Dela upp kategorin djur
Skulle det inte vara mer överskådligt om djurkategorin delades upp i grupper typ hundar, katter, hästar, gnagare, fåglar, fiskar, reptiler osv.
Det finns så många sitter så det är svårt att få överblick.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag tycker det är bra som det är nu. Det är rätt många sajter under Djur så jag förstår vad du menar men för mig personligen skulle det irritera mer med bara några få sajter per rubrik. Spontant känns det som att det skulle göra listan lite onödigt lång och jag tycker inte det skulle stämma så bra med hur övriga sajter är kategoriserade heller eftersom dom andra rubrikerna också är rätt breda. Då kanske man borde se över alla rubriker så det blir hyfsat enhetligt?
Om det ska delas upp i mindre kategorier skulle jag föredra lite färre och bredare kategorier än hundar, katter osv. Så tex Däggdjur, Fåglar, Akvarie osv. Samt en kategori för sajterna som handlar om flera olika djurtyper (tex Djurskydd, Djurannonser).
//Jessie
#1: Problem är att man inte hittar när det är en lång lista i bokstavsordning.
De kategorier som har få sajter kan inordnas i en samlingskategori.
Både hundar och katter är mycket svårt att genomskåda och hitta och kör man dessutom via mobil som de flesta iFokusläsarna använder tröttnar man snart.
Men se det som ett förslag.
#2 Jag har inte haft problem att hitta och skulle som sagt föredra att ha det som det är, eller åtminstone bara dela upp litegrann. Så jag ville bara skriva vad mina tankar var om ditt förslag.
Men om det är problem att hitta för andra så skulle jag säkert vänja mig vid att det är fler kategorier också, så det är inte så att jag är starkt emot det heller. Men för mig är det inget jag skulle prioritera helt enkelt (men det är ju inte jag som bestämmer heller, så det har väl inte så stor betydelse).
//Jessie
#3: Du kan ha missförstått mig.
Det är helt ok att inte tycka att det är ett bra förslag - utvidgade bara varför jag tyckte som jag gjorde.
Håller helt med dig att det inte behövs egna kategorier för små grupper - man kan leta efter minsta gemensamma nämnare eller döpa till kategorin övriga djur eller liknande.
Tanken med förslag var att väcka idéer 😁
#2: När jag söker efter en sajt som jag inte är medlem i så använder jag jämt "Sök bland alla sajter"-sökrutan både via mobilen och vid datorn.
// Harley
#5: Var hittar jag den?
#6: På mobil: svep fram högerspalten och klicka på Sajter uppe vid
Flöde | Sajter | Favoriter - precis under den stora blå knappen Ta bort favorit finns sökrutan. Finns på samma plats från datorn.
// Harley
#7: Men då måste jag ju ta bort en favorit - verkar vara en stor omväg och jag som ändå är en van användare skulle aldrig komma på att söka fram genom att ta bort.
Är man ny eller söker efter ngt och inte är inloggad så blir det inte lätt.
#8: Va? Varför skulle man behöva ta bort en sajt för att kunna söka?
Jag skriver att sökrutan finns nedanför Ta bort-knappen.
// Harley
- Redigerat 2022-05-07 20:54 av Herveaux
Jag förstår men det är inte logiskt om man går till välkomstsidan finns det ingen naturlig sökfunktion där.
#12: Man kan få fram sökrutan på samma vis som i #7 även på startsidan oavsett om man är inloggad eller ej.
Är man inte inloggad heter fliken "Våra sajter" istället för "Sajter", som i #10.
// Harley
- Redigerat 2022-05-07 21:08 av Herveaux
#13: Ja men det är ologiskt och bökigt och inget man hittar spontant och jag måste veta vad jag ska söka på.
Det blir ingen överblick t ex när det gäller en hel del sajter så har dom olika namn men handla i stort om samma sak t ex både Hund och kattsajterna
#14: Tycker att om man skulle dela upp det så skulle det bli för många kategorier men frågan är om man inte skulle kunna skapa underkategorier så att det stannar lite översiktligt och inte blir fullt så uppdelat? Kanske inte heller direkt för varje djurart utan mer exotiska djur, smådjur, etc.?
