* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Läst 958 ggr
johan
6

Driftsätter ny version, förvänta er strul...

Jag håller just nu på att driftsätta en ny version. Sådant innebär alltid oväntat strul när det är så stora förändringar.

Räkna med att saker fungerar dåligt en en tid framöver.

T ex att det inte gick att logga in alldeles nyss. Eller att bilder i sidhuvudet just nu inte visas korrekt.

Kommer finnas mer saker som jag inte upptäckt än.

Mvh // Johan

Carmarino
1

Vill du ha rapport om vi hittar något du inte upptäckt?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

johan
5

Tids nog kommer jag vilja det, men just nu känns det som jag kommer se det mest uppenbara själv.

Så har lite tålamod med mig, please.. :)

Mvh // Johan

Carmarino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#2: Lovar. 😊

Har fått mängder med kort i högerspalten om jämnt antal medlemmar som registrerat sig på sajter där jag är värd eller Medarbetare. De flesta verkar dock vara väldigt gamla. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
0

Och den här sajten verkar inte ens finnas. 😊

Condor
0

#3:

Sådana här popups fick jag också. Jag tänkte först att det är inlägg,som jag dock inte hade skrivit.

Scorpio97
1

Tack för info!

//Jessie

FataMorgana
1

Tack för att du håller oss uppdaterade

Condor
2

En sak som ännu inte fungerar är att det borde komma aviseringar till höger om det skrivs i en tråd som jag har deltagit i. Men dom saknas. Är jag inne på vår sajt, syns det heller inget aktivitetslevel.

DesK
1

Spännande och roligt med ny version 😊👍

/Désirée

Carmarino
1

#8: Jag har fått aviseringar, men en av dem försvinner inte.

johan
3

#10: Är det specifikt en av dom? Jag har bara ett kort liggande (för detta inlägg). Men det försvinner inte heller.

Men jag vet heller inte om jag borde fått fler kort i flödet.

Något är knas här. Försöker förstå vad det är.

Dock väntat, för flödet är en av dom största förändringarna rent funktionellt. Men hade hoppats att det inte skulle märkas…

Mvh // Johan

Maria
0

Tack för informationen 🙂

/Maria

Carmarino
1

#11: Nej det är ett kort med rubriken "Östersjön- över och under ytan #2. Har varit inne och kollat det flera gånger, men det ligger ändå kvar. När jag testade nyss fick jag ett felmeddelande, men när jag skulle testa igen så kom jag in på sidan.
Fick inget kort om att det var nya inlägg i den här tråden.

Försökte ladda upp en skärmdump men då fick jag felmeddelandet:

support.ifokus.se säger
Uppladdningen av iFokus.png misslyckades
undefined

Alla de gamla korten med information om antal medlemmar har dock försvunnit.

Carmarino
1

Försökte redigera en kommentar och det fungerade inte heller. Fick felmeddelande:
Application error: a client-side exception has occurred (see the browser console for more information).
Nu verkar det dock fungera igen.

Länkar till externa sidor och länkar till annan iFokus-sajt verkar inte fungera (api.ifokus.se-länkarna). Får felmeddelande:
Sidan fungerar inte för tillfället
Kontakta webbplatsägaren om problemet kvarstår.
HTTP ERROR 431

Länkar till Youtube fungerar däremot.

DesK
1

Jag får inte heller upp några kort om nya inlägg här i tråden.

/Désirée

snowy00
0

Jag får inga aviseringar även fast det skrivits i trådar som jag deltar i.

johan
4

Ok, flödet fortfarande problemtiskt.

Men har förhoppningsvis fått ordning på att sajten inte kraschar och att det tål lite tryck när spammarna skickar ett inlägg i minuten.

Och på tal om spam.. Sajtvärdar kan titta under Admin och se ett nytt verktyg för att snabbare plocka bort spam och block spammare.

Mvh // Johan

Draken
1

Tack för info.
Självklart har vi tålamod med dig 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Carmarino
1

#17: Hittade precis det verktyget. Toppen! 👍😊

Carmarino
1

Aktivitetsindex är borta. Är det medvetet?

Draken
1

#17: Hittar inget verktyg. Men ska kolla lite mer

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

johan
1

#20: Nej, bugg.

Mvh // Johan

Carmarino
0

#22: 👍

Carmarino
2

#21: Kolla under Admin. Vertygen är flyttade till vänsterkanten. Längst ner under Sajtinställningar finns Spam-rapporter och där hittar du allt som är rapporterat som spam. Du kan då välja antingen "Ta bort inlägg", "Stäng av användare från sajt" eller "Stäng av från nätverket". Det sista fungerar inte, eftersom vi värdar och Medarbetare bara har behörighet till våra egna sajter.

