Layouten för telefoner.
Vissa tider har jag bara telefonen att tillgå och då är det mer än jobbigt att skriva.
När tangentbordet kommer upp på skärmen ser jag tre rader, varav högra delen av dessa skyms av de orangea knapparna för Uppåt och Skriva. Jag ser dåligt att skriva, och skall jag ändra något är det nästintill omöjligt att se var jag är och vad jag skriver.
Kan man inte välja bort de där knapparna?

Jepp,knapparna är ganska irriterande.😁
För ett tag sedan började jag logga för att se hur många som faktiskt använder dom knapparna. Personligen tycker jag dom är meningslösa.
Borde kunna gå att dölja dom när tangentbord är framme. Ska kolla.
Att det som i Pilspets fall blir lite yta kvar när tangentbordet tar upp 50 % av skärmens yta är svårare att göra något åt.
Mvh // Johan
#3 Ja de är ju rätt onödiga att ha där om man ändå ska skriva kommentar. Trycker man på pilen då så försvinner tangentbordet, och den andra knappen för att skriva kommentar vet jag inte om den behövs egentligen. Jag brukar trycka i rutan bara för att markera där och börja skriva.
Så, hoppas det går att de kan bli osynliga när tangentbordet är framme. 🙂
"I'm too old for this shit."

Kan ni med små skärmar på Android inte ändra så att inte tangentbordet visar siffror och verktygsrader hela tiden?
Om operativsystemet och tangentbordet tar upp 80 % av skärmytan, så finns det ju liksom inget trolleri vi kan göra för att skrivytan ska bli större.
Visst kan dom oranga knapparna döljas när man skriver, det vore nog bra, men det kommer ju inte gör vertikala ytan större.
Ser ut som tangentbordet tar upp dubbelt så mycket plats som det gör på iPhone.
Mvh // Johan
Jag vill ha mitt tangentbord precis så, är glad att jag lyckats med det. 😁 Det blir för bökigt att ändra för de gånger jag skall skriva här.
Men om de orangea knapparna kom bort skulle det hjälpa mycket.
#9: Kan nog fixa det. Kommentar/Skriv-knappen används nästan inte alls. Upp-knappen används mycket. Så att bara ha kvar den, men dölja den när ett textfält har fokus skulle nog göra upplevelsen bättre på små skärmar.
Mvh // Johan
Äh, det var ju inte så komplicerat att ta bort bildraden, men ändå, orangea knapparna tar en stor del av ytan och suddar jag nåt hamnar det alltid under dem.
#11: Jag stör mig också på dom. Det är alltid en bra start för att något ska hända. :)
Mvh // Johan
#7: Är det möjligt utan att förlora storleken på tangenterna? (mindre tangentbord med lika stora tangenter?)
Problemet är att jag trycker fel hela tiden, även med denna storleken. Det hjälper inte att min skärm är sprucken 😅
ÅH jag lyckades fixa det på inställningar, vad skönt!!!!
Med SwiftKey-tangentbordet (finns i Play butiken i Android) kan man både ändra storleken på/flytta tangentbordet, även dölja sifferraden.
Men jag har inte detta problem då min mobil är extra avlång 😆 (Sony Xperia 1)
#15: har jag tydligen redan 😮

Jag kan ändra lite grann som färg och vilka knappar spm ska visas men inte göra tangenterna större (vilket hade varit väldigt hjälpsamt)

Ah, om jag trycker på kugghjulet, sedan Layout och knappar, och Ändra storlek så kan i alla fall jag förstora tangentbordet, och då göra knapparna högre. Men då döljs ju också skärmen mer av tangentbordet, då hela det blir högre.
Det går också att trycka på de tre punkterna i övre högra hörnet av tangentbordet, sedan Ändra storlek, för mig 😊
Förr tror jag SwiftKey var standard på iaf vissa telefoner ett tag, kanske därför du redan har det.

