* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Läst 283 ggr
Crucio
1

Önskemål om funktion

En funktion som jag önskar fanns är att man skulle kunna avfölja en viss persons inlägg utan att blockera den. Jag har fått lämna ifokusar som jag eg. vill följa för att värdarna gör inlägg varje dag av typen "god morgon", för när jag inte har varit inne på några dagar är det jävligt irriterande att sitta och klicka bort dem. Följer ifokusar för intressanta diskussioner, inte för sju inlägg i veckan av den typen. >.<

Sajtvärd på Skrivlust

[Undertaker]
1

Förstår problemet och har det med!

Vore skönt om man kunde få fram en lösning så att man kan förbli medlem på sajten och få inlägg, bara inte trådar som TS nämner.

johan
1

Ni skulle bara ana hur mycket kritik och skit jag fick för att vilja bygga typ det. Fast mitt förslag var lite åt andra hållet. Jag önskade att jag kunde få starta en diskussion, och välja vilka som får eller inte får kommentera, just för att det är så ofta som diskussioner om vissa ämnen, är omöjligt att diskutera med vissa.

Jag ville inte ens blockera personen generellt, jag ville bara slippa konflikt i specifika diskussioner som jag själv startat.

Mvh // Johan

Maria
3

Bra förslag.

På Livskvalitet har vi en morgontråd som hållit på i 16 år.
Medlemmar har skiftat genom åren men en liten klick finns kvar.

Men jag kan förstå om man vill slippa .

/Maria

johan
4

Faktum är att man kanske borde kunna följa eller block en "tag" / etikett. Kan tänka mig att ganska ofta har dessa trådar en etikett som skiljer sig från många "riktiga" inlägg.

Mvh // Johan

Maria
2

#4 Vår tråd har etiketten "dagens hälsning".

/Maria

Lona
2

#4: Det vore ju en smart lösning, i synnerhet i såna här tydliga fall! 👍

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Crucio
5

#2: Fast att kunna avfölja en viss persons inlägg på en iFokus är ju något helt annat än att kunna blockera folk från sina trådar, tycker inte att det går att jämföra. Men överlag så tycker jag att blockeringsfunktionen är märklig på iFokus, om man blockerar någon ser man ju t.ex. fortfarande både deras inlägg och trådar. Det enda en block eg. gör är att personen inte kan se ens profil, vilket är rätt meningslöst. Att slippa se det personen skriver brukar ju annars vara the main point med att blocka någon.

Idén med att kunna avfölja en viss etikett låter som en bra idé i.a.f.

Sajtvärd på Skrivlust

johan
1

#7: Att blockera en person är först och främst att hen inte kan skicka personliga meddelanden till dig eller att se din profil.

Forumet ses som något publikt.

Du skriver att du vill slippa se inlägg från vissa personer, men följa allt annat på sajten.

Jag har svårt att se att det inte är som att bygga ut blockering till att gälla även forumet?

Att sluta få notiser för en diskussion kan du ju redan idag. Men det är för diskussioner du varit delaktig i. För nya inlägg behöver man ta bort notiser / sluta följa sajten.

Mvh // Johan

[solljust]
3

När jag blockerar en person tycker jag det ska gå från båda håll inte bara åt ett håll den personen ska inte se min profil och jag ska inte se hens ingen av oss ska kunna se och ja inlägg borden granskas i den frågan

Crucio
4

#8: Sa inte att jag har något emot att man bygger ut blockeringsfunktionen, sa bara att jag inte tycker att det är en relevant jämförelse utan två helt olika saker. Jag vill ju inte blockera folk bara för att de gör sju inlägg i veckan av typen Maria nämner, vill bara inte behöva se dem i listan med nya inlägg, men vill fortfarande kunna se andra intressantare inlägg från personen.

Vi har dock olika syn på vad som främst är syftet med en blockering. Jag har t.ex. blockerat folk i Discord-servrar, som aldrig har skrivit till mig i pm. Där är hela poängen att deras inlägg inte ska synas när de skriver så att jag kan vara kvar på servern men slippa den personen. Det är i min erfarenhet knappt ett problem att folk man stör sig på skriver pm till en, oftast stör man sig ju på varandra så varför skulle man sitta och skriva privata meddelanden? Att bara dölja sin profil för dem gör ingen skillnad i praktiken. Dessutom är det som Vargnatt säger en oversight att man inte kan blockera tillbaka, när man har blivit blockad har man inte längre möjligheten att dölja sin profil för dem (eller stoppa dem från att skriva pm om de nu skulle få för sig det). Hur har man tänkt där? Såklart borde den andras profil bli osynlig för en när man väljer att dölja sin egen.

Sajtvärd på Skrivlust

[solljust]
3

#8: Nu har jag inga andra sociala medier än i fokus men som jag har förstått det så när man blockerar en person så kan den inte se någon som helst aktivitet från den andra och det skulle jag själv tycka är önskvärt även på i fokus.

Ja visst det är publikt men att kunna spärra någon kan vara av vikt för många som inloggade medlemmar jag tycker det är något som borde ses över.

Jag har blockerat TS i den här tråden för en tid sedan och jag kan se hens profil det är inte ok för som det är nu kan inte TS se heller blockera mig det blir ju enormt orättvist det måste gå från två håll rättvist att blockerar jag TS så ska TS kunna blockera mig tillbaka.

NeferNefer
2

Jag vill också kunna blockera tillbaka personer som blockar mig.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

[solljust]
2

Glömde att skriva i #11 att den som blockerat kan skicka PM till den som han eller hon blockerat. Jag hade av misstag blockerat en medlem som jag skrev till ovetandes om att jag tydligen fipplat till det nån gång nånstans så hen kunde inte svara och tog ett annat nick och svarade så jag kunde häva blockeringen.

Det här skulle om det vill sig illa kunna missbrukas nån blockerar men kan fortfarande skriva till den som blivit blockerad och här borde det kunna finnas en spärr från båda håll det tror jag många skulle uppskatta om en blockering blir aktuell.

Johan du var ju inne på att kunna välja vilka som kan svara och kommentera sina inlägg från början var jag sådär inför tanken sen blev jag lite ambivalent såg både för och nackdelar men jag tror ärligt det där skulle kunna vara något bra även om det är tråkigt att det ibland skulle kunna behövas men det ser vi i en del diskussioner så det där hoppas jag du kan spinna vidare på 😎

Visst det kan missbrukas ja men det kunde göras en prövotid sen utvärderar ni i ledningen om det fungerar och är något som ska ligga kvar.

NeferNefer
1

Jag tycker att antingen ska alla kunna blocka andra, eller ingen. Oavsett om en själv har blivit blockad eller inte.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Crucio
3

Om man blockerar någon kan man ju dock också bara låta bli att gå in och kolla deras profil, men jag vet att vissa ändå gör det.🙃

Men ja, såklart ska en blockering gå åt båda håll, eller åtminstone så ska möjligheten att blockera tillbaka finnas. Att de som driver iFokus inte verkar inse hur bristfällig/ologisk denna funktion är förvånar mig. När det pratades om för ett tag sedan sa en av dem något i stil med att funktionen att blockera tillbaka inte har behövts so far. Säger vem? Alla medlemmar som har uttalat sig om det verkar rätt överens om att den behövs.

Om det skulle funka på ett mer typiskt sätt skulle man dessutom inte få någon notification när personen gör ett nytt inlägg på en sajt man är med på eller skriver i en diskussion som man är med i, och personens trådar/inlägg skulle vara dolda, men med möjligheten att visa dem.

Sajtvärd på Skrivlust