* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettfel-och-buggar
Läst 247 ggr
Carmarino
3

Fel i sökresultat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Väldigt ofta får jag upp felaktiga sökresultat. Idag skulle jag söka efter ett recept med julporter. Den enda träffen jag fick var ett inlägg om kolakakor och i det finns inget alls om julporter.

I texten i söklistan står det "knådfritt grytbröd med fullkornsdinkel", vilket var receptet jag var ute efter, så jag sökte på det istället. Då fick jag rätt många träffar, men ingen av dem var på inlägget jag sökte - trots att det är rubriken på inlägget.

Har för mig att vi har diskuterat detta tidigare och att det då sades bero på att anledningen var att icke-inloggade ser en massa inlägg under varandra och att det är det Google visar.

Det är väldigt irriterande att inte ens kunna hitta rätt inlägg när man söker på rubriken, så det hade varit bra om det gått att fixa på något sätt. Det är ju knappt lönt att ha en sökfunktion om den inte fungerar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
0

Tyvärr är det ju så att sökningen också får träff på etiketter trots att inläggen inte har just den etiketten.

Så söker man på ett ord som ingår i listan för etiketter får man många träffar som inte har med sökningen att göra.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
1

#1: Ja, det har jag också råkat ut för, men i det här fallet är det inte etiketterna som är orsaken. Sajten har inga etiketter med orden jag sökte på.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
0

#2: Jag såg det - sökfunktionen inte riktigt tillförlitlig.

Carmarino
1

#3: Nej verkligen inte.

Pyttelite
0

#4: Kanske är lösningen att bara producera nya inlägg och inte se bakåt.

Jag har fått stränga tillsägelser på vissa sajter om att inte väcka gamla artiklar till liv fast de fortfarande är aktuella.

Vi får förbjuda sökningar helt enkelt.😏

• Redigerat 2023-10-07 08:47 av Pyttelite
johan
0

Ett problem med att använda Google som vår egen sök-funktion är att den indexerar lite som den vill och vi har absolut ingen kontroll över hur det funkar.

Fördelen är att det sannolikt fungerar bättre än om vi gjort den själva med den budget vi har.

Bra fulltextsök på den stora mängd innehåll vi har är svårt och dyrt.

Definitivt en av sakerna jag önskar vi kunde ta tag i dock. Tekniken finns tillgänglig, men kostar ordentligt antingen i pengar eller stor investering i tid om man ska göra det själv.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#6: Det är tråkigt att det är så men man får försöka fixa egna minnesregler iallafall på egna sajter.

Men det är oerhört frustrerande när man inte får sökträff på trådar man vet finns - någonstans - i andra fall fungerar sökningen klockrent.

• Redigerat 2023-10-07 09:35 av Pyttelite
Carmarino
0

#6: Ja, det är synd. Håller med Pyttelite att sökningen oftast fungerar bra, men ibland är det rent åt skogen. Konstigt dock att Google inte ens hittade inlägget när jag skrev hela (nästan) namnet på inlägget. Fick upp en hel del andra inlägg om bröd men inte just det jag sökte.

johan
2

Om intäkterna för iFokus ökar igen hoppas jag kunna fixa bra sök.

Mycket annat kul skulle kunna baseras på samma teknik, som bättre rekommendationer för inlägg man kanske gillar, liknande frågor, etc.

Mvh // Johan

Carmarino
0

#9: 👍

annia1
2

Carmarino du har rätt i att det har varit uppe förut. Det var du som startade en tråd om att etiketter kom med. Men senare i den tråden inlägg 18 tog du upp typ det du tar upp i #0 här.
https://support.ifokus.se/discussion/1539778/etiketterna-kommer-med-bland-sokresultaten

Och ja svaret att det blir fel är att oinloggade ser tråd på tråd och det man söker kan finnas i nån av alla trådar som finns med där. Inlägg 19 i den tråden ger svaret till felet.

Det finns som jag ser det bara två lösningar. Ett att man tar bort funktionen tråd på tråd. Så alla bara får en tråd när man söker. Då kommer felet med tiden försvinna. Hur lång tid det tar innan google indexerat om det vet jag inte, men över tid ska man få bättre resultat.

Andra alternativet. Om man vet om detta med att inloggade och oinloggade ser olika är att man har googles sökresultat kvar i en flik. Loggar ut från iFokus och läser googles sök. Då bör man hitta det man söker.

.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-10-08 01:15 av annia1
Carmarino
0

#11: Då mindes jag rätt. Hittade bara inte den gamla tråden. 😊

Pyttelite
1

#11: Fast nu var det egentligen inte problemet med etiketter som Carmarino skrev om i denna tråd.

Det var jag som också utvecklade det till att sökfunktionen fungerar dåligt i även andra avseenden.