Johan, skulle det gå att få en knapp som säger "Inte spam", som tar bort inlägget från spam-listan?

• Redigerat 2026-07-27 20:55 av Carmarino
Sindri
2

I mitt flöde fick jag 5 likadana kort om att en kommentar av mig i en tråd på Matlust var borttagen. Gör absolut ingenting. Tänkte bara om du ville veta.

Carmarino
3

#20: Den gula pilen för att förflytta sig till början av tråden är också borta. "Upp till toppen" finns fortfarande kvar, men den fungerar inte. 😊

• Redigerat 2026-07-27 20:59 av Carmarino
DesK
0

#25 I vilken tråd la du det inlägget? Känns som att det har blivit fel.

/Désirée

DesK
0

Nu har jag en skylt , där det ser ut som att jag har kommenterat om den gula skylten, vilket jag inte har gjort.

/Désirée

johan
3

Nu tror jag att jag kommit lite längre med flödet.

Dels att man faktiskt får kort när det kommer nya inlägg och kommentarer.

Brottas fortfarande med att korten inte automatiskt försvinner när man läser en tråd, men hoppas lösa det också snart.

Mvh // Johan

Uppkatten
1

Tack för informationen!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

DesK
3

#29 Ta det lugnt! Du / ni fixar det framöver.

/Désirée

Carmarino
1

Förstasidan uppdateras inte när man kommenterat på någon sajt.

johan
2

#32: Det tror jag den gör efter typ fem minuter. Det har åtminstone tidigare varit så att det cachas för alla i fem minuter för att startsidan ska få riktigt snabbt att ladda.

Jag har en stabilare bas att stå på nu, så det vore enklare att tömma cachen så fort ett nytt inläggs skrivs dock. Det vore en förbättring.

Mvh // Johan

johan
2

Nu tror jag korten ska försvinna när man läser diskussionen.

Mvh // Johan

johan
2

Alltså, även efter jobbat som programmerare i snart 30 år, är det fascinerande hur väl något kan fungera när man sitter själv och testar, men går sönder så fort det kommer många användare på en gång. Saker som man inte märker alls när man kör själv.

Ofta skriver man automatiserade tester för att minska sådana risker, men även där är det väldigt svårt att förutspå vad som kommer kunna gå snett.

I över ett år har jag pysslat på den här version till och från, blandat med vanligt heltidsjobb, andra projekt, familj, etc. Och ändå krävs det att man driftsätter det för att upptäcka mängder av fel.

Mvh // Johan

johan
2

Nu bör nya Spam-verktyget under site-admin fungera också.

Mvh // Johan

johan
3

Vet inte om ni märkt det ännu, men när man anmäler inlägg så behöver man nu ange ett förklaring till varför och vilken eventuell skrivregel det bryter mot.

Värd/medarbetare kan se dessa beskrivningar och direkt i inlägget ta bort eller behålla inlägget.

Jag tror även SPAM-filtret är tillräckligt bra för att våga låta det radera inlägg direkt, och direkt stänga av medlemmar som upprepade gånger skriver spam.

Det enda som gör mig lite paranoid om det är att när ni t ex inkluderar texter från spam-inlägg i "anmäl"-trådarna, så flaggas det också som spam. Och drygt tio fullt rimliga inlägg på Gravid-sajten har flaggats. Så kanske behöver man skruva lite mer på det först.

Mvh // Johan

Draken
0

#24: Hittar inte. Vilken site ska jag gå in på? Är det någon av mina egna, eller någon annan ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

johan
3

#38: GÄller enbart för dina egna.

Admin i menyraden, sedan SPAM-rapporter.

image.png

Mvh // Johan

Carmarino
1

#34: Ja, det gör de. Däremot har inte förstasidan uppdaterats, trots att det var 15-20 minuter sedan jag var inne på sajten senast. Har stängt ner webbläsaren emellan.

johan
0

#40: Ok, ska ta en titt.

Mvh // Johan

Carmarino
2

#35: Det blir säkert bra när du är klar. Vi som varit med ett tag vet ju hur det varit vid tidigare uppdateringar. 😊

Carmarino
3

#40: Bara för det så verkar det fungera nu. Åtminstone när det gäller nya inlägg. Vet inte om det funkar för nya kommentarer. Får vänta ett tag och se.

