Skrivregler
På två kattsajter (kanske fler) här på i fokus har man en spikad tråd som heter "Vem är vem". Där skriver värd/medarbetare följande: "Det är tillåtet att vara anonym på detta forum, men jag vill ändå uppmana till att man står för sina åsikter och vem man är här inne. Därför skapar jag här en lista som den som vill får skriva upp sig på. Skriv bara ett inlägg här nedan så lägger jag till er på listan. Ange användarnamn, ditt riktiga namn, ort, ev. uppfödning."
Som medlem har man ju möjligheten att skriva anonymt, och det är inte tillåtet att "skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet". Här går värd/medarbetare ut med en uppmaning att man själv ska röja sin identitet. Med det skulle man alltså bli "tagen på allvar" och "stå för sina åsikter". Är detta förenligt med i fokus Skrivregler?
#0 Svaret är ja.
Ingen får röja en annans identitet, men självklart är det tillåtet att tala om vem man är. Om man vill det.
Om en sajt vill uppmana till detta är helt upp till värden. Tycker man inte om det kan man höra av sig till värden eller låta bli just den sajten.