Grundfrågan i den här tråden var varför man inte får någon träff i sökningarna trots att man vet att det finns inlägg som matchar.

• Redigerat 2023-10-08 03:38 av Pyttelite
johan
0

Kan vara så enkelt som vid tillfället för när Google indexerade sidan, fast dom orden med i inläggslistan till vänster.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#14: Problemet är ju varför man inte hittar inlägg man vet skrivits - och då inte nya inlägg - verkar vara lite si såsar med indexeringen.

Ibland får man träffar på rubrik men länken fungerar inte - utgår ifrån att det är samma sak där - att det har med indexering att göra.

annia1
1

Carmarino #12 jag hade lite bättre minne.

Pyttelite #13 om du läser #0 i denna tråd så skriver Carmarino "Har för mig att vi har diskuterat detta tidigare och att det då sades bero på att anledningen var att icke-inloggade ser en massa inlägg under varandra och att det är det Google visar."
Om du nu läser den tråd jag länkade till och skrollar ner till inlägg 18 i den tråden så ser du samma frågeställning om sökresultat o i inlägg 19 så ser du svaret som carmarino också skrev i #0.
Och i inlägg #12 så bekräftar carmarino att det var den tråden hon tänkte på.

Så den länk jag gav var relevant.

.

annia1
0

Johan problemet är ju att google tar det man ser som oinloggad vilket betyder att google ser alla trådar som finns i en och samma tråd med tråd på trådar som finns för oinloggade.

Förut, visst sökningen var inte 100% men det funkade för det mesta. Idag med tråd på tråd så är det ofta man får fel.

Varför är funktionen tråd på tråd viktig. För det är ju den som gör att resultatet blir dåligt.

Och en annan del av tråd på tråd. Om man letar efter nåt på nätet och hittar en träff till iFokus så kan man få läsa massvis med kommentarer för att se det man letar efter.
Det finns sajter där du har trådar som ligger på 300 och mer så i värsta fall kan du få läsa uppemot 1000 kommentarer för att hitta det du söker. Inte många gör det utan man lämnar då den tråden och man lär sig att undvika träffar från iFokus.

.

Pyttelite
0

#17: Problemet nu handlar inte om man är inloggade eller inte.

Om man söker på hela iFokus får man fortfarande inte träff.

Det troliga är att det felar i indexeringen oberoende om trådarna ses som individuella eller ihopslagna.

Nu handlade om att inte få någon träff inte att få många träffar som inte stämmer.

• Redigerat 2023-10-08 23:27 av Pyttelite
annia1
1

Carmarino (och detta blir info till johan att ev titta på annat) Jag har varit inne på bakverk och sökt på en del trådar.

Den tråd du letade efter i #0 den verkar bara finnas i den träffen du fick kola kakor, trots att det står de orden under på andra träffar. Öppnar jag den tråden kola kakor (via google träffen) oinloggad så ligger den tråd du letar efter som nummer två i den tråden.

Som sagt så har jag sökt på en del trådar och de flesta kommer upp som träffar. Men det finns ytterligare en tråd som en märklig. Glutenfri sockerkaka. Det finns text under på flera träffar på google, men den hittar jag ingenstans i de trådarna. Att jag inte får upp den som träff kan i och för sig bero på att den är relativt ny.
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1570345/recept-glutenfri-sockerkaka-och-glutenfria-kolakakor-fran-mix

Den text som står under på google verkar mest vara rubrikerna som finns i spalten till höger när de indexeras. Om det är så att det bara är rubrikerna så blir det svårt att gå på det. Ev att det tar rubrikerna kan bero på tråd på tråd funktionen.

Nu Carmarino ett par frågor till dig. Det är du som har skrivit både den om knådfritt och den om glutenfritt. Jag har jämfört dessa två och hittar inget gemensamt. Så har du skrivit dessa trådar tex i word först och sen klistrat in eller har du skrivit de på sidan av och haft dom som schemalagda.

Det har ju funnits tillfällen förut saker som stört koderna på iFokus så därför jag frågar. För då jag får upp andra trådar så är det inte bara tråd på tråd som ställer till det utan det finns nåt annat. Frågan är bara vad.

.

-Ett härligt forum för oss som älskar att baka. Oavsett om det är tårtor, kakor eller matbröd.
Carmarino
0

#19: Har skrivit texterna i Notepad först och sedan klistrat in dem i kommentarerna. Brukar göra det i trådar med "berättelser" som innebär flera kommentarer. Använder aldrig schemaläggning.

