* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etiketterönskemål-förslagtips-informationreglerinloggningom-ifokus
Läst 337 ggr
Syntium
4

Mailadress som nick

Har sett flera som har sin fulla mailadress som nick, är det bra? Jag vet inte, kanske bara är jag som är paranoid 🤔

"I'm too old for this shit."

Lona
4

Jag har tänkt på samma sak, i synnerhet om det är en mer "personlig" mailadress som tex anger vad man heter, var man bor eller var man studerar/jobbar.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sabah
2

#0: Jag tycker inte att du är paranoid med tanke på alla oseriösa människor som finns och allt skräp man får på mailen! Visst, det är ju valfritt men alla kanske inte tänker på det till en början men ångrar sig sedan och måste då byta mailadress, kanske efter man har blivit utsatt för otrevligheter!

💖🧡💛💚💙💜

Sindri
2

Nej, jag håller med dig, förstår inte alls. Är det folk som inte alls är vana vid internet eller bara väldigt unga "osårbara och odödliga"?

DesK
3

För ett bra tag sedan fick jag ett pm från en ny medlem, som undrade varför hens mailadress syntes. Jag förklarade då att hen själv hade skrivit sin mailadress som användarnamn. Hen verkade inte förstå, men hördes inte av igen.

/Désirée

Fridaaaa
4

Förmodligen okunskap, att de inte vet att det blir som användarnamn

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magi-cat
3

Det förklarar ju saken i så fall. De tänker inte på att det blir deras nick.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cireea
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Egentligen lite märkligt att det är så många som "gör fel" med tanke på hur tydligt det är när man skapar konto..

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Fridaaaa
0

#7 Inget ovanlgit om man inte har så bra kunskap kring datorer och sånt. Och alla läser inte allting så noga (märks ofta på iFokus och facebook)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sabah
7

Det borde ju gå att lägga in en spärr om man försöker registrera sin mailadress som användarnamn, med infon "ogiltiga tecken", så hjälper man både dem som är obetänksamma och de som läst slarvigt eller att det är på grund av okunskap!

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
4

#9 Det vore ju bra!

Pyttelite
0

#9: Och vilka ogiltiga tecken skulle det vara?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Cireea
5

#11 @ 😊

Pyttelite
0

#12: Men det finns ju många som använder det i sitt nick.

Cireea
7

#13 Då får dom helt enkelt inte ha det i sina nick och välja annat 🤷‍♀️
Om man nu vill förhindra att folk läcker sin epost så måste man ju göra någon form av begränsning, att då förbjuda @ i nicket känns som en väldigt liten uppoffring i sammanhanget 😊

Väldigt många hemsidor och forum har begränsningar på hur du får utforma ditt användarnamn. Vore inte helt galet om iFokus hade samma just för att förhindra exempelvis epost som nick.

Man kan även begränsa antal tecken, exempelvis att nicken inte får överskrida låt säga 8 tecken. Men, då blir det en större begränsning än att förbjuda @.

Sabah
4

#11: Jag ser att Cireea har svarat.. Precis, jag syftade på @ som kännetecknar en mailadress. 🙂

Tycker att det är bra att man får en förklaring till varför det inte fungerar när man skriver något. Var nyligen med om att det inte fungerade att skriva en rubrik i min anteckningsapp, jag förstod först inte vad som hände då det stod "Failed to create the new folder" provade flera gånger innan jag kom på att jag nog hade ett ogiltigt tecken med, det hade ju varit bra om det stått som info! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-06-12 19:01 av Sabah
Pyttelite
0

#15: Men vad är problemet?

Om de som har en mailadress i sona nick inte ser det som ett problem varför gör ni ett problem av något som inte är ett problem?

Sabah
5

#16: För mig personligen är det inte ett problem att andra använder sin mailadress som användarnamn. Problemet är när man av okunskap eller läst slarvigt registrerar sin mailadress på det sättet och gör den synlig för alla när man inte önskar det, DesK hade ett exempel högre upp i tråden där det blivit fel och det finns säkert många fler!

Tanken är att göra det tryggare och enklare! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-06-12 19:19 av Sabah
Pyttelite
0

#17: Ja men det är ju bara att höra av sig till supporten.

Magi-cat
6

#18 Men det är ju att gå en lång omväg (som alla kanske inte heller förstår eller hittar) jämfört med om det begränsas redan vid registreringen.

Pyttelite
0

#19: Vilket innebär en omprogrammering och möjlighet till fel när det kanske finns annat att lägga tid på.

Det innebär också att alla nick som har @ i sig måste bytas och varje person behöver få information. Det finns säkert fler än jag som har automatiska inloggningar.

Laga inte något som inte är trasigt!

Sabah
11

Funderingar och förslag har alla rätt att komma med, det är upp till Niklas, johan mfl. att avgöra om det är en bra idé och om det är genomförbart. 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Pyttelite
1

Fast jag har väl rätt att komma med motargument - eller är det förbjudet?

magnus.s.1972
0

jag har halva min mejl som nick, men dt e för jag Vill ha uppmärksamhet och få ut mina budskap ❤️

dock ere ju jobbigt om/när bottar & ev. algoritmer luskar reda på ens mejl och 2 zilljarder relammejl dimper in i inboxen?

/magnus, lule

Evighet skapar vi tillsammans 🙏🏽❤️🙏🏼

Denna kommentar har tagits bort.