Anmäl del 6
Dags för ny tråd. Den gamla här
https://support.ifokus.se/discussion/1593731/anmal-del-5
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Behövs några fler Anmäl.
Borta nu.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#4: Borta.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Och nu är "durian" i farten igen.
https://antikviteter.ifokus.se/discussion/1595328/har-du-nagra-tips-eller-stallen-jag-kan-kolla-in
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#8: Borta.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Borta.
#12: Borta.
#14: Borta.
Borta
#18: Borta.
#20: och #22: Borta.
#24: Borta nu.
#27: Borta.
#29: borta!
En till reklam av sammma troll:
https://halsa.ifokus.se/discussion/1595704/free-wedding-invitation-templates
#31: #32: #33: #34: Borta.
Bägge borta.
#39: borta
#41: Borta 👍
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Borta nu
#45: borta nu!
#47: Borta.
#49: Borta
De är på hugget idag.
https://modellbygge.ifokus.se/discussion/1596037/what-is-sap-fico-
Bägge borta.
Oj, det var en ambitiös en! Hoppas jag gjorde alla nu.
I ett sånt här fall vore det önskvärt med en funktion där man kunde anmäla själva signaturen, vilket genererade ett meddelande till Support som kunde gå in och ta bort allt på en gång.
#54: Alla borta nu.
Härligt med morgonpigga människor. 👍😁
Bägge borta.
#61: Borta.
#63: Borta.
#65: borta
Inte bara smyg - ren och skär. 😣
Det finns ett svar i en tidigare tråd med reklam för samma sak.
- Redigerat 2024-10-18 00:11 av Sindri
#68: Okej, hade ingen aning.
Jag går alltid in på användaren och kollar vad mer de skrivit, då hittade jag den. Oftast har de nyligen gått med och bara skrivit ett inlägg.
#67: Borta.
#72: Borta, men det verkar vara ett "spamangrepp" just nu?
Har anmält men det behövs fler.
#74: Borta.
#76: Borta.
Flitigt reklamtroll. Bara reklam i dista kommentaren (på Keramik), men reklam i presentationen.
#78: behövs lite mer anmäl
#79: Det fanns två kommentarer på Keramik, Kurser 2024. Den ena är borta men inte den andra. Även kommentaren i den andra Keramik-tråden är kvar.
Alla på Politik är kvar och de två i tråden på Jesus. Övriga är borta.
#80: Jag anser inte att de för politik stör eller ska tas bort.
Så länge det inte aktivt görs reklam på ett felaktigt sätt kvarstår de.
- Redigerat 2024-10-22 08:10 av Pyttelite
#81: Okej, självklart bestämmer du om du vill tillåta reklam på din sajt.
#82: Jag bedömer att det inte är öppen reklam - att det finns information i presentationen i Nicket är inte reklam i mina ögon. Inga länkar fanns heller i inläggen.
Detta är inte reklam:
I am a business developer. I play an essential role in the company's development. My creative business strategy, innovative ideas, and dedication helped it achieve its key goal.
#84: Borta.
#83: Nej, men lämnar inte "personen" lite skumma, rätt meningslösa kommentarer, och dessutom på engelska? Man kan inte låta bli att undra för vilket ändamål?
Och varför står det inte när "personen" blev medlem? Brukar alltid stå.
Och vad ligger bakom? Nån ny sorts AI? Framtiden och fortsatt aktivitet får utvisa.
- Redigerat 2024-10-22 09:01 av Sindri
#86:
Kanske en ny sorts Reklamrobot som försöker att härma en vanlig användare med dessa meningslösa kommentarer?
Reklamrobotar bör tas bort helt och hållet, precis som deras meningslösa kommentarer, att försöka verka vara en vanlig användare.
#86: Det står att han blev medlem 2024-10-17. Senast aktiv i natt. 10 skrivna kommentarer.
#86: Så är det men det har inte med reklam att göra.
Det är inte vårt uppdrag att ta bort andras kommentarer även om de är nonsens däremot om det är spam.
Nej, vi får väl se hur det utvecklar sig. Skulle vara spännande att skicka ett meddelande till användaren om något random och se vad man får för svar. Det är ju lite märkligt att svara på svenska inlägg med engelska. Då kan man ju lika gärna översätta dem.