Jag förstår inte vad som är så komplicerat?
Som andra redan nämnt så finns det andra rubriker med fler sajter och ännu större bredd men också med flera sajter som mer eller mindre överlappar varandra i vilket ämne de berör.
Själv skulle jag tycka det bara skulle bli rörigare med underkategorier.
// Harley
#16: Jag tycker inget är komplicerat och om man letar efter en sajt men inte är säker på vad den heter här så kan man i nödfall ta sig tiden att läsa igenom alla namn efter att man försökt söka på den. Det var mer ett förslag då mer kategorier vore oöversiktligt.
#17: Mitt inlägg #16 var inte riktat till dig utan mer bara en generell fråga till de som önskar underkategorier.
// Harley
#18: #17: Det var naturligtvis riktat till mig som tycker att det är oöversiktligt med en så stor kategori som djur är och dessutom förslaget med att använda en sökfunktion när man inte vet vad man letar efter.
Undertaket ta inte illa upp 🌸
#19: Nej, som jag skrev var frågan riktad till alla er som önskar underkategorier, inte bara dig. Jag hör gärna synpunkter från flera som inte uttalat sig än.
// Harley
#20: Fast tråden är inte riktad till dig även du är Medarbetare på sajten.
#21: Du ser då konflikt i allt och lite till. 😔
Jag menar inte heller att tråden skulle vara riktad till mig, utan att jag som nyfiken deltagare i tråden gärna vill höra från fler som önskar underkategorier men som inte har uttalat sig ännu.
// Harley
#22: Bra formulerat- nu låter det bättre!.
Problemet är att det som behöver uppdelning ännu inte är medlemmar.
Vi som använder iFokus har inga problem att hitta - jag pratar om att uppdelning skulle skapa intresse förde som ännu inte är medlemmar.
- Redigerat 2022-05-08 14:51 av Pyttelite
Jag försöker se hur underkategorier skulle fungera i praktiken… Tänkte du något i stil med:
Akvariedjur och fiskar
Akvariefisk, Akvarieräkor
Djurannonser och omplacering
Djurannonser, Djurefterlysning, Djurhem, Djurtransport, Omplacering
Djurfoder, hälsa och träning
BARF, Klickerträning, Pälsvård
Djurrätt och djurskydd
Djurrätt, Djurskydd, Etisk djurhållning
Exotiska och vilda djur
Djurparker, Eremitkräftor, Exotiska Djur, Igelkott, Iller, Snäckor, Vilda djur
Gnagare och hardjur
Chinchilla, Degus, Dvärghamster, Dvärgkaniner, Gerbiler, Guldhamster, Hamster, Harkaniner, Hermelinkanin, Kanin, Lantraskaniner, Lejonkaniner, Marsvin, Mus, Rexkanin, Råttor, Sällskapskaniner, Teddykaniner
Hundar
Amstaff, Australian Shepherd, Bichon, Blandrashundar, Border Collie, Brukshundraser, Bulldogg, Bullhundar, Chihuahua, Chinese Crested, Cocker spaniel, Collie, Dvärgpinscher, Hundar, Hundfoton, Hundutställning, Jack russell terrier, Jakthundar, Kennel, Lagotto romagnolo, Ledarhund, Mops, Portugisisk vattenhund, Pudel, Retriever, Sheltie, Spetsar & urhundar, Sällskapshundar, Terrier, Tibetansk spaniel, Tävlingshundar, Vallhundar, Valp & unghund, Vinthundar
Hästar och ponnys
Arabiska fullblod, Connemaraponny, Engelskt Fullblod, Gotlandsruss, Haflinger, Hästar & ridsport, Hästmassage, Islandshäst, Kallblod, Kaspisk häst, Natural Horsemanship, Naturlik hovvård, New Forestponny, Ridtravare, Shetlandsponny, Travhästen, Welshponny
Katter
Britter, Burma, Cornish Rex, Hittekatter, Huskatter, Katter, Kattpolisen, Maine Coon, Norsk Skogkatt, Perser, Ragdoll, Rexkatter, Selkirk Rex, Siames, Sphynx, Utekatter
Lantbruksdjur
Fjäderfä, Lantdjur
Reptiler
Kameleonter, Leopardgecko, Reptiler
Sällskapsfåglar
Burfåglar, Undulater
Ursäkta om något hamnat fel eller galet, det var många kategorier och jag är sjuk. 😵
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
- Redigerat 2022-05-08 15:28 av Mitchika
Jag tror att det skulle passa med lite bredare kategorier i så fall. T ex Katter & Hundar och kanske en Övriga djur och Hästar och ponnys.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Eller t ex Katter & Hundar, Mindre sällskapsdjur, Hästar och ponnys. Övriga djur & Övriga djurrelaterade sajter.
