Direktlänkning av bilder
När man som vanlig medlem lägger upp något på en iFokus-sajt, blir det kvar tills jorden går under, om inte servern kraschar dessförinnan. Man bör alltså tänka sig för, innan man lägger upp något.
I grund och botten har jag förståelse för iFokus policy, men den medför ett problem. Det går nämligen att direktlänka till bilder, som har laddats upp på sajten. Länken till bildfilen fungerar även, om inlägget senare skulle tas bort av en Sajtvärd eller Medarbetare, eftersom bildfilen finns kvar på servern.
Vad jag förstår skulle det vara möjligt att ordna det så, att en bild endast vore synlig i det inlägg där den har laddats upp, inte med url. Så borde det vara på iFokus. Ett skäl är hänsyn till medlemmar som valt att just här dela en bild. Ett annat är att någon delat upphovsrättsligt skyddat material. Även om sajtvärden skulle ta bort bilden, kan någon ha kopierat adressen och alltså länka till iFokus.
Här är ett exempel från finland.ifokus . Jag roade mig med att byta namn på länken, men den fungerar ändå. På en webbplats, där man kan visa bilder via url, kan den alltså visas.
https://helsingfors.ifokus.se/u2/f195239a205455fda0d55448947408ec/
Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.
Jag gillar denna funktion, även om den belastar iFokus och skulle detta ändras får jag problem med många artiklar och annat…
Det går att ändra så att servern bara serverar bilder till adresser inom iFokus-domänen. Jag kan inte riktigt överblicka om det skulle få några negativa bieffekter.
#3: Av upphovsrättsliga skäl vore det bra. Det är visning här man samtycker till, när man lägger upp en bild.
#4: Absolut. Samtidigt är det inget som hindrar någon att ta bilder härifrån och lägga upp dem på en annan webbplats. Det är fortfarande ett upphovsrättsbrott.