* SUPPORT * iFokus

* SUPPORT *

Etikettövrigt
Läst 3748 ggr
Mymlan
2010-09-13 23:13
1

Mail, spam

Är det fler här på iFokus som fått detta mail i eran mail den ni uppgett då ni registrerade er här på iFokus?

Lägger in kopia på det jag fick på min hotmail.. Det jag reagerar över är länken www.ifokus.se..

Poängterar jag har inte fått detta i PM här på iFokus.

HI. Goodday, my name is vera a young lady i view your profile on the website below i will like to have a communication with you so that we can know each other better if you will have the desire with me there is an important issue i will like to share with you.
I will be glad to get acquainted. I will be glad to answer and send you my pictures when i receive your reply.
waiting to hear from you soon.
God bless you.
vera.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HI. Goedendag, jag heter vera en ung dam jag se din profil på webbplatsen nedan jag kommer att vilja ha en kommunikation med er så att vi kan känna varandra bättre om du har lust med mig är det en viktig fråga jag kommer att gilla dela med er.
Jag kommer med glädje att lära känna. Jag kommer att vara glad för att svara och skicka mina bilder när jag får ditt svar.
väntar på att höra från dig snart.
Gud välsigne er.
vera
www.ifokus.se

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Rafflan
2010-09-14 00:44
0

Jag tänkte precis skirva om det, jag fick exakt samma mejl å vill ha svar på vad det är för nåt och hur dem fick åt min mejl? sånt ska väl vara privat om man inte väljer att ge ut den?

Mari
2010-09-14 12:41
0

Ja jag fick igårkväll!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ANNIA
2010-09-14 14:05
0

Mail adressen ni fått spammailet till. Har ni den adressen enbart här på iFokus eller har ni den även på andra ställen på nätet.

Mari
2010-09-14 14:09
0

#3 jag har den på de flesta ställenam fast det som jag blev fundersam över är ju att det i texten står att det är på iFokus personen hittat mig, är en länk sist av allt i mailet.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ANNIA
2010-09-14 14:13
0

Jo men en länk kan vem som helst lägga in. Finns det ingen email-adress som ni uppmanas kontakta personen på för det brukar ju finnas åtminstone i dom som ibland dyker upp i pm.

Mari
2010-09-14 14:16
0

#5 Så som jag förstår så ska man svara adressen som det är skickat ifrån. Kan kolla när jag kommer hem om mailet fortfarande ligger i skräpposten.

hur menar du med länken? förstår att vem som helst kan lägga till och det är väl det avsändaren har gjort? Om det nu är en person eller en spambot kan jag inte svara på, känner igen detta meddelande sedan förr då det skickades runt i början av året samt innan dess i privata inkorgarna här på iFokus.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ANNIA
2010-09-14 14:28
0

Dom flesta (alla?) spam-mail är ju från början skrivna av en person. Och dom som vill lura av en tex pengar vill ju få det att se så trovärdigt ut som möjigt. Så att lägga in en adress till ett stort nätverk ser mer trovärdigt ut.

Om du har mailet kvar kika om du hittar riktiga avsändaradressen.

Mari
2010-09-14 14:30
0

#7 Ja det är klart men jag kanske inte var så klar i vad jag menade, det jag syftade på var om det var en person eller en bot som sitter och spammar.

Riktiga avsändaradressen? Menar du att det kan finnas en annan än vad den är skickad ifrån? Isåfall - hur ser man det?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ANNIA
2010-09-14 15:01
0

Jag var heller inte så klar, fick främmande så fick bråttom att få iväg mitt. Så missade lite i ditt att du redan sagt att du skulle kolla efter avsändaren.

Vet inte riktigt hur tekniken funkar. Är nog en bot som gör själva massutskicket, men det är ju en riktig person som satt igång boten så att säga. Så är ju båda dera. För det måste ju finnas en riktig person bakom som tar emot ev svar annars är ju den här sortens spam meningslöst, för just den här typen går ju ofta ut på att lura av folk pengar.