Jag kan se hur det skulle bli lättare att snabbt hitta sajter om man delar upp dem lite. Men om det blir för många kategorier, så tror jag att det blir svårt och rörigt på ett annat sätt.
#25: Fast det kanske inte känns så kul för alla andra djurentusiaster att klumpas ihop under "övriga djur" för att ens djur inte ingår i dom tre stora och mest populära med flest antal sajter i? Det blir ju lika rörigt att hitta andra djurslagen och djursajterna bland "Övriga Djur" då?
#27 Jag tror på att antingen behålla det som det är nu eller hålla bredare kategorier. Men det är ju bara jag och jag hoppas att fler kommer med synpunkter.
Sedan så ser jag personligen inget fel med "Övriga djur".
Om man vet att man söker efter t ex hamster, så vet man ju att det inte hör till t ex hund & katt och då skulle listan på "övriga djur" vara kortare och lättare att gå igenom än den långa listan som är idag.
#28: Jag tror mer på att behålla det som det är, men fler synpunkter vore intressant. 😀
Jag ser flera problem med att bunta ihop alla djur som inte är hund, katt och häst under en och samma kategori, men det kanske bara är jag som ser det så. Men jag gillar verkligen inte det faktum att allt som inte hör till dom tre största populäraste husdjuren ska klumpas samman under namnet "övrigt" när många av dessa djur redan har enorma problem med att synas och tas på allvar.
#24: Snyggt jobbat!
Reptiler och sällskapsfåglar skulle kunna hamna under gruppen Exotisk djur.
Djurrätt .., och Djurfoder … Skulle kunna bilda gruppen Omsorg eller liknande.
Blir mycket tydligare så här.
#30: Typ Djuromsorg eller något i den stilen, menar du? En kategori med allt som inkluderar djurs vård, omsorg, skötsel och rättigheter i allmänhet?
Man kanske ska splittra Exotiska Djur och Vilda Djur i såna fall? Jag slog ihop dom för att jag redan tyckte att det blev en himla massa underkategorier.
Som sagt, jag gjorde bara en snabb och enkel mall där för att kunna visualisera hur du menade och tänker. Sånt underlättar lite för mig och jag tänkte kanske andra kände likadant så jag postade den. Den är inte perfekt eller exemplarisk och jag tycker den är lite rörig också i ärlighetens namn.. 😵
#24: Jag har inga svårigheter att hitta genom sökfunktionen. men OM det skulle bli en ändring så är detta, enligt mig, en väldigt bra och överskådlig indelning.
#31: Jag tycker att du gjort ett bra jobb - gillar inte heller övrigt eller misc rubriker det blir liksom en slask.
Tack för att du gjort det åskådlig översikt så mina tankar går att begripa. 🌸
#27: rörigt? Inte om det är alfabetisk ordning och man vet vad man söker efter.
Tycker #24 var ett väldigt bra förslag!
Ser inget problem med att det skulle vara så många djursajter under en och samma rubrik? Även Kropp & Själ är en rubrik med många sajter skrivna under den som hade kunnat delas upp i mindre rubriker.
Om de skulle behöva ändra en rubrik så skulle folk fråga varför inte alla rubriker med sajter nedan kan delas upp, det är iallafall vad jag tror. Dessutom är det ju i alfabetisk ordning, hade förstått problemet om det var i en total röra. Men jag tror verkligen inte de som jobbar med iFokus är så röriga…