Har dock märkt att sökresultaten blir fel även i trådar som inte är skrivna på det sättet, bl.a. på Nostalgi iFokus. Där är det väldigt vanligt att jag får träffar på trådar där de sökta orden (oftast låttitlar och artistnamn) inte finns med.

annia1
0

Carmarino #20 Nu råkar det vara du som skrivit här och det var din sajt jag kollade på. Andra kan ha gjort samma sak på andra sajter. Så hade ju varit bra om du hade gjort nåt speciellt för då hade johan haft nåt att börja titta på.

Jag var in på nostalgi och sökte, koncentrerade mig på låttitlar och artistnamn (då du nämnde det) de flesta hittade jag, men en tråd som jag inte hittar överhuvudtaget när jag söker.

Nu Johan du får 4 trådar, du kan väl kolla på dom och se om du hittar nåt. Med tanke på att google brukar vara snabb att indexera så borde jag nu även hitta glutenfritt. Det finns med i texten på google men jag hittar den inte i nån av träffarna. Inne nostalgi var det en tråd om tina turner. Inte heller den hittar jag.

Sen den gamla tråden från den jag länkade till.

.Tina turner, finns inte.
https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1563857/tina-turner-har-avlidit

.Recept Glutenfri sockerkaka, finns inte.
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1570345/recept-glutenfri-sockerkaka-och-glutenfria-kolakakor-fran-mix

.Recept Knådfritt, finns inne i andra.
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1567560/recept-knadfritt-grytbrod-med-fullkornsdinkel

.Återigen hotar putin, finns inne i andra.
https://debatt.ifokus.se/discussion/1536830/aterigen-hotar-putin-sverige.

Av de fyra, 2 finns överhuvudtaget inte och 2 finns bara inne i nån annan tråd.
Eftersom google är snabb så borde felet (om det finns nåt) ligga i startinlägget. Nåt som ev bryter länken till rubriken. Men inte säga säkert.

.

-Ett härligt forum för oss som älskar att baka. Oavsett om det är tårtor, kakor eller matbröd.
  • Redigerat 2023-10-10 18:21 av annia1
Carmarino
0

#21: Vad jag vet har jag inte gjort något särskilt. Eftersom det blir samma resultat på andra sajter, där jag ibland inte ens skrivit något, så tror jag inte det beror på hur man skriver in texten.

Pyttelite
0

#21: Tina Turner får man visst sökträff på så du har nog inte rätt i dina teorier.

Jag hade fel hittar inte Tina Turner heller.

• Redigerat 2023-10-10 18:39 av Pyttelite
Carmarino
0

#23: Sökträffar får man, men de leder inte alltid till rätt ställe.

Pyttelite
0

#24: Nej eller ja 🫢det var det felet jag gjorde - ber om ursäkt!

Carmarino
0

#25: Lätt hänt. 😊

annia1
0

Carmarino #22 om vi går tillbaka ett antal år, vet inte om du fanns här då. Om man kopiera in nåt från tex word så kunde det bli så att hela högerspalten förflyttades in i tråden och gjorde tråden obrukbar eftersom det följde med koder från word. Om värden klarade av att ta sig in i det inlägget så kunde värden radera det inlägget och då blev tråden ok igen. Ibland kunde inte värden ta sig in utan johan fick gå in och radera.

Så där och då om man fick in nåt i ett inlägg så kunde det ställa till problem. Var inte bara det jag skrev om ovan.
Där och då så kunde fel uppstå vart som helst i tråden.

Nu har vi återigen en ny version av iFokus som ska fungera med alla datorer/mobiler/plattor så det kan vara så att det nånstans blir fel när nån skriver nåt speciellt. Men jag kan inte se nåt gemensamt för trådarna utan det är nåt som johan får titta på om han kan hitta nåt fel i dom trådar jag länkat till.

För för mig nu när jag testat så verkar det som det finns nåt i dessa trådar som slår ut länken till rubriken. Och det är ju länken till rubriken som google gör till en träff.

.

Carmarino
1

#27: Har varit här sedan 2015. 🙂

Använder aldrig Word när jag skriver texter till iFokus, just för att det kan följa med så mycket skräptecken. Skulle jag någon gång ha skrivit något i Word som jag vill använda i något annat sammanhang, så klistrar jag alltid in texten i Anteckningar/Notepad först, för att rensa bort skräptecknen.

annia1
0

Carmarino #28 det med högerspalten var före. Kommer inte ihåg om det försvann med uppdatering 2011 el 2014. Sen har det ju varit annat som ställt mer el mindre problem.

Det har ju även förut varit så att man inte hittat trådar, men det har ju varit enstaka. Ingen aning om varför.
Som det är nu så är det ju två olika delar av det. Vi får väl se om johan hittar nåt i trådarna.

.

Carmarino
1

#29: Har inget minne av att det var problem med högerspalten, men jag var ju inte med före 2015 så det beror förmodligen på det. 😊