Kan bara ändra storleken på tangentbordet? 😮
Jo, men det jag tänkte var att om man ökar höjden på hela tangentbordet så ökar man också höjden på tangenterna (de bli större).
Jag gjorde så på min så det inte lika lätt blir skrivfel. Men har man redan lite plats på skärmen så kanske det inte funkar så bra :/
#19: Jo det hjälpte, var bara osäker på hur du menade. Tack! 🙂
#20: Ok, bra att det hjälpte 👍
Använder sällan och aldrig telefonen när jag är inloggad på iFokus. Det är jättesvårt att både läsa och skriva.
#23: Det kan förklara varför det är mycket färre användare med Android-telefoner på iFokus.
#24: Återigen, det beror nog på modellen av Android-telefon. Jag har inga större problem med att använda iFokus på min mobil, fast jag föredrar ändå datorn. Tycker det är lättare att skriva på ett riktigt tangentbord.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#25: Du kanske har gjort anpassningar som inte normalanvändaren gör?
#26: Inte vad jag vet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#26: Det är ju sådan otroligt variation på storleken och upplösningen på Android-telefoner. Vissa små, andra stora på små surfplattor.
Mvh // Johan
Min telefon är "urgammal" - säkert drygt 7 år, men jag tänker inte skrota den så länge alla appar kan uppdateras. Det är en av de minsta som finns och jag måste få ner den i fickan - är ingen vän av handväskor. Men nästa blir en Galaxy Flip.
Kanske fanns nån anledning till att Sony valde så udda skärmpropotioner på Xperia 1. Men vet inte om de slopat det på nyare modeller
#28: Jag tänker att det kanske finns något som är gemensamt för en stor andel av Android-mobiler och som gör att iFokus-upplevelsen inte är lika bra där. Fast det borde nog vara något som har med den generella läs-upplevelsen att göra i så fall.
Det vore kul om andelen Android-användare blev lika stor som andelen iPhone-användare.
#31: iFokus-upplevelsen på min Samsung A52 är betydligt bättre än på min Samsung A5, helt enkelt för att A52 är större så det ryms mer på skärmen. 😊
#22: Helt perfekt med iPhone! 😀
Nåå, hur blir det med de orangea små knapparna? Fortfarande helt ivägen.
Nu är bara Upp-knappen kvar.

Mvh // Johan
#37: 👍🏻
💖🧡💛💚💙💜
#37: En bra början…..👌😊
#37: tack.
Tycker dock det är lite besvärligt i långa trådar när man läser, att man lätt kommer åt den knappen på telefonen, så att man måste börja om från början igen.
#40: Och tar jag bort knappen kommer 50 personer tycka det är för jobbigt att scrolla upp till toppen själva… (Det var därför den kom dit till att börja med..)
Personligen tycker jag det var enkelt nog att trycka Home på tangentbordet, eller klicka på status-raden i telefonen.
Mvh // Johan
#41: skrev bara hur min upplevelse har varit under den tid sedan knappen kom.
#41: Jaja, jaja, suck, suck. Jag får väl bara acceptera. Har inte kollat på telefonen än.
Men okej, det är mycket bättre nu. Uppåt-knappen ligger nästan utanför skrivrutan. Tack!
När man öppnar en tråd på en sajt (på mobilen, inte testat på datorn) kommer det upp en orange ruta bredvid uppåtpilen, där det står "bli medlem", även om man redan är medlem där. Får det till och med på sajter där jag är värd. Den försvinner dock efter en stund, så jag gissar att den visas tills sidan lästs in?
#45: Ja, med den saken är det ingen skillnad. Men det kanske märks mer när det är större skillnad mellan inloggad/oinloggad. Tidigare var det alltid två knappar med ungefär samma storlek. Nu större visuell skillnad mellan dom två lägena.
Det låter som att det tar tid att vet att någon är inloggad.
Mvh // Johan
#46: Inget större problem. Det tar nog någon sekund, men det känns ju alltid längre. 🙂
Lät ändå oroväckande att det tar någon sekund för dig innan appen förstår att du är inloggad.
Mvh // Johan
#48: Kollade precis på datorn och det kändes mer som två sekunder, men det är svårt att avgöra. Vad jag noterade på mobilen var att reklamrutan mellan #0 och #1 började laddas. Har ju reklamfritt normalt. Kanske är det därför det tar lite tid innan jag blir inloggad?
#41: den här länken som finns på varje sida,

fyller exakt samma funktion som pilen, så vad för syfte tjänar pilen då till?
De som vill klicka på pilen för att snabbare komma tillbaka igen kan ju lika gärna klicka på "upp till toppen". 🤨
Verkar snarare som att pilen inte fyller någon funktion ö.h.t.
#50: Pilen syns bättre. Använder själv den rätt mycket för jag tänker inte på att länken finns. Den är rätt anonym.
#51: ifall det är enda anledningen, så skulle man ju kunna ha texten i fetstil eller liknande.
#52: Länken är på en fast plats, längst ner i tråden. Pilen följer med där du är, är du i en lång tråd och vill upp till toppen är den enklare att klicka på då den finns där hela tiden, för att kunna använda länken måste du först scrolla hela vägen ner till kommentarsrutan. Använder själv pilen. 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#53: ja, och tack vare att den är på en fast plats så kommer man inte åt den av misstag, till skillnad från pilen som är i vägen på skärmen.
- Redigerat 2022-12-06 23:06 av [Moon AppleGrey]
#54: Jag upplever den inte ivägen. 🙂 Tycker det blev bra när den andra, bredare knappen togs bort. Innan dess tyckte jag att knapparna var ivägen.
##55 Skillnaden blir att man kommer direkt upp till trådstarten med pilen, klickar man på avataren så kommer samtidigt fliken fram, som man då först måste ta bort för att kunna se trådstarten. 🙂
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-12-07 04:44 av Sabah