• Redigerat 2026-07-27 21:55 av Carmarino
johan
2

#42: Hade man haft lite mer pengar, så hade man givetvis haft flera miljöer så man kunde ta en riktig testmiljö att köra i. Nu blir det extremt när jag driftsätter rakt ut i riktigt produktionsmiljön.

Som extrem-sport för programmerare.

Mvh // Johan

johan
1

#43: Det du beskrev existerade, så att det plötsligt fungerade var nog helt enkelt för att det gått tillräckligt med tid.

Nu är det lite annorlunda och bättre och att det uppdateras så fort någon skriver ett nytt inlägg (men det räcker inte med kommentar).

Mvh // Johan

Sindri
1

#27: Menar du inlägget på Matlust? Ingen aning, det stod bara att kommentar 82 från Sindri var borttagen.

Herveaux
3

#44: Nästa stora e-sport:
Production Royale 2026
Ett klick. Tusen konsekvenser.

Dåligt skämt åsido, tack för info och snabba fixar!

// Harley

johan
3

#47: Exakt så det känns faktiskt. Lite som att stoppa in handen i en hemlig låda och man vet frågan början att det kommer vara riktigt otrevliga saker första 100 försöken. :)

Mvh // Johan

Herveaux
2

#48: Oooh, bonusgren! 😈
Mystery Production Box
50 % buggar. 50 % okända buggar.

// Harley

beem
1

Kan inte lägga in bilder i min växtdagbok i Krukväxter iFokus

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Sindri
1

#44: Lite frivilliga bidrag från användare som t ex Wikipedia gör? Vi är nog många som skulle kunna bidra för att få en säkrare sajt. Många bäckar små…..

Carmarino
4

#45: Tidigare uppdaterades det även när det kom nya kommentarer. Tycker det var bra, för då hittade man sådana inlägg som man inte hade skrivit i, men som var intressanta. Det var också så vi upptäckte spamkommentarer. Alla spammare skapar inte nya trådar utan lägger en kommentar - eller flera - i en befintlig tråd. Det kommer förmodligen att minska trafiken till sajterna.

Upptäckte dessutom nyss att jag inte får några kort i listan till höger för en hel del inlägg jag skrivit i. Då missar jag dem, eftersom de inte hamnar på förstasidan heller.

• Redigerat 2026-07-28 03:13 av Carmarino
Draken
1

#39: Tack :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Loris M
4

Jag gillar verkligen admin-sidan. Otroligt mycket lättare att navigera i än tidigare. 👏🏼🙌🏼

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Carmarino
1

Antal olästa kommentarer syns inte längre, varken i avataren eller rubriken på fliken.

Draken
3

#54: Ja den var riktigt bra 😀

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Condor
1

Loggade just in mig och det första var att jag anmälde 2 nya spaminlägg.

Sen hade jag aviseringar och klickade på den första, som var ett PM till mig. Det funkade inte. Först när jag gick in på meddelande kunde jag läsa det.

De andra aviseringarna funkade och försvann också efter att jag klickade på dom och läste dom. Men det fanns också nya inlägg i en tråd som jag hade deltagit i som jag inte fick en avisering för.

Pyttelite
1

Jag får inga spamrapporter trots anmält spam.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Condor
1

Det verkar som om man inte kan klicka på aviseringarna för PM längre. Jag fick just ett nytt PM och när jag klickade på aviseringen kom texten:

"Application error: a client-side exception has occurred (see the browser console for more information)."

Den texten kom också när jag klickade på ett borttaget spaminlägg.

Condor
1

Just nu verkar det inte komma aviseringar för nya inlägg alls och de hamnar heller inte på första sidan under "senaste diskussionerna" längre. Därför ser man heller inte om det har kommit nya spaminlägg.

Condor
1

De inlägg som man just ser under "senaste diskussionerna" befinner sig inte i kronologisk följd.

Condor
2

Sen undrar jag huruvida den nya versionen skyddar från spam. Jag har säkert anmält över 10 spaminlägg idag och just kom det 4 nya inom 7 minuter.

Det enda förändringen som jag ser är att man måste skriva varför man anmäler ett spaminlägg.

Maria
4

#62 Vi är många som anmäler spam.
Den nya versionen är väl inte riktigt klar vad jag förstår.

/Maria

johan
5

#62: T ex så finns det här "honey pot"-fältet vi pratade om. Men det verkar inte hjälpa så mycket. Jag har ju trott att det är mer människor än bottar som skriver, vilket verkar stämma. Alternativt att dom enkelt ser fältet.

