta ha plattan i landskapsläge när det blir så lite plats kvar när tangentbordet är framme, även innan knapparna låg i vägen. Jag hade vridit på den för att få mer utrymme. Men det kanske bara är jag…

Men jag förstår att det blir extra irriterande med knapparna när det är så lite utrymme till att börja med.

Mvh // Johan

Ljungåsen
1

#26: Att hålla plattan som en telefon är obekvämt, tycker jag. Inget av de andra forum jag frekventerar lämnar en sån liten skrivruta som iFokus, så där fungerar det utmärkt att ha plattan i landskapsläge.

Det blir liksom en tröskel till att ta sig över för att skriva något alls.

JRSN
2

Snöfallet i sidhuvudet var rätt mysigt. Blir det månne ett 'blomfall' till sommaren istället?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

MonicaLagerquist
1

Jag älskar pilknappen.😍

Stolt ägare till tre La permer

Jane-Lyzell
1

👍👍

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Niklas
0

#14: Jag menar att de som inte är vana dator-, mobil- och iFokus-användare och som inte vet hur man kommer till toppen av sidan snabbt eller tänker på att man kan kommentera får en tydligare påminnelse om det nu.

För övrigt kan jag kommentera vissa trådar utan att ha läst alla kommentarer. Det beror på ämnet. Om det är en tråd där något specifikt efterfrågas eller jag bara vill säga något till trådstartaren utan hänsyn till övriga kommentarer. Fast jag vet hur jag hittar kommentarsrutan så knappen är nog inte nödvändig för mig. 🙂

#28: Vi funderar på att ha pollen där i stället.

Draken
0

#31: Pollen eller blomregn skulle vara jättetjusigt 😁

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

MonicaLagerquist
3

#32 Nej pollen har vi nog av ända.

Stolt ägare till tre La permer

[[eskils_]]
3

Rörliga bilder ovanpå en stillastående bild är irriterande för ögonen oavsett det är i form av rörliga vita prickar, blommor eller annat.
Det ska väl vara en behaglig upplevelse att gå in på iFokus?

Niklas
1

#34: Det var ett skämt.

[[eskils_]]
0

#35: Anade att det var det från din sida åtminstone. Bra! 😊

Tillvaron nuförtiden har ju nog av irritationsmoment om man säger så…

UlrikaD
1

#31 Tack, då förstår jag vad du menar:)