#90: Varför då - vi har väl inget ansvar för att fråga varför man skriver här.
Min erfarenhet är att det är lätt att starta andra obehagliga saker om vi ifrågasätter varför folk skriver.
Är man värd eller Medarbetare är det fine men annars är det knappast inte vårt ansvar.
- Redigerat 2024-10-22 15:44 av Pyttelite
#90: Det verkar vara en chatbot som är programmerad till att spamma ner olika forum med helt meningslösa inlägg. Från min sajt får man i alla fall anmäla bort sådana inlägg när dom dyker upp.
#92: Jag tror inte att det är en Chat bot beroende på de inlägg som skrivits men då är det väl bara så att du tar bort inläggen.
#93:
Det är just på grund av de inlägg som skrivits, som får mig att förstå att det handlar om en chatbot. Om det verkligen är en människa som står bakom dessa inlägg, så har i alla fall hon eller han gjort ett väldigt bra jobb med att få sig själv att framstå som en chatbot.
Här är allmän information om hur man kan avgöra om det är en chatbot eller människa som står bakom inlägg.
Så här skrev ChatGPT om några av dessa inlägg skrivna av "yimtiaz":
Att avgöra om inlägget är skrivet av en chatbot eller en människa kan vara svårt, men det finns vissa indikatorer som kan ge ledtrådar:
Språkets struktur och grammatik:
Inlägget är skrivet på engelska i ett svenskspråkigt forum, vilket i sig kan vara en indikation. Chatbots tenderar att använda mycket formell och korrekt grammatik, och texten kan kännas opersonlig eller överdrivet strukturerad. I detta fall är språket korrekt och låter som en standardiserad företagsbeskrivning, vilket kan tyda på en automatiserad text.
Generisk information: Texten är ganska generell och innehåller inga specifika detaljer om företagets unika situation eller kontext, vilket ofta är ett tecken på att det kan vara automatiserat. En människa skulle kanske ge mer konkreta exempel eller anpassa sitt budskap mer till diskussionen i forumet.
Avsaknad av personlig stil: Texten saknar personlighet eller stil, vilket är vanligt i texter genererade av AI eller chatbots. En mänsklig skribent tenderar att använda en mer personlig ton eller till och med fel och små misstag som ger en känsla av äkthet.
Oväntat språkval: Det faktum att inlägget är på engelska på ett svenskt forum kan också vara en ledtråd. Ibland använder chatbots det språk de är programmerade med, oavsett forumets huvudspråk.
Fokus på egna prestationer: Texten fokuserar på en ganska allmän beskrivning av vad "jag" gör, vilket kan vara en följd av en mallartad beskrivning som används av en chatbot.
Det andra inlägget har också flera tecken som pekar på att det kan vara skrivet av en chatbot:
Generiskt språk: Texten låter överdrivet positiv och generell. Kommentarer som "What an amazing website!" och "a wealth of useful information" är väldigt vaga och saknar specifika detaljer om vad personen faktiskt tycker om eller varför. Chatbots tenderar att använda sådana uttryck för att ge ett positivt omdöme utan att ge konkreta exempel.
Överdriven artighet och tacksamhet: Sättet på vilket skribenten uttrycker tacksamhet (”Thank you for all your hard work!”) kan kännas opersonligt och formellt, vilket är vanligt i chatbot-genererade texter. Mänskliga skribenter brukar ofta uttrycka uppskattning på ett mer personligt och naturligt sätt.
Språkbytet igen: Precis som i det första inlägget skrivs texten på engelska i ett svenskspråkigt forum, vilket kan tyda på att det är en chatbot som inte anpassar sig till det lokala språket.
Överdriven positivitet: Kommentarer som denna är ofta lite för entusiastiska och saknar kritik eller reflektion, vilket är vanligt i automatiserade marknadsföringskommentarer.
Det är faktiskt ganska vanligt att chatbots eller automatiserade konton registrerar sig på olika forum för att posta korta, generiska eller meningslösa inlägg. Syftet med detta kan variera, men några vanliga motiv inkluderar:
Öka engagemanget: Genom att posta inlägg kan botar försöka få diskussioner att verka livligare, även om innehållet inte tillför mycket värde.
