* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettönskemål-förslag
Läst 125 ggr
Cojimar
2022-06-20 10:25
2

Prioritera länk?

Ibland när man länkar till flera källor i ett inlägg händer det att "fel" länk blir huvudlänk och hamnar i rutan under inlägget. Kan man göra så att den länk man ser som viktigast prioriteras som val?

Jag har sökt på om någon annan redan tagit upp samma fråga, men har inte kunnat finna något sådant inlägg här.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

johan
2022-06-20 10:54
0

Nej det finns inget stöd för det. Jag hade gissat att det är den första länken i texten som får förhandsgranskning, men det kanske det inte är?

Mvh // Johan

Cojimar
2022-06-20 11:09
0

#1 Nej, det verkar vara slumpmässigt.

Exempel: jag vill ha denna länken i rutan men denna blir vald.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

LEVA&BO | Vilket datum är midsommarafton? Och varför firar vi midsommar? Vad gör man? Vad är egentligen midsommarstången symbol för? Här får du svar!
  • Redigerat 2022-06-20 11:11 av Cojimar
Sabah
2022-06-20 12:06
0

Där ser man! Jag trodde också att det automatiskt blev den första länken i texten som kom i rutan, har varit så för mig, men å andra sidan är det inte så ofta jag har haft flera länkar i en text! Ibland skulle det nog vara bra att kunna välja men inget större problem för mig, kanske främst för att jag sällan skriver flera länkar..

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2022-06-20 12:18
0

Tror det är så att den första länken automatiskt blir prioriterad länk så länge man inte redigerar inlägget. Har märkt att om jag stuvar om i länkordningen så blir ändå den länk som var högst upp tidigare den prioriterade, även om den är flyttad så att den ligger längre ner. Till och med om den ligger sist så anses den vara prioriterad.

Man måste nog radera hela texten, spara det tomma inlägget och sedan lägga in den rätta texten på nytt. Fast jag har å andra sidan för mig att jag testat det och att det inte heller fungerade, men jag är inte helt säker.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-20 13:09
0

#3 Jag har nog dragit iväg ett och annat inlägg med både tre och fyra länkar, och då skulle det kunna vara bra att redan när man börjar skriva veta vilken länk som väljs.

#4 Ja, jag har laborerat med redigeringar och omstuvningar, och ibland kommer man på en lämplig länk sedan man påbörjat inlägget, och när man då flyttar om länkarna blir texten oigenkännlig.

Det är inget stort problem, man kan ju skriva dokumentet i en texthanterare och lägga in den när man känner sig klar. Jag undrade mest om det fanns någon enkel funktion att markera önskad länk till förhandsgranskningsrutan och där är svaret nej.

Carmarino
2022-06-20 15:08
0

Skrev nyss ett inlägg med två länkar i, och där blev den första länken prioriterad. Såg då att jag missat en sak i den prioriterade länken och redigerade den därför. Ändrade inte ordningsföljden på länkarna utan bara en del av den första länken - och vips så var den inte prioriterad längre, utan länk nummer 2 hade plötsligt blivit prio 1. Väldigt irriterande.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2022-06-20 15:09 av Carmarino
Cojimar
2022-06-20 15:36
0

#6 Ja, det låter bekant.