Jag hade inte tyckt det var svårt att undvika om jag velat spamma. Men det var en enkel grej att bygga och värd ett försök.

Framför allt så flaggas inlägg för spam och det finns verktyg för att enklare se och ta bort det.

Nästa steg blir att mer automatiskt ta bort spam innan det ens dyker upp.

Och förmodligen att spärra ALL trafik från Indien, för det verkar som nära 100 % av trafik från indien är spam, och jag tror vi har noll eller väldigt nära noll riktiga användare på iFokus som sitter i Indien. Och då får väl den personen använda VPN.

Mvh // Johan

Condor
1

#64:

Jag har svårt att tro att människor skulle göra sig en sådan möda, att sitta och spamma ner ett svenskt forum med reklam hela dagen för saker som taxi i Dubai eller ett bordell i Paris. En människa skulle se meningslösheten.

Jag undrar också om dom som spammade idag var nyreggade eller om dom kanske reggade sig före honeypot fältet?

Säkert har vi inte en enda medlem som bor i Indien, så det är nog bra att stänga av all trafik därifrån. Men vad gör man om dom använder VPN i framtiden?

Hur vore det om alla som nyreggar sig kollas upp av er som sköter om forumet? Om det är ett skumt nick med ett IP från Indien eller så accepteras det inte.

Eller om ett nytt nick skriver 3 inlägg som blir bortröstade eller bortplockade, stängs nicket automatiskt av?

johan
5

Några fixar:

• Kort i flödet för personliga meddelanden bör nu försvinna när man läser inlägg
  • Det går inte längre att själv skapa Fria-sajter. Man måste kontakt oss med beskrivning av sajten och tre färdiga inlägg. (Att kräva lite jobb brukar sålla ut dom flesta oseriösa)
  • Mängder av små-saker

Mvh // Johan

johan
4

#65: Min gissning är att någon betalar för att sprida länkar till en sajt. Jag håller med om att det rimligen måste vara helt bortkastade pengar för att sprida det på iFokus som är så litet, lokalt och dessutom inte ger någon "page rank" till utgåeende länkar, så det finns liksom inga fördelar för Google-ranking.

Och dessutom har AI-verktygen blivit duktiga på att använda webbläsare på riktigt och se ut som människor. Min poäng är att honey pot-fältet fungerar mer mekaniskt - läsa källkoden till sidan, hitta alla formulärfält, fyll i.

Att godkänna manuellt har ingen av oss tid med. Jag har ett heltidsjobb, ett eget företag med egna projekt och iFokus. Och familj med två NPF-barn.

Att däremot stänga av användare automatiskt när man har för hög ratio mellan spam och riktiga inlägg är redan på gång.

Mvh // Johan

Vixxen
1

#55: Har samma problem med att antalet olästa kommentarer inte syns längre. Inte i avataren eller i rubriken på fliken.

johan
2

#68: Yes, är medveten. Konstigt hur mycket man kan sakna en siffra i en röd cirkel.

Mvh // Johan

Vixxen
1

#69: 😁

Pyttelite
2

Jag har ett delikat problem som jag skulle vilja att det justeras.

När jag använder menyn till vänster för att se de senaste trådarna så kan jag inte gå till nästa sida för den döljs av den nya sidfoten som är onödigt bred.

Det leder till att jag inte kan bläddra till nästa sida.

Använder iPhone.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2026-07-28 12:18 av Pyttelite
johan
3

Också iPhone.

Funkar att bläddra. Men lite störande att stänger menyn så fort man trycker nästa. Borde scrolla upp istället.

Mvh // Johan

beem
1

#71: Samma här

beem
3

#50: Nu fungerar det som vanligt

johan
3

Skumt.

Det skulle hjälpa mig rätt mycket med felsökning med mer detalj om hur man återskapar felet och gärna skärmdump. Är det ett speciellt inlägg eller sida, inkludera gärna länk.

Ett bra första test kan också vara att ladda om sidan och se om det löser sig då.

Mvh // Johan

Vixxen
2

#71: Samma problem. Också Iphone.

Carmarino
1

#75: På Android funkar det ibland, men inte alltid. Verkar vara olika på olika sajter, fast jag har för mig att det funkade på katter.iFokus första gången jag testade.

• Redigerat 2026-07-28 13:58 av Carmarino
Carmarino
1

#69: Eftersom man inte ser högerspalten när man surfar på mobilen så är det lätt hänt att man tror att man inte har fått några kortaviseringar eftersom det är tomt i cirkeln. På datorn gör det inte så mycket, för där ser man korten.

