* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etiketterönskemål-förslagfunktionerfrågorregler-lagar
Läst 208 ggr
Carmarino
2021-12-21 16:52
3

Leverantörsinställningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni gjort några ändringar som gör att man får upp rutan om samtycke? Den dök upp för mig idag och den är av den modellen som man manuellt måste bocka av alla "Berättigat intresse" för en mängd olika sajter. De flesta av dem har jag aldrig hört talas om och det verkar inte finnas särskilt många svenska sajter bland dem.

Som synes på bilden finns det en stor knapp med "Godkänn alla", men det finns ingen knapp för "Neka alla", vilket det borde finnas. Det tog mig närmare 10 minuter att gå igenom alla, och jag gissar att det är uträknat att vara så för att ingen ska orka göra det, och bara godkänna.

Det finns varianter där man bara klickar på en knapp för "Neka alla", så det vore trevligt om iFokus kunde använda den sorten istället.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

TatsuOni
2021-12-21 19:24
1

Håller med!

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Carmarino
2021-12-22 09:01
2

Fick upp det här på mobilen också, så jag bestämde mig för att räkna hur många leverantörsinställningar man måste bocka ur. Det visade sig vara 381 stycken. Tycker inte det är acceptabelt. Det bör definitivt finnas en knapp för "avvisa alla".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2021-12-22 23:01
0

Problemet med det där är att vi inte kan välja vilken vi ska använda. Det är våra samarbetspartners som kräver dem för att visa annonser här.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
2021-12-23 03:42
0

#3: Så synd.

[Göstage]
2022-01-29 12:10
0

#0 Såg händelsevis att Hufvudstadsbladet har samma inloggning, men med ett ytterligare val, "godkänner inte" (vilket jag förmodar är det samma som "neka alla"). Använder jag det märker jag ingen skillnad i åtkomst till artiklarna.

tlf001.JPG

Carmarino
2022-01-29 14:14
4

#5: Det är just det alternativet jag efterlyser. Att bara kunna välja att godkänna alla eller att behöva ägna en kvart åt att bocka ur alla drygt 300 inställningar är inte acceptabelt. Allt fler har börjat ha med alternativet "godkänner inte" eller "neka alla", eller också är det urbockat från början, så det är synd att inte iFokus kan använda sig av det också.

Har slutat gå in på sådana sajter, om det inte är något jag absolut vill kunna komma åt (som iFokus). Är det någon sida jag får träff på vid en sökning så bara stänger jag den och letar vidare efter en sajt där jag slipper lägga en massa tid på att ändra inställningarna.

TatsuOni
2022-01-29 15:30
1

#6 Jag gör likadant!

[Göstage]
2022-02-02 23:13
3

Bifogat.jpg

Innebär det vad jag tror så är det värt en eloge!

Carmarino
2022-02-03 04:04
3

#8: Det skulle jag tro att det gör. Perfekt i så fall. 👍

TatsuOni
2022-02-03 17:21
2

Fantastiskt! 😁

Carmarino
2022-02-05 10:51
3

Vi är inte ensamma om att tycka det är irriterande med alla leverantörsinställningar som ska bockas ur. Det bryter dessutom mot GDPR. 😊

Teknikjättar och annonsnätverk bryter mot GDPR med sina otydliga popup-rutor. Äntligen har EU börjat vakna och följa upp sina egna lagar och regler, skriver Andreas Thors.

Det har tagit sin tid, men nu har EU äntligen vaknat och slagit ned på dessa cookie-rutor i allmänhet och IAB Europe i synnerhet. IAB Europe, organisationen bakom TCF (Transparency & Consent Framework) som tagit fram dessa underverk till popup-rutor, åker nu på böter och svidande kritik.

IAB Europe har två månader på sig att ta fram en åtgärdsplan och sedan sex månader på sig att rätta till bristerna. De har även 30 dagar på sig att överklaga, så vi får se vad som händer. Men oavsett utfallet har EU tydligt visat att de tar personlig data på allvar och inte låter techjättar köra över dem hur som helst.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.762168/popup-samtycke-bryter-mot-gdpr

Teknikjättar och annonsnätverk bryter mot gdpr med sina otydliga popup-rutor. Äntligen har EU börjat vakna och följa upp sina egna lagar och regler, skriver Andreas Thors.
Niklas
2022-02-05 20:55
3

#11: Bra!

I veckan diskuterade vi det här med vår samarbetspartner och eventuellt hittade de en lösning. Berätta gärna nästa gång ni får popup-rutan om det är någon skillnad.

Carmarino
2022-02-05 21:47
1

#12: Det verkar så. Se Göstage:s kommentar i #8.

Niklas
2022-02-09 12:35
1

#13: Den hade jag missat. 🙂

Carmarino
2022-02-09 16:59
1

#14: Kan ni fixa till det på Savvity också vore det bra. Där är det fortfarande samma som i #0.

Niklas
2022-02-09 18:27
1

#15: Jag skulle vilja se hur det slår på iFokus innan vi eventuellt sänker intäkterna på Savvity också.