Trådar med begränsad synlighet?
Är det bara Sajtvärd och Medarbetare som kan starta trådar med begränsad synlighet?
Jag trodde att även "Inbjudna medlemmar" kunde det?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Lona förut var det så att inbjudna medlemmar kunde starta trådar. Men förut fanns det kategorier. Idag är det etiketter. Skriver man en etikett så startar man ju en egen kategori. Så då blir det att ligga synligt eftersom den "kategorin" inte finns med bland de som endast inbjudna kan se.
Det jag kan tänka mig att de kan starta trådar om de använder de etiketter som du satt upp och då blir endast för inbjudna, men att de inte kan skapa egna etiketter. Du kan ju be medlemmar prova.
.
#1: Fast hur gör man då för att endast inbjudna ska kunna använda de "speciella" etiketterna?
Eller kan inbjudna enbart starta privattrådar trådar via mig som Sajtvärd?
Det verkar jättekonstigt?
Synligheten, vem som kan läsa, ställer man in i startinlägget (kryssar i Begränsa synlighet och väljer i rullistan), det har inget med etiketterna att göra.
Mig veterligen är det bara sajtens admin som har tillgång till Begränsa synlighet-funktionen.
// Harley
Lona #2 när du startar en tråd och klickar där man ska skriva etikett så har du två alternativ. Du skriver dit en egen eller så använder du nån av dom som du ser i listan nedanför, för det kommer ju upp en skrollista när du klickar i rutan.
Så istället för att skriva egen så använder man nån av de befintliga.
Jag har varit in på psykologi som jag antar att det handlar om. Och kollat etiketterna och vad jag kan se så ser jag inget som bara inbjudna ser.
Har du nåt testkonto. Annars skapa ett eller be nån annan värd om hjälp att testa. Att göra den tillfälligt till inbjuden där den får kika bland etiketterna vad den ser och sen där starta en tråd och där använda enbart etikett som inbjudna kan se.
För inbjudna ska kunna starta trådar dom också. Annars finns ju bara alternativet att starta en stängd sajt på fria. Och det tycker inte jag man ska behöva göra.
.
- Redigerat 2023-05-26 14:01 av annia1
#3: Funktionen finns, rent teoretiskt, men funkar uppenbarligen inte? Det går alltså att klicka i "Begränsa synlighet" och i rullistan välja "Inbjudna medlemmar" även för andra men trådarna blir ändå helt öppna.
Men visst finns det andra sajter som har det systemet med inbjudna medlemmar? Jag har i vilket fall varit med i sådana, dock vet jag inte om det har funkat i praktiken - jag har inte startat någon egen tråd där.
#4: Men oavsett om man gör en egen ny etikett eller använder en gammal så kan ju alla se dem? Jag har ingen aning om hur man gör "Dolda/privata etiketter"?
Lona #5 #6 det du skriver i #5 att andra medlemmar ser rutan med "begränsa synlighet" och kan välja där och de ändå syns. Så då är det fel på funktionen.
Att det funkar på andra sajter kan ju ha att göra med att dessa grupper kanske fanns innan iFokus gjordes om och att det då funkar på gamla grupper.
Det med etiketter. Jag tänkte bara att man kan prova att använda de etiketter som redan används i det dolda de kanske det funkar på. Och det går ju att prova för medlemmar att välja en sån etikett och se. Funkar det så är det ju en väg, funkar det inte ja då funkar det inte.
Men som sagt eftersom medlemmar ser rutan med begränsa och det ändå blir synligt så är det ju fel på funktionen.
.
#7: Det verkar alltså inte vara mitt huvud det är fel på i alla fall. 😁
Förhoppningsvis kikar någon av ifokuskillarna in här snart och kan bringa klarhet i det hela. 🙂
Fast jag fattar fortfarande inte det med dolda etiketter - jag visste inte ens att det finns?
Att skapa en ny etikett är ju inte svårt men hur gör man den "hemlig" så den inte hamnar i allmänna etikettlistan?
/Lona som känner sig osedvanligt korkad angående detta 🫣🙃
Lona #8 jag vet inte hur jag ska förklara. Din tråd handlar om att medlemmar inte kan starta trådar på en dold del. Så jag utgår ifrån att du kan starta dolda trådar som inbjudna kan läsa.
På dina trådar så utgår jag ifrån att du har satt etikett på dom. Så dom trådar du startat inkl etiketterna är dolda. Jag kan inte förklara på annat sätt.
Förut satt värden upp kategorier för inbjudna medlemmar. Som det är idag så motsvarar etiketter kategorierna.
Det kan vara så att etiketterna där är/blivit kodade som kategorier. Så det finns en liten möjlighet att dom etiketter du har på dina trådar går att använda för andra medlemmar. Så det vore bra om nån medlem i den dolda delen startar en tråd med samma etikett som du har för då vet johan vart han ska börja leta.
Om du har en etikett som heter "påhittat exempel" välkomna så kan nån medlem prova att starta en tråd och välja den etiketten i rullisten. Sen får ni ju nån logga ut och se om andra ser den. Då har ni i alla fall provat.
.
- Redigerat 2023-05-27 01:26 av annia1
#9: Jag känner att ditt resonemang haltar - att det skulle finnas dolda etiketter.
Vad händer då med de trådar som saknar etiketter?
Att lägga på en etikett är ju bara en variant för sortering och har knappast med huruvida inlägget är dolt eller inte men förklara gärna principen för inlägg som saknar etikett.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#9: Ah, NU kanske jag fattar! 😁
Ska kolla på detta!
#11: Nu har jag testat och det kan knappast ha med etiketterna att göra har försökt både med och utan och får samma negativa resultat.
Jag är inte säker på att jag förstår exakt vad frågan gäller så jag försöker förklara hur min uppfattning är att det fungerar:
Etiketter har inte rättigheter. Alla etiketter kan användas av alla medlemmar. Rättigheter styrs med ”Begränsa synlighet”. Medlemmar som har rättigheten ”Inbjudna medlemmar” kan starta diskussioner som bara inbjudna och medlemmar med högre behörighet kan se.
Om det inte besvarar frågan, försök formulera om den.
#13: Problemet är när man är inbjuden gäst att skriva så är det bara värd och Medarbetare som får det gula hänglåset på tråden.
Trots att man tillhör den inbjudna gruppen och anger begränsad synlighet verkar det som att inlägget kan ses av alla och framförallt skapas inget hänglås.
Problemet gäller för ”vanliga” inbjudna medlemmar - för värd och Medarbetare fungerar det normalt.
- Redigerat 2023-05-27 11:49 av Pyttelite
Nu ser jag problemet. Det är en bugg. Jag skriver upp det.
#15: Tack!
#15: Toppen, tack Niklas!
Niklas/Johan & Co: Om ni kommer ihåg det och fixar buggen så vore det super om ni uppdaterade här. 👍🙂
(Det kanske ni brukar göra, jag rapporterar sällan buggar utan frågar om lite korkade saker.)
Glad midsommar! Hoppas att ni inte läser detta förrän på måndag utan har fullt upp med att äta mumsig mat och dansa kring stången!🌻🌼🌸
Vi ska försöka komma ihåg det.
#19: Dansa kring stången eller uppdatera? 😉😘 (Sorry, kunde inte låta bli!🌼)