Marknadsföring: Vissa botar är skapade för att främja produkter, tjänster eller specifika webbplatser genom att lägga in positiva kommentarer eller länkar.
SEO-optimering: Genom att generera inlägg kan vissa aktörer försöka öka synligheten för sina webbplatser eller produkter genom att driva trafik från forum.
Testa plattformar: I vissa fall kan utvecklare använda botar för att testa hur väl en plattform klarar av hög trafik eller för att utvärdera hur användarinteraktioner fungerar.
Spam: Det finns också fall där botar används enbart för att spamma forum med irrelevanta eller störande meddelanden.
Det är tekniskt möjligt för en chatbot att redigera inlägg efter att de skrivits, beroende på hur chatboten är programmerad och vilka funktioner som finns på det forum där den är aktiv. Vissa forum tillåter användare att redigera sina inlägg efter publicering, och om en chatbot har samma användarprivilegier som en vanlig användare kan den teoretiskt sett också göra det.
Om en chatbot är programmerad för att uppdatera eller förbättra sina svar baserat på ytterligare input eller feedback, kan den exempelvis gå in och ändra ett inlägg i efterhand. Detta kan hända i syfte att rätta till fel, lägga till mer information, eller göra inlägget mer relevant för diskussionen. Redigeringar kan också ske automatiskt om botens programmering kräver att den justerar sina svar över tid.
Däremot är detta inte särskilt vanligt i enklare eller mindre sofistikerade botar, som ofta postar ett inlägg och sedan inte interagerar med det igen. Mer avancerade botar eller AI-system kan dock vara programmerade att justera sitt innehåll baserat på förändrade förutsättningar.
- Redigerat 2024-10-22 17:23 av FataMorgana
#94: Framför allt finns det information som inte en chat bot skriver tex information om individen.
Oavsett så tycker jag att den här diskussionen ska hållas på värdsajten - vi har haft dåliga erfarenheter där det blivit en maktkamp mellan de som skriver och de som tar bort.
Finns det ingen störande information t ex reklam så rekommenderar jag att värdar och Medarbetare tar bort det själva.
Supportsajten har väl inte till uppgift att sovra bland inläggen eller hindra de som är mindre begåvade i skrift att skriva på iFokus.
#95:
De är ju programmerade till att registrera sig på olika sajter och att fylla i uppgifter som ålder, kön och andra detaljer.
Så här skriver ChatGPT:
Chatbotar som kan fylla i registreringsformulär är ofta programmerade att:
Identifiera fält: De kan känna igen formulärfält som "namn", "ålder", "kön" och fylla i dessa baserat på fördefinierade eller dynamiskt genererade data.
Ange standardinformation: Botar kan ha standardinställningar för vissa variabler som ålder och kön, eller dessa kan slumpas inom vissa ramar för att efterlikna mänskliga registreringar.
Hantera CAPTCHA och andra säkerhetsåtgärder:
I mer avancerade system kan de till och med ta sig förbi enkla skyddsåtgärder som CAPTCHA, även om det kräver specifik teknik.
Denna funktionalitet kan användas för att skapa ett stort antal användare på kort tid, vilket är en vanlig taktik inom spam och automatiserad marknadsföring. Många forum och webbplatser har dock säkerhetsåtgärder för att upptäcka och blockera botar som försöker göra detta.
#96: Det är inte enkelt att fylla i viss information på iFokus via en chat bot.
Oavsett det så låt värdar och Medarbetare avgöra.
Uppenbara inlägg är ok resten låt stå!
- Redigerat 2024-10-22 18:00 av Pyttelite
#97: För en avancerad chatbot är det enkelt. Välkommen till 2024!
#98: Du får visa mig då!
Då blev det snabbt dags för ny tråd
https://support.ifokus.se/discussion/1596794/anmal-del-7
Och tack Fata Morgana för väldigt bar och informativ text. Det är väl precis den känslan man får när man läser de där inläggen.
- Redigerat 2024-10-22 18:44 av Sindri