* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettfunktioner
Läst 1427 ggr
johan
0

Fundering kring ny funktion

Som på alla forum är det på iFokus ibland svårt att hålla bra stämning i diskussioner. Ofta upplever jag att det är samma personer som man har svårt att komma överens med och till slut blir det en ond cirkel om att man nästan förutsätter att det man läser ska tolkas på ett mer negativt sätt än det är menat.

Jag vet med säkerhet att detta har fått flera medlemmar på iFokus att helt lämna nätverket.

Mitt mål med iFokus är att man ska kunna diskutera vad som helst, men så många som möjligt och att det ska kännas som det var en positiv upplevelse som var värd tiden man la.

Personligen känner jag att det har blivit svårare ju mer polariserad hela samhället blivit. Detta för att man förutsätter saker om personer, snarare än att bemöta sakfrågan.

Jag har fundera mycket på hur man kan göra detta åtminstone lite bättre. En sak som jag tror skulle kunna hjälpa och som nästan alla andra sociala media har, skulle vara att per diskussion bestämma vilka som får eller inte får kommentera.

Jag ser framför mig att man kunde skapa listor med användare som man vet att man kommer bra överens med, eller som man alltid hamnar i bråk med när man pratar om vissa ämnen.

När man skriver ett inlägg skulle man kunna välja vem som får kommentera, t ex Alla, Alla medlemmar på sajten, Personer i en lista, eller alla utom personer i en lista.

Att läsa skulle fungera precis som idag.

Stora skillnaden skulle bli att för utvalda trådar, vill man få diskutera sajter med folk man lättare kan ha en odramatisk och icke-arg diskussion med.

Skulle du uppskatta en sådan funktion, och tror du den skulle hjälpa till att få iFokus att kännas mer positiv och värd tiden man lägger?

Skriv gärna en kommentar varför du skulle uppskatta eller inte uppskatta en sådan funktion.

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-03-18 17:21 av johan
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.