Loris M
2

#0 Det finns flera medlemmar som inte kunnat komma in på iFokus sedan igår. Är det också en av effekterna med det här?

Sindri
1

Nu kom den här upp igen, men bara 1 denna gång. Mycket märkligt.

johan
1

#79: det borde bara vara att logga in igen. Vad får dom för fel?

Rensa cookies för iFokus kan nog vara en bra sak att testa.

Mvh // Johan

johan
1

#80: tolkar det som att en kommentar är raderad. Om du är värd eller Medarbetare ska du få kort för att bli informerad om att det skett.

Mvh // Johan

Tarotstollan
5

Varje sajt bild är mycket mörkare än det var innan och de vita sidorna på varje sida om texten är så vit så det gör ont i ögonen. Innan var de mycket behagligare i ljusstyrka.
När jag skriver inlägg är texten väldigt liten men när den publiceras blir den normal storlek.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vargnatt
2

#66: Det går inte längre att själv skapa Fria-sajter. Man måste kontakt oss med beskrivning av sajten och tre färdiga inlägg. (Att kräva lite jobb brukar sålla ut dom flesta oseriös

Suveränt bra det här har vart ett dilemma det ska inte vara så enkelt att skapa en sajt som det har varit.

Fördel öppet och lätt men missbruk är en helt annan fråga där spam ingår det här är ett bra beslut snyggt jobbat Johan det ger i fokus tilltro 😎

Carmarino
4

#83: Ja, texten när man skriver kommentarer är väldigt liten. För oss med lite (eller mycket) dålig syn är det jobbigt att se vad vi skriver. Särskilt som texten är rätt ljus.

Loris M
2

#81: En av dem fick det här:

image.png

beem
1

#85: Instämmer

beem
1

#83: Skönt höra. Jag trodde det var min gamla mobil.

Caeli
2

Jag tycker även att texten på första sidan, senaste diskussionerna, är väldigt liten.

Carmarino
0

#89: Ja, den har också blivit mindre, men rubrikerna är mer markerade.
Dessutom är avstånden mellan trådarna under Alla diskussioner mycket längre än tidigare, så den kolumnen blir väldigt lång.

Carmarino
0

Tidigare när man kollade under fliken Sajter så stannade man kvar där tills man själv bytte flik. Nu hoppar man omedelbart tillbaka till fliken Flöde när man öppnat någon av sajterna under Sajter. Jag använder denna flik ofta för att kolla sajterna jag är medlem i för att se om det kommit några nya kommentarer eller inlägg i dem. Det är ju inte alla trådar jag skriver i, så då får jag ingen avisering.

Loris M
2

#81 Så här ser det också ut för någon. det går inte att logga in.

Screenshot_20260728_171610_Gmail.jpg

Carmarino
1

#92: Det fick jag också igår, men sedan rättade det till sig. Minns inte vad jag gjorde, men jag trodde det var ett tillfälligt fel och väntade ett tag innan jag försökte igen.

Loris M
2

#93: Okej, tack! Då får jag hoppas att det blir så för de andra också.

johan
5

#94: Om dom vill låta mig testa med deras inloggningsuppgifter kan dom maila mig på johan@ifokus.se.

Det absolut enklaste förklaring eftersom det uppenbarligen fungerar för dom flesta att logga in, är att dom inte har det lösenord eller användarnamn dom tror att dom har. Men det är enklare för mig att avgöra det om jag får testa själv och se mer exakt felmeddelanden.

Mvh // Johan

Loris M
2

#95: Tack! Då gör jag så.

Carmarino
3

#52: Önskar att vi kunde få tillbaka att trådar som någon kommenterat i också hamnar på startsidan. Känner att det är så mycket man missar när man inte ser detta.

Plus att det ser ut som om det inte är mycket aktivitet på iFokus när det knappt händer något på startsidan/förstasidan.

• Redigerat 2026-07-28 22:21 av Carmarino
johan
1

#97: Menar du startsidan för hela iFokus?

Känner mig förvirrad.. Har den inte alltid visat dom senaste skrivna inläggen?

Det är en fråga, för jag är själv osäker.

Mvh // Johan

Carmarino
3

#98: Ja, det menar jag, och jo det har den, men numera gör den inte det. Nu syns bara de senaste nya inläggen, så det ser ut som inget händer på iFokus.

johan
3

#99: Ok, kollar på det. Enkel fix.

Mvh // Johan

johan
4

Mvh // Johan

iFokus egna support-sajt där vi hjälper varandra att lösa problem som har med iFokus att göra.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.