.

ANNIA
2010-09-14 15:17
0

Kom på en sak här. Mari du skrev att det var en länk så jag antar att den är klickbar. Om du har mailet kvar så håll musen över länken www.ifokus och se om det verkligen är adressen hit till iFokus, om det nu går att göra så i hotmail.

Mari
2010-09-14 15:23
0

#10 Det ska jag göra, dock har jag outlock men jag har för mig att det ska fungera

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ulla
2010-09-14 19:30
0

Det har hänt förut att folk fått liknande spam här på iFokus. Jag kommer inte ihåg om det då var via meddelandefunktionen eller via mejl. Någon som var inne och rekade?

Stirrup, har du någon gång skrivit din mailadress i något inlägg på iFokus? Jag har själv gjort det några gånger med en "skräpmejl" som jag har.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Mari
2010-09-14 20:27
0

#12 Ja det har säkert hänt att jag gjort, dock har jag en annan mail som jag skriver ut oftare och där har jag inte sett detta mail ännu, fast jag tror jag har bättre spamskydd på den adressen.

Den som skickade mailet heter såhär:
Vera Awaza [vera_awaza(a)yahoo.com]

Länken för www.ifokus.se är bara färgad blå samt halva understryken så den är ej länkad någonstans.

Står även såhär på mottagare: undisclosed recipients:

Alltså är det en maillista som de skickar ut.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ANNIA
2010-09-15 04:43
0

Ulla jag har haft liknande funderingar. Att det är samma personer som skickat det här mailet som förut varit reggade och då skickat pm. Däremot vet jag inte om dom varit inne o rekat för det behöver man ju inte vara medlem för att göra. Däremot har dom nog i alla fall lärt sig att iFokus är ett stort ställe som har trovärdighet, så sätta det som avslutning kanske gör att flera kan tänkas göra det dom vill, svara.

När det gäller att hitta adresser så tyvärr är det ganska enkelt på nätet. Även på iFokus, har ibland sett trådar där folk frågat efter tex msn och folk har lagt ut sina adresser för att bli addade. Även sett trådar där folk samlar namnunderskrifter för nåt ändamål och då har man skrivit dit mail-adress.

Om man tänker sig lägga ut adress så bästa är att i alla fall se till att inte ha @ med utan skriva (a) det minskar risken lite lite grand, åtminstone brukar inte dom automatiska programmen ta dom adresserna.

Ulla
2010-09-15 11:25
0

När de varit medlemmar har de ju blivit avstängda direkt, så det här kanske är ett "säkrare" sätt att nå folk. Mitt spamprogram tar numera hand om det mesta, tom bokningsbekräftelser från SAS, men ibland slinker ett och annat Nigeriabrev förbi. Jag har ännu inte fått något som sett ut att komma från iFokus men jisses vad mycket skräp det finns.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ANNIA
2010-09-15 16:08
0

Det är nog också en bidragande orsak att dom tar det via vanlig mail istället, att dom blir avstängda här. För att skicka inom iFokus så måste det ju vara en reggad verklig person så dom kanske märkt att här finns det aktiva admins som stänger av dom.

När det gäller spammail generellt. Jag fick "döda" en av mina adresser för ungefär ett år sen. En del spam jag började få såg ut att vara från mig själv. Vet inte hur det görs men spammare fått det att se ut som det var från mig. Och det även när jag gick in på egenskaper och kolla så stod min adress som returnpath. Så fanns inget val. Men fanns inget i min dator. Så hur dom gjort har jag ingen aning om.

Sen dess tror jag inte jag fått ett enda vanligt spammail. Däremot så ibland kan några prenumerationsmail från iFokus hamna i skräpkorgen för programmet tycker det ser ut som spam. Oftast om någon bara lägger in en länk i ett inlägg utan att skriva nåt mer.